Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Kjøleskap said:

Uansett hvordan man vrir og vrenger på det så har Disney tapt penger på mesteparten av filmene sine i det siste, og selv om det ikke er noen umiddelbar krise for dem så er det åpenbart at det ikke er lønnsomt for dem at det fortsetter slik. Det er rett og slett komisk hvor fort det gikk utfor stupet for Disney, for bare se på hvor mange milliarder de dro inn i 2019. 

Disney tjente mer penger i 2023 enn i 2019 så at det har gått "utfor stupet" er nok en kraftig overdrivelse.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
sofiemyr skrev (13 minutter siden):

Måten du skriver på får meg til å anta at du er relativt ung (sammenlignet med meg). Du er klar over at det finnes en mengde nyanser imellom sort og hvitt? Siden du er så ung som du (sannsynligvis) er så klarer ikke du å ta inn over deg at noen av oss har opplevd en ganske annen verden enn den vi har nå. Samtidig er du etter stor sannsynlighet overbevist om at der vi er nå DET er det beste - og vi "gamlingene" må da kunne børste av oss den totalt utdatert tankegangen vi sliter tungt med...

Men du vet, løsningen ligger kanskje heller midt i mellom - med ihvertfall et forsøk på gjensidig respekt for forskjellig smak og verdenssyn. Jeg ligger ikke våken om natten fordi Disney ødelegger "mine" franchiser fra oppvekst og voksenliv. Min første store filmopplevelse var (på samme kveld og VHS) Raiders of the lost ark og Jaws. Da var jeg 12 år. Når avslutningen på Indiana Jones ble som den ble så er det egentlig bare å trekke på skuldrene og si jaja... eplet KAN faktisk både havne langt fra stammen og til og med råtne litt på tur ned...

Så når du prøver deg med litt subtil stråmannsargumentasjon så virker det dessverre ikke her :) Nei, det hadde ikke vært bedre med svake kvinnelige karakterer, smarte menn eller hetero foreldre. Det hadde vært bedre hvis fokus hadde vært en god histore, karakterer med dybde som man bryr seg om, troskap til hva disse historiene faktisk kommer fra og et lite forsøk på å nå også andre enn de som ennå ikke har passert puberteten...

Når du starter et langt svar rett på hersketeknikk om alder, så frister det ikke så veldig å lese videre. Du må da være voksen nok til å droppe slikt, om enn ikke på utsiden. 

Men det siste poenget er jo det vi mener. Det er historien og de dårlig skrevet som gjør serien dårlig. Ikke at det er en agenda og feil kjønn og hudfarge. Så hvorfor fokuserer dere så på feil hudfarge og kjønn?

Endret av PgUp
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (1 time siden):

Ok, så du påstår at tallene er feil? Av de fem største box office-bombene i fjor sto Disney for fire av dem. Men du mener altså at dette ikke stemmer? Hvilken informasjon er det du sitter på som ingen andre har?

De har vel også nr 4,6,7 og 8 på topp 10 også, om jeg har forstått dette riktig, sånn er det vel gjerne, det er ikke sånn at det er første gang i historien at et gigantisk produksjonsselskap taper penger på noen av de mange filmene sine.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_2023_box_office_number-one_films_in_the_United_States

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
PgUp skrev (1 minutt siden):

Når du starter et langt svar rett på hersketeknikk om alder, så frister det ikke så veldig å lese videre. Du må da være voksen nok til å droppe slikt, om enn ikke på utsiden. 

Men det siste poenget er jo det vi mener. Det er historien og de dårlig skrevet som gjør serien dårlig. Ikke at det er en agenda og feil kjønn og hudfarge. Så hvorfor fokuserer dere så på det?

Beklager hvis jeg traff deg - men du har svart med ensetnings kommentarer på tosifret antall av mine innlegg med "så du sier" "så du mener" etc... Alder er ikke herketeknikk - det er et faktum. Hvis du er gen z eller millenial og jeg er gen x så er det greit å være inneforstått med det :)

Endret av sofiemyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
sofiemyr skrev (1 minutt siden):

Beklager hvis jeg traff deg - men du har svart med ensetnings kommentarer på tosifret antall av mine innlegg med "så du sier" så du mener" etc...

Det er fordi jeg ønsker å få din mening om serien, ikke en youtube video eller anmeldelse med andres poeng :) defor stiller jeg spørsmål.

Endret av PgUp
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
PgUp skrev (3 minutter siden):

Det er fordi jeg ønsker å få din mening om serien, ikke en youtube video eller anmeldelse med andres poeng :) defor stiller jeg spørsmål.

OK - men fremdeles så er spørsmål om alder ikke et forsøk på hersketeknikk - det er et faktum. Hvis du er gen z eller millenial og jeg er gen x så er det greit å være inneforstått med det :) Jeg har postet minst 50 innlegg i denne tråden før du kom inn i den så du trenger bare å lese for se hva som er min mening :)

Endret av sofiemyr
Lenke til kommentar
sofiemyr skrev (44 minutter siden):

Ok - du står fritt til å ha din egen mening :) etter å ha gått fra 9k reviews til 15k har den gått fra allerede dårlige 5.3 til

Og mengden med  1 stjernere har gått fra 38 % til 43% det er en åpenbar agenda på gang, men jeg er ikke sikker på om det er den samme som du tenker på, de blir revewbomba av folk som antageligvis ikke har sett serien engang.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
sofiemyr skrev (4 minutter siden):

OK - men fremdeles så er spørsmål om alder ikke et forsøk på herketeknikk - det er et faktum. Hvis du er gen z eller millenial og jeg er gen x så er det greit å være inneforstått med det :) Jeg har postet minst 50 innlegg i denne tråden før du kom inn i den så du trenger bare å lese for se hva som er min mening :)

Din mening om tv serien var jeg ute etter :) når du stiller spørsmål om det er mulig om for meg å se nyanser borsett fra svart og hvitt pga ung alder, er det åpenbart hersketeknikk. Jeg tror de fleste ser det. 

Endret av PgUp
  • Liker 4
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Og mengden med  1 stjernere har gått fra 38 % til 43% det er en åpenbar agenda på gang, men jeg er ikke sikker på om det er den samme som du tenker på, de blir revewbomba av folk som antageligvis ikke har sett serien engang.

Det kan fint være - og de kommer til å gå lei og det vil stabilisere seg. Statistikk lyver aldri - noe Den lille havfruen er et godt eksempel på. Den ble forsøkt bombet av folk som ikke hadde sett den og så jevnet det seg ut etterhvert når haterne fant noe nytt å hate ;) 

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
sofiemyr skrev (8 minutter siden):

OK - men fremdeles så er spørsmål om alder ikke et forsøk på herketeknikk - det er et faktum.

Å dra opp alder er nok først og fremst en hersketeknikk, formålet er å gjøre meningen til en meningsmotstander mindre verdt basert på at hen er er yngre (eller eldre i visse tilfeller) og dermed er mindre vis/utdannet osv, det er en uredelig debatteknikk så det er best å unngå den slags 🙂 

Endret av skaftetryne32
  • Liker 3
Lenke til kommentar
PgUp skrev (Akkurat nå):

Din mening om tv serien var jeg ute etter :) når du stiller spørsmål om det er mulig om for meg å se nyanser borsett fra svart og hvitt pga ung alder, er det åpenbart hersketeknikk. Jeg tror de fleste ser det. 

Jeg svarte på hva jeg syntes om 1 episode. Jeg har passert 50 år - så da vet du det, det har heller aldri vært foorsøkt holdt som hemmelighet :D Jeg HAR sett gode serier fra Disney de siste år - likte både Loki, Mandalorian og Andor. Ble litt lei og har ikke sett Ashoka. Årets favoritter sålangt er The Gentlemen (Netflix), The Exorsist, Reacher og Fallout (Prime) samt Person of interest (MAX) sistnevte mistenker jeg blir for langdryg da vi knapt har passert sesogn 2 og det er ennå 5 igjen :D

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (7 minutter siden):

Burde vært en intelligenstest før man fikk sette karakter hos IMDB.

• Liker 4
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Å dra opp alder er nok først og fremst en hersketeknikk, formålet er å gjøre meningen til en meningsmotstander mindre verdt basert på at hen er er yngre (eller eldre i visse tilfeller) og dermed er mindre vis/utdannet osv, det er en uredelig debatteknikk så det er best å unngå den slags 🙂 

Nei - det var IKKE min mening - jeg ønsket å illustrere at vi med stor aldersforskjell hadde et utgangspunkt som er veldig forskjellig. Jeg er fullstendig klar over mine begrensninger og middelmådigheter som 50+

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg svarte på hva jeg syntes om 1 episode. Jeg har passert 50 år - så da vet du det, det har heller aldri vært foorsøkt holdt som hemmelighet :D Jeg HAR sett gode serier fra Disney de siste år - likte både Loki, Mandalorian og Andor. Ble litt lei og har ikke sett Ashoka. Årets favoritter sålangt er The Gentlemen (Netflix), The Exorsist, Reacher og Fallout (Prime) samt Person of interest (MAX) sistnevte mistenker jeg blir for langdryg da vi knapt har passert sesogn 2 og det er ennå 5 igjen :D

Tror vi har ganske lik smak der ;) sett de fleste men ikke exorsist.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Nei - det var IKKE min mening - jeg ønsket å illustrere at vi med stor aldersforskjell hadde et utgangspunkt som er veldig forskjellig. Jeg er fullstendig klar over mine begrensninger og middelmådigheter som 50+

Det er bra, da tolket jeg deg annerledes. Jeg er yngre enn deg men ikke hva jeg vil kalle "ung" :)

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
PgUp skrev (Akkurat nå):

Tror vi har ganske lik smak der ;) sett de fleste men ikke exorsist.

Hvis du har sett filmen anbefales den VELDIG. Ekstremt fiffig historie og engasjerende karakterer - samt et perleeksempel på blanding av både etnisiteter og legninger uten at det føles påklistert eller woke - bare en naturlig del av historien.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Sjørøver skrev (23 timer siden):

Hvorfor det? Han har veldig ofte gode poenger. 

Om noen blander gode poenger med dårlige ideologi-drevne poenger ...

Hva gjør det med forståelsen til seerene hans, om de selv ikke har satt seg inn i skriveteknikk eller verdensbygging, rettigheter og/eller skuespillerprestasjoner vs koreografi og manus -- og ikke klarer å se når han lyger på vegne av ideologi..?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...