Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri

Anbefalte innlegg

Det er veldig vanskelig å diskutere wokeness når halvparten av deltagerne i tråden nekter å akseptere den vanlige ordboksdefinisjonen av ordet og stadig kommer med stråmenn rundt.

Oxford Dictionary

Chiefly depreciative.
  1. 2015–
    Progressive or left-wing attitudes or practices, esp. those opposing social injustice or discrimination, that are viewed as doctrinaire, self-righteous, pernicious, or insincere. Hence: such attitudes or practices seen as constituting a collective social movement or agenda. Cf. woke adj.2 2.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Brother Ursus said:

Det er veldig vanskelig å diskutere wokeness når halvparten av deltagerne i tråden nekter å akseptere den vanlige ordboksdefinisjonen av ordet og stadig kommer med stråmenn rundt.

Oxford Dictionary

Chiefly depreciative.
  1. 2015–
    Progressive or left-wing attitudes or practices, esp. those opposing social injustice or discrimination, that are viewed as doctrinaire, self-righteous, pernicious, or insincere. Hence: such attitudes or practices seen as constituting a collective social movement or agenda. Cf. woke adj.2 2.

Det er den definisjonen høyresiden har funnet på, ja. Hva så? Dette er ikke et problem i den virkelige verden.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (9 minutter siden):

Oxford Dictionary

Chiefly depreciative.
  1. 2015–

Problemet er at dere ser det overalt, steder der ingen andre gjør det. Og bare i ting som er elendige uavhengig av woke.

• Liker 6
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Brother Ursus said:

Oxford Dictionary

Chiefly depreciative.
  1. 2015–

Jupp, all diskusjon om temaet går bare i en sirkel, hvor alle snakker rundt hverandre. 

19 minutes ago, PgUp said:

Ganske enkelt. Fordi usa har blitt langt mer variert i hudfarge og bakgrunn siden tegneseriene ble originalt skrevet. Spørsmålet er, når du er enig i at det ikke ødelegger filmen, hvorfor du har et så stort problem med det?

Har ingen problemer med hudfarge, men har problem hvis det ødelegger karakter eller historie pga det. 

Gir f.eks ingen mening med afro-amerikansk eller asiatisk som spiller norsk jarl i viking tiden. Samtidig er det kanskje mulig å skrive en troverdig historie rundt det, om de ikke ignorerer kulturelle forskjeller osv, og lager en backstory som gir mening. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Curuion skrev (17 minutter siden):

Jupp, all diskusjon om temaet går bare i en sirkel, hvor alle snakker rundt hverandre. 

Har ingen problemer med hudfarge, men har problem hvis det ødelegger karakter eller historie pga det. 

Gir f.eks ingen mening med afro-amerikansk eller asiatisk som spiller norsk jarl i viking tiden. Samtidig er det kanskje mulig å skrive en troverdig historie rundt det, om de ikke ignorerer kulturelle forskjeller osv, og lager en backstory som gir mening. 

Men det er ikke woke når de tar en historisk svart til hvit, som de har gjort utrolig mye opp igjennom i filmhistorien. Hvorfor ikke? Hva er greia med at det bare går den ene veien? Hvorfor ble det plutselig et problem nå?

Endret av PgUp
  • Liker 7
Lenke til kommentar
1 minute ago, PgUp said:

Men det er ikke woke når de tar en historisk svart til hvit, som de har gjort utrolig mye opp igjennom i filmhistorien. Hvorfor ikke? Hva er greia med at det bare går den ene veien?

Har problemer begge veier med det jeg, hvis det er ødeleggende for katakter/historie. 

Skjer det nå fortida da? Siden tråden handler om woke i moderne underholdningsindustri. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Curuion skrev (7 minutter siden):

Har problemer begge veier med det jeg, hvis det er ødeleggende for katakter/historie. 

Skjer det nå fortida da? Siden tråden handler om woke i moderne underholdningsindustri. 

Mitt inntrykk er at dere mener dette er et nytt problem, og at dere ikke reagerer på for eksempel scarlett Johansson i ghost in the shell.

Jeg synes det er rart at hudfarge alene skal ødelegge historien. Men hvis det er dårlig historiefortelling, er jo det problemet. Ikke hudfargen.

Scarlett Johansson I ghost in the shell er ikke noe mer forstyrrende enn svarte karakterer i the witcher som dere mener er et stort problem. Som postene før her. Det er ikke den generelle dårlige skrivinga, det er at hudfargen endres som gjør det woke.

Endret av PgUp
  • Liker 6
Lenke til kommentar
rabler skrev (5 minutter siden):

Mye rart man skal lære. Så vidt jeg kan skjønne skal til og med Netflix sin Three Body Problem være woke 🙄🤣

Mtp de kinesiske karakterene som ble byttet med hvite må det jo være den wokeste serien her :p hvis de nå mener all race swapping er woke da... 

Endret av PgUp
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (55 minutter siden):

Men det er ikke woke når de tar en historisk svart til hvit, som de har gjort utrolig mye opp igjennom i filmhistorien. Hvorfor ikke? Hva er greia med at det bare går den ene veien? Hvorfor ble det plutselig et problem nå?

Et bedre spørsmål er hva som er greia med at forandring av hvite karakterer til mørkhudede har blitt akseptabelt i Hollywood, og hvis du våger å kritisere det blir du bedt om å holde kjeft og anklaget for rasisme, mens forandring den andre veien er problematisk. Det er dette som er et nytt problem.

Det er jammen meg forfriskende å spille FFVII Remake/Rebirth hvor absolutt alle ser ut akkurat slik de skal. Japanerne vet hva folk vil ha, og at det aldri er populært å gjøre drastiske forandringer på karakterer, uansett om det er snakk om hudfarge, kjønn eller generelt design. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
2 hours ago, rabler said:

Det er den definisjonen høyresiden har funnet på, ja. Hva så? Dette er ikke et problem i den virkelige verden.

Det er mulig de har funnet på den, men det er altså den vanlige definisjonen av ordet siden 2015 og den folk flest bruker. USAs språkråd hadde det som årets ord i 2018.

• Liker 4
Lenke til kommentar
4 hours ago, PgUp said:

Det er ikke woke, da woke er progressivt, anti europeisk, anti mann, anti maskulinitet og anti tradisjon.
Når brune karakterer blekes så er det like idiotisk, da spesielt skadelig når det er historiske karakterer og mytologi.
Det kalles vel kultur-kolonisering, historie-forfalsking er også passende.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (9 timer siden):

Mye rart man skal lære. Så vidt jeg kan skjønne skal til og med Netflix sin Three Body Problem være woke 🙄🤣

Jeg vil nok tro at hvis du er etnisk kineser og har et forhold til novellen så vil en slik casting fremprovosere noen følelser på lik linje med det mange føler for vestlig kultur - ja. Og det er det som er utfordringen her på vår side av kloden - vi skal være så innmari inkludrerende for alt her at vi ikke ser at i f.eks Asia og Afrika så er det stikk motsatt. De er ikke interessert i å inkludere oss mer - snarere tvert i mot. Jeg har igjennom min jobb bodd i perioder både i Thailand, Singapore og Japan - og jeg kan love deg at selv om vi blir behandlet med respekt så er de ikke spesielt happy med at vi er der utover at de gir dem penger i kassen. Samme med kultur og underholdning - hvite eller svarte for den saks skyld har liten eller helst ingen tilpass i deres egen kultur. Det betyr ikke at at de ikke konsumerer vår kultur (feks hollywood) eller vår musikk. Spesielt når jeg bodde i Japan var jeg forundret over deres elsk til vår puddelrock...😎

Jeg tror at vår inkluderingspolitikk er et resultat av vår immigrasjonsvillighet. Jeg var nettopp på en Osloweekend og andelen etnisk hvite i Oslo sentrum er betydelig lavere enn alternativet. Hvis du tar deg en tur til Tokyo eller Singapore er det motsatt. Spesielt Japan har ganske tydelige lover som hindrer immigrasjon. Det gjelder for store deler av Asia, men både Thailand og Vietnam er såpass turistavhengige at det demografiske bildet kan se noe annerledes ut.

Så siden "woke" er et begrep som har oppstått i vestlig sammenheng vil neppe det bli benyttet i Kina - men det er godt mulig at de bakenforliggende følelsene rundt Three Body Problem vil slå ut noenlunde på samme måte...

Endret av sofiemyr
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Men da har vi vel alle kommet frem til en form for konklusjon da, eller?

- Ingen vet hva woke i underholdning er

- Politiske filmer/serier kan være bra/dårlig/fantastisk/ræva

- Folk liker forskjellige ting

- Debatter rundt kulturkrigsproblemstillinger kan vare evig

Det er lett å be alle bla tilbake 196 sider for å finne argumentene og "bevisene" dere har gjentatt utallige ganger, men det er jo bare den samme repetisjonsøvelsen om igjen. Jeg har fortsatt ikke sett et snev av noe konkret uttalelse eller konkrete eksempler på at produksjonsselskaper ødelegger prosjekter med woke-idelogien med vilje. Bare en haug påstander, og flopper som kan være et resultat av utallige ting, som vi ikke vet om.

Skal neste tråd bli å analysere "I am the Walrus" ?

• Liker 6
Lenke til kommentar
AvgAug skrev (43 minutter siden):

Men da har vi vel alle kommet frem til en form for konklusjon da, eller?

- Ingen vet hva woke i underholdning er

- Politiske filmer/serier kan være bra/dårlig/fantastisk/ræva

- Folk liker forskjellige ting

- Debatter rundt kulturkrigsproblemstillinger kan vare evig

Det er lett å be alle bla tilbake 196 sider for å finne argumentene og "bevisene" dere har gjentatt utallige ganger, men det er jo bare den samme repetisjonsøvelsen om igjen. Jeg har fortsatt ikke sett et snev av noe konkret uttalelse eller konkrete eksempler på at produksjonsselskaper ødelegger prosjekter med woke-idelogien med vilje. Bare en haug påstander, og flopper som kan være et resultat av utallige ting, som vi ikke vet om.

Skal neste tråd bli å analysere "I am the Walrus" ?

Det HAR blitt svart på x-antall ganger i tråden og det er etablert at dette er et vestlig fenonem (som også vist bare noen poster opp rundt Desantis rettslige tumult med Disney). Hvis du leser min post om spesielt Asia så skjer nøyaktig det samme der - de bare ikke bruker "vårt" begrep om det.

Slik det har blitt definert her så har woke begrepet endret seg og det ser ut som de fleste med evnen til å fremdeles ressonnere normalt nå kaller det woke i underholdning hvis det:

a )er dårlig/blir dårlig mottatt og

b) den primære årsaken til det er at agenda og inkludering har blitt prioritert foran historie og karakterer...

c) visse grupperinger blir inkludert eller ekskludert fra en produksjon av frykt for represalier eller kansellering - feks når seks av syv kortvokste IKKE fikk jobb i den nye filmen om Snehvit eller Wonka fordi det kunne være støtende å bli typecasted som kortvokst

Endret av sofiemyr
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sofiemyr skrev (1 minutt siden):

Slik det har blitt definert her så har woke begrepet endret seg og det ser ut som de fleste med evnen til å fremdeles ressonnere normalt nå kaller det woke i underholdning hvis det:

a )er dårlig/blir dårlig mottatt og

b) den primære årsaken til det er at agenda og inkludering har blitt prioritert foran historie og karakterer...

c) visse grupperinger blir inkludert eller ekskludert fra en produksjon av frykt for represalier eller kansellering - feks når seks av syv kortvokste IKKE fikk jobb i den nye filmen om Snehvit eller Wonka fordi det kunne være støtende å bli typecasted som kortvokst

a) Greit, første kriterie for woke er at det må være dårlig først.

b) Men det vet vi ikke, så dette blir antagelser - det finnes jo flinke talenter i alle kanter av samfunnet så det høres mer ut som vi bare selektivt velger de man ikke likte selv. 

c) Denne er hakket mer komplisert ja, og et fair poeng. Jeg er enig i at Disney og andre store aktører må slutte å fokusere på å ikke støte noen i det hele tatt, kreative verk vil ofte støte noen. Men da må jo Snow White bli en flopp, og Wonka var ikke en flopp.. så de går i mot punkt a? Ikke woke? Eller er punkt a og b uavhengig av c?

Hvis så, så kan vi kanskje være enige om at det er mange gode woke filmer og serier også, selv om de velger å ikke typecaste/støte noen eller inkludere flere minoriteter. Og da er vel hele woke-styret et mindre problem, at det er som det alltid har vært i underholdning, det finnes gode ting og dårlige ting der ute. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
AvgAug skrev (11 minutter siden):

a) Greit, første kriterie for woke er at det må være dårlig først.

b) Men det vet vi ikke, så dette blir antagelser - det finnes jo flinke talenter i alle kanter av samfunnet så det høres mer ut som vi bare selektivt velger de man ikke likte selv. 

c) Denne er hakket mer komplisert ja, og et fair poeng. Jeg er enig i at Disney og andre store aktører må slutte å fokusere på å ikke støte noen i det hele tatt, kreative verk vil ofte støte noen. Men da må jo Snow White bli en flopp, og Wonka var ikke en flopp.. så de går i mot punkt a? Ikke woke? Eller er punkt a og b uavhengig av c?

Hvis så, så kan vi kanskje være enige om at det er mange gode woke filmer og serier også, selv om de velger å ikke typecaste/støte noen eller inkludere flere minoriteter. Og da er vel hele woke-styret et mindre problem, at det er som det alltid har vært i underholdning, det finnes gode ting og dårlige ting der ute. 

Har nevnt det flere ganger i denne tråden at noen ganger går det bra, men dessverre når det går dårlig så har det en tendens til å bli en gedigen drittmagnet. Når det gjelder f.eks The Acolyte så har nå Star Wars Theory - som i utgangspunktet var svært så positiv etter de to første episodene - nå tatt helomvending etter episode 3 og konkludert med at håpet om at en svært god SW produksjon skulle samle fansen nå har blitt til at en svært dårlig gjør det samme. Det er faktisk ikke bare reviewbombing vi er vitne til - "alle" hater denne serien...

Lenke til kommentar
sofiemyr skrev (38 minutter siden):

Har nevnt det flere ganger i denne tråden at noen ganger går det bra, men dessverre når det går dårlig så har det en tendens til å bli en gedigen drittmagnet. Når det gjelder f.eks The Acolyte så har nå Star Wars Theory - som i utgangspunktet var svært så positiv etter de to første episodene - nå tatt helomvending etter episode 3 og konkludert med at håpet om at en svært god SW produksjon skulle samle fansen nå har blitt til at en svært dårlig gjør det samme. Det er faktisk ikke bare reviewbombing vi er vitne til - "alle" hater denne serien...

Star Wars har aldri hatt en forent fanbase, noensinne. Star Wars-prosjektene har vært kaotiske bak kulissene fra start, så jeg er litt usikker på det kan bli et Star Wars prosjekt som alle liker, uavhengig av woke-ideologi.

Jeg kan ingenting om Star Wars Theory så tilgi meg der, men er det ikke han med et ganske så snevert syn på Star Wars at han hater alt som er nytt, inkludert Andor? Kanskje ikke første sesong av Mandalorian eller noe, jeg vet ikke.

Jeg har heller ikke sett The Acolyte så jeg har ingen mening om den, og kan ikke noe om den til å vite hva problemet med den er.

Endret av AvgAug
  • Liker 4
Lenke til kommentar
AvgAug skrev (15 minutter siden):

Star Wars har aldri hatt en forent fanbase, noensinne. Star Wars-prosjektene har vært kaotiske bak kulissene fra start, så jeg er litt usikker på det kan bli et Star Wars prosjekt som alle liker, uavhengig av woke-ideologi.

Jeg kan ingenting om Star Wars Theory så tilgi meg der, men er det ikke han med et ganske så snevert syn på Star Wars at han hater alt som er nytt, inkludert Andor? Kanskje ikke første sesong av Mandalorian eller noe, jeg vet ikke.

Jeg har heller ikke sett The Acolyte så jeg har ingen mening om den, og kan ikke noe om den til å vite hva problemet med den er.

Tror dessverre du har rett - og det er trist... Kathleen Kennedy har klart å bli så upopulær at det neppe er noen vei tilbake nå selv om hun skulle klare å skvise ut et gullegg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...