Gå til innhold

Utrygg Handel På Finn.no?


Anbefalte innlegg

kjetilkl skrev (10 timer siden):

Vel, jeg skjønner hva du mener, men mener at du tar feil. - For meg er det da klinkende klart at hvis man bruke Fiks ferdig så er det inngått en avtale om at kjøpet (og leveringen) ikke er gjennomført før mottaker har mottatt varen...


Jeg mener derimot at du tar feil, og at norsk lov gjelder.
I følge Kjøpsloven går ansvaret over på kjøper, i det varen er levert fraktør.

Finns vilkår er også tydelige på dette :

"Selger har risikoen for varen frem til den er levert til fraktselskapet. Risikoen går over på Kjøper når varen er mottatt av fraktselskapet".

Så er det slik at all frakt gjennom Fiks Ferdig er sporbar og forsikret, så ved tap vil begge parter uansett få betalt.
Selger får betalt kjøpesummen (etterhvert) og kjøper, som er ansvarlig for frakten, får utbetalt forsikring (etterhvert).

Det er alltid kjøper som er ansvarlig for frakt, ved kjøp mellom private, med mindre man helt spesifikt avtaler noe annet.

 

https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/4407746685202-Spesifikke-regler-for-Fiks-ferdig

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (17 minutter siden):


Jeg mener derimot at du tar feil, og at norsk lov gjelder.
I følge Kjøpsloven går ansvaret over på kjøper, i det varen er levert fraktør.

Finns vilkår er også tydelige på dette :

"Selger har risikoen for varen frem til den er levert til fraktselskapet. Risikoen går over på Kjøper når varen er mottatt av fraktselskapet".

Så er det slik at all frakt gjennom Fiks Ferdig er sporbar og forsikret, så ved tap vil begge parter uansett få betalt.
Selger får betalt kjøpesummen (etterhvert) og kjøper, som er ansvarlig for frakten, får utbetalt forsikring (etterhvert).

Det er alltid kjøper som er ansvarlig for frakt, ved kjøp mellom private, med mindre man helt spesifikt avtaler noe annet.

 

https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/4407746685202-Spesifikke-regler-for-Fiks-ferdig

Det har du rett i, men skjer det noe med varen under transport så er det selger som må snakke med fraktselskap for og få erstatning, om dette gjelder med Fiks ferdig også vet jeg ikke, men det er slik om man sender noe utenom fiks ferdig iallefall, så da er kjøper prisgitt selger sin velvillighet til å ta det opp med fraktselskap.

Lenke til kommentar
0laf skrev (21 timer siden):

Det finnes sikkert mange muligheter, men standarden i følge norsk lov, også ved bruk av Fiks Ferdig, er at Kjøpsloven gjelder, og at selgers ansvar bortfaller ved innlevering til fraktør, mens kjøper er ansvarlig for selve frakten ( og betaler normalt også for frakten ).

Det er mange som ikke vet dette, ettersom det skiller seg fra forbrukerkjøp, men slik er det, og har vært i evigheter.

https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/4407746685202-Spesifikke-regler-for-Fiks-ferdig

Sitat

Forbrukerkjøpsloven kommer ikke til anvendelse for salg mellom privatpersoner. Avtaler om kjøp og salg av varer inngås mellom Kjøpere og Selgere selv om Fiks ferdig anvendes. Kjøper har ingen angrerett, bytterett eller noe form for åpent kjøp. Verken FINN, Adyen, Helthjem eller Posten er en part i avtaleforholdet mellom Kjøper og Selger. 

sier det er vanskelig kreve penger etter 24 timer. men gir bare en unnskyldning for meg og bruke ordningen.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (13 timer siden):

Det har du rett i, men skjer det noe med varen under transport så er det selger som må snakke med fraktselskap for og få erstatning..


Det er vanligvis den som bestiller frakten som må reklamere, så ja, det er som oftest selger som må kontakte fraktselskapet, selv om det er kjøper som egentlig har betalt for frakten, og er ansvarlig.

Posten godtar dog som oftest at mottaker reklamerer, har gjort det flere ganger selv.

Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):


Det er vanligvis den som bestiller frakten som må reklamere, så ja, det er som oftest selger som må kontakte fraktselskapet, selv om det er kjøper som egentlig har betalt for frakten, og er ansvarlig.

Posten godtar dog som oftest at mottaker reklamerer, har gjort det flere ganger selv.

Postnord godtok ikke at kjøper kontaktet de en gang jeg hadde sendt noe som ble ødelagt iallefall, så der var det jeg som selger som måtte ordne opp, ikke gikk det noe særlig kjapt heller, tok vel sikkert 3 mnd før jeg fikk erstatning, jeg hadde allerede betalt kjøper erstatning og kommunikasjon med Postnord var nesten ikke-eksisterende.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (4 timer siden):

Postnord godtok ...


At man i det hele tatt får kontakt med PostNord, må være et lite mirakel.

Best å holde seg unna!

Ser dog at PostNord i sverige har en egen nettside hvor man kan reklamere dersom sending er tapt eller skadet, og der kan man velge om man er mottaker eller avsender, uten at det har noen betydning for reklamasjonen ( de svarer normalt ikke uansett ).

 

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (På 9.1.2024 den 6:22 PM):

Ditt problem skyldes vel ene og alene at selger gjorde feil? 

Hva mener du Finn burde gjort annerledes?

Eller; en ting de faktisk kunne ha gjort annerledes, hadde vært å undersøkt alle forsendelser. Eller tatt stikkprøve på 10% f.eks.? 

Da måtte varen blitt sendt fra selger til Finn, og så fra Finn til deg. Dobbel forsendelse er dobbel frakt. I tillegg lønnskostnader til et par hundre (?) folk hvis eneste jobb er å åpne forsendelser, pakke de ut, vurdere ekt-het og kvalitet opp mot annonsen, pakke ned igjen og sende videre. (Helst uten at korrupte medarbeidere stikker av med den kule klokka de har i hendene?)

Billig blir det hvertfall ikke!

Selvfølgelig er det selger som har gjort en feil. Hvem andre skulle det vært? Det var akkurat selger som ikke holder avtale, jeg trodde tjenesten "fiks ferdig" skulle hjelpe mot.De kunne refundert pengene, når jeg ikke fikk det jeg skulle. 

Hvilken tjeneste mener du man betaler for, om det ikke er hjelp når noe går galt?

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (På 9.1.2024 den 3:50 PM):

Her virker det som at det er selger som er problemet i utgangspunktet og en selger kunne jo fint sendt deg feil vare selv om det ikke var gjennom fiks ferdig, holder en finger på at dette var selger sin intensjon siden h*n ikke svarer noe mer.

Ja, selger er problemet. Men skulle ikke da "fiks ferdig" hjelpe meg med det? Hva er "fiks ferdig" av giften for, om man ikke får en smule hjelp fra kundeservice?

Lenke til kommentar
fjellminimalist skrev (4 timer siden):

Ja, selger er problemet. Men skulle ikke da "fiks ferdig" hjelpe meg med det? Hva er "fiks ferdig" av giften for, om man ikke får en smule hjelp fra kundeservice?

Jeg har enda ikke opplevd problemer med en eneste handel på finn, det gjelder både med og uten fiks ferdig, så det kan jeg dessverre ikke svare på.

Lenke til kommentar
fjellminimalist skrev (16 timer siden):

Ja, selger er problemet. Men skulle ikke da "fiks ferdig" hjelpe meg med det? Hva er "fiks ferdig" av giften for, om man ikke får en smule hjelp fra kundeservice?

Det er ikke mulig å forstå fra dine innlegg hva som faktisk skjedde i ditt tilfelle. Gikk du inn på Fiks Ferdig og registrerte der at du ikke hadde fått rett vare innen 24 timer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

har du lest avtalen før du benyttet tjenesten. sier det er tabbe alle gjør. frakt og fiks ferdig refunderes ikke.

https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/4407746685202-Spesifikke-regler-for-Fiks-ferdig

Sitat

3.3.6 Mottatt feil pakke 

Ved mottak av feil pakke forbeholder FINN seg retten til å avvente utbetaling frem til riktig pakke er lokalisert og levert, eller frem til den valgte fraktleverandøren anser riktig pakke som tapt. Dersom varen anses tapt, gjelder reglene i punkt 3.3.3. 

4.3.4 Kjøper eller Selger er passive 

Dersom Selger eller Kjøper unnlater å sende dokumentasjon eller uttale seg om saken  innen 3 dager, kan FINN fatte en avgjørelse i den passive parts disfavør. I tilfeller hvor Selger ikke oppgir nødvendig returinformasjon eller sørger for å forskuttere returfrakten, forbeholder FINN seg retten til å refundere kjøpesum til Kjøper. Kjøper må da beholde varen i to måneder, og Selger kan i dette tidsrommet kontakte Kjøper og avtale retursending. Kjøper må ikke bruke eller kvitte seg med varen i dette tidsrommet.

4.5 Særlig om refundering av avgift trygg betaling og fraktkostnad 

FINN refunderer ikke avgiften for trygg betaling og frakt så lenge tjenesten(e) har blitt benyttet, se punkt 1.2. Dette gjelder også når kjøpet er hevet. 

 

Endret av joandreas
Lenke til kommentar
On 12.1.2024 at 8:39 PM, 0laf said:

Jeg mener derimot at du tar feil, og at norsk lov gjelder.
I følge Kjøpsloven går ansvaret over på kjøper, i det varen er levert fraktør.

Men det er altså fullt mulig å avtale noe annet, noe som ofte vil være tilfelle.

Men - Jeg ser at Finn som du påpeker har spesifisert dette i avtalen sin, jeg fant ikke disse detaljerte betingelsene da jeg prøvde å sjekke, og uten disse så vil man fort kunne forledes til å tro at det er avtal selgers risiko frem til mottaker har mottatt og godkjent at varen er som forventet. - Det bør de kanskje være tydeligere på.

Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (11 timer siden):

Det er ikke mulig å forstå fra dine innlegg hva som faktisk skjedde i ditt tilfelle. Gikk du inn på Fiks Ferdig og registrerte der at du ikke hadde fått rett vare innen 24 timer?

Enig. 

 

Her sakser jeg inn problemet på ny:

fjellminimalist skrev (På 9.1.2024 den 3:14 PM):

"Fiks ferdig" er fullstendig verdiløst. 

Jeg fikk feil vare (selger som surret), men de kunne ikke assistere meg med å få tilbake kostnadene verken for porto eller "fiks ferdig". Det måtte jeg selv  be selger om (som da selvfølgelig ikke svarer).

Så jeg holder meg til å avtale med selgere selv fra nå av. Den gjennomsnittlige selger på finn er langt mer redelige enn Finn 😡

Ga du Finn beskjed om at du fikk feil vare, og at du var misfornøyd, innenfor fristen som er satt, og via korrekt kanal/måte? 

 

Sitat

 Så jeg holder meg til å avtale med selgere selv fra nå av. Den gjennomsnittlige selger på finn er langt mer redelige enn Finn 😡

Sikkert lurt å avtale direkte med selger, ja. Men forstår du ikke at handelen du er misfornøyd med, også gikk direkte mellom deg og selger? 

Du har ikke kjøpt varen av Finn! Du har kjøpt av en eller annen (surrete) privatperson. Og når personen surrer og sender feil, så mener du det er Finn sin skyld? Du vil heller avtale direkte med den surrete personen? For meg skurrer logikken. Men det kan være flere momenter ved din sak jeg ikke kjenner til. Eller noe jeg ikke forstår. For all del.

Men basert på det lille jeg har lest rundt problemet, så gjorde både selger og kjøper feil:

  • selger sendte ikke lovt vare
  • kjøper stanset ikke utbetaling via 24 timers «Fiks-Ferdig»-løsning
  • ... og Finn kunne sikkert hatt bedre løsninger; primært utvidet klagefrist

I tidligere innlegg tok jeg opp at jeg ikke er happy med Finn sin frist! Jeg mener 24 timer er for kort. Dersom man er forhindret fra å åpne forsendelsen (eksempelvis pga ferie/jobbreise, pakken motttat av andre i husholdningen), så er 24 timer svært kort. Er man derimot personlig «on site» når budet kommer med pakken, så holder sikkert 24 timer i bøttevis på å få åpnet opp. Nuvel! 

 
---


Eller misforstår jeg totalt?
Fikk du refundert kjøpesum, men ikke porto o.l.? Isåfall: Du har kjøpt en slags forsikring, som gjør at du slipper å tape alle pengene ved bomkjøp. Tror det er litt naivt å håpe å få igjen selve forsikringspremien på toppen. Slik pleier det ikke å være.

Ønsker man å bedrive svindel, er «Fiks Ferdig» og lignende løsninger drepen. Som selger får man jo ingenting. Riktignok blir man nok ikke erstatnigspliktig for forsendelse osv. At man ikke tjener et rødt øre er allikevel nok til at man finner andre løsninger. Foreslå å sende penger med bud, osv. 😛 

Kjipt å ikke få dekket utgifter til frakt + forsikring. Men husk på at alternativer ville vært at absolutt alt hadde gått tapt! Nå vet ikke jeg om du kjøpte et par sokker til 29,- eller en Rolex-klokke til mange titusener. Dersom førstnevnte vil kanskje kostnader for frakt og sikring overgå pakkens verdi, og sånn sett oppleves surt å miste. Dersom sistnevnte er det en no-brainer; betaler gledelig en avgift på en hundrelapp eller så, mot at man er sikret å ikke bli svindler for flere månedslønner! 

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (10 timer siden):

Men - Jeg ser at Finn som du påpeker har spesifisert dette i avtalen sin, jeg fant ikke disse detaljerte betingelsene da jeg prøvde å sjekke, og uten disse så vil man fort kunne forledes til å tro at det er avtal selgers risiko frem til mottaker har mottatt og godkjent at varen er som forventet. - Det bør de kanskje være tydeligere på.


Mnja, det som står i avtalen til Finn er jo helt standard, og norsk lov.
Det er slik det normalt er ved private handler, så jeg kan ikke helt se at de trenger å være så veldig tydelige på akkurat dette?

Jeg vet at det er mange som ikke er klar over at kjøper normalt bærer risiko for tap og skade uten transport, og at selges ansvar bortfaller når varen er innlevert Posten/PostNord, men det er altså det som er standarden, og så lenge Finn følger dette, så er det som det alltid er, og bør være, med mindre man inngår veldig spesielle avtaler utenom.

Skulle Finn derimot gått bort fra norsk lov, og holdt selger ansvarlig for frakt, så ville det etter min mening absolutt være på sin plass at de opplyste om dette veldig tydelig, ettersom det avviker fra det som er standard.

Her er det kanskje greit å nevne at eBay, som i dag eies av Finn/Schibsted, gjør det motsatte, å holder selger ansvarlig for alt .. og litt til.

 

fjellminimalist skrev (På 13.1.2024 den 18.50):

Ja, selger er problemet. Men skulle ikke da "fiks ferdig" hjelpe meg med det? Hva er "fiks ferdig" av giften for, om man ikke får en smule hjelp fra kundeservice?


Som tidligere nevnt, Fiks Ferdig hjelper deg, dersom du først leser vilkårene, og så overholder de til punkt og prikke.

Er du for sent ute og ikke overholder tidsfrister, eller har forventninger som ikke står i stil til det tjenesten leverer, så er det dessverre ditt problem, og du får nesten bare ta det som en lærepenge til neste gang, dersom du bruker Fiks Ferdig igjen.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
0laf skrev (8 minutter siden):

Her er det kanskje greit å nevne at eBay, som i dag eies av Finn/Schibsted, gjør det motsatte, å holder selger ansvarlig for alt .. og litt til.

Schibsted eier ikke eBay, altså ;) 

Men for noen år siden kjøpte de opp noe lokale greier eBay hadde i Danmark. Jeg har ikke helt forstått akkurat hva de kjøpte, da det ikke interesserer meg nok. Men selve eBay eier de ikke. 

https://schibsted.com/history/schibsted-acquires-ebay-classifieds-in-denmark/

 

eBay er forøvrig børsnotert, så vi kan alle løpe og kjøpe, om vi vil. https://finance.yahoo.com/quote/EBAY/holders?p=EBAY
Kursen er nå på rundt 41 USD, og de har en markedsverdi på ca ~21,4 milliarder USD (i følge et enkelt google-søk). Schibsted sin verdi er satt til «bare» 6,1 milliard. Med andre svært vrient for de å kjøpe opp sin langt større og fetere storebror! 

 

 --

Beklager off topic

  • Liker 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (6 timer siden):

Schibsted eier ikke eBay, altså ;) 

Men for noen år siden kjøpte de opp noe lokale greier eBay hadde i Danmark. Jeg har ikke helt forstått akkurat hva de kjøpte, da det ikke interesserer meg nok. Men selve eBay eier de ikke. 

https://schibsted.com/history/schibsted-acquires-ebay-classifieds-in-denmark/

 

eBay er forøvrig børsnotert, så vi kan alle løpe og kjøpe, om vi vil. https://finance.yahoo.com/quote/EBAY/holders?p=EBAY
Kursen er nå på rundt 41 USD, og de har en markedsverdi på ca ~21,4 milliarder USD (i følge et enkelt google-søk). Schibsted sin verdi er satt til «bare» 6,1 milliard. Med andre svært vrient for de å kjøpe opp sin langt større og fetere storebror! 

 

 --

Beklager off topic

Det sto jo i artikkelen hva de kjøpte:

"Related to Adevinta’s acquisition of eBay Classifieds Group, Schibsted acquired eBay online classifieds businesses DBA.dk and Bilbasen.dk in Denmark."

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (På 13.1.2024 den 11:31 PM):

Jeg har enda ikke opplevd problemer med en eneste handel på finn, det gjelder både med og uten fiks ferdig, så det kan jeg dessverre ikke svare på.

Jeg har BARE opplevd problemer med "fiks ferdig", så rådet mitt er å avtale direkte med selger på godt gammeldags vis

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (På 9.1.2024 den 9:57 PM):

Du kan fortsatt sende melding til selger selv om du bruker fiks ferdig.

Ja, men da henviser bare selger tilbake til finn med "det skal jo være dekket av fiks ferdig". 

Man stiller faktisk svakere, ikke sterkere med "fiks ferdig"

Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (På 14.1.2024 den 11:18 AM):

Det er ikke mulig å forstå fra dine innlegg hva som faktisk skjedde i ditt tilfelle. Gikk du inn på Fiks Ferdig og registrerte der at du ikke hadde fått rett vare innen 24 timer?

Ja, selvfølgelig

 Poenget var at det ikke hjalp. Eneste jeg oppnådde med å bruke "fiks ferdig" var gleden av å få betale en ekstra avgift. 

Lenke til kommentar
0laf skrev (13 timer siden):


Mnja, det som står i avtalen til Finn er jo helt standard, og norsk lov.
Det er slik det normalt er ved private handler, så jeg kan ikke helt se at de trenger å være så veldig tydelige på akkurat dette?

Jeg vet at det er mange som ikke er klar over at kjøper normalt bærer risiko for tap og skade uten transport, og at selges ansvar bortfaller når varen er innlevert Posten/PostNord, men det er altså det som er standarden, og så lenge Finn følger dette, så er det som det alltid er, og bør være, med mindre man inngår veldig spesielle avtaler utenom.

Skulle Finn derimot gått bort fra norsk lov, og holdt selger ansvarlig for frakt, så ville det etter min mening absolutt være på sin plass at de opplyste om dette veldig tydelig, ettersom det avviker fra det som er standard.

Her er det kanskje greit å nevne at eBay, som i dag eies av Finn/Schibsted, gjør det motsatte, å holder selger ansvarlig for alt .. og litt til.

 


Som tidligere nevnt, Fiks Ferdig hjelper deg, dersom du først leser vilkårene, og så overholder de til punkt og prikke.

Er du for sent ute og ikke overholder tidsfrister, eller har forventninger som ikke står i stil til det tjenesten leverer, så er det dessverre ditt problem, og du får nesten bare ta det som en lærepenge til neste gang, dersom du bruker Fiks Ferdig igjen.

Jeg skjønnet at du mener det er urealistiske forventninger at man skal få hjelp. 

Jeg mener derimot at når man ikke får hjelp selv når noe går galt (og mam klaget med en gang) er det 100% bortkastet å bruke "fiks ferdig"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...