Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri

Anbefalte innlegg

3 minutes ago, Red Frostraven said:

Kan du er fag..?

Ville du vært i stand til å skille mellom folk som bullshitter om faget, og folk som genuint ikke suger..?

Ja..?

Slik går det av å vurdere kilder om underholdning også.

Kan de fagspråket for hva som faktisk foregår? Har de innsikt i hvem som er ansvarlig for hva, og går de inn på disse spesifikke momentene med eksempler når de kritiserer..?

Det går helt fint an å vurdere faglig innhold i kritikk. Det er flere profesjonelle i mediebransjen her i tråden som kan bedømme om kritikken er seriøs eller useriøs men ingen på anti-woke siden.

Ja du er selvsagt fag-ekspert i absolutt alt du uttaler deg om. Fra medisin til media. 😉

Du prøver å få noen til å quote amerikansk media som bruker ordet woke.

Men det må være "seriøst".

La meg gjette, det er akkurat like delte meninger om hva som er "seriøse media" som hva som er "woke"

Også får vi bare samme situasjon på et annet nivå.

Så vil du bare si "dette mediet er Russland vennlig, ytre høyre, desinformasjon"

Osv

• Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gargantua skrev (11 minutter siden):

Hvis du mener at han ikke kan noe om fortellerfaget, så tar du jo bare feil.

Derfor skrev jeg;

Red Frostraven skrev (20 minutter siden):

Critical Drinker er et unntak. Han kan noe om faget, men sprer likevel misinformasjon, som han beskytter bak å spille en satirisk karakter som ingen i bransjen tar alvorlig. Men biaset er åpenbart i det han bare sparker ned og til venstre, aldri opp eller til høyre.

Før du postet.

Fordi dere er SÅ forutsigbare.

Han spiller en rolle, og det er kritikk blandet med satirisk og latterlig ubegrunnet kritikk.

Anti-woke i medier er som incel-bevegelsen, med en god del overlapping.

https://harvardpolitics.com/alt-right-pipeline/

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Red Frostraven said:

Derfor skrev jeg;

Før du postet.

Fordi dere er SÅ forutsigbare.

Han spiller en rolle, og det er kritikk blandet med satirisk og latterlig ubegrunnet kritikk.

Fint at du innså feilen din, angret deg, og rettet opp. Ja, han spiller en rolle, en persona, og har en gimmick. Det er for å skille seg ut og gjøre det underholdende. At han ikke "sparker mot høyre" er jo innlysende, da han tilhører høyre. Hvorfor skulle han sparke mot noe han er enig i?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Bing123 skrev (38 minutter siden):

Du prøver å få noen til å quote amerikansk media som bruker ordet woke.

Jeg lurer på hvem folk svelger pisset til, absolutt.

I andre anti-woke områder har folk svelget piss fra Matt Walsh, Jordan Peterson, forrædere som Tim Pool og Dave Rubin, Crowder, Ben Shapiro, Lauren Southern, Brett Cooper.

Her vet vi om Critical Drinker, som gjemmer seg bak at det er satire og ler av folk som tar ham seriøst, og alt-right-aktøren The Quartering.

.

Sitat

Gargantua skrev (12 minutter siden):

Ja, han spiller en rolle, en persona, og har en gimmick. Det er for å skille seg ut og gjøre det underholdende. At han ikke "sparker mot høyre" er jo innlysende, da han tilhører høyre.

...og du får nyhetene dine fra Babylon Bee..?

Sitat

Hvorfor skulle han sparke mot noe han er enig i?

Hvorfor en kritiker skal være seriøs og plassere skyld, og ære, der den hører hjemme, heller enn å lage satire som sparker én vei og blande satiren med noe legitim kritikk.?

Dere er eksempelet på grunnen. Noen folk tar satiren alvorlig.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Red Frostraven said:

Når du er enig med ham i anti-vestlig desinformasjon, så er du godt brukt.

...

Hvilke seriøse amerikanske kilder bruker ordet woke om hva som foregår i underholdning akkurat nå..?

Absolutt ingen seriøse aktører.

Jeg spurte ChatGPT om de topp fem mest etablerte og seriøse amerikanske avisene. Den svarte:

• The New York Times
  • The Washington Post
  • The Wall Street Journal
  • Los Angeles Times
  • USA Today

Det tok meg fem minutter å finne en artikkel om wokeness i alle fem. Så jeg skjønner ikke helt hva du fabler om.

https://www.nytimes.com/2023/03/24/upshot/woke-meaning-democrats-republicans.html

https://www.washingtonpost.com/politics/2023/01/18/woke-cancel-desantis-academics/

https://www.wsj.com/business/anti-woke-shareholders-are-going-after-corporate-boards-5dc08fa5

https://www.latimes.com/california/story/2023-12-13/huntington-beach-sticking-it-to-woke-california-at-what-cost-to-residents

https://eu.usatoday.com/story/news/education/2024/04/28/ap-african-american-studies-course-inside-look/72631964007/

Endret av Gargantua
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (11 minutter siden):

I andre anti-woke områder har folk svelget piss fra Matt Walsh, Jordan Peterson, forrædere som Tim Pool og Dave Rubin, Crowder, Ben Shapiro, Lauren Southern, Brett Cooper.

Og Raymond Johansen?

Det er ganske så få som benekter fenomenet woke/kanselleringskultur osv. Nå kommer til og med gamle Donald Duck-bøker med varseltrekant. "Langtvekkistan" var for ille for de stakkars stakkars lettkrenkede individene ytterst til venstre. 

Men om barn, ungdom (og selv voksne til tider) skal beskyttes for alt mulig, som å dette ned fra huske eller leke kongen på haugen, så tror jeg faktisk det kommer med en kostnad. Kanskje senere i livet... 

Det å få herje fra seg, det å dette ned og slå seg, det å bli eksponert for ting som "ikke er lov å si" (Roald Dahl bøkene før de ble sensurert) - det tror jeg er sunt for barn. Konsekvensen blir nok bare at man senere får engstelige ungdom og unge voksne som er redde for alt  nytt, som må ha "safespace" på jobben og på studiene.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 3
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (12 minutter siden):

Nå kommer til og med gamle Donald Duck-bøker med varseltrekant. "Langtvekkistan" var for ille for de stakkars stakkars lettkrenkede individene ytterst til venstre. 

Hvem i Disney er ytterst til venstre mener du, helt konkret..?

Husker du alle som ble krenket av Feast on Mount Olympus..?

Det er nok samme gruppe blant folk fra Midtøsten dette er myntet på.

...

Men finn gjerne ut hvem konkret som er krenket og hvorvidt de er sosialt liberale eller konservative.

Spekulasjoner slår stort sett feil ut.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (18 minutter siden):

Nå kommer til og med gamle Donald Duck-bøker med varseltrekant.

So what? Ingenting blir endret i selve tegneseriene. Det verste som kan skje, er at disse utgavene blir mer ettertraktet nettopp på grunn av disse varseltrekantene. Som det tidligere nevnte Parental Advisory-merket.

Denne skiva fikk f.eks det merket ved en feiltakelse på noen utgaver, og de utgavene er nå mer sjeldne og ettertraktede.

folder.jpg.cf0da4eeaea77c4e7d4579ee4a7545ed.jpg

Faen, nå fikk jeg lyst til å høre på skiva. Litt off-topic, men anbefaler flere å gjøre det samme. Skål.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (39 minutter siden):

Og les så hva som står i dem, vær så snill.

Husk at ordet har en original betydning som fremdeles brukes av majoriteten av engelskspråklige, og at spørsmålet mitt åpenbart gjelder kilder som beskriver den alternative betydning av woke som dere er narret til å bruke, ikke den originale betydningen.

Det jeg spør etter, konkret, er jo kilden til deres forestillinger om hva dere kaller woke.

Som jo ingen av kildene gjør med mindre du sier at tilfeldige republikanere sine ville uttalelser om hva de feilaktig, og med viten om hva ordet faktisk betyr, kaller Woke er kilden din..?

---

Den første kilden din forklarer at Trump sitt parti har adoptert en annen definisjon på woke enn den opprinnelige, som beskrevet av andre kilder skyldes ondsinnet propaganda og misinformasjon.

Som jo støtter hva jeg forsøker å formidle.

Så takk for det.

---

Den andre forklarer hvordan ordet woke ble brukt i propaganda av DeSantis, og erstatter deres misinformasjon om kanselleringskultur.

---

Den tredje beskriver noen som er anti-woke.

---

Det samme med kilde 4, men den beskriver også hvordan anti-woke koster samfunnet gjennom misinformasjon som tar liv, som anti-vaxx.

---

Den siste sjekker bokstavelig talt om kritikken mot woke holder vann.

Hva er konklusjonen i artikkelen..?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gargantua said:

Hvorfor juger du? Opp gjennom denne tråden har det kommet mange bevis. Eksempler:

Filmer og serier:
The Rings of Power (2022)
Star Wars: The Rise of Skywalker (2019)
She-Hulk: Attorney at Law (2022)
Ghostbusters (2016)
Doctor Who (2020)
Black Panther (2018)
Black Panther: Wakanda Forever (2022)
Matrix: Resurrections (2021)
Men in Black: International (2019)
Stranger Things etter ses 1
The Sandman (2022)
The Witcher - Netflix-versjonen (2019)
Captain Marvel (2019)
The Little Mermaid (2023)
Batwoman (2019-2022)
Birds of Prey (2020)
Lightyear (2022)
Eternals (2021)
Masters of the Universe: Revelation (2021)
Charlie's Angels (2019)
Star Trek: Discovery (2017-)
Terminator: Dark Fate (2019)
Indiana Jones and the Dial of Destiny (2023)
Velma (2023)
Star Wars: The Acolyte (2023)
Agatha All Along (2024)

Spill:
The Last of Us Part II (2020)
Assassin's Creed Valhalla (2020)
Battlefield V (2018)
Mass Effect: Andromeda (2017)
Call of Duty: Modern Warfare (2019)
Dustborn (2023)
Saints Row (2022)
Concord (2024)
Wolfenstein: The New Blood (2019)

Og så kommer to som ikke er helt ferdige ennå: Dragon Age: The Veilguard og Assassins Creed Shadows.

Fin liste. Mange gode filmer, serier og spill på den listen. Hva er det den listen skal vise?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (1 time siden):

Hvorfor juger du? Opp gjennom denne tråden har det kommet mange bevis. Eksempler:

Filmer og serier:
The Rings of Power (2022)
Star Wars: The Rise of Skywalker (2019)
Ghostbusters (2016)
Doctor Who (2020)
Black Panther (2018)
Black Panther: Wakanda Forever (2022)
Matrix: Resurrections (2021)
Men in Black: International (2019)
Stranger Things etter ses 1
The Sandman (2022)
The Witcher - Netflix-versjonen (2019)
Captain Marvel (2019)
The Little Mermaid (2023)
Batwoman (2019-2022)
Birds of Prey (2020)
Lightyear (2022)
Eternals (2021)
Masters of the Universe: Revelation (2021)
Charlie's Angels (2019)
Star Trek: Discovery (2017-)
Terminator: Dark Fate (2019)
Indiana Jones and the Dial of Destiny (2023)
Velma (2023)
Star Wars: The Acolyte (2023)
Agatha All Along (2024)

Spill:
The Last of Us Part II (2020)
Assassin's Creed Valhalla (2020)
Battlefield V (2018)
Mass Effect: Andromeda (2017)
Call of Duty: Modern Warfare (2019)
Dustborn (2023)
Saints Row (2022)
Concord (2024)
Wolfenstein: The New Blood (2019)

Og så kommer to som ikke er helt ferdige ennå: Dragon Age: The Veilguard og Assassins Creed Shadows.

Herlig liste. Spesielt the little mermaid og she hulk. Så du virkelig på disse? :p

• Liker 4
Lenke til kommentar
Bing123 skrev (12 minutter siden):

Slangbegreper er noe annet.

...slang er en del av språket, og den originale definisjonen har eksistert lenge;

Sitat

WOKE

chiefly US slang
1
a: aware of and actively attentive to important societal facts and issues (especially issues of racial and social justice)

https://www.merriam-webster.com/dictionary/woke

...

Definisjonen dere bruker har jeg postet kildene til hvordan ble etablert av alternative høyre lenge før det ble brukt på forumet, igjen og igjen og igjen -- og dere har ikke evnet å komme med noen fornuftig alternativ forklaring eller hvilke kilder dere bruker som har samme definisjon som dere blant seriøse aktører, foruten republikanere på alternative høyre og fra satire som tjener penger på alternative høyre.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (39 minutter siden):

So what?

So what? Det er latterlig. Thats what

Hvis en unge ikke tåler Donald Duck, da var det ikke håp for den ungen uansett. Men unger tåler selvsagt det. Her er det venstreekstreme lettkrenkede woke-fjolls som får gjennomslag.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 3
Lenke til kommentar
14 minutes ago, rabler said:

Fin liste. Mange gode filmer, serier og spill på den listen. Hva er det den listen skal vise?

Listen viser eksempler på woke. Du trenger ikke spille dum. Hvilke kulturskatter her er det du liker?

• Liker 3
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Red Frostraven said:

Og les så hva som står i dem, vær så snill.

Husk at ordet har en original betydning som fremdeles brukes av majoriteten av engelskspråklige, og at spørsmålet mitt åpenbart gjelder kilder som beskriver den alternative betydning av woke som dere er narret til å bruke, ikke den originale betydningen.

Det jeg spør etter, konkret, er jo kilden til deres forestillinger om hva dere kaller woke.

Som jo ingen av kildene gjør med mindre du sier at tilfeldige republikanere sine ville uttalelser om hva de feilaktig, og med viten om hva ordet faktisk betyr, kaller Woke er kilden din..?

---

Den første kilden din forklarer at Trump sitt parti har adoptert en annen definisjon på woke enn den opprinnelige, som beskrevet av andre kilder skyldes ondsinnet propaganda og misinformasjon.

Som jo støtter hva jeg forsøker å formidle.

Så takk for det.

---

Den andre forklarer hvordan ordet woke ble brukt i propaganda av DeSantis, og erstatter deres misinformasjon om kanselleringskultur.

---

Den tredje beskriver noen som er anti-woke.

---

Det samme med kilde 4, men den beskriver også hvordan anti-woke koster samfunnet gjennom misinformasjon som tar liv, som anti-vaxx.

---

Den siste sjekker bokstavelig talt om kritikken mot woke holder vann.

Hva er konklusjonen i artikkelen..?

Du skriver at ingen seriøse aviser skriver om woke. Så beviser jeg at du tar feil. Og så kommer du og sier at jaja, de skriver om woke, men at de støtter deg? Ja, det kan godt hende de støtter deg, de fleste dinosaur-medier er pro-woke. Vi anti-woke er motstemmene til etablissementet. Poenget mitt er at du kommer med en påstand, jeg beviser på få minutter at du tar feil, og så forsøker du å vri det til en win for deg selv. Det er så patetisk.

Endret av Gargantua
  • Liker 6
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Red Frostraven said:

Fantastisk kilde som sier akkurat det samme alle prøver å fortelle deg.

Ja, slangbegrepet hadde en opprinnelig betydning som så har utviklet seg. Gjengitt av linken din

2. disapproving : politically liberal or progressive (as in matters of racial and social justice) especially in a way that is considered unreasonable or extreme

Står overhode ingenting om opprinnelse fra ytre høyre og Russland slik som du kakler om.

Bare kom over det nå, som du selv poster kilder som backer opp utviklingen av slangbegrepet. 

Eventuelt så bare deklarerer vi at vi snakker om woke2 her inne, så slipper vi alt maset om woke1

Endret av Bing123
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (13 minutter siden):

Du skriver at ingen seriøse aviser skriver om woke. Så beviser jeg at du tar feil. Og så kommer du og sier at jaja, de skriver om woke, men at de støtter deg? Ja, det kan godt hende de støtter deg, de fleste dinosaur-medier er pro-woke. Vi anti-woke er motstemmene til etablissementet. Poenget mitt er at du kommer med en påstand, jeg beviser på få minutter at du tar feil, og så forsøker du å vri det til en win for deg selv. Det er så patetisk.

Ingen av dem bruker denne tråden sin definisjon av ordet, det er det flott at du erkjenner.

Jeg har jo hele veien forklart at det brukes to definisjoner av ordet, og at dere har adoptert en versjon fra alternative høyre.
Jeg unngår å bruke den opprinnelig definisjonen, fordi det vil være forvirrende og fordi vi har ord som betyr det samme på norsk;
Samfunnsengasjert.

Jeg er ute etter de amerikanske kildene dere har adoptert forestillingene deres fra -- som jo er hele poenget.
Critical Drinker er nevnt, og the Quartering er gitt fra tidlig i tråden.
Noen høyrepopulister som er aktiv i politikk men er innom i medier er lenket til for noen sider tilbake.

Felles for alle er at de er godt inni MAGA/Trump-leirene og ofte pro-Russland.

Bing123 skrev (8 minutter siden):

står overhode ingenting om opprinnelse fra ytre høyre og Russland slik som du kakler om.

Bare kom over det nå, som du selv poster kilder som backer opp utviklingen av slangbegrepet. 

...det står jo i de andre kildene jeg har postet, gjentatte ganger.
Her er noen av dem igjen.

"War on wokeness: the year the right rallied around a made-up menace"
https://www.theguardian.com/us-news/2022/dec/20/anti-woke-race-america-history

Russia Today fra 2020, to år før folk på forumet adopterte deres forestillinger og misinformasjon:

Ev884F2WgAMJ1ke.png.25afc1b94a35f98f83da57c3f799c2c3.png

Og fra den politiske konferansen hvor ytre høyre og høyrepopulister i hele vesten startet bruken av hundefløyten:
https://www.france24.com/en/live-news/20220301-how-us-wokeness-became-a-right-wing-cudgel-around-the-world

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Red Frostraven said:

..det står jo i de andre kildene jeg har postet, gjentatte ganger.

Så da sier du at Merriam Webster har tatt inn ordets 2. betydning fra Russland og ytre høyre.

Burde ikke du da ifølge ditt manus anse Merriam Webster som spreder av desinformasjon og således avfeie hele skiten?

• Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...