Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri

Anbefalte innlegg

skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

Men om idelogi er trøkt i trynet på deg er ikke det heller et tegn på dårlig håndverk ? Som det alltid har vært, det har alltid vært en tanke bak, politikk, idelogi, religion, filosofi, dette er hva kunst alltid har handlet om, kreative mennesker sitt håndverk, kreative mennesker som setter et fokus på sin samtid, hvorfor er det plutselig blitt såkalt woke å sette fokus på lgbtq f.eks ?

Mengden og utbredelsen av woke.

Dette vil selvsagt variere i hvor mye kultur man er opptatt av og bryr seg om. Det blir woke å sette fokus på LGBTQ, i en galakse far far away, FX Shogun, eller Black Myth Wukong spør du meg. Spør du Amazone og Disney, så må jo disse fantasy titlene, reflektere verden slik den er i dag..

De kan gjerne fortsette, men hvis dette vil føre til salgssuksesser så er svaret nei. Men vil tro du mener dette kan gjøres på en riktig måte, så noe fans og hvermansen ikke reagere. Tja, kanskje, men må det. Kan ikke disse IPene, og franchisene, være fantasy?

Lag heller noe originalt, som kan skape plass for dette om du vil det :)

skaftetryne32 skrev (3 minutter siden):

Skal man påstå at en produksjon ødelegger alt så blir det bare rart for meg, Mandalorian og andor var bra, om jeg noen gang skulle finne på og se The acolyte og det er så ræva som det sies så hadde jeg antageligvis gitt meg etter en halv episode og det er det, ikke noe problem, jeg likte aldri de 6 første SW filmene, jeg synes universet som strengt tatt var ganske ålreit var dårlig utnyttet, derfor kunne jeg enkelt sette på the mandalorian og like den, null problem.

Så du er ikke fan, eller bare i enkelte titler(andor, mandelorian..) så da vil jo du ikke forstå hva som er problemet. Prøv å se det fra en fans av George Lucas Star Wars, hva er du fan av, noe du liker for det det er? 

La oss si, at for Andor skal inkludere flere(barn, dyslektikere..), så må vi ha et enklere språk og plott så det er mer inkluderende.

Ser du poenget nå?

skaftetryne32 skrev (6 minutter siden):

Problemet er anti-wokere og wokere, de krenkede som vil kansellere alt de selv ikke liker, de andre bare beveger seg videre og håper på bedre neste gang  

Yep, så hva gjør du her 😛 tuller. Men får se hva markedet gjør framover, disney filmer og serier, amazone rop, marvel, ubisoft, sliter.

Mens verk som Dune, FX Shogun, Black Myth Wukong, Warhammer Space Marine 2, Stellar Blades, Alien Romulus, House of the Dragon. Gjør det bra, har de DEI/ESG elementer ja og nei, og de er god underholdning hos et stort publikum.

Noen gjør noe riktig, og andre gjør noe mindre riktig.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (27 minutter siden):

Hvorfor blir det «woke»?

Vi er jo ikke enig, men siden det er lenge siden sist. La oss se om det kan forstås :)

Hva er wikipedia sin definisjon av woke:

årvåken, oppmerksom på og kritisk til sosial forskjellsbehandling. Begrepet har blitt brukt bredere om å være engasjert i kampen mot urettferdigheter i samfunnet, særlig rasisme, sexisme og annen diskriminering.

For at dette skal gjelde i titlene jeg nevnte, så måtte det vært fordi at Spillstudio eller utgiver, satte krav at disse titlene skulle ha DEI/ESG i seg, mao en woke agenda.

I form av f.eks budskap, historie, design, dialog, større eller mindre grad. Når det ikke var utgangspunktet i framstilling, fortelling, lore, til å begynne med. De endrer noe etablert.

La oss ta FX Shogun (lei av å gjenta SW, LOTR :D), pga DEI/ESG krav så må vi ha mer latino, og amerikansk representasjon, putt det inn. Historien må reflektere verden i dag, ja da kan vi ha demonstrasjoner mot denne shogun maktkampen, for innbyggere vil bare leve i fred og fiske, vi må og vise at kvinner kan bli shogun, for i verden i dag så kan alle bli hva de vil.

Ser du poenget? Det er ikke dette disse titlene handler om, i sitt univers, i sin tidsperiode, historie.

Endret av Lush
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Lush skrev (30 minutter siden):

Vi er jo ikke enig, men siden det er lenge siden sist. La oss se om det kan forstås :)

Hva er wikipedia sin definisjon av woke:

årvåken, oppmerksom på og kritisk til sosial forskjellsbehandling. Begrepet har blitt brukt bredere om å være engasjert i kampen mot urettferdigheter i samfunnet, særlig rasisme, sexisme og annen diskriminering.

For at dette skal gjelde i titlene jeg nevnte, så måtte det vært fordi at Spillstudio eller utgiver, satte krav at disse titlene skulle ha DEI/ESG i seg, mao en woke agenda.

I form av f.eks budskap, historie, design, dialog, større eller mindre grad. Når det ikke var utgangspunktet i framstilling, fortelling, lore, til å begynne med. De endrer noe etablert.

La oss ta FX Shogun (lei av å gjenta SW, LOTR :D), pga DEI/ESG krav så må vi ha mer latino, og amerikansk representasjon, putt det inn. Historien må reflektere verden i dag, ja da kan vi ha demonstrasjoner mot denne shogun maktkampen, for innbyggere vil bare leve i fred og fiske, vi må og vise at kvinner kan bli shogun, for i verden i dag så kan alle bli hva de vil.

Ser du poenget? Det er ikke dette disse titlene handler om, i sitt univers, i sin tidsperiode, historie.

Hvorfor var det ingen motstand til svarte Cinderella (Brandy) og Fairy Godmother(Whitney Houston) i 1997?  Var dette woke og derfor tvunget og daarlig?  Den var veldig popular

The producers "broke it down for me: 'This is gonna be a multicultural cast. Trust us

https://www.eonline.com/news/1127551/see-all-the-magical-ways-cinderella-has-been-played-on-screen-through-the-years

Cinderella, Brandy

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Lush said:

Nei jeg ser faktisk ikke poenget. Jeg bryr meg ikke om hvordan skuespillerne ser ut og er ikke i tvil om at det finnes LGBTQ i fantasyverdener også.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Lush skrev (24 minutter siden):

Hvorfor passer ikke dette inn i et fiktivt univers hvor hovedhistorien handler om en kamp mot et intergalaktisk fascistisk imperium?

Og navnet på imperiets styrker, Stormtropper er tatt direkte fra "Sturmtruppen" fra nazityskland. Det er jo ganske "trøkka i trynet", vil jeg si.

• Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (Akkurat nå):

Hvorfor var det ingen motstand til svarte Cinderella (Brandy) og Fairy Godmother(Whitney Houston) i 1997?  Var dette woke og derfor tvunget og daarlig?

The producers "broke it down for me: 'This is gonna be a multicultural cast. Trust us

https://www.eonline.com/news/1127551/see-all-the-magical-ways-cinderella-has-been-played-on-screen-through-the-years

Cinderella, Brandy

Det har jo en DEI/ESG vinkling og utførelse, men dette i seg selv er ikke woke etter min mening. Gjøres det et poeng av at hun er brun i fortellingen, eller er hun bare en diverse skuespiller..

Det er jo dette dere faller tilbake på hver gang. Hvorfor nå og ikke da.

Svaret er at det skjedde ikke i like stort omfang. Film, spill studioer, utgivere. Hadde ikke da krav til at alt de laget, måtte ha dette. Til og med, når det ikke hørte hjemme i IPen, franchisen på den måten de har valgt.

Å ha DEI/ESG i noe av dette, i varierende grad, kan gjøres riktig. Men som sagt, slik det gjøres i dag, går utover kvaliteten.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (4 minutter siden):

Nei jeg ser faktisk ikke poenget. Jeg bryr meg ikke om hvordan skuespillerne ser ut og er ikke i tvil om at det finnes LGBTQ i fantasyverdener også.

Okei, andre bryr seg. 

Ja det finnes LGBTQ I fantasy, og det er for lite av det, så lag mer. Jeg bryr meg ikke 😛Men de får lage seg noe eget, som Tolkien og George Lucas gjorde :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Lush skrev (7 minutter siden):

Det har jo en DEI/ESG vinkling og utførelse, men dette i seg selv er ikke woke etter min mening. Gjøres det et poeng av at hun er brun i fortellingen, eller er hun bare en diverse skuespiller..

Svaret er at det skjedde ikke i like stort omfang. Film, spill studioer, utgivere. Hadde ikke da krav til at alt de laget, måtte ha dette. Til og med, når det ikke hørte hjemme i IPen, franchisen på den måten de har valgt.

Å ha DEI/ESG i noe av dette, i varierende grad, kan gjøres riktig. Men som sagt, slik det gjøres i dag, går utover kvaliteten.

Woke-

The producers refused,[36] insisting that "The whole point of this whole thing was to have a black Cinderella.

Meron credits Freedman with "giv[ing] her a little bit more of a backbone", ultimately developing the character into a more independent woman.[16] Instead of making each character more modern, Zadan opted to "contemporize the qualities of the characters" instead.[20] Freedman was more concerned with writing a film suitable for young girls in the 1990s than writing a multi-cultural film, inspired by stories about his wife being affected by women's representation in films when she was growing up.[16] In a conscious decision to update the fairy tale for a modern generation, Freedman sought to deconstruct the messages young girls and boys were subjected to in previous versions of the fairy tale, explaining, "We didn't want the message to be 'just wait to be rescued",[38] and thus altered the story to "reflect current ideas about what we should be teaching children."[37] Attempting to eliminate the element that Cinderella is simply waiting to be rescued by the prince, Freedman explained, "I'm not saying that it's the most feminist movie you'll ever see, but it is compared the other versions."[16] His efforts apply to both Cinderella and the prince; while Cinderella pines for independence from her stepfamily and actively disagrees with her stepmother's opinions about gender roles in marriage, the prince protests the idea of being married off to simply anyone his parents choose.[38]

https://en.wikipedia.org/wiki/Cinderella_(1997_film)

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Lush skrev (12 minutter siden):

En svart Cinderella hørte hjemme?

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Lush said:

Okei, andre bryr seg. 

Ja det finnes LGBTQ I fantasy, og det er for lite av det, så lag mer. Jeg bryr meg ikke 😛Men de får lage seg noe eget, som Tolkien og George Lucas gjorde :)

For lite? 12% av karakterene på amerikansk TV var LGBT i 2022. Det er garantert høyere nå. 7,1% av befolkningen identifiserer seg som ikke-hetero. De er altså overrepresentert på TV.

• Liker 3
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor passer ikke dette inn i et fiktivt univers hvor hovedhistorien handler om en kamp mot et intergalaktisk fascistisk imperium?

Og navnet på imperiets styrker, Stormtropper er tatt direkte fra "Sturmtruppen" fra nazityskland. Det er jo ganske "trøkka i trynet", vil jeg si.

Hvorfor må det det... Og har det kanskje allerede vært det? La oss George Lucas snakke om sitt verk :)

Okei, har nazi tyskland lagt fram krav på dette navnet, er jo i grunn bare et beskrivende navn, hva er galt med dette, har ikke militære i dag en versjon av dette. Vil et barn forstå dette .. og blir som dem da... Litt forvirret med poenget her.

Har forstått at du har en greie for at koblinger, gjør at alt som kan linkes av en forklaring, likestiller det med hele ideologien bak. Eller noe sånt, men la oss se på verden slik den er i dag og ikke da :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (2 minutter siden):

En svart Cinderella hørte hjemme?

Er jo en adapsjon av Disney sin Cinderella, som sikkert igjen har en origin story.. Er den en stor etablert lore og fans som bryr seg.. Do I care? Har aldri brydd meg om dette, den tid den gang, you tell me :)

Men hvis dette er grunnen til svarte alver og dverger i Tolkiens Middle-Earth, vel kanskje jeg burde ha brydd meg haha

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (15 minutter siden):

Woke-

The producers refused,[36] insisting that "The whole point of this whole thing was to have a black Cinderella.

Meron credits Freedman with "giv[ing] her a little bit more of a backbone", ultimately developing the character into a more independent woman.[16] Instead of making each character more modern, Zadan opted to "contemporize the qualities of the characters" instead.[20] Freedman was more concerned with writing a film suitable for young girls in the 1990s than writing a multi-cultural film, inspired by stories about his wife being affected by women's representation in films when she was growing up.[16] In a conscious decision to update the fairy tale for a modern generation, Freedman sought to deconstruct the messages young girls and boys were subjected to in previous versions of the fairy tale, explaining, "We didn't want the message to be 'just wait to be rescued",[38] and thus altered the story to "reflect current ideas about what we should be teaching children."[37] Attempting to eliminate the element that Cinderella is simply waiting to be rescued by the prince, Freedman explained, "I'm not saying that it's the most feminist movie you'll ever see, but it is compared the other versions."[16] His efforts apply to both Cinderella and the prince; while Cinderella pines for independence from her stepfamily and actively disagrees with her stepmother's opinions about gender roles in marriage, the prince protests the idea of being married off to simply anyone his parents choose.[38]

https://en.wikipedia.org/wiki/Cinderella_(1997_film)

Ok, skal dette trigge meg tilbake i 1997 😛 Prøv igjen, la oss tidshoppe og hente fra her og der. Jeg er sikker på du kan lage en liste med "woke" som jeg i 2024 har problemer med :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Lush said:

Okei, andre bryr seg. 

Hvorfor det? Det er god plass til LGBTQ i både MIddle Earth og en galakse langt borte.

Jeg skjønner ikke denne trangen til å kansellere og undertrykke kunstnerisk frihet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
rabler skrev (1 minutt siden):

Hvorfor det? Det er god plass til LGBTQ i både MIddle Earth og en galakse langt borte.

Jeg skjønner ikke denne trangen til å kansellere og undertrykke kunstnerisk frihet.

Så jeg kansellerer det fordi jeg ikke ser på det, hva mener du? Er det greit å tvinge meg til å se på det da, haha :D Garantert noen som sier andre skal kansellere dette, jeg har ikke sagt noe om det. Så hvorfor bringer du det opp.. Er og friheten til å ikke se, å kritisere, si min mening :)

Det er rom for kunsterisk frihet, og om det er kommersielt så vil det trolig bli det og..  Men seertallene er hvis ikke enig i disse eksemplene da. Enten det gjelder woke, kvalitet, eller sammensetningen av alle momenter. Men det gjør det ikke mindre woke agenda i disse showene, som er tema i denne tråden :) Selv om noen ikke ser det, eller er helt okei med det, så er jo denne tråden her av en grunn...

• Liker 1
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (1 time siden):

Det fantes en krig før WW2, og stormtropper ble tatt i bruk for å...storme skyttergravene. Bare nevner det. 

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...