Gå til innhold

problem med hovedkort (NF7-S) og temperatur

Sectus

Anbefalte innlegg

bare en tanke, du er 100% sikker på mye, men sjekker du dette før du sier at du er 100% sikker? Med tanke på at noe skjedde etter at du flytta på ribba som var festet 100% korrekt, kan det tenkes at ting ikke er helt som det skal.

Uansett kjipt når ting ikke funker da.

Vel, jeg har tatt av og på kjøreribba noen ganger nå, og for hver gang så måtte jeg ta ut hver eneste ledning og inn igjen, og jeg vanligvis dobbelsjekker hver eneste ledning før jeg slår på pc'en, så akkurat det her er jeg ganske sikker på.

-Remi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye pasta er det her snakk om?

Det skal bare et tynt-tynt-tynt lag med pasta og BARE over selve kjernen. Dersom du kliner på et tykt lag er det ikke rart at CPU blir varm.

Du bør uansett rense både kjerne og kjøler når du skifter pasta eller fjerner kjøleren.

Du er sikker på at vifta nå står korrekt, og ikke har "hakket" på feil side?

Endret av oslo72
Lenke til kommentar

Når det gjelder disse amd-prossesorene så tåler dem en del. Jeg hadde min oppe i ca 110 grader ved et uhell (Barton 2500). Maskinen slo seg av, og etter å ha ordnet feilen så startet den opp som vanlig. Bruker den cpu'en i dag uten problemer.

Ditt problem høres temmelig merkelig ut. Sikker på at den vifta fungerer som den skal? Ettersom du sier at den bråker som et uvær så gjør den kanskje det, men man kan begynne å lure ;) Dette er jo en, etter det jeg har hørt, veldig god kjøler som ikke burde ha problemmer med den cpu'en.

Min første tanke er at den ikek er satt riktig på. At det har kommet noe smuss i mellom eller at det er noe som hindrer den i å få skikkelig kontakt. Kan prøve å ta av kjøleren og sjekke om den virkelig har sittet skikkelig på cpu'en. Isåfall så kan du ihvertfall eliminere en potensiell feil.

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar
Hvor mye pasta er det her snakk om?

Det skal bare et tynt-tynt-tynt lag med pasta og BARE over selve kjernen. Dersom du kliner på et tykt lag er det ikke rart at CPU blir varm.

Du bør uansett rense både kjerne og kjøler når du skifter pasta eller fjerner kjøleren.

Du er sikker på at vifta nå står korrekt, og ikke har "hakket" på feil side?

Jeg er ikke sikker på for mye pasta jeg er ment å legge på... hvor tynt er tynt? Jeg har kanskje lagt på litt for masse... jeg skal sjekke senere om pc'en vil slå seg på hvis det litt mindre pasta.

Når det gjelder disse amd-prossesorene så tåler dem en del. Jeg hadde min oppe i ca 110 grader ved et uhell (Barton 2500). Maskinen slo seg av, og etter å ha ordnet feilen så startet den opp som vanlig. Bruker den cpu'en i dag uten problemer.

Ditt problem høres temmelig merkelig ut. Sikker på at den vifta fungerer som den skal? Ettersom du sier at den bråker som et uvær så gjør den kanskje det, men man kan begynne å lure Dette er jo en, etter det jeg har hørt, veldig god kjøler som ikke burde ha problemmer med den cpu'en.

Min første tanke er at den ikek er satt riktig på. At det har kommet noe smuss i mellom eller at det er noe som hindrer den i å få skikkelig kontakt. Kan prøve å ta av kjøleren og sjekke om den virkelig har sittet skikkelig på cpu'en. Isåfall så kan du ihvertfall eliminere en potensiell feil.

Viften er enten eller når det gjeller bråket... på lav til medium setting så er lyden ganske ok, men så fort den kommer over medium setting så begynner den å bråke noe sinnsykt. Og tro meg, du har ikke lyst å høre det bråket den lager på max setting, det er nesten like ekstremt som et fly. Men uansett, jeg skal prøve et par ganger til å sette vifta på skikkelig så for jeg sjekket om det er problemet.

-Remi

Lenke til kommentar

Når vi snakker om et tynt lag med pasta så er det kanskje ikke så godt å vite hva som er tynt. Er på samme måten som jeg har det når mutteren skal forklare meg hvordan man lager mat. " Først så tar du en passende mengde med smør, deretter en god del mel og så tilpasser du det med sukker til du får en noenlunde fast deig" !?!? "Takk skal du ha mamsen!" Legger på røret, stapper alt inn i kjøleskapet og tar frem grandiosaen ;)

Med et tynt lag så menes et virkelig tynt lag! Nesten så tynt som du får det. Dersom cpu-toppen og kjøleblokka hadde vært 100% flate så kunne man i teorien sluppet å bruke pasta. Men dette er ikke tilfelle og man trenger derfor pasta for å jevne ut ujevnheter som er i blokka. Ujevnhetene i de forskjellige blokkene er i mange tilfeller knapt synlig så det sier seg selv at her trenger man ikke mye. Jeg presser ut en liten dråpe med kjølepasta. Bruker en liten kniv til å jevne den forsiktig utover slik at det blir jevnt over cpu-toppen. Har gått fint hver gang, men brukte litt for mye den første gangen jeg testet. Skulle liksom være på "den sikre siden"......hehe.

Lenke til kommentar
Når vi snakker om et tynt lag med pasta så er det kanskje ikke så godt å vite hva som er tynt. Er på samme måten som jeg har det når mutteren skal forklare meg hvordan man lager mat. " Først så tar du en passende mengde med smør, deretter en god del mel og så tilpasser du det med sukker til du får en noenlunde fast deig" !?!? "Takk skal du ha mamsen!" Legger på røret, stapper alt inn i kjøleskapet og tar frem grandiosaen

Med et tynt lag så menes et virkelig tynt lag! Nesten så tynt som du får det. Dersom cpu- toppen og kjøleblokka hadde vært 100% flate så kunne man i teorien sluppet å bruke pasta. Men dette er ikke tilfelle og man trenger derfor pasta for å jevne ut ujevnheter som er i blokka. Ujevnhetene i de forskjellige blokkene er i mange tilfeller knapt synlig så det sier seg selv at her trenger man ikke mye. Jeg presser ut en liten dråpe med kjølepasta. Bruker en liten kniv til å jevne den forsiktig utover slik at det blir jevnt over cpu-toppen. Har gått fint hver gang, men brukte litt for mye den første gangen jeg testet. Skulle liksom være på "den sikre siden"......hehe.

Ok, da jeg er sikker på at jeg tok på for masse. Jeg tror jeg tenkte på den samme måten, "må være på den sikre siden" :\

Uansett, jeg skal prøve med mindre og se resultatet av det. Takk for hjelpen.

-Remi

Lenke til kommentar

Vel, jeg har bekreftet at cpu'en er nå ødelagt. Den har en liten sprekk etter kjøleribba ble satt på i går :\

På tanke på alle problemene (spesielt det med temperaturen og hovedkortet) så blir jeg å ta en simpel og feig løsning. Jeg vil returnere det jeg kan og få pengene tilbake for det, og bestille en allerede bygt pc. Ja, feigt er det og litt ekstra dyrt, men jeg gidder ikke å ta flere sjanser etter alt dette.

Uansett, takk for all hjelpen.

-Remi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...