Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri

Anbefalte innlegg

6 minutes ago, jjkoggan said:

Jeg er imot kvotering.  Fargeblindhet idag forsikrer at strukturelle rasisme fortsetter.  Ja, jeg mener det er verre at en Nazi spiller en jøde i holocaust enn omvendt.   Når vi alle har ganske like muligheter i livet og har eliminert strukturelle barierne som hindrer noe etniske grupper mer enn andre så kan man nå det endelig målet- fargeblindhet 

Fargeblindhet gör ikke  att strukturel rasisme fortsätter och vi är rätt nära i Norge att ikke ha noen direkta problem med rasism. 

Förstår inte att du tar upp Nazis så ofta. Finns det många öppet nazistiska skådespelare idag? 

Tillfällena som tas upp i tråden är ju varken nazis, slavägare eller liknande utan om ändring i vanliga karaktärer eller mer normala historiska personer. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fredrik2 skrev (1 time siden):

Fargeblindhet gör ikke  att strukturel rasisme fortsätter och vi är rätt nära i Norge att ikke ha noen direkta problem med rasism. 

Förstår inte att du tar upp Nazis så ofta. Finns det många öppet nazistiska skådespelare idag? 

Tillfällena som tas upp i tråden är ju varken nazis, slavägare eller liknande utan om ändring i vanliga karaktärer eller mer normala historiska personer. 

Strukturelle rasisme forsvinner aldri uten å ta hensyn til det per definisjon.  Svarte generellt går på dårligere skoler enn hvite (selv fattige hvite går på bedre skoler) ikke fordi de forskjellbehandles men  fordi strukturen er fargeblind.  Strukturen fungerer bedre for hvite enn svarte.

• Liker 4
Lenke til kommentar
17 minutes ago, jjkoggan said:

Strukturelle rasisme forsvinner aldri uten å ta hensyn til det per definisjon.  Svarte generellt går på dårligere skoler enn hvite (selv fattige hvite går på bedre skoler) ikke fordi de forskjellbehandles men  fordi strukturen er fargeblind.  Strukturen fungerer bedre for hvite enn svarte.

Kan vi försöka hålla den där delen till Norge? Har ingen aning om vad du ens menar.

Tycker också du hoppar över lite vel mye. Hur var det der med nazis som du ofta tar upp men aldrig kommenterar vidare?

• Liker 6
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 minutt siden):

Kan vi försöka hålla den där delen till Norge? Har ingen aning om vad du ens menar.

Tycker också du hoppar över lite vel mye. Hur var det der med nazis som du ofta tar upp men aldrig kommenterar vidare?

Underholdningsindustrien som diskuteres oftere er i USA.

Nazi og jøde eksemplene var til å illustrere et poeng slik at du kunne forstår det bedre at det er en forskjell mellom de som har blitt ekskludert og de som ekskluderte.  Så lenge noe etniske grupper må jobbe litt hardere enn andre å nå det samme målet så er det ikke greit å tro det er ingen forskjell mellom de som ekskluderes og de som ekskluderer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, jjkoggan said:

Underholdningsindustrien som diskuteres oftere er i USA.

Nu har vel folk diskuterat strukturel rasism i Norge i rätt många inlägg

2 minutes ago, jjkoggan said:

Nazi og jøde eksemplene var til å illustrere et poeng slik at du kunne forstår det bedre at det er en forskjell mellom de som har blitt ekskludert og de som ekskluderte.  Så lenge noe etniske grupper må jobbe litt hardere enn andre å nå det samme målet så er det ikke greit å tro det er ingen forskjell mellom de som ekskluderes og de som ekskluderer.

Tycker bara Nazi vs jude eksemplerna er riktigt dåligt. Finns ju inte ens några nazistiska skådespelare och det är ju nazister är ju inte heller något väldigt prioriterad grupp. 

Du får tycka vad du vill. Jag vil helst ha vita vikingar och så får Hollywod bedriva sin kvotering på andra filmer. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (12 minutter siden):

Nu har vel folk diskuterat strukturel rasism i Norge i rätt många inläggT

Egentlig ikke, de fleste benekter at det eksisterer.  Etnisk segregeringen som skjer i Norge er nok til å mistenke strukturelle rasisme,  men jeg tror ikke det er særlig relevant til filmindustrien i Norge siden innvandring og mangfold er ganske nytt til Norge.

Sitat

Tycker bara Nazi vs jude eksemplerna er riktigt dåligt. Finns ju inte ens några nazistiska skådespelare och det är ju nazister är ju inte heller något väldigt prioriterad grupp. 

Forstår du begrepet i hvert fall?  Tror du at det ville bli galt?

• Liker 3
Lenke til kommentar
52 minutes ago, jjkoggan said:

Egentlig ikke, de fleste benekter at det eksisterer.  Etnisk segregeringen som skjer i Norge er nok til å mistenke strukturelle rasisme,  men jeg tror ikke det er særlig relevant til filmindustrien i Norge siden innvandring og mangfold er ganske nytt til Norge.

Som vanligt hoppar du mellan en massa forskjelliga ämnen utan att ens bry dig speciellt mycket om vad folk skriver.

52 minutes ago, jjkoggan said:

Forstår du begrepet i hvert fall?  Tror du at det ville bli galt?

Vilket då begrepp? 

Jag vet att du ser rasism över allt och jag har förstått att du är för minoritets skådespelare i alla roller så de får en fördel för att de tidligare har varit diskriminerade. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (6 minutter siden):

Vilket då begrepp? 

Da slutter jeg å diskutere det med deg hvis du ikke har forstått meg enda.

Sitat

Jag vet att du ser rasism över allt och jag har förstått att du är för minoritets skådespelare i alla roller så de får en fördel för att de tidligare har varit diskriminerade. 

Jeg støtter ikke minoriteter i alle roller.  Jeg tror ikke det er verdt å diskutere det videre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
24 minutes ago, jjkoggan said:

Da slutter jeg å diskutere det med deg hvis du ikke har forstått meg enda.

Jeg støtter ikke minoriteter i alle roller.  Jeg tror ikke det er verdt å diskutere det videre.

Greit det, tror det er ömsesidigt. 

Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (9 minutter siden):

På hvilken måte?

Fordi strukturen er at skoler får penger fra lokale skatter og svarte bor oftere på områder av konsentrert fattigdom mens fattige hvite bor mye sjeldnere på områder med konsentrert fattigdom.

Grafen viser hvordan andelen hvite på skolene påvirker pengene skolene får til å utdanne barna i Pennsylvania.

image.thumb.png.3fba026cafaff3eebbb8d4683bc18fff.png

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Forsøker å dreie tråden tilbake til topic, som er woke i moderne underholdningsindustri. De siste titalls sidene her har vært store avsporinger om rasisme generelt.

Det woke spillet Dragon Age: The Veilguard blir sluppet om to dager. Alle som uttrykte seg kritisk på forhånd, ble nektet anmeldelseskopier av spillet, og scoren på metacritic blir deretter. 84% i skrivende stund, på Playstation 5. Anmeldelsene virker å være kuratert, og nesten forhåndsgodkjent av EA og BioWare, da det er påfallende likhet i ordlyden i anmeldelsene.

Ordsammenstillingen "return to form" er brukt hele fem ganger av ulike anmeldere. Anmelderne virker som papegøyer som kopierer hverandre.

Den anerkjente kanalen Fextralife, med 1 million abonnenter, fikk ikke noen review-copy, da de hadde uttrykt mild kritikk mot spillet i oppkjøringsfasen. De er ganske forbanna, og påpeker mangelen på integritet og transparens i spill-journalistikken.

1.png

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (12 timer siden):

Alt dette er demonstrerbart feil, og alle politikere fra høyresiden erkjenner dette.

Problemet er stort nok til at Høyre, Venstre og KrF kjører tiltaksplaner.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2019/12/11/regjeringen-med-50-tiltak-mot-rasisme-og-diskriminering/

Hvor fra har du disse forestillingene, konkret..?

Gjetter du, og tar feil,  eller tror du fundert på hva du har blitt fortalt - av hvem? - eller hører du på misinformasjon, hvilken kilder..?

I USA er rasisme er betydelig problem, med en anslått pris på rundt 1 000 000 000 000 000 i USA siden 1990.

https://www.weforum.org/agenda/2021/09/racial-and-ethnic-inequality-has-cost-us-economy-51-trillion-since-1990/

...

Tallene er nok ikke presise, men rasisme er et enormt problem. Og igjen. Fundert på hvilke kilder kommer du til noen annen forestilling? Konkret? Og hvorfor hører du på hvit identitetspolitikk..?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...