Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Red Frostraven skrev (18 minutter siden):

Jeg kan lede deg til vannet.

Ut over anti-fascistiske ideologien de stjal fra Starship Troopers, så husker jeg ikke noe annet fra Brood War, og det er jo ingen poeng i å google for å overbevise noen om at vann er vått, når de genuint ikke ser ut til å forstå at vann også var vått i år 1990-2000 -- fordi, selvsagt var det det, og det er nesten utrolig å måtte forklare at det var det.

Anti-fascistiske ideologien i starcraft ja. Fordi de kjemper mot 2 forskjellige typer aliens? Ja FOR et woke-politisk budskap som blir påtvunget meg der.

Du prater jo bare tøv som vanlig.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, DukeNukem3d said:

Anti-fascistiske ideologien i starcraft ja. Fordi de kjemper mot 2 forskjellige typer aliens? Ja FOR et woke-politisk budskap som blir påtvunget meg der.

Du prater jo bare tøv som vanlig.

Red Frostraven ser bare likhetene til Starship Troopers og tenker automatisk at Terrans (min rase, btw) er nøyaktig overførbart til Paul Verhoevens satire. Det er de ikke. Det er et noget mer mangefasettert univers.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Poppmunn skrev (18 minutter siden):

Ja, la oss bare late som om ting vi ikke liker ikke eksisterer, men vi vet begge at ingen klarer å gjøre det, uansett hvilken side de er på.

Ikke at jeg skal spille spillet, da serien peaket med eneren. 

Men hadde hatt 0 problem med å bare overse en enkelt avhukningsknapp i en karakter skaper.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (2 timer siden):

Så. Om andre kan spille som en karakter som er som dem selv, så... fører det til at noen andre føler at spillet er mindre for dem -- selv om det ikke forandrer spillopplevelsen eller mulighetene deres for karaktervalg med inkluderingen?
---
Jeg forstår hvor følelsen kommer fra, men vokste opp og forbi dét etiske nivået da jeg var rundt ~5 år.

Jeg mener:
Forsøk å konstruere et tilsvarende scenario hvor de som kalles woke vi denne tråden ille vært provosert over at det legges til muligheter i karakterbyggingen -- hvor samme følelser apelleres til.

1. Som jeg skrev i første post 

Lush skrev (5 timer siden):

Nå er ikke Dragon Age stor på flerspiller, det er først og fremst et SP RPG med 18+ merking. Så ved siden av at arr merker er diskuterbart, om hva det har å gjøre i spill. Samt mangfoldet av kjønns titler. Så er det bare en valgmulighet, som ikke direkte påvirker en annens spill opplevelse, etter de første 10min. Som gjør dette eksempelet mer 'greit' i mine øyne, selv om jeg kan forstå fans som kan få opplevelsen sin degradert da de må ta stilling til moderne agenda i spillet sitt.

Men dette utelukker ikke at X antall lar seg irritere over dette, til å finne det i nok et medie. Og det er dette som jeg synes er kjernen i problemet. At DEI blir pushet i så mange underholdnings titler, at toleransen til gamere er enda lavere enn før. Industrien har gjort seg en bjørnetjeneste når de har frontet dette så høyt og arrogant. Gamere spiller ikke kun et spill, eller ser kun en film sjanger eller franchise. Og det er flott å se gamere unisont reagere mye raskere og kraftigere, enn det har skjedd i film og tv industrien. Hvor dette har pågått mye lenger, og ført til elendige produkter få kjenner seg hjemme i lenger. 

Og som jeg skrev 

Lush skrev (5 timer siden):

Nå gjenstår det å få vite, om denne agendaen også har påvirket historien i spillet. Om de plutselig skal kjempe mot et menneskelignende spidertrans skapning med arr hvor det før var bryst. For da blir det ikke lenger bare en valgmulighet men trøkt i trynet.

Men det er klart mange ser faresignaler, når DEI igjen slår til, i en tittel de har ventet en oppfølger på i ett tiår. 

Som sagt, blir en interessant lakmust test i mine øyne.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 time siden):

Men så overse funksjonen da, for pokker!

Det er 0 tvang om at figuren MÅ ha arr. Overse det og gå videre. 

Er det virkelig så fælt at folk får større valgfrihet til å lage en karakter akkurat slik de vil?

Hvis dette hadde vært det eneste spillet, så hadde det nok vært levelig. Men dette er 2024, og vi ser hvordan woke endrer, prioriterer dette i en mengde titler, spesielt i Disney, Amazon, Ubisoft, Netflix produksjoner osv.

Alle i varierende mengder, og det varierer hvor akseptert det har vært av publikum i hver tittel. Men endelig nå i 2024, så har gamere skjønt at gir du de en hånd med mat. Så tar de hele armen. 

Og så er det en diskusjon om woke, kunne blitt gjort riktig og om dette er den hellige gral vi må nå. Vel, det er ihvertfall ikke nå, og de fleste produksjoner har failet til de grader i måten de har gjort dette.

Men dette er grunnen til at en ellers mindre tillegg(så langt, da spillet ikke er lansert) i Dragon Age, blir så dårlig mottatt. For vi har sett hvor galt det kan gå, og hvor ensidig det har vært. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes denne videoen passer inn som en del diskusjonen som har gått i sirkler over de siste hundre sidene.

Den er nokså lang, men spesielt to steder synes jeg er relevante (lenkene peker til gitte tidspunkt i samme video): 

En rant rundt hvordan folk ser "Woke" i alt:
https://youtu.be/iLEUuvlsT_4?si=1Bt4NTuUp1SsIyGh&t=1559

En god diskusjon rundt identitet til karakterer, og hvordan eks. legning blir en identitet mer enn del av en helhet
https://youtu.be/iLEUuvlsT_4?si=abkxOW1JkB61EX_m&t=2013.

Så helt enkelt oppsummert; ja, noen verk har dårlig designet karakterer, men det er ikke dette som er grunnen til hvorfor noen tilsynelatende er "woke / anti-woke", eller at "woke"-verk eller "anti-woke"-verk gjør det bedre eller verre enn hverandre, det er så mange andre faktorer som må tas med i vurderingen. 

Legger med oppsummerende liste for hva denne personen mener er grunnen til hvorfor akkurat dette produktet feilet. 

 

 

grunner.png

Endret av The Very End
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (59 minutter siden):

Jeg synes denne videoen passer inn som en del diskusjonen som har gått i sirkler over de siste hundre sidene.

Den er nokså lang, men spesielt to steder synes jeg er relevante (lenkene peker til gitte tidspunkt i samme video): 

En rant rundt hvordan folk ser "Woke" i alt:
https://youtu.be/iLEUuvlsT_4?si=1Bt4NTuUp1SsIyGh&t=1559

En god diskusjon rundt identitet til karakterer, og hvordan eks. legning blir en identitet mer enn del av en helhet
https://youtu.be/iLEUuvlsT_4?si=abkxOW1JkB61EX_m&t=2013.

Så helt enkelt oppsummert; ja, noen verk har dårlig designet karakterer, men det er ikke dette som er grunnen til hvorfor noen tilsynelatende er "woke / anti-woke", eller at "woke"-verk eller "anti-woke"-verk gjør det bedre eller verre enn hverandre, det er så mange andre faktorer som må tas med i vurderingen. 

Legger med oppsummerende liste for hva denne personen mener er grunnen til hvorfor akkurat dette produktet feilet. 

 

 

grunner.png

Ja sett denne, var en objektiv og analytisk tak på Concord. Men det jeg savnet, var å se på hvordan spillstudio, skaperen av spillet og Sony, trodde de hadde en gullgås. Og ikke kunne forstå hvor galt det kunne gå. Og han nevner såvidt hvordan krav til produksjoner, hemmer kreativitet på mange plan. Vi mangler mye info, og vil trolig ikke få det på mange år. Før utviklerne i studio har pensjonert seg, og da føler seg trygg på å snakke ut. 

Ting peker på en BRIDGE kultur hvor kritikk var et fy ord. Samt ønsket at DEI/ESG skal påvirke og endre en kultur blant gamere/publikum og ikke kun selskap.

Og så er det omstendighetene rundt tiden vi nå er inne i, hvor de fleste store underholdningstitler innehar DEI fokus i varierende grad. Og som jeg har gjentatt, så er det nå et særdeles dårlig kvalitetstegn om det er dette som er fokus. Og da blir alt woke, selv om det hver for seg varierer og har flere faktorer som spiller inn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
21 hours ago, Gargantua said:

Det handler om politikk. Å få trøkka en politisk agenda i trynet når du prøver å nyte et dataspill etter en lang arbeidsdag er for mange synonymt med dårlig kvalitet.

Å få trøkket det forkvaklede anit-woke-hysteriet i trynet hver gang det snakkes om dataspill er for de fleste sammenlignbart med en rotfylling.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, DukeNukem3d said:

Jeg er så glad for at jeg vokste opp med spill som var 0 politikk og bare fokus på underholdning. Jeg spiller ikke så mye lenger, men når jeg spiller så går jeg tilbake til de gode gamle fra Blizzard.

Du lengter tilbake til en tid der de politiske budskapene i underholdningsindustrien gikk deg over hodet…

Jada, vi vet. Å bli voksen suger. Suck it up and move on.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
6 hours ago, Lush said:

Som vi har vært igjennom før, med endringer så kan publikum føle produktet er mindre og mindre for dem.

Det er ikke vanlig oppførsel å føle at et spill er mindre for en selv dersom andre også får muligheter til å kunne føle seg representert.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Gargantua said:

"Kameravinkler er woke". Du prøver å være morsom. Men det bare avslører at du egentlig ikke forstår hva woke er når du kommer med plattheter som dette.

Hvorfor kan ikke en kameravinkel være woke? Det er jo så mye annet latterlig dere mener er woke så jeg kan ikke skjønne hvorfor ikke en kameravinkel kan være det også. Hva galt har en kameravinkel gjort lissom?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...