Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

rabler skrev (51 minutter siden):

Fordi anti-woke er i ferd med å ødelegge underholdningsindustrien. All den negative støyen gjør at selskapene blir skuddredd og tar færre sjanser. Det legger en demper på risikoviljen og på den kreative friheten de som lager spill trenger for å lage gode spill og filmer.

Vi går mot et tiår i en kreativ ørken.

På grunn av anti-woke og idiotene som hyler og skriker og forsøker å kansellere alt og alle de ikke liker.

Når kom egentlig den forrige nye spillverdenen eller filmverdenen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Atib Azzad skrev (2 timer siden):

InfinityWar5aabd55fed5fa.thumb.webp.62f10bbbbb5598f50b2ed24f9db19439.webp

Ingen hvite mannlige helter å se.
Sad!

Marvel har vært noenlunde tro mot historiske tegneseriefigurer som siden er filmatisert.
Med Disney er det helt motsatt - der er historieforfalskningen massiv. Hvite karakterer byttes ut med mer "moderne" fargede erstatninger.
I hele film, serie og reklamebransjen er det slik - unaturlig mangfold på vestliges bekostning.
Ikke i noen andre kulturer bedriver de slik kulturell selvutslettelse. Og vi snakker om den desidert mest suksessrike kulturen som "noen" vil til livs. 

Endret av Neptun1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
PgUp skrev (3 timer siden):

Skjønte heller lite av dette, hva snakker du om konkret her? I hvilken verden er kvinner aldri dumme og taper aldri en krangel? Hva mener du med at alt er identitet basert? Ikke i den underholdningen jeg ser på ihvertfall. Og ingen jeg kjenner har pratet om dette heller. Så det må være bare noe ytre høyre ser.

Ytre høyre. Jaja...

Så hvis du ikke ser på det da finnes det ikke?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (2 minutter siden):

Påstanden var at Hvite menn er nesten utelukkende den onde eller dumme, ikke at Disney er skaperen av Marvel-figurene som motsier påstanden din.

Jeg tok det for gitt at det var klart at man ikke snakker om de som ble laget før man begynte å bli høylydte om det som et problem. Du kunne jo likegjerne ha skiltet med Roger Moore som James Bond da, og sagt at du fant en hvit mann som ikke var skurk. Noe jeg regner med du skjønte fra begynnelsen at ikke vedrørte problemet man snakker om her, for så vidt meg bekjent er det ingen som påstår at alt som er gjort i underholdningsindustrien før dette har blitt fjernet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
52 minutes ago, fokkeslasken said:

Akkurat dette identitetsfokuset er jo problemet.

Ja det er et problem. Høyresidens enorme fokus på idiotisk identiteskpolitikk er faktisk et problem. Det er egentlig veldig lett gjennomskuelig så det er ganske irriterende at så mange faller for dette våset. Men folk ser det de ønsker å se og confirmation bias er en enkelt felle å gå i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Neptun1 said:

I hele film, serie og reklamebransjen er det slik - unaturlig mangfold på vestliges bekostning.
Ikke i noen andre kulturer bedriver de slik kulturell selvutslettelse. Og vi snakker om den desidert mest suksessrike kulturen som "noen" vil til livs. 

USA som produserer disse produktene består av 53% ikke-hvite, hvordan er det unaturlig mangfold dersom man forsøker å gjenspeile dette?
Ikke at de lykkes forøvrig:

Screenshot2024-11-16at21-36-32UCLA-Hollywood-Diversity-Report-2024-Film-Streaming-5-23-2024_pdf.png.8e6a436f68c6f442c1b577c20890d2e7.png

3 minutes ago, fokkeslasken said:

Jeg tok det for gitt at det var klart at man ikke snakker om de som ble laget før man begynte å bli høylydte om det som et problem. Du kunne jo likegjerne ha skiltet med Roger Moore som James Bond da, og sagt at du fant en hvit mann som ikke var skurk. Noe jeg regner med du skjønte fra begynnelsen at ikke vedrørte problemet man snakker om her, for så vidt meg bekjent er det ingen som påstår at alt som er gjort i underholdningsindustrien før dette har blitt fjernet.

Jeg var ikke klar over at 2019 var så lenge siden at det like gjerne kunne vært 1973.
Eller at det finnes belegg for å mene man må tilbake til Bond-filmene for å finne ikke-hvite skurker, men ja, det er kanskje rart at man ikke kunne finne noen med latinsk bakgrunn til å spille Bane, eller asiatisk til Ras Al Ghul,wops! Der var det også en hvit helt, men det er kanskje også for lenge siden til å telles.
Underrepresentering i Hollywood har uansett vært problematisert før 2023 (#oscarssowhite er vel fra 2016?), naturlig nok, siden man hindres tilgang til arbeid på bakgrunn av å være ikke-hvit.

Du regner med at folk ikke forstår det refereres til nazistenes bokbranner når man nevner årstall, tyskland, og brennende bøker, men antar jeg vet vet når startskuddet for denne woke agendaen hvor man fjernet hvite helter fra filmer ér?
Det kan jo ikke være 2023 heller, jeg mener Guardians of the Galaxy 3, Fast X, Mission Impossible, John Wick, Indiana Jones, Ant man (Jeg vet ikke om Mario teller som en ikke-hvit helt når han er spilt av Chris Pratt).
Vanskelig å bli klok på hva du mener er allmennkunnskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, mandodiao said:

Jeg skjønner, takk for svar.

Men tenker du woke-ideologi vil bli regulert av noen slags autoritet, eller er det bare markedskreftene som regulerer de med publikum sin manglende interesse?

Trender som det snakkes om, er jo ofte reaksjon/mot-reaksjon. Som i politikken, så skifter demokratier på hvilke regjeringer som sitter. 

Og ellers at ungdomer går i bølger på hva eller hvem som er kult. 

I såfall, sett at det ikke er noe konspiratorisk ideologi som styrer i kulissene, så går jo trendene sin gang som du sier. Og man vil bytte på tur om hvem som føler seg minst sett/hørt.

Takk for litt mer saklige svar.

Jeg tror ikke woke-ideologi vil bli regulert av noen autoritet i tradisjonell forstand – det er nok markedskreftene og publikums preferanser som vil spille den største rollen her. Som du sier, trender går ofte i bølger, og vi ser allerede reaksjoner mot det som oppleves som påtvungne ideologier i underholdning.

Det jeg mener med woke-ideologi er ikke nødvendigvis en ‘konspiratorisk ideologi,’ men heller et sett av normer og verdier som har fått en sterk plass i visse deler av samfunnet, spesielt i underholdning. Disse verdiene kan noen ganger føles mer som en tvang enn som en organisk del av historiefortelling, og det er her friksjonen oppstår. Når publikum opplever at deres stemmer ikke blir hørt, reagerer de med lommeboka – og det er her endringene begynner.

Jeg er enig i at slike trender kan være del av naturlige sykluser, men de blir forsterket av hvordan vi kommuniserer i dag, spesielt gjennom sosiale medier og rask opinionsdannelse. Det interessante blir å se hvordan selskapene navigerer dette fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, rabler said:

Fordi anti-woke er i ferd med å ødelegge underholdningsindustrien. All den negative støyen gjør at selskapene blir skuddredd og tar færre sjanser. Det legger en demper på risikoviljen og på den kreative friheten de som lager spill trenger for å lage gode spill og filmer.

Vi går mot et tiår i en kreativ ørken.

På grunn av anti-woke og idiotene som hyler og skriker og forsøker å kansellere alt og alle de ikke liker.

På ingen måte vil anti-woke forårsake noe av det du hevder her.

Jeg forstår at du er redd for at representasjon av visse grupper forsvinner, det vil det aldri gjøre. Det har en plass som med alt annet. Men den enveiskjøringen som har blitt 'normen' i underholdningsbransjen er nødt til å bli endret til fordel for nettopp det du argumenterer for, forsvinner. Nemlig, kreativ frihet uten identitets-politikk-båndtvang.

Når identitetspolitikk blir en forventning snarere enn en mulighet, setter det grenser for hva som kan utforskes kreativt.

Det er ikke anti-woke som skremmer selskapene – det er publikums reaksjon på at kreativiteten erstattes av ideologiske sjekklister. Publikum vil ha gode historier og minneverdige opplevelser, ikke innhold som føles påtvunget eller politisk motivert. Når selskaper igjen tør å ta sjanser på kvalitet fremfor å tilfredsstille en spesifikk ideologi, kan vi få en ny æra av kreativ frihet. Anti-woke handler om å rydde opp i denne ubalansen, ikke om å stoppe representasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (16 minutter siden):

Seerne flykter fra woke, velgerne flykter fra woke. pga woke så klarte ikke demokratene å slå Trump en gang.

Vi som bokstavelig talt har fulgt utviklingen i misinformasjon og hvordan folk i USA og i Norge har falt for den -- og har advart mot utviklingen i bokstavelig talt 8 år kunne ikke vært mer uenig.

Anti-woke og forestillingen om en trussel som kalles woke er fundert på ondsinnet misinformasjon.
Det ville ikke vært mulig å unngått at folk falt for misinformasjon -- da omfanget av den ville vært like stor uavhengig av hvilket trusselbilde aktørene som sprer den valgte å promotere.

---

Om strategien til alternative høyre hadde vært jødene, igjen, så ville samme folk som er anti-woke skreket om problemer med jøder i underholdningsindustrien -- som bokstavelig talt er en søster-konspirasjonsteori til anti-woke sitt grunnlag.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cultural_Marxism_conspiracy_theory

Da ville white-replacement-theory hatt en litt mer fremtredende rolle -- selv om det allerede er hovedtyngden i kritikken mot DEI.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Jojimbo said:

På ingen måte vil anti-woke forårsake noe av det du hevder her.

Jo. Ikke bare vil det skje det har allerede skjedd.

https://www.eurogamer.net/assassins-creed-boss-discusses-devastating-impact-of-shadows-diversity-and-inclusivity-backlash

Quote

"The current climate is tough on our creative teams," he continued. "They face lies, half truths and personal attacks online. When the work they pour their hearts into is twisted into a symbol of division, it's not just disheartening, it can be devastating. What keeps me going is the resilience born out of conviction that I see in our teams every day. I am especially proud of the Shadows team for staying true to their creative vision and the core tenets of Assassin's Creed.

Slik drittsekkoppførsel har en effekt, og over tid vil dette legge en demper på både kreativitet og kvalitet.

Anti-woke forsøker å ødelegge underholdningsindustrien og derfor gidder jeg å bry meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Red Frostraven said:

Vi som bokstavelig talt har fulgt utviklingen i misinformasjon og hvordan folk i USA og i Norge har falt for den -- og har advart mot utviklingen i bokstavelig talt 8 år kunne ikke vært mer uenig.

Anti-woke og forestillingen om en trussel som kalles woke er fundert på ondsinnet misinformasjon.
Det ville ikke vært mulig å unngått at folk falt for misinformasjon -- da omfanget av den ville vært like stor uavhengig av hvilket trusselbilde aktørene som sprer den valgte å promotere.

---

Om strategien til alternative høyre hadde vært jødene, igjen, så ville samme folk som er anti-woke skreket om problemer med jøder i underholdningsindustrien -- som bokstavelig talt er en søster-konspirasjonsteori til anti-woke sitt grunnlag.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cultural_Marxism_conspiracy_theory

Da ville white-replacement-theory hatt en litt mer fremtredende rolle -- selv om det allerede er hovedtyngden i kritikken mot DEI.

Det blir rett og slett feil å sammenligne anti-woke-kritikk med konspirasjonsteorier som Cultural Marxism eller white-replacement-theory. For meg, og mange andre som er kritiske til woke-ideologi, handler det om å peke på hvordan identitetspolitikk har tatt over for det som burde være fokus – kreativitet, kvalitet og en god historie. Det har ingenting med ekstreme narrativer eller demonisering av minoriteter å gjøre.

Ja, det finnes folk som bruker anti-woke for å fremme hat, men det betyr ikke at all kritikk mot woke kan puttes i den samme båsen. Jeg, og mange andre, reagerer på at underholdning og politikk blir preget av en ideologisk agenda som ofte føles mer påtvunget enn organisk. Dette er ekte bekymringer som ikke har noe med konspirasjonsteorier å gjøre.

Hvis vi skal diskutere dette seriøst, så må vi klare å skille mellom saklig kritikk og ytterliggående aktører. Å slå alt sammen som én ting er både uærlig og en lettvint måte å avfeie problemene mange faktisk opplever med woke-kulturen.

Jeg vil også bemerke at Wikipedia kanskje ikke er den mest troverdige kilden for en diskusjon som dette. Det er ingen hemmelighet at plattformen har blitt mer preget av ideologisk vinkling de siste årene, spesielt i emner som handler om politikk, kultur og samfunnsdebatt. Tidligere var Wikipedia langt mer saklig og objektiv, men nå ser vi ofte at kontroversielle emner blir presentert gjennom et veldig spesifikt narrativ. Dette er viktig å ha i bakhodet når man bruker det som kilde, spesielt i diskusjoner om temaer som woke-kultur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Jojimbo said:

For meg, og mange andre som er kritiske til woke-ideologi, handler det om å peke på hvordan identitetspolitikk har tatt over for det som burde være fokus – kreativitet, kvalitet og en god historie.

Fun fact: den har ikke det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, rabler said:

Jo. Ikke bare vil det skje det har allerede skjedd.

https://www.eurogamer.net/assassins-creed-boss-discusses-devastating-impact-of-shadows-diversity-and-inclusivity-backlash

Slik drittsekkoppførsel har en effekt, og over tid vil dette legge en demper på både kreativitet og kvalitet.

Anti-woke forsøker å ødelegge underholdningsindustrien og derfor gidder jeg å bry meg.

Kritikk er ikke det samme som å ødelegge industrien. Publikum har rett til å reagere når spill og filmer føles mer som ideologiske prosjekter enn gode historier. Problemet er ikke kritikken, men at fokuset i bransjen ofte har vært på ideologi fremfor kvalitet. Hvis industrien vil vinne tilbake tillit, må den prioritere det publikum faktisk ønsker – ikke tvinge gjennom enveis representasjon.

Så dine ‘vås’, ‘konspirasjonsteorier’ og ‘drittsekkoppførsel’-argumenter fører ingensteds.

Det er enkelt: Folk vil ikke ha det. Løsningen er foran oss – det er bare opp til bransjen å ta den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Jojimbo said:

Kritikk er ikke det samme som å ødelegge industrien. Publikum har rett til å reagere når spill og filmer føles mer som ideologiske prosjekter enn gode historier. Problemet er ikke kritikken, men at fokuset i bransjen ofte har vært på ideologi fremfor kvalitet. Hvis industrien vil vinne tilbake tillit, må den prioritere det publikum faktisk ønsker – ikke tvinge gjennom enveis representasjon.

Så dine ‘vås’, ‘konspirasjonsteorier’ og ‘drittsekkoppførsel’-argumenter fører ingensteds.

Det er enkelt: Folk vil ikke ha det. Løsningen er foran oss – det er bare opp til bransjen å ta den.

Anti-woke driver ikke med kritikk. De driver med hatkampanjer og dødstrusler.

3 minutes ago, Jojimbo said:

ikke tvinge gjennom enveis representasjon.

Dette er bare tull, den gjør ikke den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, rabler said:

Fun fact: den har ikke det.

Hvis du mener at identitetspolitikk ikke har tatt over, hvordan forklarer du da prioriteringen av ideologiske elementer i så mange filmer og spill som oppleves som påtatte av publikum? Publikum reagerer ikke uten grunn – deres misnøye er et tydelig tegn på at fokuset ofte ligger et annet sted enn på kvalitet og historie.

Prøv å se dette uten ideologiske skylapper, rabler – kanskje du da forstår hva publikum faktisk reagerer på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
53 minutes ago, DukeNukem3d said:

Seerne flykter fra woke, velgerne flykter fra woke. pga woke så klarte ikke demokratene å slå Trump en gang.

Nå flykter de vel først og fremst fra X er det jeg hører. De flykter altså fra sjefsantiwokeren så jeg tror nok ikke du har rett…

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...