Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AtterEnBruker skrev (3 minutter siden):

Og likevel eksisterer denne tråden.

Ville antagelig ikke eksistert hvis ikke raringer på ytre venstresiden forsøkte å importere galskapen hit til Norge/Europa. Hvis ingen hadde forsøkt å kansellere nissene på låven, Roald Dahl, malerier og alt mulig så hadde jeg ikke brydd meg i det hele tatt. Men når kulturkrig importeres over hit så må jeg jo protestere på det.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (21 minutter siden):

Hvis ingen hadde forsøkt å kansellere nissene på låven, Roald Dahl, malerier og alt mulig så hadde jeg ikke brydd meg i det hele tatt. Men når kulturkrig importeres over hit så må jeg jo protestere på det.

...kun en av disse kan muligens kalle politiske venstre.

Maleriet er en misforståelse fra deres side som handler om at dere ikke forstår kontekst og hvordan et galleri/museum fungerer, selv etter at det er forsøkt forklart deg minst fire ganger av minst to forskjellige personer -- og det samme er hva eierene av Roald Dahl sine verk gjør med dem;
Det har ingenting med politiske venstre å gjøre at folk forsøker å selge bøker, og du burde virkelig stille spørsmål ved kildene som har inbillt deg at det er woke.

De andre er det du som er lurt grundig på.

Og det er 4 år siden det eneste eksempelet man har kommet med på hva som kalles woke i Norge, som er folk som opplevde seg circa like krenket av Ernst Øyvind som folk i denne tråden og på forumet på anti-woke side opplevde seg krenket av OL sin Feast on Mount Olympus.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 5
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (42 minutter siden):

Og likevel eksisterer denne tråden.

Nordmenn flest skriver ikke i denne tråden. Det er over 5 millioner av oss. Hvilken %-andel av disse skriver i denne tråden?

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
2 hours ago, Red Frostraven said:

Det kreves at noen har forsøkt å avslutte demokratiet, som Trump gjorde:

Så du mener å dømme skyld utifra Wikipedia-artikler? 

Vis til domsavsigelse.

Det er slik vi gjør det i demokratier.

• Liker 4
Lenke til kommentar

https://www.gamer.no/artikler/dette-kan-da-ikke-vaere-fremtiden-spillfans-onsker-seg/517915

Bare for å få det på rene\tørre, selvom jeg er heller kritisk til woke  og visse utspill så støtter jeg selvsagt ikke trusler, hets og andre regelrette ufinheter mot utviklere eller 'wokere' forøvrig. Det kan gå hett for seg her også men kritikken er tilsiktet sak og ikke privatperson. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Bing123 skrev (10 timer siden):

Så du mener å dømme skyld utifra Wikipedia-artikler? 

Vis til domsavsigelse.

Det er slik vi gjør det i demokratier.

Nei, wikipedia-artikkelen er der fordi det er en samling kilder som er praktisk å poste ovenfor folk som ikke følger med i politikk og likevel insisterer på å ha sterke meninger om tema de ikke setter seg inn i.

De av oss som faktisk bryr oss en døyt om demokrati og hva som foregår i samfunnet har lest bevisene for Trump sin skyld.

https://www.pbs.org/newshour/show/what-newly-unsealed-evidence-reveals-about-trumps-alleged-actions-on-and-before-jan-6

Man kan helt fint vurdere skyldspørsmålet ut fra fakta -- om man er i stand til å forstå logikk.
Det er det en jury gjør også. De dømmer i skyldspørsmålet ut fra bevisene, og grunnen til at det er flere jurymedlemmer er at mennesker er feilbare og forskjellige.

Du vil dog slite med å finne rasjonelle mennesker som mener Trump er uskyldig.
Så, vi vet hva dommen vil bli.

Crooked Cracker skrev (11 timer siden):

Woke er ekstremt opptatt av rase, i godhetens navn.

Nå projiserer du.
Det er på grunn av folk som er langt mer opptatt av den hvite rase og forestillinger om White Replacement og raseteori og mener at hudfargen til hvite må bevares for enhver pris, samtidig som at de har grove fordommer mot folk som ikke er hvite, at samfunnet er tvunget til å ta hensyn til folk sin hudfarge, for å sørge for at klasseskillene som allerede eksisterer på grunn av denne rasismen ikke blir større.

Dette er et omfattende problem i amerikansk skole, arbeidsliv, politi og rettsvesen -- og i det republikanske partiet.
Vi kan ta hvert enkelt tema hvert for seg, så vi starter på toppen:

White Replacement Theory er populært på høyrepopulistisk side i USA.

Sitat

A month before a white gunman killed 10 people and injured three, most of them Black, in Buffalo, New York, a poll found that 7 out of 10 Republicans said they believe in the ideas that constitute the "great replacement" theory.

That conspiracy theory, which was heavily cited in online postings purportedly left by the Buffalo shooter, claims that political forces are intentionally changing the demographics of the country to affect elections. 

70% av republikanere tror på konspirajsonsteorien.
Blant anti-woke så er tallet sannsynligvis det samme.

https://eu.usatoday.com/story/news/nation/2022/06/01/great-replacement-theory-poll-republicans-democrats/7461913001/

Crooked Cracker skrev (10 timer siden):

https://www.gamer.no/artikler/dette-kan-da-ikke-vaere-fremtiden-spillfans-onsker-seg/517915

Bare for å få det på rene\tørre, selvom jeg er heller kritisk til woke  og visse utspill så støtter jeg selvsagt ikke trusler, hets og andre regelrette ufinheter mot utviklere eller 'wokere' forøvrig. Det kan gå hett for seg her også men kritikken er tilsiktet sak og ikke privatperson. 

Nei nei, du bare støtter konspirasjonsteorier fra aktørene som ønsker diktatur og å kveste ytringsfriheten og den sosiale friheten, og fengsle meningsmotstandere og journalister -- som utnytter konspirasjonsteoriene til å få støtte til å få sine politiske handlinger ut i live.

Slik sett så er de voldelige delene av anti-woke de mest ærlige.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (På 18.10.2024 den 1:51 PM):

Hvis du synes She-Hulk er en dårlig serie fordi den har kritikk av menn i seg, så står du fri til det, men ikke lyv til meg om hva serien sier eller hvordan den fremstiller de ulike rollene.

Den er en dårlig serie og den har en dårlig fremstilling av menn.

Jeg har heller aldri sagt at den forsøker fremstille Bruce Banner i et dårlig lys. Jeg sier det kom ut på skjermen slik likevel. Jeg fatter ikke hvorfor du er så insistent på å kalle meg en løgner. Du vet løgn er å si noe motsatt av hva en selv vet er sant håper jeg. Som om jeg ikke engang selv tror på at She-Hulk fremstiller menn i et dårlig lys.

• Liker 4
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (På 18.10.2024 den 2:05 PM):

Beklager hvis jeg noensinne har gitt deg inntrykk av å være en "sentrist". Jeg håper det er klart og tydelig at jeg ikke er en "sentrist", men kan gjerne minne deg på det flere ganger i fremtiden.

Beklager om jeg ikke har forsøkt se dine skriverier gjennom en politisk linse. Jeg skal gjøre mitt beste for at det ikke skjer igjen.

AtterEnBruker skrev (På 18.10.2024 den 2:05 PM):

Kilder?

Thursday October 12 2017, 12.01am BST, The Times
"More than 3,300 people were detained and questioned last year over so-called trolling on social media and other online forums, a rise of nearly 50 per cent in two years, according to figures obtained by The Times."

https://www.thetimes.com/article/police-arresting-nine-people-a-day-in-fight-against-web-trolls-b8nkpgp2d

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil bare legge til noe med tanke på premissene bak denne tråden som til stadighet flyter videre selv om det stort sett er sirkelargumentasjon om det samme om og om og om igjen. Det hevdes til det kjedsommelige at "woke"(et uttrykk jeg ikke bruker forøvrig)er et begrep som stammer fra amerikansk ytre høyre og Putin og at ingen derfor bør bruke det. OK; la oss si at det stemmer da. Vel. Men da blir det vel ganske hyklerisk av de som hevder dette om og om om igjen å selv til stadighet bruke begrepet "rase" og "raseidentifiserende" begreper som "hvit", "svart" osv. som er begreper som ble skapt av europeiske kolonialister for å legitimere slavehandel og kolonialisme. Ikke si at det er noe annet! Rett skal være rett og man kan ikke få i pose og sekk om man selv har valgt å insistere på noe.

Det er ingen nå i 2024(med unntak av noen håndfull nynazister)som snakker så til de grader mye om "rase" og "hvite ditt og datt" på inn- og utpust som progressive mennesker som enkelte(ikke jeg)omtaler som woke.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (8 minutter siden):

Det hevdes til det kjedsommelige at "woke"(et uttrykk jeg ikke bruker forøvrig)er et begrep som stammer fra amerikansk ytre høyre og Putin og at ingen derfor bør bruke det.

Hvem er det som hevder dette?

• Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, fokkeslasken said:

Den er en dårlig serie og den har en dårlig fremstilling av menn.

Jeg har heller aldri sagt at den forsøker fremstille Bruce Banner i et dårlig lys. Jeg sier det kom ut på skjermen slik likevel. Jeg fatter ikke hvorfor du er så insistent på å kalle meg en løgner. Du vet løgn er å si noe motsatt av hva en selv vet er sant håper jeg. Som om jeg ikke engang selv tror på at She-Hulk fremstiller menn i et dårlig lys.

Jeg sier ikke du er en løgner, jeg sier du løy om fremstillingene i She-Hulk.
Måten du beskrev serien på var uriktig, slik jeg fks. illustrerte med hvordan du foreslo Dennis som en avatar for menn som gruppe, når serien insistererte på at Dennis kun snakket for seg selv, og hadde marginale meninger.

Serien og du var altså enige om at frasen There's a woman, I'll go talk to it, ikke er slik menn flest snakker, likevel ville du fremstille det som om det var slik serien ønsket å portrettere et helt kjønn, noe serien var overtydelig på at den ikke gjorde.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (12 minutter siden):

Jeg sier ikke du er en løgner, jeg sier du løy om fremstillingene i She-Hulk.

Så du sier jeg sier noe uriktig med vilje - løgn - uten å si jeg er en løgner.

Ok...

Atib Azzad skrev (12 minutter siden):

Måten du beskrev serien på var uriktig, slik jeg fks. illustrerte med hvordan du foreslo Dennis som en avatar for menn som gruppe, når serien insistererte på at Dennis kun snakket for seg selv, og hadde marginale meninger.

Jeg fåreslo ikke han som en avatar for menn som gruppe. Han var et eksempel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, fokkeslasken said:

Så du sier jeg sier noe uriktig med vilje - løgn - uten å si jeg er en løgner.

Ok...

Herregud, er dette interessant?
Jeg tenker at en person kan lyve, uten å dermed stemples som en løgner, da jeg ser for meg at en løgner lyver mer kompulsivt.

Jeg fåreslo ikke han som en avatar for menn som gruppe. Han var et eksempel.

Dette er svaret jeg får når jeg peker på hvordan serien problematiserer Dennis' utsagn.
Screenshot2024-10-20at14-27-02Wokeimoderneunderholdningsindustri-Page90-TV-serierog-programmer-Diskusjon_no.png.aa6de1b1dc06e0af6d5f928e101e0e96.png

Det er ikke riktig å fremstille det som ett eller to untak, det er flere menn som fremstilles sympatisk enn de som fremstilles negativt, og kvinnene holdes ikke til noen høyere standard, de presenteres også med karakterbrister og blindsoner.

De negative fremstillingene som gjøres er jo også en negativ respons på spesifikke ting de sier eller gjør, hvorfor skulle man se det som en kritikk av alle menn, at serien kritiserer de som trakasserer kvinner og minoriteter, eller de som har et slikt kvinnesyn som Dennis har, jeg føler meg ikke truffet som mann, særlig ikke når serien fremstiller mennene som ikke ingår i slike aktiviteter eller med slikt syn som sympatiske eller nøytrale..

Endret av Atib Azzad
duplikat av skjermbilde
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...