Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lush skrev (1 time siden):

Som vi har vært igjennom så er vår oppfatning av woke, vidt ulikt

Forskjellen ligger utelukkende i kildene som har dannet grunnlag for forestillingene.

Hvor fra stammer ordet du bruker..? Start med hvor det var i 2020.

Minner om at tråden er fundert på ytre høyre sin versjon, med the Quartering og alternative-høyre grifteren The Critical Drinker lagt til grunn.

Du har selv sitert grifteren Sydney Watson, i samme gate.

---

Er din personlige definidøsjon noe annet enn kanselleringskulturen og morro-politiet resten av anti-woke er fundert på og kildene du selv har sitert mener med ordet..?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (16 timer siden):

Enhver person kan ikke utføre systemisk rasisme

En kan tenke og si rasistiske tanker og utsagn men effekten er null uten makten til å påvirke noen. Likevel så forsvarer ingen her inne jeg kjenner rasisme  uansett hudfarge 

Så, hvis muslimske elever på en norsk skole kommer med antisemittisme mot en jødisk elev så har det ingen effekt (på den eleven) fordi muslimer ikke har systemisk makt?

Eller en norsk elev som blir.mobbet?

Hva med det psykiske? Rasisme er rasisme, jeg fatter ikke at dette skal være så vanskelig å forstå

Drapet på Benjamin Hermansen var rasistisk i seg selv, ikke kumn fordi hvite nordmenn har makt

• Liker 6
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 time siden):

Så, hvis muslimske elever på en norsk skole kommer med antisemittisme mot en jødisk elev så har det ingen effekt (på den eleven) fordi muslimer ikke har systemisk makt?

Hva med det psykiske? Rasisme er rasisme, jeg fatter ikke at dette skal være så vanskelig å forstå

Drapet på Benjamin Hermansen var rasistisk i seg selv, ikke kumn fordi hvite nordmenn har makt

Hvis du kan mobbe noen så har du makten til å mobbe noen.  Dette kan skje i alle retninger uansett hudfarge.  Det heter individuelle rasisme og kan skade individer.

Poenget var at rasisme er bare en tankegang uten noe makt til å skade.  De fleste har noe makt til å skade, selv noe svarte slaver klarte å drepe hvite slaveiere, men jeg antar de fleste forstår at slaveiernes rasisme var et større problem enn slavenes rasisme pga makt forskjellen mellom slaven og slaveieren.

• Liker 4
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 minutt siden):

Hvis du kan mobbe noen så har du makten til å mobbe noen.  Dette kan skje i alle retninger uansett hudfarge.  Det heter individuelle rasisme og kan skade individer.

Poenget var at rasisme er bare en tankegang uten noe makt til å skade.  De fleste har noe makt til å skade, selv noe svarte slaver klarte å drepe hvite slaveiere, men jeg antar de fleste forstår at slaveiernes rasisme var et større problem enn slavenes rasisme pga makt forskjellen mellom slaven og slaveieren.

Så psykisk skade pga rasistisk mobbing eller utfrysing teller ikke? Man har store muligheter til å skade på individnivå

• Liker 2
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (3 timer siden):

Det er interessant at du overser at han brukte nettopp hudfarge for å beskrive noe som problematisk.

Så når noen peker på manglende mangfold på arbeidsplassen som en utfordring, er det for deg det samme som å si at hudfargen til kollegaene sine er problematisk. Den er grei. Noen skal virkelig se rasisme overalt.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (2 minutter siden):

Så psykisk skade pga rasistisk mobbing eller utfrysing teller ikke? Man har store muligheter til å skade på individnivå

Psykisk skade teller, noe annet har jeg ikke sagt.  De med mer makt (arbeidsgivere, politi, myndigheter…osv) kan skade mye mer 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (2 timer siden):

Forskjellen ligger utelukkende i kildene som har dannet grunnlag for forestillingene.

Hvor fra stammer ordet du bruker..? Start med hvor det var i 2020.

Minner om at tråden er fundert på ytre høyre sin versjon, med the Quartering og alternative-høyre grifteren The Critical Drinker lagt til grunn.

Du har selv sitert grifteren Sydney Watson, i samme gate.

---

Er din personlige definidøsjon noe annet enn kanselleringskulturen og morro-politiet resten av anti-woke er fundert på og kildene du selv har sitert mener med ordet..?

Ja, og i hvilke sammenheng "siterte" jeg Sydney Watson, jo da hun hadde laget en video om at K.K og disney ikke forstod Star Wars. Som du avviste da hun ikke gjenga, kildene sine i sitt fulle og hele format. Som jeg samlet for deg i svaret på side 348 i denne tråden.. Da videoen handlet om nettopp dette. Om det betyr at jeg er enig i alt annet hun sier i denne eller andre videoer, nei ikke nødvendigvis. Så nå er du ute og insinuerer, som er det samme som du klager på at alle disse ulike CC på YT for...

Igjen, om det er ytre høyre og jesus som er opphavet til woke, er det samme for meg. Ordet i seg selv er nettopp kun er ord. Det er hva man legger i ordet som betyr noe. Og der har jeg flere ganger nå, sagt hva jeg legger i ordet woke. 

Fra det jeg hører og har lest så er hovedbudskapet hos "morro politiet" at man vil ha vekk agendaen om woke i underholdningsindustrien. Og de fokuserer på hva industrien sier og gjør, så om det er roten til "anti woke" du vil ha vekk. Så er det disse folke, SBI, BGG, Kotaku, investor selskap som Blackrock, Blackwater, og versjonen av DEI/ESG, BRIDGE kulturen som flere av verdens største medie selskaper kjører. Så de som lager spill, filmer, underholdning kan gå tilbake til å gjøre dette, uten å ha en sjekkliste av krav som må oppfylles. 

Så min beste forklaring på min personlige definisjon, er at den samsvarer med morro-politiet, ja. Som er ganske morro at du kaller det, da folk har det svært lite morro med titlene de produserer.. som vi ser i dalende billettsalg, tilskuere og salg generelt. Med mindre det er spill og filmer, som har fokus på underholdning innenfor de rammer, som titlene byr på. 

Som neste John Wick, "spin off"film, med Ana de Armas i hovedrollen. Trolig som datteren til John Wick, ser det ut som. "Woke" gjort riktig hvis man vil kalle det det, basert på først trailer.

Endret av Lush
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (39 minutter siden):

Psykisk skade teller, noe annet har jeg ikke sagt.  De med mer makt (arbeidsgivere, politi, myndigheter…osv) kan skade mye mer 

Vil bare kommentere at i stor grad når en omtaler rasisme og dens effekt på mennesket, så snakker man ofte om individers opplevelse med rasistiske opplevelser

• Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (3 timer siden):

En liten digresjon; hjernen bak det drapet var en mann som studerte på Blindern og kom fra en velstående familie. Ingen visste hvem han egentlig var eller hva slags meninger han egentlig hadde. Utad fremstod han rolig og sosial. Men han var svært aktiv på internett som på den tiden ikke var særlig avansert. Skremmende! Godt beskrevet i boken "Brorskapet" av Anne Bitsch. Og slike typer finner man diverse nettfora også i dag.

https://www.ark.no/produkt/boker/dokumentar-og-faktaboker/brorskapet-9788205531147

Endret av Boing_80
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (8 minutter siden):

En liten digresjon; hjernen bak det drapet var en mann som studerte på Blindern og kom fra en velstående familie. Ingen visste hvem han egentlig var eller hva slags meninger han egentlig hadde. Men han var svært aktiv på internett som på den tiden ikke var særlig avansert. Skremmende! Godt beskrevet i boken "Brorskapet" av Anne Bitsch. Og slike typer finner man diverse nettfora også i dag.

https://www.ark.no/produkt/boker/dokumentar-og-faktaboker/brorskapet-9788205531147

Skremmende! Men jeg vil mene dette drapet ikke var et resultat av systemisk rasisme, men individuell eller "gruppe med rasister" rasisme. Hvis vi skal snakke om systemisk rasistiske drap, vil jeg tenke f eks holocaust, eller f eks måten Ku Klux Klan hadde infiltrert politi og myndigheter i de amerikanske sørstatene på 60-tallet.

Endret av Tussi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (58 minutter siden):

Skremmende! Men jeg vil mene dette drapet ikke var et resultat av systemisk rasisme, men individuell eller "gruppe med rasister" rasisme. Hvis vi skal snakke om systemisk rasistiske drap, vil jeg tenke f eks holocaust, eller f eks måten Ku Klux Klan hadde infiltrert politi og myndigheter i de amerikanske sørstatene på 60-tallet.

Jeg er enig med deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er hva man legger i ordet som betyr noe. Og der har jeg flere ganger nå, sagt hva jeg legger i ordet woke. 

Ja, i praksis, kapitalisme og forsøkene deres om å utvide antall konsumentgrupper,ville bare til barn/voksne, men til jenter, kvinner, og ikke-hvite.

Hvor sensitivitetslesere kommer inn. De hjelper å unngå stereotypiske grunne karakterer, og sørger for at mangefold eller karakterer av motsatt kjønn av de som skriver ikke skrives som kavalkader av stereotypier og fordommer.

Igjen, om det er ytre høyre og jesus som er opphavet til woke, er det samme for meg. Ordet i seg selv er nettopp kun er ord. Det er hva man legger i ordet som betyr noe. Og der har jeg flere ganger nå, sagt hva jeg legger i ordet woke. 

Hvis du bruker ordet annerledes enn det som gjøres av kildene som er årsaken til trådens eksistens, hvorfor poste i den når du ikke bruker den forståelsen..?

Hvorfor bruke et ord som først og fremst forbindes med å være hundefløyter overhode, i stedet å for å bruke konkrete meningsbærende ord, og henvise eksakt til hva problemet er..?

Hent frem en av videoene av Katleen Kennedy igjen så kan vi se hva hun sier, se på prosjektet og målsettingen -- og sammenligne med bedre lykkede prosjekter hun har deltatt i.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (19 minutter siden):

Vil bare kommentere at i stor grad når en omtaler rasisme og dens effekt på mennesket, så snakker man ofte om individers opplevelse med rasistiske opplevelser

Individers opplevelse med rasistiske opplevelser er verre i et samfunn som undertrykker.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

Så når noen peker på manglende mangfold på arbeidsplassen som en utfordring, er det for deg det samme som å si at hudfargen til kollegaene sine er problematisk. Den er grei. Noen skal virkelig se rasisme overalt.

Ja, noen skal absolutt se rasisme overalt, men disse folkene klarer aldri å se sine egne rasistiske tendenser. Han sier rett ut at det er negativt at selskapet hans hovedsakelig består av hvite. Er ikke det rasistisk så vet ikke jeg, men dere er jo overbevist om at negative kommentarer om hvite ikke teller på grunn av dette fantastiske maktbalanse-argumentet deres.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Poppmunn skrev (18 minutter siden):

Ja, noen skal absolutt se rasisme overalt, men disse folkene klarer aldri å se sine egne rasistiske tendenser. Han sier rett ut at det er negativt at selskapet hans hovedsakelig består av hvite. Er ikke det rasistisk så vet ikke jeg, men dere er jo overbevist om at negative kommentarer om hvite ikke teller på grunn av dette fantastiske maktbalanse-argumentet deres.

Et selskap selger mange produkter til minoriteter.  Er det rasistiske å si at det er uheldig at det finnes bare hvite arbeidere på selskapet med erfaring i hva det betyr å tilhøre en minoritet og dermed ha bedre innsikt?  Hvis jeg selger produkter til Norge så synes jeg det er bra å ansette en nordmann.  Hvis jeg selger produkter til innvandrere i Norge så blir det bra hvis jeg ansetter en innvandrer til Norge... osv.

Det finnes filmer i USA som har mer minoritet kunder enn hvite kunder.  Hva tror du er en bra business strategy?

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

Han sa derimot ikke at arbeidsplassen manglet mangfold da, han sa konkret at kun hvite menn er problematisk. Så dette er ikke noe 'for deg' greie men han sine ord. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (18 minutter siden):

Han sa derimot ikke at arbeidsplassen manglet mangfold da, han sa konkret at kun hvite menn er problematisk. Så dette er ikke noe 'for deg' greie men han sine ord. 

Han forklarer i samme paragrafen-  “As white males we have absolutely nothing against our gender or ethnicity, it just gets a bit dull” Diversity is fun, colorful and inspiring”

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...