Sectus Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Jeg har nettopp kjøpt meg ny pc'en men den har et veldig mistenksomt problem. Jeg har et valg i bios'en til å få hovedkortet til å slå av maskinen hvis CPU temperaturen blir for høy (min valg er 65 og max valg er 90). Jeg har sjekket CPU temperaturen ganske nøye, og idle temperaturen er på rundt 47-49 imens full load er rundt 57-58 (ganske høyt, men det skal være stabilt, ikke sant?). Men hovedkortet vil sjeldent slå av pc'en imens jeg gjør forholdsvis tunge operasjoner, og dette skjer selv om "CPU Over Temp. Protect" er satt til 90 grader, og cpu temperaturen er ikke nær dette tallet i det hele tatt. For å teste dette så satte jeg "CPU Over Temp. Protect" til 65 og det skapte total kaos. Hovedkortet insisterte å slå av pc'en i selveste boot up prossessen (selv om cpu'en ikke var mer en 52 grader). Noen ideer? Jeg har oppdatert bios'en og det hjalp ikke. Jeg kunne kanskje prøve med litt mer kjøling, men det blir kanskje unødvendig siden pc'en er *ment* å være stabil, jeg skjønner ikke hvorfor hovedkortet tror cpu'en er så varm når den ikke er det! -Remi PC specs: Athlon XP 2500+ Barton Abit NF7-S v2.0 Thermaltake Volcano 9 vifte ATI Radeon 9600XT Corsair Value S 512MB ram Seagate 160gb sata harddisk Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Hvorfor ha den på 65 når cpu tåler 85?? Lenke til kommentar
Flyndresnik Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Alle nyere AMD-prosessorer har en innebygd temperaturføler. Denne blir hele tiden avlest av hovedkortet, og dersom temperaturen blir for høy blir maskinen skrudd av (tomshardware hadde en video av en gammel amd-prosessor som "mistet" kjøleren sin, ikke noe pent syn). På de aller fleste hovedkort får en ikke lest av temperaturen på denne føleren, men må bruke temperaturføleren som sitter i prosessorsocketen. Derfor regner jeg med at de 57-58 gradene du leser av i bios kommer fra socketen, og ikke selve prosessoren. Når du da setter "CPU Over Temp. Protect" til 65, er dette temperaturen inne i prosessoren. Jeg fant noen sider her om å lese av temperaturen i prosessoren: SMBus Palomino Internal Diode Reader Fun with AMD diodes: CPU mutilation, calibration, and testing Åpenbare misvisninger og skrivefeil skylder jeg på klokkeslettet da jeg postet dette. Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Dette hørtes veldig høyt ut.Men jeg har faktisk ikke noen ide hva som kan være galt.Husker jeg hadde på en boxed vifte en gang og kom ikke om i de tempraturene med overklokking en gang. Hvor mengen kabinett vifter har du? Bruker du Kjølepasta på cpu ? Har du sett kjøleren riktig vei?det vil si at kanten på kjøleren står i kanten til prossesorsokkelen? Hvor mangen omdreininger går cpu vifta på? Er v core på default settings? Lenke til kommentar
Sectus Skrevet 12. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2004 Hvorfor ha den på 65 når cpu tåler 85?? Jeg hadde den på 65 bare for en liten stund for å teste problemet. Ellers var CPU Over Temp på 90 (default setting). Alle nyere AMD-prosessorer har en innebygd temperaturføler. Denne blir hele tiden avlest av hovedkortet, og dersom temperaturen blir for høy blir maskinen skrudd av (tomshardware hadde en video av en gammel amd-prosessor som "mistet" kjøleren sin, ikke noe pent syn). På de aller fleste hovedkort får en ikke lest av temperaturen på denne føleren, men må bruke temperaturføleren som sitter i prosessorsocketen. Derfor regner jeg med at de 57-58 gradene du leser av i bios kommer fra socketen, og ikke selve prosessoren. Når du da setter "CPU Over Temp. Protect" til 65, er dette temperaturen inne i prosessoren. Men kan hovedkortet sin temperatur måler være så dårlig? Jeg ser at temperaturen holder seg rundt 55 og hovedkortet slår seg av fordi den tror cpu'en kommer opp til 90! Dette er en ganske ekstrem forskjell. Hvor mengen kabinett vifter har du? Jeg har bare den ene some fulgte med kabinettet (Avantech Medium Server Tower) Bruker du Kjølepasta på cpu ? Ja, men jeg brukte pastaen som fulgte med cpuvifta. Jeg regnet med jeg ikke behøvde noe bedre siden pc'en ikke ville bli overklokket uansett. Har du sett kjøleren riktig vei?det vil si at kanten på kjøleren står i kanten til prossesorsokkelen? Det var ikke meg some personlig satte på viften men jeg er ganske sikker den er på riktig. Hvor mangen omdreininger går cpu vifta på? Jeg hadde den rundt 4200rpm før den begynte å slå seg av, nå har jeg den på maximum (som gir et ekstremt høyt støy) hvis jeg noen ganger slår på pc'en i det hele tatt. Er v core på default settings? Ja -Remi Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Har du flashet BIOS og kontrollert at viften står riktig vei. Du bør være HELT sikker og ikke "ganske sikker" på dette... Lenke til kommentar
gundik Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Høres (nesten) ut som om temp i BIOS er i Fahrenheit mens føler opererer med Celsius. Min CPU opererer nå på 23 grader Celsius som er 73 grader Fahrenheit...kan vel ikke være det som er problemet ditt men....who knows??? (I don`t) Lenke til kommentar
Sectus Skrevet 12. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2004 Har du flashet BIOS og kontrollert at viften står riktig vei. Du bør være HELT sikker og ikke "ganske sikker" på dette... Bios'en er flashet og det hjalp ikke. Jeg skal sjekke på viften litt senere når jeg har ny kjøle pasta jeg kan legge på, så får jeg også dobbelsjekke at vifta/kjøleribba er ok. Høres (nesten) ut som om temp i BIOS er i Fahrenheit mens føler opererer med Celsius. Min CPU opererer nå på 23 grader Celsius som er 73 grader Fahrenheit...kan vel ikke være det som er problemet ditt men....who knows??? (I don`t) Alle tallenene jeg har sjekket er i celsius, det er jeg 100% sikker på siden bios'en viser temperaturene some både celsius og fahrenheit. -Remi Lenke til kommentar
oaleksan Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Det kan være feil på hovedkortet, abit er kjent for å ha en del feil, som regel er de uheldig med kondensatorne. KJøp msi Lenke til kommentar
kake_fredrik Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Det kan være feil på hovedkortet, abit er kjent for å ha en del feil, som regel er de uheldig med kondensatorne. KJøp msi sett vulkanen din på full guffe! ellers kan du gå inn i bios og sette alt til celcius! Lenke til kommentar
VincentYa Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Amd skal helst ikke overstige 75 grader er det sagt av amd. Mer en det kan skade CPU betydelig. Virker som du kan ha den litt defekt bios.. Eller at temp måleren måler helt feil.. anbefaler bare levere den fra deg om du virkelig haer satt kjøler riktig vei.. etc Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Ja vist den kjøleribba står ok,så må det nesten være et hk problem.Jeg kan ivertfall ikke komme på noe.En teknisk feil altså. Har du fysisk kjent på ribba at den virkelig er så varm som tempraturmåleren sier? Lenke til kommentar
VincentYa Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Ja vist den kjøleribba står ok,så må det nesten være et hk problem.Jeg kan ivertfall ikke komme på noe.En teknisk feil altså.Har du fysisk kjent på ribba at den virkelig er så varm som tempraturmåleren sier? om du føler at du "brenner" deg på ribba di så måler den nok riktig temp. Hvis ikke så må du bare leveree den tilbake siden det er en teknisk feil i HK Lenke til kommentar
Sectus Skrevet 13. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2004 Jeg har fått et mer seriøst problem... etter jeg tok av kjøleribba, satte på ny kjølepasta og tok på tilbake kjøle ribba så ville ikke pc'en slå seg på igjen :\ Hovedkortet lyste rødt (power supply attached), men den lyste ikke grønt for power on. Ikke noe bildet på skjermen, alt jeg fikk far en piping fra hovedkortet, jeg har en stygg følelse at cpu'en er skadet. Og tanke på det her og hvis hovedkortet er ødelagt så er jeg mildt sagt ganske frustrert. Pc'en var og et ****** å sette opp med det ganske irriterende kabinettet (var some et dumt puslespill med ikke noen manual) Så jeg er litt usikker hva jeg skal gjøre nå... sende cpu'en og hovedkortet tilbake til komplett? :\ -Remi Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Sette kontakta for CPU-vita på rett plass.......... Lenke til kommentar
nonplus Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Får du noen av disse lydene? Basic Beep Codes for ABIT AWARD BIOS Motherboards No beep at all - this means your motherboard is dead, either due to a defective or underpowered power supply, poorly seated CPU or RAM, or a dead-on-arrival board One beep - board is working fine One long beep then machine shuts down - faulty, improperly installed or missing CPU 1 short(Beep) System booting is normally 2 short(Beep) CMOS setting error 1 long - 1 short(Beep) DRAM ERROR 1 long - 2 short(Beep) Display card or monitor connected error 1 long - 3 short(Beep) Keyboard Error 1 long - 9 short(Beep) ROM Error Long(Beep) continuous DRAM isn't inserted correctly Short(Beep) continuous POWER supply has a problem A two-tone siren, generally caused by overheating or out of specification voltages Four beeps then machine shuts down. This is because this version of the BIOS will shut down your machine if no fan tachometer signal is detected on the fan header. Make sure you attach a fan to the FAN1 or FAN4 header or clear CMOS to reset to default (no checking). Lenke til kommentar
Sectus Skrevet 13. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2004 Erm... jeg er ikke fullstendig sikker. Den lyden jeg får er et enkelt pip, også er det stille for 1-2 sekund, pip igjen, 1-2 sekunders stillhet, pip, også videre. Vil det si at en av disse er problemet "Long(Beep) continuous DRAM isn't inserted correctly - Short(Beep) continuous POWER supply has a problem"? Høres ulogisk ut siden psu er på og ram'en er ok... jeg blir bare mer og mer forvirret :\ -Remi Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Sjekke støpselene side 3-10 i User´s Manual. Se på ledniger at ingen har glidd litt ut av støpselet. Og igjen at ledningen for vifta side 3-11 (2). Lenke til kommentar
Sectus Skrevet 13. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2004 Alle ledningene er skikkelig satt i, det er jeg 100% sikker på. -Remi Lenke til kommentar
thorsan Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Alle ledningene er skikkelig satt i, det er jeg 100% sikker på. -Remi bare en tanke, du er 100% sikker på mye, men sjekker du dette før du sier at du er 100% sikker? Med tanke på at noe skjedde etter at du flytta på ribba som var festet 100% korrekt, kan det tenkes at ting ikke er helt som det skal. Uansett kjipt når ting ikke funker da. _ Thorsan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå