MRN Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 (endret) Jeg har kjøpt litt ifra Microplex og Komplett. Lister opp tinga som jeg har kjøpt: Fra Microplex: Kabinett: Lian LI - PC6085. Direktelink Pris: 1595 kr Strømforsyning: Mist, 350w. Direktelink Pris: 695 kr CPU-kjøler: Smartcooler med temp.styrt vifte. Direktelink Pris: 475 kr Fra Komplett: Hovedkort: Abit IC7 MAX3. Direktelink Pris: 1892 kr CPU: Intel 3.0 Ghz. Pris: 2556 kr 2 S-ATA HDer. Den ene på 120 GB, den andre 250 GB. Pris: 914 kr og 1997 kr. Så to S-ATA strømkabler, for det fikk jeg vite at det var greit å ha. 98 kr kosta de. Tilsammen har jeg kjøpt for: 10.022 kr. Og jeg er ikke ferdig. Mangler RAM og skjermkort. Som dere kan se, så satser jeg på "kvalitet", "dyre ting" eller "bedre enn gjennomsnittet". Intel, det beste hovedkortet til Intel CPU, Lian LI-kabinett (riktignok ikke det dyreste), MIST PSU. Smartcooler aner jeg ikke, men temp.styrt vifte hørtes greit ut Så, jeg vil gjerne fortsette trenden. Om PCen: Jeg har i utgangspunktet ikke tenkt å overklokke. Denne PCen skal vare i mange år, og det er derfor jeg legger litt penger i det nå. Jeg orker heller ikke å drive å stresse med å oppdatere drivere hele tiden, til f.eks skjermkort. Omega-drivere, Catalyst, hvem er best, max fps i CS. Virker det, så virker det. Med andre ord, jeg forventer at skjermkortet skal virke med standard-driverne. Dette er hva jeg har tenkt til å kjøpe: Skjermkort Jeg har lenge tenkt på ATI Radeon Sapphire 9700/9800 Pro eller XT. Kommer det til å bli bra, tror dere? Jeg har ikke sett så mye på kortene til Geforce. Prisklasse: 2000-3500. Dere kan gi meg alternativer, så får jeg se hvor mye penger jeg har lyst til å legge i det. RAM Jeg vet ingenting om RAM. Men jeg går for 512 MB nå, så får se hvor lenge det holder. Tenkte lenge på 1 GB, men ca. 3000 kr bare for RAMen ble for mye, fant jeg ut. Men hvilket merke er mest stabilt? Corsair og Geil? Hvorfor fører ikke Komplett Geil? Hastighet: Skal jeg kjøpe PC3200? Holder det lenge? Lydkort Ikke i denne omgang. Finner jeg ut at det innebygde er helt for ille, så kan jeg jo kjøpe meg et lydkort. Heldigvis må man ikke ha lydkort for å fyre opp en PC. (Bruke, derimot...) På forhånd; Takk for all hjelp! Edit: Hvis det er for mye tekst for deg som leser dette, så kan jeg si kort at jeg trenger hjelp til hvilket skjermkort jeg skal kjøpe og hvilken RAM jeg skal kjøpe. Endret 14. januar 2004 av MRN Lenke til kommentar
klo Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Om pc'en skal vare i mange år så må du vertfall oppdatere drivere iblant og da spesielt skjermkort driverene. Lenke til kommentar
MRN Skrevet 12. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2004 klo: Skal være enig i akkurat det. Jeg har hatt denne PCen her i to år, og alt det jeg har gjort er å oppdatere driveren til ISDN-kortet. Med dagens utvikling i skjermkortmarkedet, så skal nok jeg klare å få oppdatert skjermkortdriverne, ja. Men kommer ikke til å oppdatere hver eneste gang det kommer ut noe nytt. Er det jeg sier. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Powercolor Radeon 9800PRO 128MB RAM Genialt skjermkort, enkelt og greit Lenke til kommentar
MRN Skrevet 12. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2004 Nomix: Det kortet så veldig bra ut, og det ligger i den prisklassen som jeg ønsker. Men hva er forskjellen på om det er PowerColor, Sapphire eller Asus? Noen som er bedre enn andre? Noen som har et forslag til RAM-brikke? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Powercolor har et problem, viften, den virker ikke etter en stund, men man kan montere ny, og problemet er da løst Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 (endret) Hva slags disker? Hvis du likevel skal kjøpe inn 2 nye HD, bør du vurdere å kjøpe 2 like og kjøre dem i RAID 0. Bare husk backup. Endret 12. januar 2004 av EasyRaider Lenke til kommentar
MRN Skrevet 12. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2004 Jeg har allerede kjøpt 2 S-ATA disker fra Komplett. Merket er Western Digital. Den på 120 GB jeg kommer til å bruke som systemdisk og den andre HDen på 250 GB kommer jeg til å bruke som lagringsplass og til ikke-viktige programmer. Etter hva jeg forstår, så er Raid 0 "speiling". To harddisker blir som én, så hvis den ene ryker, så har man den andre i backup. Problemet er at jeg har to harddisker med ulik størrelse, så hvis jeg skulle ha brukt det, så hadde 130 GB forsvunnet. Raid 1 er også uaktuelt. Faktisk hadde jeg ikke tenkt å bruke Raid i det hele tatt. Ser ut som at må tråle forumet for å finne ut litt mer om RAM-brikker Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Hva slags disker? Hvis du likevel skal kjøpe inn 2 nye HD, bør du vurdere å kjøpe 2 like og kjøre dem i RAID 0. Bare husk backup. altså, nå er det slik at de har byttet ut viftene sine med en ny kjøler da. og komplett selger nå også en heatpipe laget av powercolor, som jeg syns bør kjøpes med. dette for å senke støynovået i pcen. Lenke til kommentar
Hardfredd Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Gå for Asus/Hercules 9800 pro. De koster under 3500 kr og er kort med gode bundler og god kvalitet. Ellers så det fint ut... Lenke til kommentar
cyberdel Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Hej MRN. Du burde kjøpe Arctic Silver kjølepasta til å smøre mellom kjøler og CPU hvis det trengs. www.arcticsilver.com Kan kjøpes på Østereng på Stoa faktisk.. men prisen de har der var utrolig lav, så tviler på om det er den ekte. skal sjekke snart. Lenke til kommentar
MRN Skrevet 14. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2004 Hei cyberdel! Artic Silver, ja. Jo, jeg har nå nettopp bestilt meg Artic Silver 5 fra microplex. Koster 79 kr for 3.5 gram. Microplex sier at ved korrekt utførelse så bruker man 0.1 gram, så dette skulle vel holde. Hvor ofte må man påføre (fylle på) pasta da? Dette ble noe rotete. Hadde tenkt å bestille resten fra psdata, men slik ble det ikke. Jeg hadde tenkt å kjøpe Geil Ram fra psdata, men så så jeg at de ikke fikk den inn før 21.1. Da droppa jeg det. Da kjøpte jeg heller RAMen fra Komplett. Det ble Corsair XMS3700 DDR-DIMM 512MB PC3700 til 1136 kr. Skjermkortet ble Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB til 2634 kr. Slang på et nettverkskort fra 3com også. Kosta bare 386 kr... Tilsammen ble det 4157 kr. *sukk* Takk for alle råd jeg har fått! Det har hjulpet meg masse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå