Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

1 minute ago, Atib Azzad said:

Det er bare en sannhet, uansett hvordan denne nye versjonen ér, vil filmen fra 1937 være den samme.

Du må gjerne mene det er en forbrytelse mot menneskeheten, samme for meg, det er et kommersielt underholdningsprodukt.

Jeg synes både Total Recall, og Robocop ny-innspillingene er helt horrible, jeg forstår verken valgene de har gjort, eller grunnen til å lage nye versjoner av disse filmene.
Men vet du hva? Jeg kan se Paul Verhoeven filmene som om ingenting hadde skjedd med dem, for det har ikke skjedd noe med dem.

Nå er vi inne på hvorfor folk reagerer på woke-ideologi og hvorfor det er et problem. Dere har flere ganger sagt at dere ikke ser noe negativt i det, til tross for at vi har vist til massiv negativ omtale og publikumsreaksjoner mot woke-innhold i moderne underholdningsbransje. Dette er jo nettopp kjernen i diskusjonen som har pågått i over 533 sider på dette forumet.

Å trekke inn filmer som RoboCop og Total Recall er en avsporing. Ja, de nye versjonene var dårlige, men ikke på samme måte. De fikk ikke i nærheten av den mengden negativitet og motstand som Snøhvit 2024 opplever nå. Forskjellen ligger i hva disse filmene representerer. Snøhvit fra 1937 er en kulturell bauta, et verk som har definert barndommen for generasjoner. Når en ny versjon ignorerer eller bryter med essensen av det folk elsker – og samtidig innfører det som oppleves som ideologiske føringer – oppstår en motreaksjon som ikke kan avfeies som tilfeldig.

Det handler ikke bare om at filmen er dårlig. Det handler om at publikum ser et mønster av forandringer som ikke respekterer originalens ånd, men heller presser en politisk agenda. Å ignorere dette og avfeie det som 'bare en film' er en enkel, men uærlig måte å unngå selve problemet på.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Jojimbo said:

Nå er vi inne på hvorfor folk reagerer på woke-ideologi og hvorfor det er et problem. Dere har flere ganger sagt at dere ikke ser noe negativt i det, til tross for at vi har vist til massiv negativ omtale og publikumsreaksjoner mot woke-innhold i moderne underholdningsbransje. Dette er jo nettopp kjernen i diskusjonen som har pågått i over 533 sider på dette forumet.

Å trekke inn filmer som RoboCop og Total Recall er en avsporing. Ja, de nye versjonene var dårlige, men ikke på samme måte. De fikk ikke i nærheten av den mengden negativitet og motstand som Snøhvit 2024 opplever nå. Forskjellen ligger i hva disse filmene representerer. Snøhvit fra 1937 er en kulturell bauta, et verk som har definert barndommen for generasjoner. Når en ny versjon ignorerer eller bryter med essensen av det folk elsker – og samtidig innfører det som oppleves som ideologiske føringer – oppstår en motreaksjon som ikke kan avfeies som tilfeldig.

Det handler ikke bare om at filmen er dårlig. Det handler om at publikum ser et mønster av forandringer som ikke respekterer originalens ånd, men heller presser en politisk agenda. Å ignorere dette og avfeie det som 'bare en film' er en enkel, men uærlig måte å unngå selve problemet på.

Det handler vel også om at man har lykkes i å lage en hel bevegelse som lever av harme mot alt som representerer et avvik fra det etablerte.
Man hadde definitivt inkludert disse nyinnspillingene av Robocop og Total Recall dersom de ble gitt ut i disse anti-woke dager.
Jeg har forøvrig ikke forsøkt å løfte frem temaet hvorfor folk reagerer på (såkalt) woke ideologi.
Jeg bare peker på at dersom 1937-versjonen av Snøhvit er så jævlig viktig for folk, og kulturen, og verden, så finnes den fremdeles i akkurat samme form.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Jojimbo said:

Og hvorfor i all verden bruker dere så mye energi på noe som åpenbart ikke er ett problem for dere? Dere ser jo ikke det negative i det engang! Det vil jeg gjerne ha et svar på.

Fordi anti-woke-ideologien er en trussel mot underholdningsindustrien. Fordi de evindelige hatkampanjene de setter i gang har en nedkjølende effekt på de store selskapene sin vile til å ta kunstneriske sjanser. Fordi jeg er motstander anit-woke-ideologiens forsøk på strupe ytringsfriheten og den kunstneriske friheten. Og fordi jeg er så jævla lei den evinnelige barnslige sytingen hver jævla gang det dukker opp noe som ikke passer i en veldig liten smalt definert ramme.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Atib Azzad said:

Det handler vel også om at man har lykkes i å lage en hel bevegelse som lever av harme mot alt som representerer et avvik fra det etablerte.
Man hadde definitivt inkludert disse nyinnspillingene av Robocop og Total Recall dersom de ble gitt ut i disse anti-woke dager.
Jeg har forøvrig ikke forsøkt å løfte frem temaet hvorfor folk reagerer på (såkalt) woke ideologi.
Jeg bare peker på at dersom 1937-versjonen av Snøhvit er så jævlig viktig for folk, og kulturen, og verden, så finnes den fremdeles i akkurat samme form.

Sammenligningen med RoboCop og Total Recall er merkelig fordi problemene med disse nyinnspillingene ikke bunnet i ideologi, men i dårlig utførelse. Når det gjelder Snøhvit fra 2024, handler kritikken derimot i stor grad om hvordan woke-ideologi påvirker innholdet.

Woke-ideologi blir skadelig når den fortrenger naturlig historiefortelling og setter sjekklister foran narrativet. Det er derfor vi ser massiv motstand, ikke bare fra en "høylytt gruppe," men fra et bredt spekter av publikum som reagerer negativt på hva de oppfatter som en påtvunget agenda.

Du kan si at 1937-versjonen fortsatt eksisterer, men det er irrelevant for kritikken. Publikum reagerer på hvordan den nye filmen aktivt bryter med essensen av originalen, samtidig som den fremmer en ideologisk tilnærming som mange oppfatter som kunstig og fremmedgjørende. Det handler ikke bare om å lage en ny film; det handler om å respektere de verdiene og den historien som gjorde originalen elsket i utgangspunktet.

Når ideologi går foran kunst, oppstår det naturlig nok reaksjoner. Dette er ikke en debatt om tradisjonalister som klamrer seg til fortiden, men om publikums ønske om autentiske historier som føles ekte og respektfulle – noe woke-tilnærmingen ofte mislykkes med å levere.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Jojimbo said:

Sammenligningen med RoboCop og Total Recall er merkelig fordi problemene med disse nyinnspillingene ikke bunnet i ideologi, men i dårlig utførelse. Når det gjelder Snøhvit fra 2024, handler kritikken derimot i stor grad om hvordan woke-ideologi påvirker innholdet.

Woke-ideologi blir skadelig når den fortrenger naturlig historiefortelling og setter sjekklister foran narrativet. Det er derfor vi ser massiv motstand, ikke bare fra en "høylytt gruppe," men fra et bredt spekter av publikum som reagerer negativt på hva de oppfatter som en påtvunget agenda.

Du kan si at 1937-versjonen fortsatt eksisterer, men det er irrelevant for kritikken. Publikum reagerer på hvordan den nye filmen aktivt bryter med essensen av originalen, samtidig som den fremmer en ideologisk tilnærming som mange oppfatter som kunstig og fremmedgjørende. Det handler ikke bare om å lage en ny film; det handler om å respektere de verdiene og den historien som gjorde originalen elsket i utgangspunktet.

Når ideologi går foran kunst, oppstår det naturlig nok reaksjoner. Dette er ikke en debatt om tradisjonalister som klamrer seg til fortiden, men om publikums ønske om autentiske historier som føles ekte og respektfulle – noe woke-tilnærmingen ofte mislykkes med å levere.

Altså det er tydelig at du har masse følelser rundt dette, og du står fri til å ha alle meninger i verden om denne nyinnspillingen.
Men det er ikke noe her jeg er interessert i å diskutere.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, rabler said:
15 minutes ago, Jojimbo said:

Det handler ikke om å hindre forandring, men å sikre at forandring føles ekte, gjennomtenkt og respektfull.

… for en veldig liten, høylytt gruppe som driter i hva alle andre føler. 🤢

Problemet er at det eneste du ser, er din egen side, mens du fullstendig ignorerer hvorfor så mange reagerer negativt. Du står med stilkede bein og vakler, fordi du nekter å erkjenne at publikums reaksjoner er reelle og ikke bare et påfunn fra en "veldig liten, høylytt gruppe."

Snakk om å drite i hva andre føler. De andre er i flertall.

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, rabler said:

Fordi anti-woke-ideologien er en trussel mot underholdningsindustrien. Fordi de evindelige hatkampanjene de setter i gang har en nedkjølende effekt på de store selskapene sin vile til å ta kunstneriske sjanser. Fordi jeg er motstander anit-woke-ideologiens forsøk på strupe ytringsfriheten og den kunstneriske friheten. Og fordi jeg er så jævla lei den evinnelige barnslige sytingen hver jævla gang det dukker opp noe som ikke passer i en veldig liten smalt definert ramme.

Så anti-woke er en trussel mot underholdningsindustrien? Interessant påstand. Jeg vil heller si at anti-woke-reaksjonen er en naturlig konsekvens av en bransje som gang på gang prioriterer ideologi over historie, autentisitet og publikums ønsker. Hvis noe har en "nedkjølende effekt" på selskapenes vilje til å ta kunstneriske sjanser, så er det publikum som vender ryggen til fordi de føler seg fremmedgjort av innholdet – ikke anti-woke-siden i seg selv.

Ytringsfrihet og kunstnerisk frihet fungerer begge veier. Når folk uttrykker misnøye, er det også ytringsfrihet. Når publikums reaksjoner viser at de ikke ønsker det woke-inspirerte innholdet, hvorfor skal ikke det tas på alvor? Det er ikke "barnslig syting" å påpeke et mønster og gi tilbakemelding – det er en del av dialogen som enhver kunstner eller selskap burde forvente når de opererer i offentligheten.

Hvis det å reagere på det man oppfatter som påtvungne ideologiske sjekklister er "strupe ytringsfriheten," hva skal vi da kalle det å avfeie all kritikk som "barnslig syting"? Kanskje den egentlige trusselen mot diskusjonen er folk som nekter å erkjenne publikums genuine bekymringer og følelser.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Atib Azzad said:

Altså det er tydelig at du har masse følelser rundt dette, og du står fri til å ha alle meninger i verden om denne nyinnspillingen.
Men det er ikke noe her jeg er interessert i å diskutere.

Det er helt greit. :)

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Jojimbo said:

Problemet er at det eneste du ser, er din egen side, mens du fullstendig ignorerer hvorfor så mange reagerer negativt. Du står med stilkede bein og vakler, fordi du nekter å erkjenne at publikums reaksjoner er reelle og ikke bare et påfunn fra en "veldig liten, høylytt gruppe."

Snakk om å drite i hva andre føler. De andre er i flertall.

Jo det er en liten gruppe. Det er nemlig ikke normal oppførsel å klikke i vinkel over en film som ikke en gang har kommet ut fordi den er litt anderledes enn en annen film.

Du kan hoppe så mye du vil, men realiteten er at det faktisk ikke er mange som reagerer.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Jojimbo said:

 Når publikums reaksjoner viser at de ikke ønsker det woke-inspirerte innholdet, hvorfor skal ikke det tas på alvor?

Fordi trusler om drap og voldtekt ikke er reaksjoner vi skal tolerere. Og disse hatkampanjene kommer hver gang anit-woke-ideologien viser sitt stygge ansikt. Uten unntak.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 minutes ago, rabler said:

Jo det er en liten gruppe. Det er nemlig ikke normal oppførsel å klikke i vinkel over en film som ikke en gang har kommet ut fordi den er litt anderledes enn en annen film.

Du kan hoppe så mye du vil, men realiteten er at det faktisk ikke er mange som reagerer.

Så du mener det ikke er mange som reagerer, til tross for hundretusenvis av dislikes på traileren til Snøhvit og en vedvarende global diskusjon om filmen? For ikke å nevne de mange andre titlene på både spill og serier som har utløst lignende reaksjoner. Å kalle dette en "liten gruppe" viser hvor selektivt du velger å tolke virkeligheten. Det er ikke "normal oppførsel" å ignorere signalene fra et publikum som tydelig føler seg fremmedgjort og frustrert.

Du kan bagatellisere dette så mye du vil, men tallene og engasjementet viser det motsatte. Reaksjonene er ikke et nisjeproblem – de er et symptom på en større diskusjon om retningen underholdningsbransjen tar. Og la oss være ærlige: Hvis dette virkelig var så ubetydelig, hvorfor bruker du så mye energi på å avfeie det? Kanskje fordi du innerst inne vet at motstanden er langt større enn du tør å innrømme.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, rabler said:

Fordi trusler om drap og voldtekt ikke er reaksjoner vi skal tolerere. Og disse hatkampanjene kommer hver gang anit-woke-ideologien viser sitt stygge ansikt. Uten unntak.

Å trekke frem ekstreme tilfeller som drapstrusler og voldtektsforsøk som representativt for all kritikk mot woke-innhold, er en uredelig måte å unngå selve kjernen i diskusjonen på. De aller fleste som uttrykker misnøye med woke-ideologi, gjør det saklig og på grunnlag av genuine bekymringer for hvordan underholdningsbransjen utvikler seg.

Det finnes ekstremister i alle leire, men å bruke disse til å diskreditere en hel bevegelse eller kritikk er både feilaktig og urettferdig. Trusler og vold har ingen plass i en konstruktiv debatt, men det samme gjelder forsøk på å avfeie reelle publikumsreaksjoner som irrelevante fordi enkelte individer går for langt.

Diskusjonen her handler om publikums misnøye med hvordan ideologi påvirker underholdningen. Det er dette vi bør holde oss til, i stedet for å peke på ekstremiteter som ikke reflekterer flertallet. Hvis du ikke kan adressere kritikken uten å trekke frem slike eksempler, så virker det som om du mangler et solid motargument.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Jojimbo said:

Så du mener det ikke er mange som reagerer, til tross for hundretusenvis av dislikes på traileren til Snøhvit og en vedvarende global diskusjon om filmen? For ikke å nevne de mange andre titlene på både spill og serier som har utløst lignende reaksjoner. Å kalle dette en "liten gruppe" viser hvor selektivt du velger å tolke virkeligheten. Det er ikke "normal oppførsel" å ignorere signalene fra et publikum som tydelig føler seg fremmedgjort og frustrert.

I dag er det trivielt å lage bots som kan trykke opp eller ned mange tusen ganger og et par hundre tusen er isolert sett et stort tall, men i denne sammenhengen er det faktisk forsvinnende lite. Det synes ikke en gang på statistikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Jojimbo said:

 De aller fleste som uttrykker misnøye med woke-ideologi, gjør det saklig og på grunnlag av genuine bekymringer for hvordan underholdningsbransjen utvikler seg.

Jeg har faktisk enda til gode å se såkalt "woke" kritikk som er saklig. 🙄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
rabler skrev (32 minutter siden):

Nei, det er det bare en liten høylytt gruppe kulturkrigere som gjør. 

Classic rabler maniac dette. :D Lever i sin egen søte little woke boble på BlueSky, og skjønner ikke hvorfor det er en stor høyre fossefall i USA og hele Europa nå. Er vel noen sinte Trump fans eller noe sånt, ja? 

image.thumb.png.5743b47fe848fe5b6714b276d46d4a5f.png

Er visst bare "en liten gruppe". 28 000 mot SYV HUNDRE OG TRETTI TUSEN. Se på hva som helst, spill trailere, filmer, whatever. Trenden er akkurat den samme. 

  • Liker 6
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
55 minutes ago, rabler said:

Disney har laget live-action adapsjoner i 30 år og det er bare tull at disse er "blitt kjent for å være pinlig dårlige". Selvsagt.

Her har du helt rett. De har ikke blitt kjent for å være pinlig dårlige, men heller middelmådige og halvhjerta cashgrabs. Det fungerte bra en stund da filmene faktisk var ålreite og holdt seg ganske tro mot originalene, men etter The Lion King har det bare vært vås.

Den beste live action-adapsjonen av en Disney-klassiker er fortsatt Peter Pan fra 2003, som ikke er laget av Disney i det hele tatt. Disney prøvde seg jo med sin egen versjon for et par år siden, men den var veldig stusselig. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Frode789 said:

Classic rabler maniac dette. :D Lever i sin egen søte little woke boble på BlueSky, og skjønner ikke hvorfor det er en stor høyre fossefall i USA og hele Europa nå. Er vel noen sinte Trump fans eller noe sånt, ja? 

image.thumb.png.5743b47fe848fe5b6714b276d46d4a5f.png

Er visst bare "en liten gruppe". 28 000 mot SYV HUNDRE OG TRETTI TUSEN. Se på hva som helst, spill trailere, filmer, whatever. Trenden er akkurat den samme. 

Du er nå litt søt da om du tror at 700 000 er veldig mange…

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...