Gå til innhold

Hva må inntekt være for å få boliglån?


Gjest a7cdc...823

Anbefalte innlegg

Gjest a7cdc...823

Jeg besøkte DNB og de sa jeg ikke kunne få innvilget boliglån.

Jeg har uførepensjon med inntekt på 20 000 NOK per måned (netto). Jeg har ingen forbrukslån eller noe annen gjeld.

Jeg har oppsparte midler på noe over 300 000 NOK.

Hvor høy må inntekten være for å få boliglån på 2 millioner kroner?

 

 

Anonymous poster hash: a7cdc...823

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 705bb...6db

Du må vel skjønne at det ikke er i nærheten av å være nok til 2 millioner i vanlig bank?

Se på maksgrensen. Forvent at banken sier stopp lenge før den. Se på SIFO. Tallene er brutale, det er håpløst å få lån på normalt vis. Hjelper ikke at man er vant til, og i stand til å leve for mindre enn "forventet," og at inntekten er bunnsolid.

Man må pent innordne seg og be på kne for hjelp fra kommunen i form av husbanklån.

----

Selv sitter jeg i omtrent samme situasjon. Jeg antar at jeg maks kan få lånt 600 000 med tilsvarende oppsparte midler, akkurat nå, og 900 000 om det ikke var for øvrig gjeld. (Bil + hytte.)

Anonymous poster hash: 705bb...6db

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvis man tar 2 mill og 3% rente og 30 år, bli dette 4,8 mill cirka. Da måtte du ha betalt 13500 cirka per måned, i lån. I 30 år. Ikke rart at banken ikke innvilger sånt...

Får håpe du finner en løsning med Husbanken!

Lenke til kommentar
Gjest 7b1bf...f69

Hør med husbanken. Hvis du har behov for tilrettelegging i boligen, så kan det hende at du får litt større lån (tilskudd) også.

Anonymous poster hash: 7b1bf...f69

Lenke til kommentar
Siesta-mann skrev (21 minutter siden):

Hvis man tar 2 mill og 3% rente og 30 år, bli dette 4,8 mill cirka. Da måtte du ha betalt 13500 cirka per måned, i lån. I 30 år. Ikke rart at banken ikke innvilger sånt...

Får håpe du finner en løsning med Husbanken!

Her har du bommet på noe, dnb lånekalkulator sier 8500 pr måned. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
7 minutes ago, Salvesen. said:

Her har du bommet på noe, dnb lånekalkulator sier 8500 pr måned. 

Ja, jeg glemte jo at man betaler tilbake hver måned, slik at det som forrentes synker. :lol:

Beklager det.

Men, en rente på 3% er optimistisk. Bankene tar høyde for at renten kan komme til å stige veldig hvis det er snakk om 30 år. Helt umulig å si hva renten blir jo f.eks. 10 år.

Lenke til kommentar
Siesta-mann skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg glemte jo at man betaler tilbake hver måned, slik at det som forrentes synker. :lol:

Beklager det.

Men, en rente på 3% er optimistisk. Bankene tar høyde for at renten kan komme til å stige veldig hvis det er snakk om 30 år. Helt umulig å si hva renten blir jo f.eks. 10 år.

Ja hvem vet, TS vill også få redusert skatten sin når renter betales. 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (6 minutter siden):

Det er jo bare et litt penere svar enn "vi vil ikke ha deg som kunde". Samme som hvis du er 18 år og vil forsikre en gammel BMW med 200HK. Du får en pris som er helt absurd.

Faktisk hadde jeg foretrukket det svaret og ikke ett finnansieringsbevis på 10k😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Salvesen. said:

Rart, jeg prøvde kalkisen til nordea selv og fikk 5x slik som er 'normalt'. 

Merk at det er stor forskjell på de vanlige kalkulatorene de har og når man faktisk går inn og søker om lån eller finansieringsbevis. På de vanlige kalkulatorene får jeg også rundt 5x.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...