AlpakkaMafakka Skrevet 16. juni Del Skrevet 16. juni Curuion skrev (2 minutter siden): Hva er ikke woke med det? Det er jo en stor del av problemet at de skriver om det forfatteren har skrevet. Hva har dette med woke-bevegelsen, tankesettet og minoriteter å gjøre, i det hele tatt? Jeg har gjentatt dette spørsmålet mange ganger nå, men at et produkt er dårlig pga slakting av kildemateriale, inkompetanse, latskap har jo ingenting med woke å gjøre. Hvordan og hvorfor trekker argumentene i den retning? Serien er ræva - OK. Kildematerialet slaktes - OK. Forfatterne gjorde en dårlig jobb - OK. Feilen er woke - ??? 7 1 Lenke til kommentar
Entern Skrevet 16. juni Del Skrevet 16. juni Gargantua skrev (15 minutter siden): Ser også litt Schopenhauer i The Matrix. Verden som Vilje og Forestilling. Interessant! Må tilstå at jeg ikke har lest Schopenhauer jeg er litt for lite belest på filosofi, generelt 1 Lenke til kommentar
Entern Skrevet 16. juni Del Skrevet 16. juni AvgAug skrev (15 minutter siden): Hva har dette med woke-bevegelsen, tankesettet og minoriteter å gjøre, i det hele tatt? Jeg har gjentatt dette spørsmålet mange ganger nå, men at et produkt er dårlig pga slakting av kildemateriale, inkompetanse, latskap har jo ingenting med woke å gjøre. Hvordan og hvorfor trekker argumentene i den retning? Serien er ræva - OK. Kildematerialet slaktes - OK. Forfatterne gjorde en dårlig jobb - OK. Feilen er woke - ??? Dette er et godt poeng! Når det gjøres dårlig arbeid, av dårlig egnede folk uten respekt for materialet. Da blir jo nødvendigvis resultatet elendig. Det woke relaterte er vel kanskje da at de dårlig egnede nevnt ovenfor, da gjemmer seg bak woke argumenter. 2 Lenke til kommentar
Curuion Skrevet 16. juni Del Skrevet 16. juni 5 minutes ago, AvgAug said: Hva har dette med woke-bevegelsen, tankesettet og minoriteter å gjøre, i det hele tatt? So sagt tidligere, og blitt linket til mange ganger i tråden. Ansetter de folk med minoriteter uten erfaring, og blir fortalt å ignorer kildemateriale, for å fortelle sin histore istede for originale skaperen. I tillegg er det et massivt kjør på sosiale medier om DEI osv. The Witcher f.eks er ekstremt, det handler ikke om å fortelle historiene om Geralt som beskrevet i bøkene. Hvordan er ikke det woke? Hvorfor er det greit å disrespekter forfatteren til Witcher slik? 4 Lenke til kommentar
Gargantua Skrevet 16. juni Del Skrevet 16. juni 4 minutes ago, Curuion said: So sagt tidligere, og blitt linket til mange ganger i tråden. Ansetter de folk med minoriteter uten erfaring, og blir fortalt å ignorer kildemateriale, for å fortelle sin histore istede for originale skaperen. I tillegg er det et massivt kjør på sosiale medier om DEI osv. The Witcher f.eks er ekstremt, det handler ikke om å fortelle historiene om Geralt som beskrevet i bøkene. Hvordan er ikke det woke? Hvorfor er det greit å disrespekter forfatteren til Witcher slik? Witcher på Netflix er helt ekstremt, kanskje det ultimate eksemplet på woking. Dette skal liksom være samme karakterer. Henry Cavill fikk sparken fordi han mente de burde være mer tro mot kildematerialet. Lauren Schmidt Hissrich ville det annerledes. 4 1 Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka Skrevet 16. juni Del Skrevet 16. juni (endret) Curuion skrev (11 minutter siden): So sagt tidligere, og blitt linket til mange ganger i tråden. Ansetter de folk med minoriteter uten erfaring, og blir fortalt å ignorer kildemateriale, for å fortelle sin histore istede for originale skaperen. I tillegg er det et massivt kjør på sosiale medier om DEI osv. The Witcher f.eks er ekstremt, det handler ikke om å fortelle historiene om Geralt som beskrevet i bøkene. Hvordan er ikke det woke? Hvorfor er det greit å disrespekter forfatteren til Witcher slik? Og som jeg har etterspurt mange ganger nå, hvor er bevisene for dette? Fordi en med minoritetsbakgrunn blir ansatt er det automatisk woke? Jeg har ikke sett noe her med substans som viser at det er dette produksjonsselskapene gjør bevisst, med dette formålet. Jeg er enig i at Witcher er ræva og ikke i det hele tatt i tråd med kildematerialet, men jeg ser ikke koblingen til at det er wokeismens ideologi som bevisst har ødelagt serien. Jeg ser en rekke amatørmessige feil og dårlig kjemi, plotthull og uinteressante scener som resulterer i et dårlig produkt. Jeg bryr meg fint lite om Triss ikke har samme hudfarge som i spillene, det hadde ikke engang betydd noe om historien var der den skulle vært. Nesten hver gang man har prøvd å ta en bok eller et spill og gjøre film/serie ut av det har det blitt dårlig. Var Super Mario Bros. (1993) også woke? Endret 16. juni av AvgAug 5 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 16. juni Del Skrevet 16. juni Crooked Cracker skrev (1 time siden): Folk har blitt krenket siden tidenes morgen og gjort visse ord mer tabu enn andre, så det er ikke noe nytt. Det bør dog være lov til å simpelthen si at noen blir krenket av noe, uten at folk skal bli krenka av det også. Det er ikke et spesielt godt argument egentlig, men ja folk blir krenka, det er ikke noen unntak, så de som kaller andre for krenka snøflak for tåle å få det i retur. Crooked Cracker skrev (1 time siden): Det var slitsomt da og er slitsomt nå. Ja alle som driver med det er ganske slitsomme. Liker man ikke noe så ikke se, les eller hør på det, men hver generasjon dukker det opp noen som vil sensurere eller kansellere, gjerne dytter de barna foran seg, som om alle andre skal ta deres foreldreansvar for dem, stusselig opptreden spør du meg. 3 1 Lenke til kommentar
Curuion Skrevet 16. juni Del Skrevet 16. juni 1 minute ago, AvgAug said: Og som jeg har etterspurt mange ganger nå, hvor er bevisene for dette? Fordi en med minoritetsbakgrunn blir ansatt er det automatisk woke? Jeg har ikke sett noe her med substans som viser at det er dette produksjonsselskapene gjør bevisst, med dette formålet. Det har blitt linket til mye, bare bla tilbake, 194 sider å lete i nå. The Witcher er jo veldig tydelig at de gjør bevisst. 5 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 16. juni Del Skrevet 16. juni Gargantua skrev (56 minutter siden): Du leste ikke den første setningen i kilden jeg oppga? Joda, men jeg leste resten også. 2 1 Lenke til kommentar
Gargantua Skrevet 16. juni Del Skrevet 16. juni 5 minutes ago, skaftetryne32 said: Ja alle som driver med det er ganske slitsomme. Liker man ikke noe så ikke se, les eller hør på det, men hver generasjon dukker det opp noen som vil sensurere eller kansellere, gjerne dytter de barna foran seg, som om alle andre skal ta deres foreldreansvar for dem, stusselig opptreden spør du meg. Vi anti-woke-folk vil ikke sensurere eller kansellere, vi bare påpeker at det er fortærende at IP etter IP vi en gang var glad i, blir ødelagt og forringet. 3 1 Lenke til kommentar
Gargantua Skrevet 16. juni Del Skrevet 16. juni 3 minutes ago, skaftetryne32 said: Joda, men jeg leste resten også. To direkte sitat fra kilden jeg postet: The Matrix director Lilly Wachowski opens up about how the film wasn't intentionally written as a transgender allegory While the Wachowskis didn't set out to make The Matrix a trans allegory, the movie still became an action-packed, critically acclaimed exploration of identity. (min utheving) Du sa at The Matrix alltid hadde vært ment som en trans-allegori. Det er jo bare jug. 3 1 Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 16. juni Del Skrevet 16. juni Er det en ting jeg har lært av å være i fandoms av serier som tiltrekker mye LGBTQ-folk (og da spesielt T-en) så er det at absolutt alt kan være en trans-allegori hvis du legger nok godvilje til. 1 1 Lenke til kommentar
Curuion Skrevet 16. juni Del Skrevet 16. juni 15 minutes ago, AvgAug said: Jeg ser en rekke amatørmessige feil og dårlig kjemi, plotthull og uinteressante scener som resulterer i et dårlig produkt. Og det er nettopp problemet. Må se helheten i det, ikke bare det som er med i produktet. 17 minutes ago, AvgAug said: Jeg bryr meg fint lite om Triss ikke har samme hudfarge som i spillene, det hadde ikke engang betydd noe om historien var der den skulle vært. I utgangspunktet burde det ikke ha noe å si om hudfarge osv nei. Men er det ikke potensielt ødeleggende? Hvorfor ikke lage nye karakterer som det kan skrives en backstory som gir mening etter karakteren de vil ha? Det forandrer jo dynamikken og historien til en karakter å endre på slikt. Jeg mener også det blir på grensen til rasistisk/diskriminerende å bare endre hudfarge også, kan jo ikke bare ignorer kulturen heller. Må også huske på settingen, Witcher er basert på polske myter. Hvor gir det egentlig mening å blande inn politikk og minoriteter der? Forfatteren har også sagt han vil holde Witcher politisk neutralt. 4 Lenke til kommentar
Curuion Skrevet 16. juni Del Skrevet 16. juni 1 hour ago, Gargantua said: Jeg anbefaler å ikke høre så mye på AvgAug. Alle svar han får, avfeier han med syltynne argumenter. Ikke argumenter, engang, bare korte innhogg som "Hva er woke?" og "Bevis?" Veldig lite fruktbart å bruke tid på en som ikke gidder å sette seg inn i problemstillingen. Han burde lese seg opp på de 193 sidene denne tråden har vart. Jeg har i hvert fall gitt talløse eksempler på hva woke er. Indeed, blir nok lei snart. Hadd lite å finne på i helga. Merkelig fase hvor nesten alt av serier og spill plutselig er kjedelig igjen. Sett litt av Chicago Fire og Chicago PD, de får det til med inkludering og ta opp klassisk woke temaer der, uten at det ødelegger noe. Sett flere serier rundt den tiden (2012) hvor de fikk til dette uten problemer. Når begynte egentlig alt slikt å bli problematisk? Var jo på rette veien, så plutselig snudde det seg. 2 Lenke til kommentar
Gargantua Skrevet 16. juni Del Skrevet 16. juni 28 minutes ago, Curuion said: Når begynte egentlig alt slikt å bli problematisk? Var jo på rette veien, så plutselig snudde det seg. Tja, Ghostbusters (2016) er et vannskille. 3 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 16. juni Del Skrevet 16. juni Var länge sen jag såg Matrix men trodde den i första hand handlade om det filosofiska "brain in a vat" problemet. Att det skulle vara en allegori om transfolk tycker jag verkar sökt och det som stod på wikipedia om det tyckte jag var väldigt tunt, färg på pillret och att allt inte föltes helt rätt. 4 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 16. juni Del Skrevet 16. juni Gargantua skrev (1 time siden): Du sa at The Matrix alltid hadde vært ment som en trans-allegori. Det er jo bare jug. Det er ikke jug, det var det fra første film, om det ikke var ment sånn så ble det sånn. When people say, “Oh, it’s a trans allegory,” it’s like, “Yeah… it is Ser du det uthevede ? 3 Lenke til kommentar
Gargantua Skrevet 16. juni Del Skrevet 16. juni (endret) 30 minutes ago, skaftetryne32 said: Det er ikke jug, det var det fra første film, om det ikke var ment sånn så ble det sånn. When people say, “Oh, it’s a trans allegory,” it’s like, “Yeah… it is Ser du det uthevede ? Hele sitatet: “Oh, it’s a trans allegory,” it’s like, “Yeah… it is, but we weren’t like, Hey, let’s write a trans allegory.” That’s not how it started. Og jeg vil også understreke at Lilly innrømmer at det ble tatt ut av sammenheng: Endret 16. juni av Gargantua 2 Lenke til kommentar
Curuion Skrevet 16. juni Del Skrevet 16. juni Skjønner ikke noe av det trans greia med Matrix trilogien jeg. Hvis man ser løst på det kanskje. Hva er egentlig identitet når man er stuck i en simulasjon, hvor mye valg har man. Noe slikt hun mener? På den tiden var det vanskelig å komme ut som trans, og var låst til en identitet formet av forventinger av andre. Akkurat som arkitekten i Matrix har bestemt identiteten til karakterne der. Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet 16. juni Del Skrevet 16. juni skaftetryne32 skrev (2 timer siden): Det er ikke et spesielt godt argument egentlig, Nå ble jeg nesten krenka.. neida. skaftetryne32 skrev (2 timer siden): men ja folk blir krenka, det er ikke noen unntak, så de som kaller andre for krenka snøflak for tåle å få det i retur. Det forblir likevel en forskjell på beskrive en reakjon som mennesker utviser og det å beskrive den samme reaksjonen for å ta igjen. skaftetryne32 skrev (2 timer siden): Ja alle som driver med det er ganske slitsomme. Liker man ikke noe så ikke se, les eller hør på det, men hver generasjon dukker det opp noen som vil sensurere eller kansellere, gjerne dytter de barna foran seg, som om alle andre skal ta deres foreldreansvar for dem, stusselig opptreden spør du meg. Forsåvidt enig, om det så er fra konservativt eller woke hold. Likevel vil jeg opprettholde retten til å kritisere ting uten risk for sensur, som er like ille. For å sette det i perspektiv av denne diskusjonen vil jeg ikke forby woke eller kneble woke-fans, samtidig som woke-kritikere også må få lov til å ytre sin misnøye. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå