Gå til innhold

Musk vil bygge 12 fabrikker og produsere 100 millioner biler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Han bør vel snart lage noen nye modeller. Hvor lenge kan han holde på med model S & X? Kjøper folk nye biler som ser 10år gamle ut?

3 og Y begynner vel å bli akterutseilte også. Kostbare uten å tilby komfort eller mulighet for annet en sort hvitt interiør, begrenset fargevalg osv. Dessuten er vel batterikeknologi stort sett dårligere enn når bilene ble lansert. Siste MIC hadde energitetthet på 175wh/kg?

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 minutter siden):

Han bør vel snart lage noen nye modeller. Hvor lenge kan han holde på med model S & X? Kjøper folk nye biler som ser 10år gamle ut?

3 og Y begynner vel å bli akterutseilte også. Kostbare uten å tilby komfort eller mulighet for annet en sort hvitt interiør, begrenset fargevalg osv. Dessuten er vel batterikeknologi stort sett dårligere enn når bilene ble lansert. Siste MIC hadde energitetthet på 175wh/kg?

De gjør tydeligvis det siden de åpner salget i Norge igjen. S/x har ikke blitt solgt i Norge på lang tid, men de leverer fra desember igjen. 

 

3/y selger som varmt hvetebrød. Brukte biler går for nypris på finn..

Endret av Salvesen.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Trestein said:

 

I mellomtiden så ser VW Golf fjerde til syvende generasjon ganske lik ut. Altså produksjon 1997 til 2018.
Så ja, folk kjøper fort biler som ser 20 år gamle ut.

Men elbilmarket er enkelt. Så lenge det kun er små oppdateringer på teknologifronten, vil stegene fremover bli små. 
Og vis man klarte å kjøpe en Model S tilbake i 2012 eller 2013 så har egentlig ikke market gått videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (1 minutt siden):

I mellomtiden så ser VW Golf fjerde til syvende generasjon ganske lik ut. Altså produksjon 1997 til 2018.
Så ja, folk kjøper fort biler som ser 20 år gamle ut.

Men elbilmarket er enkelt. Så lenge det kun er små oppdateringer på teknologifronten, vil stegene fremover bli små. 
Og vis man klarte å kjøpe en Model S tilbake i 2012 eller 2013 så har egentlig ikke market gått videre.

Vel. Model S er vel den eneste teslaen jeg liker designet på. Problemet er at den er rimelig utdatert i forhold til andre biler i samme klasse. Tenker på AUDI GT Porsche taycan mercedes EQS Lucid air osv osv. Du skal være rimelig fan boy for å betale mer for en 10år gammel tesla konstruksjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (6 minutter siden):

Vel. Model S er vel den eneste teslaen jeg liker designet på. Problemet er at den er rimelig utdatert i forhold til andre biler i samme klasse. Tenker på AUDI GT Porsche taycan mercedes EQS Lucid air osv osv. Du skal være rimelig fan boy for å betale mer for en 10år gammel tesla konstruksjon. 

Hvor er det S er utdatert ift disse bilene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Hvor er det S er utdatert ift disse bilene?

Det går vel som så ofte på karroseri stivhet i både torsjon og ren bøyning. Hjuloppheng, bremser, belysning inne og kjørelys. Seter? Har de ventilason og massasje? Materialvalg? Kun plastikskinn?

Har batteriet fremdeles kun 100Kwh? 

Ladehastighet. Klarer de 10-80 på under 20min slik audi kia og porsche?

som sagt så går verden fremover. Å snu infoskjerm, lage betjening blinkelys osv håpløse samt å kutte rattet i to tviler jeg på om er nok  

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Det går vel som så ofte på karroseri stivhet i både torsjon og ren bøyning. Hjuloppheng, bremser, belysning inne og kjørelys. Seter? Har de ventilason og massasje? Materialvalg? Kun plastikskinn?

Har batteriet fremdeles kun 100Kwh? 

Ladehastighet. Klarer de 10-80 på under 20min slik audi kia og porsche?

som sagt så går verden fremover. Å snu infoskjerm, lage betjening blinkelys osv håpløse samt å kutte rattet i to tviler jeg på om er nok  

Massasje og ventilasjon har en hatt siden 80 tallet...

Tesla sier de klarer 300+ på 15 minutt på S, taycan feks reklamerer med 100 km på 4,5 minutt. 

Hvor er fremskrittene du snakker om? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Massasje og ventilasjon har en hatt siden 80 tallet...

Tesla sier de klarer 300+ på 15 minutt på S, taycan feks reklamerer med 100 km på 4,5 minutt. 

Hvor er fremskrittene du snakker om? 

Har ikke model S ventilerte seter?

Som du sier dette hadde mercedes for leenge siden.

Ang ladehastighet så har jeg ikke sett at model S har vært i nærheten av 10-80% på 20min. Hva de klarer på 4 min er helt uinterresant. Det kan man jo klare helt uten termisk kontroll. Det er hvor gode de er til å holde høy ladehastighet over tid som sier noe om hvor gode de er. Porsche og Audi har jo ikke trengt å gå til design speed (350KW) for å holde unna

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Har ikke model S ventilerte seter?

Som du sier dette hadde mercedes for leenge siden.

Ang ladehastighet så har jeg ikke sett at model S har vært i nærheten av 10-80% på 20min. Hva de klarer på 4 min er helt uinterresant. Det kan man jo klare helt uten termisk kontroll. Det er hvor gode de er til å holde høy ladehastighet over tid som sier noe om hvor gode de er. Porsche og Audi har jo ikke trengt å gå til design speed (350KW) for å holde unna

Jo S har hatt ventilerte seter, men tror de har sluttet med det. Det er gaaaammel teknologi. Men fint å ha såklart.

Det er ikke tesla som oppgir 4 minutt, det er Porsche på deres nettsider. Tesla reklamerer nå med 322km(wltp) på 15 minutt. Eller ca 200kW i snitt over 15 minutt. 

Porsche gikk vell nettopp til 270 max. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Jo S har hatt ventilerte seter, men tror de har sluttet med det. Det er gaaaammel teknologi. Men fint å ha såklart.

Det er ikke tesla som oppgir 4 minutt, det er Porsche på deres nettsider. Tesla reklamerer nå med 322km(wltp) på 15 minutt. Eller ca 200kW i snitt over 15 minutt. 

Porsche gikk vell nettopp til 270 max. 

Porsche har vel hatt 270KW lading siden den ble laget. Den kan og er designet for 350KW.

Tesla S burde vel være i stand til å mache Porsches 24 timers distanse. Den kjørte vel godt over 3000km på et døgn. Det begynner å bli noen år siden  

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 minutter siden):

Porsche har vel hatt 270KW lading siden den ble laget. Den kan og er designet for 350KW.

Tesla S burde vel være i stand til å mache Porsches 24 timers distanse. Den kjørte vel godt over 3000km på et døgn. Det begynner å bli noen år siden  

Nei den fikk nettopp 270. Den hadde 250 fra dag 1.

Ja vi får se 1000 testen når de kommer til Norge:) 

Men igjen,  hvor er de store fremskrittene?

Lenke til kommentar

Mye rare kommentarer her. Om man vil produsere 100 millioner biler i året er det da ikke Porsche Taycan og dyre Mercedeser man skal konkurrere mot. Man må konkurrere mot Toyota Corolla og lignende. Hva som skjer med S og X er derfor lite relevant, det er en mindre bil som er mye viktigere (Model 2?). Det er absolutt ikke viktig med massasje i setete, men der er viktig å få prisen så lav som mulig. H or mange av bilene som selges i verden har massasjeseter? Jeg tipper det er langt under 1%.

Jeg tipper S og X blir faset ut om få år og ikke erstattet med nye modeller. Det er langt viktigere å fokuserer på massemarkedsbiler som småbiler og pickup. Og på sikt en varebil.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (1 time siden):

Audien eller Porschen du nevner er jo ikke sjuseters biler.
ah

Det er det mange biler som ikke er. Mercedes lagde vel 7 setere at 123 serien selv om jeg aldri observerte 7 personer i den. Har vel aldri sett 7 personer i en tesla heller. Som sagt så er mercedes eqs ovelegen og billigere enn model S

Som sagt så er model S gammel. Det blir som om BMW hadde tatt 5 serien f10 fra 2011 satt inn 1000hk motor uten å oppgradere bremser og hjuloppheng. Satt inn paneler fra IX og prøvd å solgt den for 1.5 million. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 minutt siden):

Mye rare kommentarer her. Om man vil produsere 100 millioner biler i året er det da ikke Porsche Taycan og dyre Mercedeser man skal konkurrere mot. Man må konkurrere mot Toyota Corolla og lignende. Hva som skjer med S og X er derfor lite relevant, det er en mindre bil som er mye viktigere (Model 2?). Det er absolutt ikke viktig med massasje i setete, men der er viktig å få prisen så lav som mulig. H or mange av bilene som selges i verden har massasjeseter? Jeg tipper det er langt under 1%.

Jeg tipper S og X blir faset ut om få år og ikke erstattet med nye modeller. Det er langt viktigere å fokuserer på massemarkedsbiler som småbiler og pickup. Og på sikt en varebil.

Må si at tesla har gått i den retningen? De har vel øket prisene mer enn noen annen. Forresten ikke rart når man ser endringene de gjør på en 1 til 2 år gammel bil. 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Mye rare kommentarer her. Om man vil produsere 100 millioner biler i året er det da ikke Porsche Taycan og dyre Mercedeser man skal konkurrere mot. Man må konkurrere mot Toyota Corolla og lignende. Hva som skjer med S og X er derfor lite relevant, det er en mindre bil som er mye viktigere (Model 2?). Det er absolutt ikke viktig med massasje i setete, men der er viktig å få prisen så lav som mulig. H or mange av bilene som selges i verden har massasjeseter? Jeg tipper det er langt under 1%.

Jeg tipper S og X blir faset ut om få år og ikke erstattet med nye modeller. Det er langt viktigere å fokuserer på massemarkedsbiler som småbiler og pickup. Og på sikt en varebil.

So, in short, the master plan is:
*         Build sports car
*         Use that money to build an affordable car
*         Use that money to build an even more affordable car
*         While doing above, also provide zero emission electric power generation options
Don't tell anyone.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...