Gå til innhold

slackware 9.1 problemer

Anbefalte innlegg

Ok nå har jeg endelig fått lagt inn slackware 9.1 for dem som ikke hadde trua på meg. Uansett, jeg lurer på to ting. Darkstar blir hostname uansett hva jeg endrer på i /etc/hosts, hva må jeg endre på for å få fikset det? Under oppstart av fluxbox så kommer det noen fine blå/røde osv striper som er på et par cm i toppen av skjermen, etter et par sekunder så blir de borte, men jeg lurer fortsatt på hvorfor.

så er det avslutting, jeg logger meg ut og kommer inn i konsolle, så skriver jeg su passord og så: shutdown -h now.. så står det at den går til den og den runlevel osv, men så blir den den stående på: power down, og der står den. Hva er galt? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

men hva med de stripene da? dem dekker jo ikke mye av skjermen, bare et par cm, men jeg lurer på hvorfor, noe galt med grafikken kanskje? har ikke fått slack maskinen på nett enda, men bare vent.

en ting til, når jeg tar uname -a så kommer det opp kernel versjon gnu/linux unknown """", trodde det skulle komme opp slackware, men hvorfor unknown? :roll:

Lenke til kommentar
men hva med de stripene da? dem dekker jo ikke mye av skjermen, bare et par cm, men jeg lurer på hvorfor, noe galt med grafikken kanskje? har ikke fått slack maskinen på nett enda, men bare vent.

Å få det på nett er enkelt hvis du f.eks. har adsl med dhcp. Hvis nettverkskortet funker er det bare å dra en dhcpcd som root så er du på nett. Hvis det ikke funker må du laste riktig driver, du må vite hvilken chip nettverkskortet bruker (ikke hva det heter, bare hvilken chip den bruker). modprobe -l | grep net | less gir deg alle nettverksmodulene du kan velge mellom (modprobe -l <-- L ikke i ).

Lenke til kommentar
Virker det å kompilere APM som en modul? Vil den ikke unloades når man skrur av maskinen?

Modulene unloades ikke når du skrur av maskinen, og akkurat apm er vel "konstant i bruk" av kjernen slik at den ikke auto-unloades.. Akkurat det der vet jeg ikke, men det funker i hvert fall å ha den som modul.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...