Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, jjkoggan said:

Fordi universitetet ser på det hun egentlig sier, ikke out of context chopped up sound bites 

Så du ikke linken min med hele prodkasten som ikke er ute av kontekst og hakket opp?
Du bør se hele Prodkasten så kan du selv få en mening om det.

Orginal Prodkast på YouTube fra The Roots på link under:
Unpacking The Attacks on Critical Race Theory

Endret av LuxFerre
  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, skaftetryne32 said:

https://www.vg.no/rampelys/i/Jb3AkR/skolesjef-fjerner-boken-gender-queer-fra-skolebibliotek-i-arendal-haarreisende

Denne sensuren er den woke ? Eller er den anti-woke ? Eller kanskje det bare er helt typisk for de som er medlemmer av kulten å bare ville kansellere alt de selv ikke liker ? Jeg lurer. 

Boken er woke, fjerningen av den er anti-woke. Ikke veldig vanskelig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (11 minutter siden):

Det er som jeg sier, de som er anti-woke/woke er helt like, det dreier seg bare om en ting sensurere/kansellere det de selv ikke liker, bare la være å konsumere, det er fremdeles et valg ! Men nei wokeistene skal sensurere, for alle, kvalmt spør du meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, skaftetryne32 said:

Det er som jeg sier, de som er anti-woke/woke er helt like, det dreier seg bare om en ting sensurere/kansellere det de selv ikke liker, bare la være å konsumere, det er fremdeles et valg ! Men nei wokeistene skal sensurere, for alle, kvalmt spør du meg.

Oppdatering: Etter at VG og flere medier skrev om saken har skolen og skolesjef snudd: Nå er boken tilbake i hylla i skolebiblioteket igjen, opplyser skolesjef Karl Axel Moen til VG.

Så woke-fantastene fikk vilja si. Igjen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (43 minutter siden):

Så woke-fantastene fikk vilja si. Igjen.

De som er i mot sensur fikk viljen sin ? Bra. Det som ikke er så bra er at det finnes anti-woke fantaster som vil sensurere bøker å gi folk som har feil meninger på privaten sparken, de er helt like disse medlemmene av anti-woke/woke kulten. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, skaftetryne32 said:

De som er i mot sensur fikk viljen sin ? Bra. Det som ikke er så bra er at det finnes anti-woke fantaster som vil sensurere bøker å gi folk som har feil meninger på privaten sparken, de er helt like disse medlemmene av anti-woke/woke kulten. 

Å ta vekk bøker som fyrer opp under barn og ungdoms usikkerhet på egen kjønnsidentitet fra et skolebibliotek, er ikke så amoralsk. Skolen er et offentlig rom. Jeg mener ikke man skal brenne bøker man er uenige med, men å oppfordre til transing og påfølgende lefling med hormoner og kirurgi er ikke helt uproblematisk, syns jeg.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (1 minutt siden):

Å ta vekk bøker som fyrer opp under barn og ungdoms usikkerhet på egen kjønnsidentitet fra et skolebibliotek, er ikke så amoralsk.

Dette får jeg inntrykket av at er bare din, og din valgte side sin mening om saken, ikke nødvendigvis fakta. Angående skolebibliotek så har de langt mer tvilsom litteratur liggende enn dette, men det er fremdeles ingen god grunn til å fjerne det, sensur er på alle mulige måter feil retning å ta. 

Gargantua skrev (1 minutt siden):

Jeg mener ikke man skal brenne bøker man er uenige med, men å oppfordre til transing og påfølgende lefling med hormoner og kirurgi er ikke helt uproblematisk, syns jeg.

Helt klart noe man skal være meget forsiktig med, men å fjerne informasjon er absolutt ingen tjent med. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (11 minutter siden):

Dette får jeg inntrykket av at er bare din, og din valgte side sin mening om saken, ikke nødvendigvis fakta. Angående skolebibliotek så har de langt mer tvilsom litteratur liggende enn dette, men det er fremdeles ingen god grunn til å fjerne det, sensur er på alle mulige måter feil retning å ta. 

Helt klart noe man skal være meget forsiktig med, men å fjerne informasjon er absolutt ingen tjent med. 

Det er uansvarlig å ikke sensurere det barn får når de er ung til en viss grad, de mangler evnen til full forståelse.

• Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, jjkoggan said:

Jeg vil ikke høre på hele podkasten, jeg leste en del av dine andre linkene. 

CRT er en legitim akademisk begrep som ikke burde avfeies som rasistiske.

Du klaget på at det var bare klipp tatt ut av kontekst og så vil du ikke se på hele prodkasten?

Det å si at alle hvite er født korrupte og bør derfor tas av dage er en farlig rasistisk mening.
Dette er tankegang som Adolf Hitler hadde og når slik tankegang får støtte og ikke kritikk er det veldig farlig.
Når en professor lærer bort slik hat og tankegang kan de spre seg til mange flere og føre til mer hat hos alle.
Hvis dette er en del av Critical race theory så er det ikke bra da det bygger opp til hat mellom sorte og hvite.

Critical Theorists: Yes, All White People

Endret av LuxFerre
  • Liker 6
Lenke til kommentar
LuxFerre skrev (8 minutter siden):

Du klaget på at det var bare klipp tatt ut av kontekst og så vil du ikke se på hele prodkasten?

Det å si at alle hvite er født korrupte og bør derfor tas av dage er en farlig rasistisk mening.
Dette er tankegang som Adolf Hitler hadde og når slik tankegang får støtte og ikke kritikk er det veldig farlig.
Når slike mennesker lærer bort slik hat og tankegang kan de spre seg til mange flere og føre til mer hat hos alle.
Hvis dette er en del av Critical race theory så er det ikke bra da det bygger opp til hat mellom sorte og hvite.

Critical Theorists: Yes, All White People

In the conversation, Harriot presents Cooper with two options: White people either give up their privilege, or they hold on to it. If those are the options, then what are Black people to do with the concept of white supremacy and the power attached to it?

“There is no answer that is sufficient,” Cooper replied. “The thing I want to say is that we’ve got to take these muthafuckas out. But we can’t say that. I don’t believe in a project of violence. I truly don’t. Because in the end, our souls suffer from that.”

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, jjkoggan said:

Jeg vil ikke høre på hele podkasten, jeg leste en del av dine andre linkene. 

CRT er en legitim akademisk begrep som ikke burde avfeies som rasistiske.

Hvordan skal man se på CRT som en bra ting hvis de står for at alle hvite er født rasister.
Det er vel også derfor profesor Brittney Cooper hater hvite og sier løsningen på problemet er å ta alle hvite av dage. Når man dømmer alle menesker i en annen etnisk gruppe som rasister er ikke det hva rasisme er?

The Parent-Led Challenge to Critical Race Theory

Endret av LuxFerre
  • Liker 2
Lenke til kommentar
LuxFerre skrev (8 minutter siden):

Hvordan skal man se på CRT som en bra ting hvis de står for at alle hvite er født rasister.
Det er vel også derfor profesor Brittney Cooper hater hvite og sier løsningen på problemet er å ta alle hvite av dage.
Når man dømmer alle menesker i en annen etnisk gruppe som rasister er ikke det hva rasisme er?

The Parent-Led Challenge to Critical Race Theory

Du forstår ikke helt CRT, ser det ut.  Den ser ikke på individer, den ser på sosiale strukturer som domineres av generelle perspektiver fra de som holder mest makt, enten de er svarte eller hvite eller oransje.

Jeg anbefaler du lese hele teksten til Brittney Cooper og ikke bare sound biten.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
12 hours ago, Jojimbo said:

Vi hører ikke på deg lenger, du har bevist at du ikke tilfører annet enn ditt favorittord "Vås".

Du kan altså ingen ting om verken tekstanalyse eller eventyr. Snøhvit er ikke en kjærlighetshistorie. Kjærligheten er rett og slett ikke en sentral del av historien. Dette er det faktisk veldig enkelt å se. Du kan utelate hele giftemålet uten å forandre historien.

Og hele den Snøhvit fra 1937 var en mesterlig tilpasning, mens dagens tilpasning er dårlig krever en metal gymnastikk som faktisk er imponerende. Det er helt utrolig hvor desperate dere er etter å vri det til noe det ikke er for at ikke hele verdenssynet deres skal falle fra hverandre.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Gargantua said:

Det er bra du bekrefter min påstand at det er anti-woke som kansellerer og begrenser ytringsfrihet og kunstnerisk frihet da.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
18 minutes ago, rabler said:

Det er bra du bekrefter min påstand at det er anti-woke som kansellerer og begrenser ytringsfrihet og kunstnerisk frihet da.

For noen få, usikre ungdommer kan en slik bok være tungen på vektskålen som gjør at de bikker over fra nysgjerrigheten og forvirringen som er naturlig i ungdomstiden, til å faktisk ta skrittet ut og begynne med pubertetshemmere, så videre hormonbehandling, så kanskje kirurgi i form av kjønnsoperasjon. Dette er helt reelle problemstillinger i ungdomsskolen i Oslo nå for tida. I klassen til datteren til en jeg kjenner, kaller hun selv og fire andre jenter seg for ikke-binære. Det har de gjort fra 12-13-årsalderen. Det er helt åpenbart trendy, in og hipt. Smitteeffekten er påtagelig. Jeg nekter å tro at det er mange hundre ganger flere transpersoner nå enn for 30 år siden. Transing er blitt legitimt - og til og med bifalt og applaudert - av woke-folk. Noe å aspirere til. Jeg liker ikke utviklingen, og ser det som utelukkende positivt at slike bøker fjernes fra skolebibliotek, slik at de ikke bidrar til at flere unge potensielt ødelegger livet sitt på grunn av en dille.

Du kaller det sensur. Ja vel, det får jeg tåle. Men jeg syns det motsatte er verre - å påvirke unge sinn til å ta potensielt irreversible valg.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (6 minutter siden):

For noen få, usikre ungdommer kan en slik bok være tungen på vektskålen som gjør at de bikker over fra nysgjerrigheten og forvirringen som er naturlig i ungdomstiden, til å faktisk ta skrittet ut og begynne med pubertetshemmere, så videre hormonbehandling, så kanskje kirurgi i form av kjønnsoperasjon. Dette er helt reelle problemstillinger i ungdomsskolen i Oslo nå for tida. I klassen til datteren til en jeg kjenner, kaller hun selv og fire andre jenter seg for ikke-binære. Det har de gjort fra 12-13-årsalderen. Det er helt åpenbart trendy, in og hipt. Smitteeffekten er påtagelig. Jeg nekter å tro at det er mange hundre ganger flere transpersoner nå enn for 30 år siden. Transing er blitt legitimt - og til og med bifalt og applaudert - av woke-folk. Noe å aspirere til. Jeg liker ikke utviklingen, og ser det som utelukkende positivt at slike bøker fjernes fra skolebibliotek, slik at de ikke bidrar til at flere unge potensielt ødelegger livet sitt på grunn av en dille.

Du kaller det sensur. Ja vel, det får jeg tåle. Men jeg syns det motsatte er verre - å påvirke unge sinn til å ta potensielt irreversible valg.

Og alt dette har en enkeltbok skylden for? Eller ønsker du kanskje å forby sosiale medier, hvor disse barna faktisk får denne informasjonen? Hva tror du påvirker dem mest?

Hvis du skal sensurere en bok, må du sannelig sensurere hele internett også. Og det ønsker du vel ikke?

Er opp til voksne å oppdra barna sine. Ikke få en nanny state der bøker blir sensurert. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, PgUp said:

Og alt dette har en enkeltbok skylden for? Eller ønsker du kanskje å forby sosiale medier, hvor disse barna faktisk får denne informasjonen? Hva tror du påvirker dem mest?

Hvis du skal sensurere en bok, må du sannelig sensurere hele internett også. Og det ønsker du vel ikke?

Er opp til voksne å oppdra barna sine. Ikke få en nanny state der bøker blir sensurert. 

Jeg tror det er helt umulig å sensurere noe på sosiale medier og internett. 100% utopisk og ikke gjennomførbart. Australia prøver nå med en innført 16-årsgrense på sosiale medier, men jeg tror det er fåfengt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...