Gå til innhold

Stellantis gikk forbi Tesla i Europa


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, uname -i said:

Ikke hvis man har økonomisk sans og en kalkulator.

Er vel da det gjerne lønner seg 😅

Men selvfølgelig helt avhengig av hvor man bor. At folk tar lån for å kjøpe seg elbil her Nord forstår jeg veldig godt da de er tilnærmet gratis i bruk kontra diesel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Også gamle elbiler oppnår gode priser for tiden, eldre type Leaf har f.eks steget kraftig i pris det siste halvåret. Grunnen er en stor eksport av elbiler til Ukraina etter at krigen startet. De har bra med strøm der til en lav pris, men får ikke tak i diesel eller bensin. Da er elbil gull, selv om det er en Leaf fra 2012.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (2 timer siden):

Ikke hvis man har økonomisk sans og en kalkulator.

Kjørebehovet mitt er 12 000 km/år. Kalkulatoren min sier at hvis jeg selger bensinbilen min og går for el, så vil drivstoffbesparelsen alene betale de løpende kostnadene ved et billån på 200 000 kr. Bensinbilen min er verdt 20k, så da kan jeg altså kjøre bil til ca 10 ganger prisen, uten at totale årlige bilutgifter stiger. Det er klart det betyr noe for både sikkerhet og komfort.

Nå bør man selvsagt ta høyde for økt rente i regnestykket, samt andre forskjeller som servicekostnader, forsikring, bompenger, bilens egenskaper osv, men det vil fortsatt være økonomisk fordelaktig å bytte den ut med en vesentlig dyrere elbil.

Egenskapene til de elbilene som finnes i min prisklasse dekker ikke for hele mitt behov så her står det i praksis mellom enten ha to biler (el og bensin) eller kjøpe PHEV. Jeg har andre prioriteter enn å gå så mye opp i pris at jeg får en elbil som dekker hele behovet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Kjørebehovet mitt er 12 000 km/år. Kalkulatoren min sier at hvis jeg selger bensinbilen min og går for el, så vil drivstoffbesparelsen alene betale de løpende kostnadene ved et billån på 200 000 kr.

Hva slags flotte el-doninger er det man får for 200 000 spenn for tida?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

 

Simen1 skrev (Akkurat nå):

Nei, det skrev jeg ikke - vennligst slutt å legg ord i munnen på meg.

Artikkelen handler om nybilsalg og det var det jeg kommenterte. Skyld på deg selv. Diskusjonen om å bytte en bruktbil med en annen bruktbil kan sikkert tas et annet sted.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 minutt siden):

Artikkelen handler om nybilsalg og det var det jeg kommenterte. Skyld på deg selv. Diskusjonen om å bytte en bruktbil med en annen bruktbil kan sikkert tas et annet sted.

Det blir akkurat det samme om fossilbilen min var ubelånt, verdt 400 000 og jeg kunne valgt å ta opp 200 000 i lån for å kjøpe en splitter ny elbil til 600 000.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (4 minutter siden):

 

Artikkelen handler om nybilsalg og det var det jeg kommenterte. Skyld på deg selv. Diskusjonen om å bytte en bruktbil med en annen bruktbil kan sikkert tas et annet sted.

Men da er jo regnestykket sykt enkel, verditap på my ICE bil i dag er langt høyere enn elbil(generelt sett) samtidig er drivstoffet latterlig mye høyere hos ICE.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så er jo spørsmålet om vi har en resesjon eller ei. Det antydes at USA er i eller nærmer seg en, men ser ikke det samme for EU, Asia eller andre deler av verden. En viss tilbakegang har man riktignok pa magel i tilbud på endel varer, men da går jo til gjengjeld prisene opp.

Artikkelen sier vel i bunn og grunn at salget går ned fordi det ikke produseres nok til å dekke etterspørselen, til tross for økte priser for øyeblikket.. Og da får vi jo det resultatet at brukte biler får ekstra høy pris.

I en reell resesjon, så er det etterspørselen som går ned, og så må produsentene klare å justere ned produksjonen i henhold til den reduserte etterspørselen. Og da vil og etterspørselen etter brukte biler falle i samme slengen.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Marzo said:

Ikke tvil om at elbiler holder seg godt i verdi når leverandørene sliter med leveransen.

Kollega solgte sin e-Golf 2018 modell til 250k. Disse gikk for 289 på kampanje på slutten...

Dagens bilpriser er galskap. Jeg har en bil som kunne selges for ca 60-70 tusen i tidlig vinter. Nå ser det ut til at den kan selges for nærmere 110-120. Og folk selger splitter nye biler med påslag på 100 tusen. Hvorvidt noen betaler disse sinnsyke prisene er selvsagt en annen sak, men det viser galskapen i markedet. ID3 first for 1 år siden kunne man kjøpe for 290 tusen brukt, gått 10-20 tusen km. Nå selges samme bil for 350, gått 60 tusen.

Lenke til kommentar

Jeg har en drøss med flere eksempler. Brukte elbiler har økt kraftig i verdi. Ikke bare annonsert pris - men de rives bort på øyeblikk til priser som er langt over det de var i fjor. Man bruker å si at biler ikke aldres som en god årgangsvin - men 2022 er definitivt et annerledesår. Hadde man bare vært klarsynt så skulle man jo kjøpt opp mange biler i fjor og solgt i år.. Apropos - "rart" at ikke de påstått klarsynte gjør slik business hver dag.. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, kremt said:

Dagens bilpriser er galskap. Jeg har en bil som kunne selges for ca 60-70 tusen i tidlig vinter. Nå ser det ut til at den kan selges for nærmere 110-120. Og folk selger splitter nye biler med påslag på 100 tusen. Hvorvidt noen betaler disse sinnsyke prisene er selvsagt en annen sak, men det viser galskapen i markedet. ID3 first for 1 år siden kunne man kjøpe for 290 tusen brukt, gått 10-20 tusen km. Nå selges samme bil for 350, gått 60 tusen.

Det kommer en brutal korreksjon i markedet ut over høsten når leveransene normaliseres.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...