hitokiri Skrevet 2. august 2022 Del Skrevet 2. august 2022 Nio skal produsere batteribyttestasjoner i Europa Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 2. august 2022 Del Skrevet 2. august 2022 (endret) Bra initiativ an NIO. Kanskje Tesla burde relansere batteribyttestasjonene også? Har S75D og det hadde vært kjekt om jeg kunne bytte til 90 batteri på vei til kontinentet, ved Uddevalla eller Gøteborg. Mitt 75 batteri kan da saktelade til jeg returnerer. Endret 2. august 2022 av N8591NB4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. august 2022 Del Skrevet 2. august 2022 Lykke til Renault Fluence Z.E. og Better place - ehm, NIO mener jeg. 2 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 2. august 2022 Del Skrevet 2. august 2022 Ja, det er flere som har mislykket her. Mulig de var forut sin tid, men også «kopiere drivstoff utgifter» med leie av batteri er vel heller ikke ønsker av markedet. Man vil eie batteriet og ikke HS mnd utgifter. Å kunne leie ett større batteri for lengre turer, samt at man kan bytte fremfor gjentatte hurtigladinger, er også bra for batteri levetiden. Burde være ett marked for slike behov. Hvertfall jeg ville gjerne leiet ett større batteri om prisen er grei. Spesielt om det er i forbindelse med arbeid. Å ikke slite på privatbatteriet. For yrkestrafikk vil det nok være ett marked. Tungtrafikk, etc. Toyota fremmer ønske om en slik standard. Må nok komme på ett tidspunkt.. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 2. august 2022 Del Skrevet 2. august 2022 Simen1 skrev (41 minutter siden): Lykke til Renault Fluence Z.E. og Better place - ehm, NIO mener jeg. NIO lykkes der andre feiler. Ikke mer komplisert enn det? Men ingeniører er jo verdensmestre i å finne feil ved nyskapninger😂😂 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 2. august 2022 Del Skrevet 2. august 2022 Ketill Jacobsen skrev (4 minutter siden): NIO lykkes der andre feiler. Ikke mer komplisert enn det? Men ingeniører er jo verdensmestre i å finne feil ved nyskapninger😂😂 Better Places gikk konk, Tesla ga opp. Mulig NIO har funnet ut hva de andre gjorde feil og klart å komme opp med noe som funker men jeg klarer ikke se hva det skal være så inntil jeg får en god forklaring på det velger jeg å være skeptisk.. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 2. august 2022 Del Skrevet 2. august 2022 Ketill Jacobsen skrev (12 minutter siden): NIO lykkes der andre feiler. Ikke mer komplisert enn det? Men ingeniører er jo verdensmestre i å finne feil ved nyskapninger😂😂 Å kalle batteribytte for nyskaping er vel å ta i litt. Fra viki Power as a service and General Vehicle[edit] To overcome the limited operating range of electric vehicles, and the lack of recharging infrastructure, an exchangeable battery service was first proposed as early as 1896.[41] The concept was first put into practice by Hartford Electric Light Company through the GeVeCo battery service and was initially available for electric trucks. The vehicle owner purchased the vehicle from General Vehicle Company (GVC, a subsidiary of the General Electric Company) without a battery and the electricity was purchased from Hartford Electric through an exchangeable battery. The owner paid a variable per-mile charge and a monthly service fee to cover the maintenance and storage of the truck. Both vehicles and batteries were modified to facilitate a fast battery exchange. The service was provided between 1910 and 1924 and during that period covered more than 6 million miles. Beginning in 1917 a similar successful service was operated in Chicago for owners of Milburn Wagon Company cars who also could buy the vehicle without the batteries.[41] 1 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 2. august 2022 Del Skrevet 2. august 2022 Trestein skrev (7 minutter siden): Å kalle batteribytte for nyskaping er vel å ta i litt. Fra viki Power as a service and General Vehicle[edit] To overcome the limited operating range of electric vehicles, and the lack of recharging infrastructure, an exchangeable battery service was first proposed as early as 1896.[41] The concept was first put into practice by Hartford Electric Light Company through the GeVeCo battery service and was initially available for electric trucks. The vehicle owner purchased the vehicle from General Vehicle Company (GVC, a subsidiary of the General Electric Company) without a battery and the electricity was purchased from Hartford Electric through an exchangeable battery. The owner paid a variable per-mile charge and a monthly service fee to cover the maintenance and storage of the truck. Both vehicles and batteries were modified to facilitate a fast battery exchange. The service was provided between 1910 and 1924 and during that period covered more than 6 million miles. Beginning in 1917 a similar successful service was operated in Chicago for owners of Milburn Wagon Company cars who also could buy the vehicle without the batteries.[41] Det må vel være en nyskapning når NIO er det første i verden som lykkes med et slikt batteribyttesystem. Allerede med millioner av bytter. Jeg kaller det en suksess! Men for noen er jo godt aldri godt nok! 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 2. august 2022 Del Skrevet 2. august 2022 Ketill Jacobsen skrev (1 minutt siden): Det må vel være en nyskapning når NIO er det første i verden som lykkes med et slikt batteribyttesystem. Allerede med millioner av bytter. Jeg kaller det en suksess! Men for noen er jo godt aldri godt nok! Om du leste sitatet så holdt noen på med dette i 14 år og bilene tilbakela 6000 000 miles. Lykkes ikke dem? Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 2. august 2022 Del Skrevet 2. august 2022 Trestein skrev (27 minutter siden): Å kalle batteribytte for nyskaping er vel å ta i litt. Fra viki Power as a service and General Vehicle[edit] To overcome the limited operating range of electric vehicles, and the lack of recharging infrastructure, an exchangeable battery service was first proposed as early as 1896.[41] The concept was first put into practice by Hartford Electric Light Company through the GeVeCo battery service and was initially available for electric trucks. The vehicle owner purchased the vehicle from General Vehicle Company (GVC, a subsidiary of the General Electric Company) without a battery and the electricity was purchased from Hartford Electric through an exchangeable battery. The owner paid a variable per-mile charge and a monthly service fee to cover the maintenance and storage of the truck. Both vehicles and batteries were modified to facilitate a fast battery exchange. The service was provided between 1910 and 1924 and during that period covered more than 6 million miles. Beginning in 1917 a similar successful service was operated in Chicago for owners of Milburn Wagon Company cars who also could buy the vehicle without the batteries.[41] Denne service dekket altså ca tre bilers batteribruk over 14 år. Hvorvidt dette er en kvalifisert suksess, kan diskuteres! 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 2. august 2022 Del Skrevet 2. august 2022 Ketill Jacobsen skrev (3 minutter siden): Denne service dekket altså ca tre bilers batteribruk over 14 år. Hvorvidt dette er en kvalifisert suksess, kan diskuteres! 3 biler som kjører 3 millioner km hver? For hundre år siden. Det tilsvarer 600biler som kjører 16 000km i året. Rekkevidde den gangen var vel kanskje 30-40 km. Det betyr vel ca 240 000batteribytter. Vil ikke kalle det en fiasko Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. august 2022 Del Skrevet 2. august 2022 Ketill Jacobsen skrev (1 time siden): NIO lykkes der andre feiler. Ikke mer komplisert enn det? Men ingeniører er jo verdensmestre i å finne feil ved nyskapninger😂😂 Er det ikke omvendt? Ingeniører er jo verdensmestre i å finne opp tekniske løsninger på problemer som ikke finnes. NIO har nå solgt 752 biler i Norge og ligger dermed på 63. plass over mest solgte elbilmodeller. Plasseringen ligger mellom Think think og Think City. Markedsandel ca 1/100 av Nissan Leaf. https://elbilstatistikk.no/ Jeg tror nok markedandelen trenger et løft før batteribyttestasjonen vil få virvlet støv av batteriene daglig. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 2. august 2022 Del Skrevet 2. august 2022 Kahuna skrev (1 time siden): Better Places gikk konk, Tesla ga opp. Mulig NIO har funnet ut hva de andre gjorde feil og klart å komme opp med noe som funker men jeg klarer ikke se hva det skal være så inntil jeg får en god forklaring på det velger jeg å være skeptisk.. Tesla sin løsning krevde at du kom tilbake for å hente "ditt" batteri. Du lånte det andre bare midlertidig, noe som skaper problemer ved en rundtur. Kanskje greit om man skulle en og samme vei tilbake, men det var vel og begrensninger der. Så "coast to coast" med batteribytter hele veien, var i utgangspunktet umulig. Hos NIO derimot, så eier du ikke batteriet om man skal bruke byttestasjoner, du bare leier et med den angitte kapasiteten. Og så bytter du så mange ganger du vil, mot ekstrabetaling om det overgår et visst antall. Om du får "ditt" batteri tilbake noen sinne, kommer altså veldig an på hvordan disse brukes og bytter plass på byttestasjoner. Det var altså mange "if's and butts" med Tesla sin løsning. Hadde utgangspunktet vært at batteriet var Tesla sitt, så er det uvesentlig om man betaler batterikostnaden som en del av bilprisen eller som en leiemodell der du betaler mindre for bilen, er sånn sett uvesentlig, bortsett fra at leiemodellen på et tidspunkt blir dyrest. Men om det er første eier eller eier nr 2, 3 eller 4 som taper på det, er en annen sak. For en som ikke skal eie bilen for lenge, vil det sikkert være en fordel med leie, og mindre kapitaloppbinding. 1 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 3. august 2022 Del Skrevet 3. august 2022 Simen1 skrev (3 timer siden): NIO har nå solgt 752 biler i Norge og ligger dermed på 63. plass over mest solgte elbilmodeller. Plasseringen ligger mellom Think think og Think City. Markedsandel ca 1/100 av Nissan Leaf. https://elbilstatistikk.no/ Jeg tror nok markedandelen trenger et løft før batteribyttestasjonen vil få virvlet støv av batteriene daglig. "Nio has so far built 868 swap stations in China and claims its customers have swapped batteries 7.6 million times." https://europe.autonews.com/automakers/chinese-electric-car-maker-nio-would-share-battery-swap-tech-other-automakers De har allerede bevist at dette fungerer. Skal man satse i et nytt marked, så er nok denne teknologien en fin måte å få opp kjøpelysten på. Kast batteribyttestasjonen på ei lokasjon med behov for nettbalansering, så kan den driftes den veien i tillegg. Er da nok av svingninger per 12 timer idag til at man kunne tjent litt den veien mot vanlig "trading" i tillegg. 1 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 3. august 2022 Del Skrevet 3. august 2022 Trestein skrev (10 timer siden): 3 biler som kjører 3 millioner km hver? For hundre år siden. Det tilsvarer 600biler som kjører 16 000km i året. Rekkevidde den gangen var vel kanskje 30-40 km. Det betyr vel ca 240 000batteribytter. Vil ikke kalle det en fiasko Beklager. Gjorde tierfeil her. Skulle vært 30 biler i 14 år og 25000 km per år (25000 km var nok nær snittet i USA på den tiden). Dette kan ikke sies å være en suksess når opplegget kun berørte 30 av ca 20 millioner biler den gangen! Men alle har sin egen definisjon av hva suksess er! Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 3. august 2022 Del Skrevet 3. august 2022 Ketill Jacobsen skrev (9 minutter siden): Beklager. Gjorde tierfeil her. Skulle vært 30 biler i 14 år og 25000 km per år (25000 km var nok nær snittet i USA på den tiden). Dette kan ikke sies å være en suksess når opplegget kun berørte 30 av ca 20 millioner biler den gangen! Men alle har sin egen definisjon av hva suksess er! Hvor stor andel av verdens bilpark har nio da? Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 3. august 2022 Del Skrevet 3. august 2022 Trestein skrev (7 minutter siden): Hvor stor andel av verdens bilpark har nio da? Du må heller spørre hvor stor andel av lading i verden skjer ved batterskifte om ti år. Toyota vurderer løsningen spesielt for næringslivet. Men å være bakstrever synes å være en behagelig posisjon for mange! NIO, et helt nytt bilmerke har altså klart ca 2,3 milliarder km på to år og ekspanderer stadig! Personlig ville jeg ikke gå for batteribytte, men jeg kan ikke generalisere på basis av egne preferanser (har ikke og vil ikke få elbil neste 8 år). Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 3. august 2022 Del Skrevet 3. august 2022 Ketill Jacobsen skrev (11 timer siden): Men ingeniører er jo verdensmestre i å finne feil ved nyskapninger😂😂 Det er en meget viktig ferdighet hos en ingeniør, spør du meg. Det gjøres jo hele tida. Først og fremst med egne ideer på konseptnivå. Det er viktig å være kritisk til både egne ideer, såvel som andre sine. Om alle sier ja til alt hele tida, så blir det fort vekk mange dårlige løsninger. Nei-mennesker oppleves som kjipe, men de er viktige. Man evaluerer sine egne design hele tiden, så at man også gjør det med andre sine er nærmest å betrakte som en faglig belastning. "Alt er mulig" er det noen som sier, noe som er veldig feil. Det er nesten ingenting som er mulig! Alltid må man forholde seg til de fysiske lover. Skulle ofte ønske meg mer religion inn i ingeniørfaget, det kunne løst mange utfordringer. Der kan man jo både gå på vannet og fly opp til himmelen. 2 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 3. august 2022 Del Skrevet 3. august 2022 (endret) N8591NB4 skrev (15 timer siden): Bra initiativ an NIO. Kanskje Tesla burde relansere batteribyttestasjonene også? Har S75D og det hadde vært kjekt om jeg kunne bytte til 90 batteri på vei til kontinentet, ved Uddevalla eller Gøteborg. Mitt 75 batteri kan da saktelade til jeg returnerer. Tesla er er vel inspirert av Silicon Valley- mindset, og det radikale var å ta i bruk Litiumbatterier og billig elektronikk. Å legge opp til batteribytte var nok for enkelt, selv om man i det fleste sammenhenger har gjort det. Men ikke Apple og andre som steller ked smartphoner, nettbrett mm. Tesla fridde vel til Apple? De praktiske utfordringene med batterier og lading var med i starten, men ble "gitt opp". Han som var hos Tesla er nå her https://techcrunch.com/2021/11/10/ample-is-the-ev-battery-industrys-newest-unicorn/?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAABFSeOlGuqpkolKoh38somMnGaQhtt5Lu1YHJZshfq0OM690t0SwiXwqOLP0tWFNOvCJ_59otVo-wHZR893y_a9_DnDBeAf_TL3SNhg1Qx46BbbC4STRbqsx21jC2-53NbsppZw56RLzjexzzLlxRdOs0fOyJYOjROxqZ84Nio3l Den enkle sannhet er at det er et problem i blokkbebyggelse, hvor ikke alle kan ha sin egen lader hjemme. De fleste land har ikke i nærheten nettkapasitet til hurtigladere over alt, heller ikke her hjemme. Ser man med øynene til de som bor i småhus og har lademulighet hjemme, så blir der sikkert litt tullete å bytte batterier. Så kommer det også an på hvilke bilder hver I sær danner seg av hvordan det vil fungere. Et tankeeksperiment kan være å se for seg en byttestasjon samlokalisert med en hurtigladestasjon med 4 ladere. Så kunne man velge selv, for det er jo ikke slik at byttbare batterier ikke kan lades også? Forskjellen er at med bytte så får man fulladet på 5-10 minutter. Ample kan bygge om originalbatterier til modulbaserte byttebaterier, https://www.cnbc.com/2021/03/03/ample-opens-5-ev-battery-swapping-stations-for-bay-area-uber-drivers.html Endret 3. august 2022 av NERVI Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 3. august 2022 Del Skrevet 3. august 2022 Snowleopard skrev (9 timer siden): Tesla sin løsning krevde at du kom tilbake for å hente "ditt" batteri. Du lånte det andre bare midlertidig, noe som skaper problemer ved en rundtur. Kanskje greit om man skulle en og samme vei tilbake, men det var vel og begrensninger der. Så "coast to coast" med batteribytter hele veien, var i utgangspunktet umulig. Hos NIO derimot, så eier du ikke batteriet om man skal bruke byttestasjoner, du bare leier et med den angitte kapasiteten. Og så bytter du så mange ganger du vil, mot ekstrabetaling om det overgår et visst antall. Om du får "ditt" batteri tilbake noen sinne, kommer altså veldig an på hvordan disse brukes og bytter plass på byttestasjoner. Det var altså mange "if's and butts" med Tesla sin løsning. Hadde utgangspunktet vært at batteriet var Tesla sitt, så er det uvesentlig om man betaler batterikostnaden som en del av bilprisen eller som en leiemodell der du betaler mindre for bilen, er sånn sett uvesentlig, bortsett fra at leiemodellen på et tidspunkt blir dyrest. Men om det er første eier eller eier nr 2, 3 eller 4 som taper på det, er en annen sak. For en som ikke skal eie bilen for lenge, vil det sikkert være en fordel med leie, og mindre kapitaloppbinding. Jeg tror Tesla hadde et opplegg for å returnere 'ditt' batteri om du ikke hentet det selv, uten at det spiller så voldsomt stor rolle.. Jeg mistenker at batteribytte var 'plan B' hos Tesla, noe de kunne prøve om ikke opplegget med store batterier, høy ladeeffekt og godt utbredt superladenettverk ikke skulle bli vellykket. Jeg kan fortsatt ikke se hva NIO gjør som tilsier at dette har livets rett på sikt. Er det noe mer enn at ledelsen ønsker det og har mer tålmodighet enn Tesla for å se hvordan det utvikler seg? Renault brukte jo batterileie på Zoe i andre markeder enn det norske for å senke salgsprisen på bilen og dempe kunders bekymring om batterilevetid. Da slapp de å involvere seg i nok et batteribytteprosjekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå