*lynx* Skrevet 9. mars 2002 Del Skrevet 9. mars 2002 Jeg tenker å bytte til win2k fra win98. Hva er forskjellen om man velger å "oppgradere" til win2k, i stedet for å formatere disken og installere win2k på den måten? Jeg har en hd, med to like store partisjoner (C: og D:). Jeg har larget alt jeg trenger av backup på D:. Fungerer det da å formatere c: og installere win2k på den, har jeg fortsatt alt på D:? Har win2k god støtte for de fleste drivere? Lenke til kommentar
axi0n- Skrevet 9. mars 2002 Del Skrevet 9. mars 2002 Win2k kan ikke lese stasjoner med fat32 :sad: Enten må du kjøre Fat med win2k(ikke anbefalt) ellers må du legge inn NTFS på begge... Lenke til kommentar
Stian Wang Skrevet 9. mars 2002 Del Skrevet 9. mars 2002 Det går fint ann og bare oppgradere fra win98 til 2k har jo akkurat gjort det selv, andbefaller dualboot, det er skikkelig greit.-- win2k kan kjøres med fat32 Lenke til kommentar
Carfax Skrevet 9. mars 2002 Del Skrevet 9. mars 2002 Quote: On 2002-03-09 11:12, axi0n- skrev:Win2k kan ikke lese stasjoner med fat32 :sad: Hva prater du om? Win2k leser FAT32 stasjoner, men Win98 leser ikke NTFS. Kanskje det du mente? mvh. Carfax Lenke til kommentar
Stian Wang Skrevet 9. mars 2002 Del Skrevet 9. mars 2002 jeg vil alikevel annbefale NTFS på begge stasjonene hvis du ikke har planer om å formatere eller bytte oprativsystem på en stund;-) Lenke til kommentar
Stian Wang Skrevet 9. mars 2002 Del Skrevet 9. mars 2002 ja selfølgelig:: win98 støtter IKKE NTFS men win2000 støtter fat 32 eller i hvertfall fat:: Lenke til kommentar
tilstad Skrevet 10. mars 2002 Del Skrevet 10. mars 2002 Nei, nei...nå er du helt på viddene her. Sats på Win 95 du.. Ntfs filformatet kan ikke leses av dos...det betyr at ved et krash av noe slag, kan du ikke hente igjen dine viktigste data ved hjelp av dos...det du gjør er å formatere Hd med 1 Fat32 partisjon på opptil 30Gb, og tar resten i den andre partisjonen med valgfritt filformat, gjerne Ntfs. Win 2K er helt greit det, bare å oppgradere det..Men Xp er jo bedre da.. Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 10. mars 2002 Del Skrevet 10. mars 2002 XP er mer sikkerhetshullete... Og har masse dillete grafikk og sånt... Win2k, derimot, er bare vakkert. Stabilt. Og sånt. "The product will make you happy!" Lenke til kommentar
OmBot Skrevet 12. mars 2002 Del Skrevet 12. mars 2002 Quote: On 2002-03-10 02:55, the_ruthless skrev:XP er mer sikkerhetshullete... Og har masse dillete grafikk og sånt... Win2k, derimot, er bare vakkert. Stabilt. Og sånt."The product will make you happy!" At Win2k er vakkert i forhold til XP sier vel kanskje en god del om din smak.... Jeg for min del synes friske farger og morsomme, runde ikoner er en tanke penere enn den betonggrå, firkantede designen på de øvrige Windows-versjonene. Men at sikkerhetshullene er flere, det skal jeg ikke benekte! Stabiliteten må jo nødvendigvis være omtrent det samme for XP og Win2k i og med at de er bygget på samme kjerne.... Det er nå hvertfall min mening.... Lenke til kommentar
mandela Skrevet 12. mars 2002 Del Skrevet 12. mars 2002 er du hypp på winXP look i Win2000 er det bare å bruke Desktop Manager med XP-look(lastes ned som tilleggsmappe) som er helt gratis og glimrende, anbefalles på det varmeste Lenke til kommentar
BBC Skrevet 12. mars 2002 Del Skrevet 12. mars 2002 Quote: On 2002-03-12 18:05, OmBot skrev:At Win2k er vakkert i forhold til XP sier vel kanskje en god del om din smak.... Jeg for min del synes friske farger og morsomme, runde ikoner er en tanke penere enn den betonggrå, firkantede designen på de øvrige Windows-versjonene. NTNU sitt "Jenter og Data"-prosjekt: "Jenter lager rundinger - Gutter lager firkanter" :smile: Lenke til kommentar
OmBot Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 Hørte jeg snakk om kjønnskvotering... til og med inn i de dypeste kryptene av Microsoft... ) Lenke til kommentar
roaldhansen Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 du spurte om å oppgradere fra win98 til win2k... da bør du ikke legge win2k installsjonen over win98 installasjonen. det gjorde jeg, med det resultatet at noen av programmene fra win98 ble liggende igjen. fikk ofte følgende feilmelding når jeg skulle spille av en video-fil xxxxxxxxx.xxx er ikke et gyldig win32.exe programm og vil derfor bli avsluttet. det med å kjøre fat32 og ntfs om hverandre er bare tull. hold deg til enten fat32 el ntfs. fat32 er å fortrekke, da langt flere bruker dette fil-formatet. jeg kjørte et dual-system en gang i tiden. da hadde jeg fat32 på 1. partisjonen med win98 på, og ntfs på d:, med win2k på. jeg brukte jo seff win2k mest, e-poster og sånne ting forsvant da cpu'en tok kvelden, og cpu +hk+ram ble byttet ut. win2k nektet å boote. seff så fant jo ikke win98 fdisk'en ntfs partisjonen heller (d:) :sad: , så jeg måtte få laget noen oppstarts-disker til win2k, for å kjøre et lite programm som heter "disk"-et-eller-annet (husker det når jeg ser det)... Lenke til kommentar
BBC Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Quote: On 2002-03-15 16:50, roaldhansen skrev:hold deg til enten fat32 el ntfs. fat32 er å fortrekke, da langt flere bruker dette fil-formatet. Meget rar argumentasjon! Windows 9x-folk er tvunget til å bruke Fat32 ja, men det er et dårlig filsystem. Hvis du tror at NTFS forhindrer f.eks. andre (som kjrører Win9x) på ett nettverk å få tilgang til dine delte filer, tar du grundig feil. Jeg kan ikke se en eneste fordel ved Fat32 fremfor NTFS. Skulle du ikke få tilgang til NTFS-partisjonen (noe du ikke gjør i Dos uten 3d parts drivere), så er det bare å plugge disken i en annen 2000/XP-maskin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå