PgUp Skrevet 21. oktober Del Skrevet 21. oktober Gargantua skrev (7 minutter siden): Alle her vet hva woke betyr. At Red Frostraven prøver å tviholde på den "gamle definisjonen" av woke er krampeaktig og ynkelig. Woke i denne tråden betyr overdreven inkluderingstrang og venstrevridd propaganda presset inn i kulturprodukter som film og spill. Alle skjønner dette. At dere kverulerer og flisespikker på dette i måned etter måned beviser at dere ikke kan lese og har muret dere inne i deres egen begrepsverden uten å forstå at ord kan utvikle seg. Hvorfor må du alltid gå til personangrep? 5 2 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 21. oktober Del Skrevet 21. oktober Man debatterer selvsagt woke utifra hvordan begrepet forståes i den offentlige debatten i Norge, ikke hva enkelte mener begrepet "egentlig" betyr. 6 Lenke til kommentar
rabler Skrevet 21. oktober Del Skrevet 21. oktober 11 minutes ago, Gargantua said: Woke i denne tråden betyr overdreven inkluderingstrang og venstrevridd propaganda presset inn i kulturprodukter som film og spill. Alle skjønner dette. At dere kverulerer og flisespikker på dette i måned etter måned beviser at dere ikke kan lese og har muret dere inne i deres egen begrepsverden uten å forstå at ord kan utvikle seg. Alle skjønner også at dette er et oppkonstruert problem uten rot i virkeligheten. Og at dette "problemet", som @Red Frostraven påpeker, er en del av en pågående kulturkrig i USA der republikanerne sårt trenger å konstruere noen fiender for å avlede oppmerksomheten fra mer virkelige problemer. Woke, slik dere bruker ordet eksisterer ikke. Dette har blitt dokumentert opp og i mente. 4 1 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 21. oktober Del Skrevet 21. oktober Og det gjør heller ikke "raser". Så kan vi da slutte å omtale mennesker ut i fra fiktive rasekategorier? 1 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 21. oktober Del Skrevet 21. oktober (endret) rabler skrev (30 minutter siden): Woke, slik dere bruker ordet eksisterer ikke. Hvorfor sier Raymond Johansen at woke fører en masse unge menn over på høyresiden da? Hvis begrepet slik vi "innbiller" oss det bare er noe som eksisterer inni hodet på noen få personer på et debattforum? "Med «woke» mener Johansen kanselleringskultur, moralsk fordømmelse av feil holdninger og strenge regler for hva som er lov å mene." Yep, akkurat slik de fleste forstår begrepet woke. https://www.vg.no/nyheter/i/JQyAO4/raymond-johansen-tar-oppgjoer-med-woke Endret 21. oktober av DukeNukem3d 6 Lenke til kommentar
rabler Skrevet 21. oktober Del Skrevet 21. oktober 1 minute ago, DukeNukem3d said: Hvorfor sier Raymond Johansen at woke fører en masse unge menn over på høyresiden da? Hvis begrepet slik vi "innbiller" oss det bare er noe som eksisterer inni hodet på noen få personer på et debattforum? "Med «woke» mener Johansen kanselleringskultur, moralsk fordømmelse av feil holdninger og strenge regler for hva som er lov å mene." Yep, akkurat slik de fleste forstår begrepet woke. https://www.vg.no/nyheter/i/JQyAO4/raymond-johansen-tar-oppgjoer-med-woke Og ikke et reelt problem… 🙄 4 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 21. oktober Del Skrevet 21. oktober rabler skrev (Akkurat nå): Og ikke et reelt problem… 🙄 For meg er det ikke noe problem at unge menn i Norge går over til høyresiden. For all del. Men det er et problem for meg at en masse amerikanere stemmer på Trump pga woke... Jeg vil ikke ha han som president i USA. Kanskje vi for en gangs skyld er enige om det siste. 3 Lenke til kommentar
rabler Skrevet 21. oktober Del Skrevet 21. oktober 6 minutes ago, DukeNukem3d said: For meg er det ikke noe problem at unge menn i Norge går over til høyresiden. For all del. Men det er et problem for meg at en masse amerikanere stemmer på Trump pga woke... Jeg vil ikke ha han som president i USA. Kanskje vi for en gangs skyld er enige om det siste. Vi er enige om at Trump på ingen måte må bli president igjen, men det er ikke woke som får folk til å stemme på han. "Woke" er for Republikanerne en typisk red herring. Total fiksjon. 3 1 Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet 21. oktober Del Skrevet 21. oktober jjkoggan skrev (2 timer siden): Nei, det betyr at hvis jeg vil ha sjokolademelk av og til fordi jeg mener det er kjedelig å ha det samme melk(eller mat) hver dag så hater jeg melk. Woke sier dog ikke at de vil ha mangfold av og til, de kritiserer hvit homogenitet ved omtrent enhver anledning og etterspør en heller permanent endring. Således blir all vanlig melk for dårlig og kjedelig inntil sjokoladepulveret kommer til redningen. 4 1 Lenke til kommentar
mandodiao Skrevet 21. oktober Del Skrevet 21. oktober Gargantua skrev (1 time siden): Alle her vet hva woke betyr. At Red Frostraven prøver å tviholde på den "gamle definisjonen" av woke er krampeaktig og ynkelig. Woke i denne tråden betyr overdreven inkluderingstrang og venstrevridd propaganda presset inn i kulturprodukter som film og spill. Alle skjønner dette. At dere kverulerer og flisespikker på dette i måned etter måned beviser at dere ikke kan lese og har muret dere inne i deres egen begrepsverden uten å forstå at ord kan utvikle seg. Det er viktig å forstå hvor ord og uttrykk kommer fra. At du prøver å hysje ned opprinnelsen av woke er krampeaktig og ynkelig. Det er også viktig å forstå propaganda, hvor det kommer fra, og hvorfor det benyttes. Uansett om man er enig eller uenig i agendaen. Du har selv sitert (eller tatt skjermbilde av?) tekst nylig, der du feilsiterer. Beviser det at du ikke kan lese? 3 2 Lenke til kommentar
Gargantua Skrevet 21. oktober Del Skrevet 21. oktober 8 minutes ago, mandodiao said: Det er viktig å forstå hvor ord og uttrykk kommer fra. At du prøver å hysje ned opprinnelsen av woke er krampeaktig og ynkelig. Det er også viktig å forstå propaganda, hvor det kommer fra, og hvorfor det benyttes. Uansett om man er enig eller uenig i agendaen. Du har selv sitert (eller tatt skjermbilde av?) tekst nylig, der du feilsiterer. Beviser det at du ikke kan lese? Det er jo du som ikke kan lese. Red Frostraven sier nøyaktig det du spurte om hvem som sa. 3 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober Crooked Cracker skrev (4 timer siden): Woke sier dog ikke at de vil ha mangfold av og til, de kritiserer hvit homogenitet ved omtrent enhver anledning og etterspør en heller permanent endring. Således blir all vanlig melk for dårlig og kjedelig inntil sjokoladepulveret kommer til redningen. Nei, da har du melk, sjokolademelk og andre slags melk på samme sted slik at du ikke blir tvunget til å drikke det samme slags melk hver dag. Kanskje du blander forskjellige melk av og til og kommer med noe helt nytt ingen hadde tenkt på 3 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober rabler skrev (8 timer siden): Vi er enige om at Trump på ingen måte må bli president igjen, men det er ikke woke som får folk til å stemme på han. "Woke" er for Republikanerne en typisk red herring. Total fiksjon. "«The Mooch»: Trumps popularitet er et resultat av kulturkampen Unge, hvite menn i USA går til høyre, viser målinger. Trumps tidligere kommunikasjonssjef mener woke har skylda." https://www.nrk.no/urix/trump-og-harris-kjemper-om-unge_-hvite-menn-1.17084848 2 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober Atib Azzad skrev (10 timer siden): Ja, jeg annerkjenner dette, alle er individer, Tørnquist kan ikke uten videre anta at noen ikke-hvite vil tilføre gruppen noen flere perspektiver, dette individet han inviterer inn, kan ha akkurat samme synspunkt som resten av gruppen.. Jeg mener likevel det er forståelig hva han mente, men kanskje burde man redegjøre for hvordan alle er forskjellige og man ikke kan vite noe om en persons erfaringer utifra hva man kan observere utenifra, fremfor å utrykke seg så kortfattet og omtrentlig som Tørnquist gjorde, han gjør seg åpenbart sårbar for å tolkes i verste mening. 100% enig. Her traff du bra. 2 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober DukeNukem3d skrev (15 timer siden): Jeg tenker "et land veldig langt vekk". Og at det spiller litt på alle de land som heter noe "Istan" som man egentlig ikke kan noe om. Humor. Humor er vel problemet, tenker jeg. 4 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober (endret) Gargantua skrev (10 timer siden): Alle her vet hva woke betyr. At Red Frostraven prøver å tviholde på den "gamle definisjonen" av woke er krampeaktig og ynkelig. Woke i denne tråden betyr overdreven inkluderingstrang og venstrevridd propaganda presset inn i kulturprodukter som film og spill. Alle skjønner dette. At dere kverulerer og flisespikker på dette i måned etter måned beviser at dere ikke kan lese og har muret dere inne i deres egen begrepsverden uten å forstå at ord kan utvikle seg. Det er mulig vi har funnet et eksempel på ekstrem konservatisme hos liberale. "Mann" pleide å bety "menneske". Må vi bytte den tilbake også, eller gjelder det bare "woke"? Endret 22. oktober av fokkeslasken 4 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober jjkoggan skrev (11 timer siden): Alltid vurdere noen på individnivå men sjansen er bedre at du intervjuer noe med relevant erfaring når du rekrutterer på gruppenivå. Det er mulig at en hvit bonde i Lincoln Nebraska forstår afroamerikansk kultur i New York City bedre enn afroamerikanere i New York CIty, men det er usannsynlig og derfor blir det klokt å ta hensyn til hudfarge når man velger jobbkandidater når man prøve å ansette noen med ekspertise i en etnisk gruppe. Rekruttere på gruppenivå og velge ut ifra hudfarge? Jeg er rimelig sikker på at dette går som rasisme i Norge i form av systematisk forskjellsbehandling basert på hudfarge, og at dette rett og slett er ulovlig. (mulig unntak for statister o.l. hvor hudfarge og etnisitet er helt sentralt) Det beste er at man utlyser kriterier og ønskede erfaringer i artikkelen når man skal ansette noen, da har man muligheten til å velge best kandidat til jobben ut ifra hvem som møter opp, og de som møter opp vet hva som forventes av dem. Og det er vel ganske selvsagt at i ditt eksempel så vil det for det meste være afro-amerikanere som enten har levd ut kulturen så de har direkte personlige erfaringer, eller noen som har studert kulturen over tid så de har opparbeidet seg kunnskapen rundt historien og kulturen - og da velger du som arbeidsgiver helst noen med begge deler. Da skjer dette i grunnet erfaringene og kunnskapen til vedkommende, ikke hudfargen deres. 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober rabler skrev (9 timer siden): Vi er enige om at Trump på ingen måte må bli president igjen, men det er ikke woke som får folk til å stemme på han. "Woke" er for Republikanerne en typisk red herring. Total fiksjon. Det har du helt rett i. «Woke» er ikke inne på noen lister over viktige valgkamptemaer eller politiske saker hverken for republikanere eller demokratene. https://www.pewresearch.org/politics/2024/09/09/issues-and-the-2024-election/ 4 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober DukeNukem3d skrev (10 timer siden): Hvorfor sier Raymond Johansen at woke fører en masse unge menn over på høyresiden da? Hvis begrepet slik vi "innbiller" oss det bare er noe som eksisterer inni hodet på noen få personer på et debattforum? Hvorfor trodde folk på anti-jødisk propaganda..? Fordi de ble lurt til å tro på et innbilt fiendebilde, av propaganda, at autoroteter trodde på forestillingene, og av at anekdoter som 'bekreftet' forestillingen ble blåst opp av høyrepopulister. Og du feilsiterer fremdeles avisen og Raymond Johansen. Det var 'den parodiske, overdrevne varianten' av woke han snakket om, ikke woke. Gargantua skrev (9 timer siden): Det er jo du som ikke kan lese. Red Frostraven sier nøyaktig det du spurte om hvem som sa. Nei. Du leser feil, og du forstår feil, og gjengir hva jeg sier feil. Jeg har påpekt at jeg ikke bruker den originale definisjonen i tråden fordi det forvirrer anti-woke, det er dog viktig å vite om den. 2 1 Lenke til kommentar
Gargantua Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober 5 minutes ago, Red Frostraven said: Nei. Du leser feil, og du forstår feil, og gjengir hva jeg sier feil. Jeg har påpekt at jeg ikke bruker den originale definisjonen i tråden fordi det forvirrer anti-woke, det er dog viktig å vite om den. Mener du, eller mener du ikke, at woke, slik som jeg bruker begrepet, kommer fra ytre høyre og at Putin/Russland støtter opp om den definisjonen? 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå