Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri

Anbefalte innlegg

Red Frostraven skrev (7 minutter siden):

Den var cinematografisk godt gjennomført, med godt koreograferte slåsscener.

Enig i det.

De feilet derimot på håndtering av verdenen, hvor avstander og tid ikke betyr noe. En vanlig feil for de litt mindre erfarne fantasy-forfatterene, og en garanti for fantasy-fans å falle av. For folk som liker Sex and the City betyr det derimot ikke like mye.

Red Frostraven skrev (7 minutter siden):

Det var et mysterie/krim heller enn eventyr, som folk som ser etter eventyr ikke setter pris på.

Nuvel. Serien har fått endel pepper for ikke å klare gjennomføre en mysteriesjanger også. Så vidt meg bekjent har den fått mer pepper får å ikke klare dette enn den har fått for å ha klart det i et Star Wars univers.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, rabler said:

Serien tok universet på alvor og det var forfriskende med en Star-Wars-historie som ikke var svart-hvit, og der "ond" og "god" ikke ble trykket ned i trynet ditt som det vanligvis blir i Star Wars. Jeg tror det kunne blitt et av de mest spennende seriene i Star-Wars-universet på lenge.

Det var nokon raringer som syntes Jar jar Binks var forfriskande i sin tid også. Men nå handler det vel om politikk mye, ytre venstre som har begynt å like alt mulig rart som lager. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Poppmunn said:

Jeg mistenker at mange av de som hyller The Acolyte gjør det kun på trass. Folk elsker å være kontrære, og føler seg kule og spesielle når de har en annen mening enn folk flest. 

Jeg mistenker at alle som klager på woke egentlig er noen troll. Jeg liker ikke å tro så vondt om mennesker at de er så usigelig dumme at de faktisk tror på noe av det.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Poppmunn skrev (56 minutter siden):

Jeg mistenker at mange av de som hyller The Acolyte gjør det kun på trass. Folk elsker å være kontrære, og føler seg kule og spesielle når de har en annen mening enn folk flest. 

Jeg skal sågar gå så langt som å si at The Acolyte var helt greit for sitt formål. Dersom man er en typisk tilfeldig konsument av lett underholdning med absolutt null tilstedeværelse i noen som helst die-hard fanbase av noe som helst produkt, da fremstår sikkert The Acolyte som helt greit.

Men som Star Wars produkt var det ikke i nærheten engang. Star Wars uten det gode (jedier) mot det onde er kun som cosplay med uerfarne improvisatorer.

• Liker 4
Lenke til kommentar
2 minutes ago, fokkeslasken said:

Jeg skal sågar gå så langt som å si at The Acolyte var helt greit for sitt formål. Dersom man er en typisk tilfeldig konsument av lett underholdning med absolutt null tilstedeværelse i noen som helst die-hard fanbase av noe som helst produkt, da fremstår sikkert The Acolyte som helt greit.

Men som Star Wars produkt var det ikke i nærheten engang. Star Wars uten det gode (jedier) mot det onde er kun som cosplay med uerfarne improvisatorer.

Herlig gatekeeping… 🤢

"Ingen som liker Acolyte kan være Star Wars fans"

Kvalm holdning.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, fokkeslasken said:

Jeg noterer meg at du ikke vet hva en die-hard fanbase er.

I følge din beskrivelse er det et annet ord for idioter. Heldigvis er det ikke du som definerer hverken begrepet eller fanbasen til Star Wars.

• Liker 3
Lenke til kommentar
rabler skrev (49 minutter siden):

Jeg mistenker at alle som klager på woke egentlig er noen troll. Jeg liker ikke å tro så vondt om mennesker at de er så usigelig dumme at de faktisk tror på noe av det.

Tror på hva? At mange produsenter med vilje putter inn ting i produkter som ikke naturlig passer inn?

• Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, fokkeslasken said:

Tror på hva? At mange produsenter med vilje putter inn ting i produkter som ikke naturlig passer inn?

Selvsagt gjør ikke produsenter det. Om de putter noe inn i produktet så er det fordi de mener det hører hjemme der. Dette kan umulig være vanskelig å forstå… 🙄

• Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (22 timer siden):

Eller når man i samme åndedrag både påstår at raser ikke finnes(noe det ikke gjør)men rett etterpå si at "det er rasisme å ikke se rase". Vel, man kan ikke få i både pose og sekk når det gjelder preferanser og det gjelder alle grupper. 

Biologiske raser eksisterer ikke og det burde ingen hevde.  Selv om biologiske raser ikke eksisterer så kan rase som en sosial konstrukt eksistere,  en vane til å referere til folk med visse utseende med opprinnelse fra forskjellige deler av verden.  Det er ikke uvannlig for et ord til å ha flere betydninger.

Så lenge strukturelle rasisme eksisterer så forsvinner aldri rasisme med fargeblindhet (det er rasisme å ikke se rase).   Martin Luther Kings skrev i sin bok  King wrote, “a society that has done something special against the Negro for hundreds of years must now do something special for the Negro.” 

Problemet er at “Colorblindness asks us to explain systemic racial inequality by using ‘raceless’ explanations. It asks us to explain or solve a phenomenon but bars us from addressing the root cause of the phenomenon.”  sier historikeren Lerone Martin.   Jeg er enig.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
rabler skrev (6 timer siden):

Selvsagt gjør ikke produsenter det. Om de putter noe inn i produktet så er det fordi de mener det hører hjemme der. Dette kan umulig være vanskelig å forstå… 🙄

Ok. Så en mørkhudet kvinnelig vikinghøvding hører hjemme i vikingtiden?

• Liker 5
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (3 timer siden):

(det er rasisme å ikke se rase).   

Ja, mener man det så mener man altså at "raser" eksisterer. For å kunne se "raser" må man også tro på dette men dersom jeg er "rasist" fordi jeg ikke er overtroisk og tror på raser så er jeg vel "rasist" da ifølge denne selvmotsigende ideologien. Nå har forøvrig den primitive amerikanske raseideologien veldig store likhetstrekk med det indiske kastesystemet. Er man en "kastehater" dersom man ikke på sparket kan se hvilken "kaste" en inder tilhører?

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
rabler skrev (9 timer siden):

Størsteparten av norges befolkning er troll altså.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (23 minutter siden):

Ja, mener man det så mener man altså at "raser" eksisterer. For å kunne se "raser" må man også tro på dette men dersom jeg er "rasist" fordi jeg ikke er overtroisk og tror på raser så er jeg vel "rasist" da ifølge denne selvmotsigende ideologien. Nå har forøvrig den primitive amerikanske raseideologien veldig store likhetstrekk med det indiske kastesystemet. Er man en "kastehater" dersom man ikke på sparket kan se hvilken "kaste" en inder tilhører?

Jeg forstår at du har et problem med ord som har flere betydninger og har laget deg et falskt dikotomi. En er ikke en rasist dersom man innrømmer at folk med forskjellige utseende har blitt gruppert igjennom en Social convention at de tilhører en eller annen rase.

• Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (7 minutter siden):

Jeg forstår at du har et problem med ord som har flere betydninger og har laget deg et falskt dikotomi. En er ikke en rasist dersom man innrømmer at folk med forskjellige utseende har blitt gruppert igjennom en Social convention at de tilhører en eller annen rase.

Akkurat som med kaster med andre ord. Forøvrig er det kun amerikanere som mener at absolutt alle mennesker fra Latin-Amerika, et kontinent med vel så mye mangfold som USA tilhører en og samme "rase" kalt "latinos"; noe som er fullstendig ignorant og like meningsløst som om absolutt alle fra USA og Canada , uavhengig av bakgrunn skulle sauses sammen i en og samme rasekategori kalt "germanicos" eller noe sånt(engelsk er et germansk språk slik spansk er et latinsk språk). Hvordan kan man likesom "se" at noen kommer fra Latin-Amerika?

Dette i seg selv er et bevis på hvilken fabrikkering "rase" er og at det er av samme natur som det indiske kastesystemet og like meningsløst.

I Norge sluttet vi forresten å registrere "raser" i 1945. Eller; man gjorde det i Norge i årene mellom 1940 og 1945. Men det var ikke fordi det norske folk krevde det akkurat. Heller noe som var påtvunget oss utenfra. Og nå i 2024 synes noen at amerikansk rasegruppering er en god ide slik noen nordmenn, kalt quislinger, syntes tyskinnspirert rasekategorisering mellom 1940 og 1945 var en fin ide.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (24 minutter siden):

Akkurat som med kaster med andre ord. Forøvrig er det kun amerikanere som mener at absolutt alle mennesker fra Latin-Amerika, et kontinent med vel så mye mangfold som USA tilhører en og samme "rase" kalt "latinos"; noe som er fullstendig ignorant og like meningsløst som om absolutt alle fra USA og Canada , uavhengig av bakgrunn skulle sauses sammen i en og samme rasekategori kalt "germanicos" eller noe sånt(engelsk er et germansk språk slik spansk er et latinsk språk). Hvordan kan man likesom "se" at noen kommer fra Latin-Amerika?

Dette i seg selv er et bevis på hvilken fabrikkering "rase" er og at det er av samme natur som det indiske kastesystemet og like meningsløst.

I Norge sluttet vi forresten å registrere "raser" i 1945. Eller; man gjorde det i Norge i årene mellom 1940 og 1945. Men det var ikke fordi det norske folk krevde det akkurat. Heller noe som var påtvunget oss utenfra. Og nå i 2024 synes noen at amerikansk rasegruppering er en god ide slik noen nordmenn, kalt quislinger, syntes tyskinnspirert rasekategorisering mellom 1940 og 1945 var en fin ide.

Latino er ikke kjent som en rase, det er en etnisitet, selv om noe folk tror det er en rase

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...