Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

PgUp skrev (23 minutter siden):

Vel, du har jo ikke fått med deg konteksten i tråden her, ikke rart du ikke har fått det med deg.

Jeg tok utgangspunkt i en mindre del som ble nevnt, og elaborerte videre rundt akkurat det (Ref: Anti-woke er automatisk å hate mørkhudede, kvinner og LGBTQ). At du ikke oppfattet dette, men forflyttet deg til en mer utvidet kontekst når du leste hva jeg skrev er ikke mitt problem. Men så er jo også dette et mange-hodet dyr det ikke er godt å bli klok på. Postmodernismen (som er innvevd med det kritisk-teoretiske tankegodset) er i seg selv problematisk å gi en definisjon eller generell karakteristikk av siden en slik reduksjon til allmenne karakteristika i seg selv er et brudd med den postmoderne tenkningen, og det er snakk om et uensartet fenomen (ref).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PgUp skrev (40 minutter siden):

Igjen da, det handler om hvor bra karakteren er skrevet. Ikke at det er en kvinne. Som er hele poenget vårt. Men det anti woke ikke liker er når det blir for mange kvinnelige karakterer, spesielt med feil hudfarge.

Som the Witcher som ble kritisert her tilbake for å ha for mange med feil hudfarge. Selv om problemet er dårlige skrevet karakterer.

Absolutt. Jeg tror heller ikke at dette er noe annet for folk som er 'kritiske til woke'. Så påstår jeg heller ikke at det finnes folk som utelukkende bryr seg om dette og finner 'woke' der hvor det ikke er noe og lever av dette. Troll finnes alltid, men hvis det er oppfatningen at folk som Critical Drinker eller Nerdrotic hater alle kvinnelige karakterer, så er det ikke riktig. Eksempelvis har Nerdrotic sagt flere ganger at She-Hulk er en av hans favoritt-tegneserier, selv om han syns serien fra TV er dårlig. Nå har jeg ikke sett den selv, men jeg har skjønt at han ikke er alene om det. Som nerds flest er de også fan av kvinnelige superhelter fra ungdomsben av.

"Feil hudfarge" finnes heldigvis ikke om man ikke har dårlige holdninger, men castingvalg er lov å diskutere uten at dette umiddelbart er rasisme. For å trekke fram et annet fantasy-eksempel, så har du Wheel of Time hvor settingen i Emond's Field er en viktig del av historien til Rand. Området er nesten fullstendig isolert fra omverdenen og alle der har brunt eller svart hår og brune øyne etc. Utenom Rand.

Så kommer serien og man skal ha absolutt alle representert i den lille landsbyen. Det handler ikke om hudfarge, det handler om at det er - eller mer riktig kanskje: oppfattes - viktigere med dydsignalene enn å bygge en 'immersive' verden. Av de som har diskutert det her inne, så er det - igjen, slik jeg oppfatter det - bred enighet om at dette også er en tapt mulighet ettersom Randland har et enormt spekter av kulturer. Folk er forskjellig og ser forskjellige ut i verdens hjørner, mens de store metropolene har et mer diversifisert folk. Det handler ikke om at alle skal være blendahvite verden rundt som er et godtatt rasistisk uttrykk, men at man ikke skaper en troverdig verden for fansen som gledet seg til å se den. Om de hadde hatt mørk, rød eller oliven-farget hud i denne landsbyen bryr ikke meg så mye, da det ikke handler om hudfargen i seg selv, men at man er mer opptatt av å ticke bokser enn å fortelle en god historie.

Så er dette langt fra Wheel of Times største problem, men kun ment som et eksempel på nyanser mellom kritikk av kunstneriske valg og holdninger ingen strengt tatt burde ha. Der tror jeg faktisk 99,9% er enig.

Hadde man klart å fortelle en drivende god historie og samtidig vært inkluderende foran og bak kamera, så tror jeg ikke slike ting hadde blitt kritisert like sterkt. Ett eksempel er The Matrix. En av det siste kvart-århundrets viktigste og mest avholdte filmer, og det finnes vel knapt noe mer 'woke'? Både fra det at historien handler direkte om å våkne opp fra dvalen, men du har også karakterer med forskjellige hudfarge, en trans-karakter og to regissører som etter hvert byttet kjønn også. Historier som Matrix har tatt inspirasjon fra, som Grant Morrisons The Invisibles og William Gibsons Neuromancer, kan heller ikke sies å ikke ha 'woke' elementer i større eller mindre grad. 

Når du trekker fram The Witcher, så har jeg ikke noe problem med noens hudfarge der heller, men det er litt trist å høre at folk som har vært tilknytta produksjonen har sagt at flere bak har null respekt for bøkene (eller spillene). Da skjønner jeg i grunn ikke hvorfor de skal lage et produkt for de som har lest bøkene og spilt spillene og hvorfor nørdekongen Henry Cavill hoppet av og heller dro hjem for å male Warhammer-figurer.

Så er ofte motsvaret: Hvem bryr seg om slike valg, det er bare fantasy? Selvsagt er det bare fantasy, men for min del er det enda viktigere med verdensbygging for at jeg skal kunne 'kjøpe det'. Dessuten er det opp til hver og en. Eksempelvis er det ikke spesielt interessant for meg hva Marvel driver med, da det ikke interesserer meg en tøddel. Eller DC, men jeg kan likevel spørre meg hvorfor Supermanns legning plutselig er så viktig (jf en tegneserie for noen år sida). Rasende sint blir jeg derimot ikke og folks legning aksepterer jeg selvsagt fullt ut. Det ene utelukker ikke det andre. Jeg kan heller spørre meg om uovervinnelige (mua krypton) Supermann er mer relaterbar fordi han blir homofil. Legningen har jeg ingen problem med, selv om noen nok hardnakket vil påstå det likevel for å vinne fram. Det lever jeg fint med, vet selv hva jeg står for.

Jeg kan selvsagt bare snakke for meg selv, men jeg tror ikke dette gjelder folk flest som kanskje har sett seg litt lei på produksjoner som fronter hvor flinke de er til å inkludere og diversifisere - samtidig som kvaliteten blir dårligere. Som om mangfoldet i seg selv skal være et kvalitetsstempel på produktet. Mangfold foran og bak kamera er en bra ting det, men underholdningsverdien er viktigst for konsumentene. Eller for å ta et annet eksempel: Det viktigste med et kirurgteam som opererer et menneske i hodet er at de er de beste egnet for jobben, ikke at de er "kvotert" inn av sykehuset for å vise hvor inkluderende de er. I oveført betydning. Hudfargen er helt irrelevant; om de så er hvite, mørke, blå eller grønne. Mann, kvinne eller alt som måtte finnes imellom.

For meg altså.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Ikke hvis mangfold og inkludering innebærer den ideologiske woke varianten opphengt i kritisk teori og identitetspolitikk. Den handler om å spre det ideologiske tankegodset, og få bort all motstand. Om en er fra USA og en annen fra Argentina har da ingenting å si, så lenge begge deler tankesett.

Og der kom konspirasjonsteorien. Akkurat som bestilt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
4 hours ago, Kjøleskap said:

Ingenting. Det finnes mange bra mangfoldige og flerkulturelle filmer. Det som er galt er tankegangen "denne filmen MÅ være mangfoldig fordi det er problematisk om den er for hvit".

Det finnes ingen holdepunkt for at dette er en utbredt tankegang.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (2 timer siden):

Jeg tok  Postmodernismen (som er innvevd med det kritisk-teoretiske tankegodset) er i seg selv problematisk å gi en definisjon eller generell karakteristikk av siden en slik reduksjon til allmenne karakteristika i seg selv er et brudd med den postmoderne tenkningen, og det er snakk om et uensartet fenomen (ref).

Var det meningen at man skulle skjønne den setningen der?

Endret av PgUp
  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 hours ago, Camlon said:

Det er et argument for å inkludere ikke-hvite i filmer. Det er ikke et argument for å ta små minoriterer som svarte transpersoner og inkludere dem i masse filmer.

Hva er din definisjon av masse? Det er svarte transpersoner i en forsvinnende liten del av filmene… 🙄

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Jeg tok utgangspunkt i en mindre del som ble nevnt, og elaborerte videre rundt akkurat det (Ref: Anti-woke er automatisk å hate mørkhudede, kvinner og LGBTQ). At du ikke oppfattet dette, men forflyttet deg til en mer utvidet kontekst når du leste hva jeg skrev er ikke mitt problem. Men så er jo også dette et mange-hodet dyr det ikke er godt å bli klok på. Postmodernismen (som er innvevd med det kritisk-teoretiske tankegodset) er i seg selv problematisk å gi en definisjon eller generell karakteristikk av siden en slik reduksjon til allmenne karakteristika i seg selv er et brudd med den postmoderne tenkningen, og det er snakk om et uensartet fenomen (ref).

Ingen har påstått at Anti-woke er automatisk å hate mørkhudede, kvinner og LGBTQ så det blir stråmannsargumentasjon.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (4 timer siden):

Det dreier seg mindre om filmen i seg selv, og mer om skuespilleren, og hva skuespillerens politiske syn er. Altså mer som saken mot Rianne Vogels her i Norge, eller hva JK Rowling har opplevd.

Actress Gina Carano sues Disney and Lucasfilm with Elon Musk's help

Ms Carano, 41, a former MMA fighter, portrayed Cara Dune in the first two seasons of the Disney+ show The Mandalorian.

During that time, she frequently tangled online with left-wingers.

But critics demanded she be fired after she shared a post on her Instagram account in February 2021 equating the persecution of Jews by the Nazis to the political climate Republicans face today.

"Because history is edited, most people today don't realize that to get to the point where Nazi soldiers could easily round up thousands of Jews, the government first made their own neighbors hate them simply for being Jews," the post read.

"How is that any different from hating someone for their political views."

That same day, Ms Carano was dropped by Lucasfilm, the production company behind the show, as well as UTA, the talent agency that had represented her for nearly two years.

In a statement at the time, a Lucasfilm spokesperson said "her social media posts denigrating people based on their cultural and religious identities are abhorrent and unacceptable".

UTA is not named in Tuesday's court filing, which alleges that the Walt Disney Company was at fault for the agency dropping her.

The 59-page civil suit, filed in California federal court, lays out allegations of wrongful termination and retaliation in a narrative laden with Star Wars references.

"A short time ago in a galaxy not so far away, Defendants made it clear that only one orthodoxy in thought, speech, or action was acceptable in their empire, and that those who dared to question or failed to fully comply would not be tolerated," the complaint begins.

Ms Carano claims she was fired "because she dared voice her own opinions... and stood up to the online bully mob who demanded her compliance with their extreme progressive ideology".

The lawsuit alleges that the actress was treated differently from two male co-stars, who wrote or shared posts online maligning Republicans as Nazis but faced no penalty.

In a lengthy statement on X, Ms Carano said she had been subjected to "a bullying smear campaign aimed at silencing, destroying & making an example out of me".

"Artists do not sign away our rights as American citizens when we enter into employment," she added, thanking Mr Musk and those who have supported her.

Manglende toleranse for politiske forskjeller har lite å gjøre med fordelene som kommer fra en flerkulturelle mangfoldige arbeidstyrke med mindre filmen dreier seg rundt politiske synet som ikke tåles.   Det er det motsatte av det dere impliserer.  Hensyn til arbeidernes bakgrunner og som forsøker å skape et flerkulturellt arbeidstyrke gjør en film bedre, ikke verre

  • Liker 5
Lenke til kommentar
rabler skrev (33 minutter siden):

Det finnes ingen holdepunkt for at dette er en utbredt tankegang.

Tja, vi har jo hatt flere runder om at oscar-filmene har vært "for hvite", noe som til slutt resulterte i regler om mangfold. Er nok en ganske utbredt holdning i Hollywood.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Kjøleskap said:

Tja, vi har jo hatt flere runder om at oscar-filmene har vært "for hvite", noe som til slutt resulterte i regler om mangfold. Er nok en ganske utbredt holdning i Hollywood.

Det er en helt annen diskusjon og har ikke sammenheng med din påstand.

5 hours ago, Kjøleskap said:

Det som er galt er tankegangen "denne filmen MÅ være mangfoldig fordi det er problematisk om den er for hvit".

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (6 timer siden):

Ms Carano claims she was fired "because she dared voice her own opinions... 

herrejemeni, den unnskyldningen der er som en seig videospillboss som aldri dør... som xenomorphen i Alien:Isolation. Men uansett....

Lurer også på om hva frøken Carano tenker om Project 2025. Det er jo omtrent "order 66" i moderne amerikansk tid.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (6 timer siden):

Det er et argument for å inkludere ikke-hvite i filmer. Det er ikke et argument for å ta små minoriterer som svarte transpersoner og inkludere dem i masse filmer.

Et argument for å inkludere folk som har blitt ekskludert og erfaret diskriminering er å vise at de ikke fortjener diskriminering og vold mot dem pga deres hudfarge og-eller at de er transpersoner.   At noe hvite mister sitt privilegiumet av å bli sett som normalt pga deres hudfarge burde ikke være et problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, jjkoggan said:

Et argument for å inkludere folk som har blitt ekskludert og erfaret diskriminering er å vise at de ikke fortjener diskriminering og vold mot dem pga deres hudfarge og-eller at de er transpersoner.   At noe hvite mister sitt privilegiumet av å bli sett som normalt pga deres hudfarge burde ikke være et problem.

Med andre ord, det hadde ingenting med hvor mange hvite det var i USA, og det handler egentlig om kulturkrig for små minoriteter på under 1%.

Og å bruke små minoriteter mot hvite styrker "privilegiumet av å bli sett som normalt", fordi de "normale" vil da søke andre "normale". Et bevis på dette er hvor godt Trump gjør det på meningsmålingene.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (5 minutter siden):

Med andre ord, det hadde ingenting med hvor mange hvite det var i USA, og det handler egentlig om kulturkrig for små minoriteter på under 1%.

Ja. Men det er ikke de små minoritetene som starter disse kulturkrigene, selv om enkelte ønsker å skape et narrativ om at det er sådan.

Camlon skrev (6 minutter siden):

Og å bruke små minoriteter mot hvite styrker "privilegiumet av å bli sett som normalt", fordi de "normale" vil da søke andre "normale". Et bevis på dette er hvor godt Trump gjør det på meningsmålingene.

Du beskrev nettopp hvordan fascisme og forfølgelseskompleks virker. Konservativ media (ikke egalitære bevegelser, som enkelte vil hevde) bruker små minoriteter mot hvite, får dem til å føle seg truet, bli redde for å bli "erstattet". Samtidig som de skaper et bilde av de hvite som de "normale/rettmessige/rettskafne", i forhold til "de andre".

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (5 minutter siden):

Med andre ord, det hadde ingenting med hvor mange hvite det var i USA, og det handler egentlig om kulturkrig for små minoriteter på under 1%.

 

Å jobbe for menneskerettigheter er ikke en kulturkrig.  

 

Sitat

Og å bruke små minoriteter mot hvite styrker "privilegiumet av å bli sett som normalt", fordi de "normale" vil da søke andre "normale". Et bevis på dette er hvor godt Trump gjør det på meningsmålingene

.Ingen bruker noen mot andre,  man slutter å ekskludere folk som sees som unormalt.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
15 minutes ago, AtterEnBruker said:

Ja. Men det er ikke de små minoritetene som starter disse kulturkrigene, selv om enkelte ønsker å skape et narrativ om at det er sådan.

Det er korrekt. Det er hovedsakelig startet av hvite ekstremister som bruker minoriteter for å vise at de er bedre enn andre.

Quote

Du beskrev nettopp hvordan fascisme og forfølgelseskompleks virker. Konservativ media (ikke egalitære bevegelser, som enkelte vil hevde) bruker små minoriteter mot hvite, får dem til å føle seg truet, bli redde for å bli "erstattet". Samtidig som de skaper et bilde av de hvite som de "normale/rettmessige/rettskafne", i forhold til "de andre".

Nei, det jeg beskrev er hva venstrevridde gjør. De tror at ved å lage en film hvor de setter en liten minoritet mot "normalen", så vil de hjelpe små minoriteter. Men i realiteten så ødelegger de for de små minoriterene, fordi folk liker ikke å bli kritisert. 

Det du beskriver er reaksjonen, jeg beskriver årsaken.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (7 minutter siden):

Det er korrekt. Det er hovedsakelig startet av hvite ekstremister som bruker minoriteter for å vise at de er bedre enn andre.

Nei, det jeg beskrev er hva venstrevridde gjør. De tror at ved å lage en film hvor de setter en liten minoritet mot "normalen", så vil de hjelpe små minoriteter. Men i realiteten så ødelegger de for de små minoriterene, fordi folk liker ikke å bli kritisert. 

Det du beskriver er reaksjonen, jeg beskriver årsaken.

Inkludering av små minoriteter setter ikke noe gruppe mot den andre i seg selv.  Hver film dreier seg ikke om hvordan en gruppe mishandler den andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (2 minutter siden):

De tror at ved å lage en film hvor de setter en liten minoritet mot "normalen", så vil de hjelpe små minoriteter.

Men hva er så "normalen"? Naturen er i konstant forandring, den er aldri i et fast stadium. Hva er fremstillingen av "normalen" i denne filmen?

Camlon skrev (4 minutter siden):

Men i realiteten så ødelegger de for de små minoriterene, fordi folk liker ikke å bli kritisert.

Folk blir kritiserte for all slags mulig uten å bli fascister. Disse små minoritetene blir kritisert (og mer) omtrent hele tiden, de klarer utmerket godt å motstå å joine fascist-bevegelser. Bortsett fra noen få grifters og pick-me's, og de har man historisk sett funnet i alle reaksjonære og fascistiske hendelser.

Minner om argumentet om at "jo mer media utøver en heksejakt mot Trump, jo mer mektig og populær blir han fordi folk elsker underdogs". Ifølge den logikken burde en translærer nå vært guvernør i Florida istedenfor Sand-tissen.

Og hvis man ser en film, og føler seg personlig kritisert til det punktet at man bestemmer seg for å bli fascist, det virker så psykologisk utenkelig at det  være noe mer bakomliggende som økonomi, sosiale og personlige omstendigheter, osv. Vi snakker tross alt om voksne folk, ikke 6åringer i trassmodus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...