mandodiao Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden Snikpellik skrev (36 minutter siden): Å koke suppe på en spiker går det an å kalle det, og det er typisk populist-politikere å finne opp problemer man kan late som man er sinna på for å mobilisere velgere. Også kalt 'Anti-woke' ? 4 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden Trots at det ikke var hele venstresiden som tog upp de sakerna så togs de i alla fall upp. At det finns øverdrivelser, retorik och klickbait i tidningsartiklar er vel inte heller speciellt ovanligt ... Tycker det er intressant hur woke folket kan ta upp vad som helst och hvis det blir kritiserat eller blir en større sak än vad det borde bli så är det alltid motstandarnas fel. 4 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden fredrik2 skrev (Akkurat nå): At det finns øverdrivelser, retorik och klickbait i tidningsartiklar er vel inte heller speciellt ovanligt ... Det er en kronikk fra en politiker, og det er ikke en overdrivelse han kom med i første setning - men en ren løgn. Jeg foretrekker personlig politikere som forsøker å være ærlige, og i det minste snakker om ekte problemstillinger som faktisk eksisterer. 2 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden 33 minutes ago, Snikpellik said: Det er en kronikk fra en politiker, og det er ikke en overdrivelse han kom med i første setning - men en ren løgn. Jeg foretrekker personlig politikere som forsøker å være ærlige, og i det minste snakker om ekte problemstillinger som faktisk eksisterer. Problem stillingen eksisterar ju. Tycker vel inte heller det er en ren lögn att nämna venstersiden trots att det ikke kom fra hela venster siden. Tror vi helt kan sluta med politik hvis det att bruke venster siden eller høyre etc må medföra att alla de har samma åsikt ... 3 Lenke til kommentar
mandodiao Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden fredrik2 skrev (27 minutter siden): Tror vi helt kan sluta med politik hvis det att bruke venster siden eller høyre etc må medföra att alla de har samma åsikt ... Men ordet 'woke' er presist og medfører seg ikke generalisering, polarisering, projisering etc. 1 1 2 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden 57 minutes ago, mandodiao said: Men ordet 'woke' er presist og medfører seg ikke generalisering, polarisering, projisering etc. Det er klart att det ikke er precist. Men tycker ikke ditt inlägg har så mycket att göra med det du svarar på. 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Poppmunn Skrevet 19 timer siden Populært innlegg Del Skrevet 19 timer siden rabler skrev (14 timer siden): Fordi dere ikke har noe svar. Dette har vi funnet ut for ca tre-fire hunder sider siden. Men det er alltid gøy å se dere prøve da. 😁 Jo, vi har svart på spørsmålene deres mange ganger, men det blir bare fulgt opp med "nei, det teller ikke" og tilbake til "jeg venter enda på et svar". Det er den evige runddansen som jeg nevnte tidligere. 11 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden (endret) Snikpellik skrev (5 timer siden): ... dermed faller egentlig mye av premisset for kronikken helt bort. Selv om initiativet til å fjerne statuen kommer fra venstresiden (og den type forslag kommer som regel fra venstresiden/antirasister etc) så kommer du med god og viktig nyansering av det. Men dette var bare et av mange eksempel presiserer jo Solvik Olsen. Så dermed har på ingen måte premisset for den gode kronikken falt vekk. Rødt tok dog ikke avstand fra det å ville fjerne statuen ser jeg nå av din link, de bare mener at "man bør prioritere andre ting". "Til VG sier Aydar at all kamp mot rasisme betyr noe og er viktig, men at man må prioritere hva man skal bruke mest tid på i samfunnsdebatten." Men uansett, det er helt greit for meg at venstresiden i Norge ikke tar noe som helst lærdom av hvor katastrofalt woke/identitetspolitikk/transideologi er for de. Bare i land der høyrekandidatene går så langt til høyre at man risikerer figurer som Trump helst.. Endret 18 timer siden av DukeNukem3d 2 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden 4 hours ago, Snikpellik said: Det serveres en kjempeløgn allerede i første setning av kronikken; "venstresiden krevde at statuen av Churchill i Oslo skulle fjernes". Hadde "venstresiden" ønsket å fjerne statuen ville den blitt fjernet, da venstresiden hadde stort flertall i Oslo bystyre på det tidspunktet. Jeg reagerer egentlig mer på fremstillingen rett etter overskriften, den er allerede gjengitt i tråden, men altså denne: Churchills og Von Linnés store bidrag til datidens (og nåtidens) samfunn skulle nulles ut fordi enkelte sider ved deres liv eller arbeid ikke passet inn med nåtidens normer. (og selv om man ikke bør lese historien bare gjennom samtidsbriller, synes det i overkant bagatelliserende og eufemistisk å avskrive rasevitenskap, rasehierarki og sultkatastrofer som noe som ikke passer inn i nåtidens normer) Det er tydelig at disse sakene trenger å fremstilles som historieforfalskning, for å skape sinne. Veldig forståelig, jeg ville selv engasjert meg dersom det ikke bare var en løgnaktig fremstiling, dersom man forsøkte radere faktisk historie. Man nuller ikke ut deres rolle i historien ved å ta en avbildning ned fra en sokkel. En slik fremstilling får det til å høres ut som vår historieformidling skjer gjennom statuer og benker, og det er jo feil, arbeidet foregår først og fremst i nedtegnelser. Dersom du ikke allerede kjenner historien vil ikke statuer og benker fortelle deg noe mer enn at disse personene hvis statuen avbilder, og hvis navn benken bærer er gitt en opphøyd plass i offentlig rom. Jeg tenker det er positivt dersom borgerne interesserer seg for hvilke personer eller omstendigheter man ønsker skal prege byrommet rundt oss. Jeg synes i alle fall diskursen slik Ketil Solvik-Olsen ønsker seg den bærer preg av at alt må forbli akkurat slik det er nå, bare fordi.. Fordi det er woke å stille slike spørsmål? Hva med det bildet som hang på plassen før Leiv-Eriksson-bildet? Er det ikke en like stor forbrytelse mot status quo, at det ble erstattet, eller bildet før der igjen, har vi ikke hvisket ut historien vår ved å ikke la samme bilde henge der for alltid? Den såkalte Von Linné-benken fikk forøvrig en plakett som opplyser om hvorfor benken i botanisk hage bærer navnet hans, og hvilke av hans synspunkter de ønsker å ta avstand fra. En løsning jeg kan like. 2 1 Lenke til kommentar
Van Der Linde Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden https://www.youtube.com/watch?v=iV46TJKL8cU&ab_channel=Disney Er veldig glad for at Walt Disney ikke opplever hva de gjør med hans gamle mesterverk. Det er trist å se hva de har gjort med det han bygget opp. 4 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden Van Der Linde skrev (13 minutter siden): Er veldig glad for at Walt Disney ikke opplever hva de gjør med hans gamle mesterverk. Det er trist å se hva de har gjort med det han bygget opp. For det første, eventyret om snøhvit er tysk, og har ingen ting med WD å gjøre. For det andre, WD wokifiserte dette eventyret til det ugjenkjennelige, hvorfor ? For å selge bedre selvfølgelig. 2 2 Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden Van Der Linde skrev (13 minutter siden): https://www.youtube.com/watch?v=iV46TJKL8cU&ab_channel=Disney Er veldig glad for at Walt Disney ikke opplever hva de gjør med hans gamle mesterverk. Det er trist å se hva de har gjort med det han bygget opp. "Den lille Havfrue" osv. Listen med historieforfalskning er uendelig hos Disney. De skammer seg over alt de har laget! Er sikker på at land som Russland, Kina, Nord-Korea, Iran osv er inspirert over hvor svake Vesten har blitt. De trenger ikke engang gjøre noe - bare lene seg bak og bivåne at "vi" gjør slutt på alt som tidligere har kjennetegnet Vesten og vestlig kultur. Vi er helt kraftløse og konfliktsky i møte med alt som er fremmed. De kan bare kreve - og vi innretter oss. 4 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden Van Der Linde skrev (53 minutter siden): https://www.youtube.com/watch?v=iV46TJKL8cU&ab_channel=Disney Er veldig glad for at Walt Disney ikke opplever hva de gjør med hans gamle mesterverk. Det er trist å se hva de har gjort med det han bygget opp. ... De har jo ikke fortalt 1 historie uten å "sensitivitetslese" dem og endre historiene totalt for å tilpasse dem et langt yngre og langt mer sensitivt voksent publikum. Jeg mener. Les opp om de originale historiene om: The Fox and the Dog Mulan Ringeren i Notre Dame Den Lille Havfrue (og bonus, hvis man vil gå ned under overflaten: Dykk ned i kaninhullet om hvordan det egentlig er selvbiografisk homoerotisk tragedie) Snøhvit ... Vi elsker historiene på tross av at de har druknet dem i sukker og plasser kirsebær på toppen av originale historier som er døde under et lag med tykk glasur, hvor glasurer bare danner konturene av de originale historiene. 3 Lenke til kommentar
Ballalaika Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Red Frostraven skrev (21 minutter siden): Den Lille Havfrue (og bonus, hvis man vil gå ned under overflaten: Dykk ned i kaninhullet om hvordan det egentlig er selvbiografisk homoerotisk tragedie) Vi er der ja.. 4 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Van Der Linde skrev (1 time siden): https://www.youtube.com/watch?v=iV46TJKL8cU&ab_channel=Disney Er veldig glad for at Walt Disney ikke opplever hva de gjør med hans gamle mesterverk. Det er trist å se hva de har gjort med det han bygget opp. Hvorfor føles nesten alle trailere helt likt. 1 Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Red Frostraven skrev (11 timer siden): Ja, fundert på faktuell informasjon -- som i motsetning til idiotisk misinformasjon om politikk hvor dem som skaper alle de reelle problemene sine løgner blir trodd. Jeg mener. Du tror vel ikke på det republikanske Partiet sin alternative høyre fløy sine løgner -- når du bor i et land hvor du har fått presentert faktuelle nyheter fra seriøse kilder, og slipper å forholde deg til om du skal tro på misinformasjon som Fox News eller Russia Today, fordi du vet bedre..? Alternative medier og alternative kilder til nyheter er enda verre. Nyheter kan vinkles i alle retninger, men nå har vi også noe som heter virkelighetens verden. Det er her amerikanere får kjenne politikken på kroppen i større grad enn Norge. Det vil jo naturligvis påvirke hvordan folk stemmer. 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden Crooked Cracker skrev (44 minutter siden): Nyheter kan vinkles i alle retninger, men nå har vi også noe som heter virkelighetens verden. Det er her amerikanere får kjenne politikken på kroppen i større grad enn Norge. Det vil jo naturligvis påvirke hvordan folk stemmer. Når jeg kjenner feberen på kroppen min så trenger jeg informasjon for å vite årsaken til feberen og hvordan det er best å bli kvitt av feberen. Virkelighet er avhengig av korrekt informasjon 2 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden (endret) Crooked Cracker skrev (1 time siden): Nyheter kan vinkles i alle retninger, men nå har vi også noe som heter virkelighetens verden. Det er her amerikanere får kjenne politikken på kroppen i større grad enn Norge. Det vil jo naturligvis påvirke hvordan folk stemmer. ...det de faktisk kjenner på er effekten av misinformasjon. Arbeidere stemmer på partiet som er årsaken til at de ikke har hatt reallønnsvekst på 40 år, på grunn av økonomi. Det finnes ingen rasjonell grunn eller unnskyldning for dem som tenker på økonomi, verken landets eller egen, til å stemme republikansk -- foruten for en ekstremt liten gruppe primært hvite allerede rike menn. Vi ser også unge og relativt unge menn i Norge falle for samme misinformasjon, fra samme kilder -- som demonstrerer at hvordan man har det ikke påvirker hvorvidt folk faller for misinformasjonen eller ikke; Folk i Norge tror og innbiller seg at Høyre sin politikk og meninger er venstreekstrem, for en rekke spørsmål -- på grunn av at de faller for misinformasjon fra amerikanske aktører som kaller dette venstreekstremt, selv om det er den motsatte posisjonen som egentlig er ekstrem: De forsøker å normalisere ekstreme meninger, og har lykkes. Endret 13 timer siden av Red Frostraven 2 1 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Red Frostraven skrev (16 minutter siden): ...det de faktisk kjenner på er effekten av misinformasjon. Arbeidere stemmer på partiet som er årsaken til at de ikke har hatt reallønnsvekst på 40 år, på grunn av økonomi. Det finnes ingen rasjonell grunn eller unnskyldning for dem som tenker på økonomi, verken landets eller egen, til å stemme republikansk -- foruten for en ekstremt liten gruppe primært hvite allerede rike menn. Vi ser også unge og relativt unge menn i Norge falle for samme misinformasjon, fra samme kilder -- som demonstrerer at hvordan man har det ikke påvirker hvorvidt folk faller for misinformasjonen eller ikke; Folk i Norge tror og innbiller seg at Høyre sin politikk og meninger er venstreekstrem, for en rekke spørsmål -- på grunn av at de faller for misinformasjon fra amerikanske aktører som kaller dette venstreekstremt, selv om det er den motsatte posisjonen som egentlig er ekstrem: De forsøker å normalisere ekstreme meninger, og har lykkes. Å avfeie høyrebølgen som "misinformasjon" tror jeg ikke biter på noen. Det er heller ikke slik at R/SV/MDG er de eneste som er informerte og at alle farer med løgn. 4 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden (endret) DukeNukem3d skrev (17 minutter siden): Å avfeie høyrebølgen som "misinformasjon" tror jeg ikke biter på noen. Det er heller ikke slik at R/SV/MDG er de eneste som er informerte og at alle farer med løgn. Jeg avfeier den ikke som misinformasjon -- jeg sier, helt korrekt, at den er fundert på misinformasjon. Som enda har til gode å bli tilbakevist i det minste. Unge menn faller for det -- uten at noen som følger seriøse nyheter faller for det. Unge kvinner faller ikke for det. Voksne faller for det i langt mindre grad. Vi ser at de som faller for misinformasjon støtter Trump, fordi det meste av misinformasjon er laget for å destabilisere vesten og/eller støtte opp om høyreradikale aktører. https://www.brookings.edu/articles/how-disinformation-defined-the-2024-election-narrative/ Tror at det finnes en radikal trans-agenda. Tror at det er en kanselleringskultur nå som er verre enn før -- blottet for minnet og kunnskaper om hva som faktisk var før. https://www.nytimes.com/2020/12/03/t-magazine/cancel-culture-history.html Tror på folk som Jordan Peterson, Matt Walsh, Stephen Crowder, Elon Musk, The Quartering... et cetera. Ben Shapiro, Brett Cooper, Tim Pool... det er dusinvis av aktører hvis misinformasjon spres på dette forumet. Endret 12 timer siden av Red Frostraven 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå