Gå til innhold

Musk vil bygge 12 fabrikker og produsere 100 millioner biler


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (3 minutter siden):

Må si at tesla har gått i den retningen? De har vel øket prisene mer enn noen annen. Forresten ikke rart når man ser endringene de gjør på en 1 til 2 år gammel bil. 

Ja, Model 3 og Y har fått økt prisene som alle andre, pga. at alle materialene og komponentene blir dyrere. Vanskelig å unngå det dessverre. Men så veldig til økninger er det ikke. Rimeligste Model 3 har økt med 25.000,- siden kona kjøpte sin for 2,5 år siden. Forhåpentligvis kommer prisen ned igjen på sikt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jens Kr. Kirkebø skrev (Akkurat nå):

Ja, Model 3 og Y har fått økt prisene som alle andre, pga. at alle materialene og komponentene blir dyrere. Vanskelig å unngå det dessverre. Men så veldig til økninger er det ikke. Rimeligste Model 3 har økt med 25.000,- siden kona kjøpte sin for 2,5 år siden. Forhåpentligvis kommer prisen ned igjen på sikt.

Gjelder ikke det for alle? 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, del_diablo said:

Nei, men det er et viktig poeng. 7 seter vil si det er nok på innsiden av bilen til å ha 7 seter.
Er det plass til 2 seter og ingen ekstra baggasjeplass.... så ja... hva er det man skal bruke bilen til da?

Kjøre barn med venner på trening, kino, etc.. biler brukes stort sett uten bagasje 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (10 timer siden):

Mye rare kommentarer her. Om man vil produsere 100 millioner biler i året er det da ikke Porsche Taycan og dyre Mercedeser man skal konkurrere mot. Man må konkurrere mot Toyota Corolla og lignende. Hva som skjer med S og X er derfor lite relevant, det er en mindre bil som er mye viktigere (Model 2?). Det er absolutt ikke viktig med massasje i setete, men der er viktig å få prisen så lav som mulig. H or mange av bilene som selges i verden har massasjeseter? Jeg tipper det er langt under 1%.

Jeg tipper S og X blir faset ut om få år og ikke erstattet med nye modeller. Det er langt viktigere å fokuserer på massemarkedsbiler som småbiler og pickup. Og på sikt en varebil.

Nemlig, håper de snart kommer med en kompakt og rimelig bil, med lang rekkevidde, men uten unødvendige og fordyrende finesser.

Model 3 regnes nok som en liten bil i USA, men etter europeisk målestokk er den relativt stor. 

Hvis de har ambisjoner om å bli verdens største bilprodusent må de komme med en bil for folk flest.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (11 timer siden):

Det er det mange biler som ikke er. Mercedes lagde vel 7 setere at 123 serien selv om jeg aldri observerte 7 personer i den. Har vel aldri sett 7 personer i en tesla heller. Som sagt så er mercedes eqs ovelegen og billigere enn model S

Som sagt så er model S gammel. Det blir som om BMW hadde tatt 5 serien f10 fra 2011 satt inn 1000hk motor uten å oppgradere bremser og hjuloppheng. Satt inn paneler fra IX og prøvd å solgt den for 1.5 million. 

Så din påstand er at siden du aldri har sett 7 i en Tesla så har det ikke skjedd? 

Noen ganger burde man bare holde kjeft. 

Model S er en stor bil med erfaringsvis mye plass, selv når det er 7 i bilen. For familier med over gjennomsnittet antall barn er den glimrende til hverdags, harry tur og ferie. Mine barn savner den. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kafar skrev (3 timer siden):

Så din påstand er at siden du aldri har sett 7 i en Tesla så har det ikke skjedd? 

Noen ganger burde man bare holde kjeft. 

Model S er en stor bil med erfaringsvis mye plass, selv når det er 7 i bilen. For familier med over gjennomsnittet antall barn er den glimrende til hverdags, harry tur og ferie. Mine barn savner den. 

Nei jeg vet at man kan å flere biler som 7 setter men som sagt har jeg sjelden sett det har gått 7 personer ut fra en model S. Jeg benekter ikke at noen kan ha brukt dem eller at de eksisterer. Folk med slike behov kjøper gjerne VW busser ol. Reiser ofte med fejre og da ser man ofte hvor mange som sitter i bilene.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (18 timer siden):

De gjør tydeligvis det siden de åpner salget i Norge igjen. S/x har ikke blitt solgt i Norge på lang tid, men de leverer fra desember igjen. 

 

3/y selger som varmt hvetebrød. Brukte biler går for nypris på finn..

Det gjelder stort sett alle 2020/2021 brukte elbiler. På visse modeller med leveringstid som i4 M50 kan du tjene noen kroner også.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (6 minutter siden):

Så Tesla, med sine 2 modeller, hvor av en begynner å bli rimelig gammel, har som ambisjon å bli den eneste bilfabrikanten i verden? For å være ærlig, så vil jeg bli sjokkert den dagen de passerer 5 mill biler i året.

2 modeller? De har vell 4 de selger i dag og de har lansert minst 3 til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

2 modeller? De har vell 4 de selger i dag og de har lansert minst 3 til.

Model S og X er hauggamle, og de modifikasjonene de har gjort for å prøve å forlenge levetiden på dem har seriøst begrenset både produksjonskapasiteten og inntjeningsevnen til modellene. Nå er det vist bilder og opptak som kan tyde på at en pickup er på vei, men noe annet finnes det ingen spor av.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (10 minutter siden):

Model S og X er hauggamle, og de modifikasjonene de har gjort for å prøve å forlenge levetiden på dem har seriøst begrenset både produksjonskapasiteten og inntjeningsevnen til modellene. Nå er det vist bilder og opptak som kan tyde på at en pickup er på vei, men noe annet finnes det ingen spor av.

 

At de er gamle betyr ikke at de ikke finnes.. de starter salget av s/x i Norge i desember.og etter hva jeg forstår er ventelisten lang her også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

At de er gamle betyr ikke at de ikke finnes.. de starter salget av s/x i Norge i desember.og etter hva jeg forstår er ventelisten lang her også.

Det er nok veldig få som er villig til å betale grov overpris for 10 år gamle bilmodeller i Europa i dag. Uasett kan ikke disse nisjemodellene være det som skal få salget til å bli ti ganger større enn verdens største bilprodusent i dag. Hva som skal få 100% av verdens befolkning til å si at nei, nå har jeg kjøpt min siste BMW, Mercedes, Volvo, Ferrari; Chevy Picup, Toyota Dacia, Hyundai etc er litt vanskelig å se.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er sjølvsagt fullstendig urealistisk at Tesla får monopol på bilar. Gå på butikken og kjøp ei bøtte salt før du les artikkelen. Spesielt mtp. opphavet til påstanden. At Tesla i teorien kan bygge x bilar per år betyr ikkje at dei får solgt like mange.

Det ville vore tilfelle sjølv om Tesla hadde 10 nyutvikla modellar klare.

Endret av Zeph
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (17 minutter siden):

Det er nok veldig få som er villig til å betale grov overpris for 10 år gamle bilmodeller i Europa i dag. Uasett kan ikke disse nisjemodellene være det som skal få salget til å bli ti ganger større enn verdens største bilprodusent i dag. Hva som skal få 100% av verdens befolkning til å si at nei, nå har jeg kjøpt min siste BMW, Mercedes, Volvo, Ferrari; Chevy Picup, Toyota Dacia, Hyundai etc er litt vanskelig å se.

 

Rart at de starter salget nå da om Ingen vill ha de... brukt masse penger på godkjenning har de og gjort..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (20 minutter siden):

Rart at de starter salget nå da om Ingen vill ha de... brukt masse penger på godkjenning har de og gjort..

De kommer nok til å selge noen. Sikkert folk som har slitt ut sin S modell eller folk som liker AMCAR Ser det ruller noen rundt ennå

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (19 minutter siden):

Rart at de starter salget nå da om Ingen vill ha de... brukt masse penger på godkjenning har de og gjort..

Det har ikke brukt mye penger, nei, de har knapt brukt penger på bilen i det hele tatt, og da trenger de ikke øke salget noe særlig. Og en del biler vil de nok få solgt, iallefall i USA. Der er ikke folk vant med kvalitetsfølelse, og effekten alene er trolig nok til å få solgt noen eksemplar. Kort og godt er sammenlappingen av denne faceliften et forsøk på å holde liv i en gammel modell noen år til, frem til de finner det for godt til å lansere en ny. Det bør imidlertid skje raskt, dersom Telsa i det hele tatt skal ha noen fremtid utenfor USA.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (14 minutter siden):

Det har ikke brukt mye penger, nei, de har knapt brukt penger på bilen i det hele tatt, og da trenger de ikke øke salget noe særlig. Og en del biler vil de nok få solgt, iallefall i USA. Der er ikke folk vant med kvalitetsfølelse, og effekten alene er trolig nok til å få solgt noen eksemplar. Kort og godt er sammenlappingen av denne faceliften et forsøk på å holde liv i en gammel modell noen år til, frem til de finner det for godt til å lansere en ny. Det bør imidlertid skje raskt, dersom Telsa i det hele tatt skal ha noen fremtid utenfor USA.

 

Jo de har måtte sertifisere bilen på ny, det er derfor de ikke har vært til salgs på lenge i Norge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Jo de har måtte sertifisere bilen på ny, det er derfor de ikke har vært til salgs på lenge i Norge. 

Sertifisering er jo småpenger i denne klassen, kanskje en halv milliard kroner, alt etter hvor mye av bilen som må resertifiseres.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...