Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri

Anbefalte innlegg

Gargantua skrev (4 minutter siden):

Jeg tror det er helt umulig å sensurere noe på sosiale medier og internett. 100% utopisk og ikke gjennomførbart. Australia prøver nå med en innført 16-årsgrense på sosiale medier, men jeg tror det er fåfengt. 

Nettopp, hvorfor skal du da sensurere en bok? Når sosiale medier og internett har skylden.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, jjkoggan said:

Du forstår ikke helt CRT, ser det ut.  Den ser ikke på individer, den ser på sosiale strukturer som domineres av generelle perspektiver fra de som holder mest makt, enten de er svarte eller hvite eller oransje.

Jeg anbefaler du lese hele teksten til Brittney Cooper og ikke bare sound biten.

Jeg vet at CRT ikke ser på individer det er det som gjør det forferdelig.
Når et individ uttaler seg rasistisk kan man si at individ uttalelser er rasistiske.
Hvis et individ stadig kommer med slike uttalelser er personen en rasist. 

Med CRT er det slik:
Hvis gjennomsnittlige hvite har en fordel over gjennomsnittlige sorte i samfunnet så er alle sorte offer for rasisme og alle hvite er rasister. Det er derfor vi nå ser div woke i USA ser på seg selv som rasister derfor de er hvite og at enkelte sorte ser på alle hvite som rasister av samme grunn. Mange mener også det er umulig å være rasistisk mot hvite

What are We Doing to White People?
How Does Anti-Racism Hurt Black People? - John McWhorter | Modern Wisdom Podcast 390

Det holder for meg å høre Brittney Cooper hat mot hvite i prodkasten, jeg har ingen interesse av å lese det hun skriver. Da hun mener at hvite står for alt vont i verden og alle ville levd sammen i fred uten hvite.
Det er mulig teksten hennes er skrevet nøytralt men den er opplagt rettet mot hvite.
Ville du følt deg trygg som hvit i USA hvis hun fikk en diktators makt til å gjøre det hun vil?

Endret av LuxFerre
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (38 minutter siden):

For noen få, usikre ungdommer kan en slik bok være tungen på vektskålen som gjør at de bikker over fra nysgjerrigheten og forvirringen som er naturlig i ungdomstiden, til å faktisk ta skrittet ut og begynne med pubertetshemmere, så videre hormonbehandling, så kanskje kirurgi i form av kjønnsoperasjon. Dette er helt reelle problemstillinger i ungdomsskolen i Oslo nå for tida. I klassen til datteren til en jeg kjenner, kaller hun selv og fire andre jenter seg for ikke-binære. Det har de gjort fra 12-13-årsalderen. Det er helt åpenbart trendy, in og hipt. Smitteeffekten er påtagelig. Jeg nekter å tro at det er mange hundre ganger flere transpersoner nå enn for 30 år siden. Transing er blitt legitimt - og til og med bifalt og applaudert - av woke-folk. Noe å aspirere til. Jeg liker ikke utviklingen, og ser det som utelukkende positivt at slike bøker fjernes fra skolebibliotek, slik at de ikke bidrar til at flere unge potensielt ødelegger livet sitt på grunn av en dille.

Du kaller det sensur. Ja vel, det får jeg tåle. Men jeg syns det motsatte er verre - å påvirke unge sinn til å ta potensielt irreversible valg.

Jeg er autist og opplever i større grad at flere i miljøet er trans eller non-binary.

Flere personer med autisme, (men også dem uten diagnose) kan oppleve en følelse av å være 'feil' eller misforstått. Denne opplevelsen kan noen ganger bli forvekslet med kjønnsdysfori.

Autistiske personer har ofte utfordringer med sosial forståelse og kan føle at de ikke passer inn i de tradisjonelle forventningene knyttet til kjønn. Dette kan føre til at de begynner å stille spørsmål ved sitt eget kjønn. Det er viktig å understreke at dette ikke nødvendigvis betyr at de er født i feil kropp, selv om det finnes personer som faktisk er det.

Deler av undervisning kan være forvirrende og vanskelig å forstå:

Sitat

«Jenter kommer med spørsmål om de burde bytte kjønn fordi de har kort hår, liker ‘gutteting’ eller skiller seg ut på andre måter fra den stereotypiske jenta»,

Sitat

Helsesykepleierne sier at mange av dem som er usikre på eget kjønn, også har andre utfordringer som autisme og omsorgssvikt, og at det er vanskelig å vite hvordan man skal møte den enkelte.

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Representantforslag/2023-2024/dok8-202324-156s/#m2

Men spørsmålet er: Burde vi ikke heller fokusere på mer forskning og bedre informasjon? Med dårlig informasjon risikerer man at flere ikke får et solid grunnlag for forståelse, noe som kan føre til forvirring.

Barn vil uansett komme i kontakt med slike temaer på nettet, og derfor er det viktig å gi riktig undervisning, slik at de får tilgang til pålitelig informasjon i stedet for den feilinformasjonen som ofte finnes på nettet.

Endret av Kassettspiller
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
55 minutes ago, Gargantua said:

For noen få, usikre ungdommer kan en slik bok være tungen på vektskålen som gjør at de bikker over fra nysgjerrigheten og forvirringen som er naturlig i ungdomstiden, til å faktisk ta skrittet ut og begynne med pubertetshemmere, så videre hormonbehandling, så kanskje kirurgi i form av kjønnsoperasjon.

Dette kan du ingen ting om og dine uttalelser om dette viser din ignoranse.

• Liker 3
Lenke til kommentar
29 minutes ago, LuxFerre said:

Når et individ uttaler seg rasistisk kan man si at individ uttalelser er rasistiske.

Med CRT er det slik:
Hvis gjennomsnittlige hvite har en fordel over gjennomsnittlige sorte i samfunnet så er alle sorte offer for rasisme og alle hvite er rasister. Det er derfor vi nå ser div woke i USA ser på seg selv som rasister derfor de er hvite og at enkelte sorte ser på alle hvite som rasister av samme grunn. Mange mener også det er umulig å være rasistisk mot hvite

How Does Anti-Racism Hurt Black People? - John McWhorter | Modern Wisdom Podcast 390

Det holder for meg å høre Brittney Cooper hat mot hvite i prodkasten, jeg har ingen interesse av å lese det hun skriver. Da hun mener at hvite står for alt vont i verden og alle ville levd sammen i fred uten hvite.
Det er mulig teksten hennes er skrevet nøytralt men den er opplagt rettet mot hvite.
Ville du følt deg trygg som hvit i USA hvis hun fikk en diktators makt til å gjøre det hun vil?

Ingen ting av dette du sier her stemmer. Du lærer ingen ting om CRT ved å se på dårlige YT-videoer eller lese tekster fra folk som heller ikke skjønner CRT.

CRT er vitenskap og når lekmenn forsøker seg på å tolke vitenskapen uten å ha tilstrekkelig faglig bakgrunn ender det som regel med søppelet du har sett.

Endret av rabler
  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, jjkoggan said:

In the conversation, Harriot presents Cooper with two options: White people either give up their privilege, or they hold on to it. If those are the options, then what are Black people to do with the concept of white supremacy and the power attached to it?

“There is no answer that is sufficient,” Cooper replied. “The thing I want to say is that we’ve got to take these muthafuckas out. But we can’t say that. I don’t believe in a project of violence. I truly don’t. Because in the end, our souls suffer from that.”

Problemet var at hun i sinne sa "The thing I want to say is that we’ve got to take these muthafuckas out".
Jeg er sikker på at hun mente det hun sa og at hun forsnakket seg i sinne og prøvde å rette dette med
"But we can’t say that. I don’t believe in a project of violence".

Jeg forstår ikke dere woke som prøver å forsvare det Brittney Cooper sier i prodkasten.
Hun mener alle hvite er rasister fra den dagen de kommer ut av sin mor og det gjelder også dere woke hvite.
En del woke er nå hjernevaket av CRT og mener de de selv er rasister på grunn av at de er hvite.

Endret av LuxFerre
  • Liker 2
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Kassettspiller said:

Men spørsmålet er: Burde vi ikke heller fokusere på mer forskning og bedre informasjon? Med dårlig informasjon risikerer man at flere ikke får et solid grunnlag for forståelse, noe som kan føre til forvirring.

Barn vil uansett komme i kontakt med slike temaer på nettet, og derfor er det viktig å gi riktig undervisning, slik at de får tilgang til pålitelig informasjon i stedet for den feilinformasjonen som ofte finnes på nettet.

Bra undervisning er flott. Men en fiksjonsbok fra en transaktivist med Spivak-pronomen (e/em/eir) er ikke god undervisning. Det er propaganda.

Endret av Gargantua
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (14 minutter siden):

Bra undervisning er flott. Men en fiksjonsbok fra en transaktivist med Spivak-pronomen (e/em/eir) er ikke god undervisning. Det er propaganda.

Har ikke lest boken, men trodde det handlet om Maia Kobabe sin personlige reise om å utforske og forstå sin kjønnsidentitet som ikke-binær og queer?

E/em/eir er vel pronomner som kan brukes for å unngå å anta noens kjønn? De benyttes nok spesielt for personer som identifiserer seg som ikke-binære.

Selv har jeg vært usikker på noens kjønn, og i slike tilfeller kunne dette vært et alternativ. Men jeg foretrekker å spørre om navn i stedet da.

• Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Gargantua said:

Det er ingen redelig eller gyldig argumentasjon å bare si "dette kan du ingenting om". Det fins mye data på at kjønnsoperasjoner har en eksplosjonsartet økning. 

Kilde: https://gminsights.wordpress.com/2018/10/22/sex-reassignment-surgery-market/

1.png

Jeg ser fremdeles ikke noe tegn på at du verken kan eller skjønner noe om dette.

Diagrammet du viser er utviklingen i markedet målt i penger og er noe av det dårligste jeg har sett på lenge. Den har ikke en gang verdier på y-aksen så det er helt umulig å si hva den skal vise.

Leser man bitte litt i teksten så ser man at det fremdeles er forsvinnende få transpersoner (0,6% av befolkningen). Da er det selvsagt at små endringer gir synlige resultater i dataene, men dette diragrammet viser som sagt absolutt ingen ting.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
LuxFerre skrev (7 timer siden):

Tror du Glenn Diesen forsatt hadde hatt en jobb hvis han ble presentert i en Prodkast som professor og hadde sagt at alle fra en annen etnisk befolkning burde tas av dage?

Glenn Diesen har både sagt og sier jevnlig ting som er så godt som like ille som eksemplet ditt. Diesen støtter Russlands forbrytelser mot menneskeheten i Ukraina, og Assads grusomheter mot den syriske befolkningen.

Han har fremdeles en jobb.

Han bør miste den, men ikke på grunn av det han sier. Men for deltagelsene og engasjementet han har i Valdai-forumet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
LuxFerre skrev (34 minutter siden):

Du uttrykker en misforståelse av begrepene i CRT.  Er alle amerikanere ansvarlig for faktumet at Trump blir president eller er det slik at støtte for Trump har blitt normen i amerikansk samfunn idag?   

Normen idag er at Jamal har det vanskeligere å finne jobb enn Greg bare fordi han har et typisk svart navn.   Er det fordi alle arbeidsgivere er rasister?  Svaret er helt klart NEI, men det finnes nok med en bias mot de som heter Jamal å si at det er en sosial norm som fører til rasediskriminering og gir Greg en fordel han ikke fortjener.  Det er ikke en fordel som gjelder alle situasjoner men en fordel stor nok til å forklare en del av grunnene til at typiske folk som heter Jamal ikke kan helt konkurrere med typiske folk som heter Greg.  Bare så det er klart, ikke alle Jamaler og ikke alle som heter Greg, men sosiale normer gjelder de gjennomsnittlige og typiske. 

Burde Greg skamme seg at han har denne fordelen?  Nei.  Er han alene ansvarlig for denne urettferdighet?  Nei,  han satte ikke sosial normen, det var samfunnet generellt.  Poenget er at CRT ikke hevder at alle hvite er rasister på samme måte at alle er ikke ansvarlig for Trump, selv om det har blitt normen.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
LuxFerre skrev (38 minutter siden):

Problemet var at hun i sinne sa "The thing I want to say is that we’ve got to take these muthafuckas out".
Jeg er sikker på at hun mente det hun sa og at hun forsnakket seg i sinne og prøvde å rette dette med
"But we can’t say that. I don’t believe in a project of violence".

Jeg forstår ikke dere woke som prøver å forsvare det Brittney Cooper sier i prodkasten.
Hun mener alle hvite er rasister fra den dagen de kommer ut av sin mor og det gjelder også dere woke hvite.
Men mange woke hvite mener nå selv at de er rasister på grunn av at de er hvite.

Du mistolker diskusjonen, etter min mening.  Husk på at det var en hypotetisk scenario.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (5 timer siden):

Det er uansvarlig å ikke sensurere det barn får når de er ung til en viss grad, de mangler evnen til full forståelse.

De mangler evnen til å fullt ut forstå mye rart mellom himmel og jord, det gjør det ikke nødvendig å sensurere informasjon rundt de diverse emnene, denne begrunnelsen som du bruker gir kort og godt null mening. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

De mangler evnen til å fullt ut forstå mye rart mellom himmel og jord, det gjør det ikke nødvendig å sensurere informasjon rundt de diverse emnene, denne begrunnelsen som du bruker gir kort og godt null mening. 

Horror filmer skader unge barn

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Gargantua said:

Det er ingen redelig eller gyldig argumentasjon å bare si "dette kan du ingenting om". Det fins mye data på at kjønnsoperasjoner har en eksplosjonsartet økning. 

Kilde: https://gminsights.wordpress.com/2018/10/22/sex-reassignment-surgery-market/

1.png

Mange unge personer som viser seg å være Gay eller Lespiske blir ovetralt til å være Trans i dagens samfunn. Forholdet mellom LGB og T er ikke like bra som mange tror. Se på videoene under der link er satt til stedet i video-en det omtales.

Why The Gay Community Is Different Than The Trans Community
LGB Without The T: Messy Divorce Incoming

Endret av LuxFerre
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...