Gå til innhold

Ustabil "stabil" Pentium 4 1,8GHz @ 2,4GHz

Anbefalte innlegg

Pentium 4 "Northwood" 1,8GHz @ 2,4GHz (FSB: 133/33)

Temp: 40C (iflg. Asus Probe iaffal, vet ikke hvor nøyaktig denne er (37,5 i BIOS))

Asus P4S333

256 MB DDR PC2700 RAM

Uhm, den funker helt stabilt i WinXP, helt til når jeg skal begynne å spille. Etter å ha spilt en halvtime med Q2, så henger den seg. Lurer på om det kan være fordi den går varm, eller noe slikt. Prøvde å ha på Arctic Silver II uten at det ser ut til å ha noen effekt. Noen som har noen bra forslag til hva jeg kan gjøre for å få det mer stabilt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Temperaturmålingen på disse kortene er feil (også på p4b266 kortene). De viser ikke mer enn 40°C. Dette er et problem Asus er klar over og de regner med å komme med en bios som retter dette.

Men tilbake til problemet ditt. Har du øket Vcoren på prosessoren? Det kan godt være at denne må økes til området 1.6-1.7V for at prosessoren skal være stabil på den hastigheten. Vær oppmerksom på at prosessortemperaturen øker tilsvarende mye, og at du derfor mulignes trenger bedre kjøling på prosessor.

Problemene med avlesing av prosessortemperaturen, er grunnen til at jeg ikke anbefaler overnevnte asuskort til de som ønsker å overklokke prosessoren. Men vi får som sagt håpe dette ordner seg i fremtidige biosoppdateringer.

Lenke til kommentar

Ja, har prøvd å øke VCoren, men den er fortsatt like ustabil. Kan hende jeg trenger bedre kjøling. Finnes det en billig løsning for kjøling? Bruker boxed vifta og arctic silver II nå, ingen chassis vifte. Bør jeg prøve plansliping?

Lenke til kommentar

Byggeren: Det med at Asus kortene viser 40 grader er 0 problem da, det er en bagatell. Den viser jo hvis tempen går over 40 grader, det er jo det som er interresant egentlig, den viser bare ikke tempen under. Selv brukte jeg en ekstern sensor for å måle tempen under bare for morro skyld, den lå der på ca 35 grader idle @ 2.5GHz

Lenke til kommentar

Jeg har 300W's strømforsyning, da.. Kan det hende at det er prossessoren som får for lite strøm etterhvert? Har 4 IDE enheter kobla til og et V3 3000 kort, som har fungert utmerket hittil :razz:

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet, trenger man også slike "chipsett" drivere til SiS chipsett også, i likhet med VIA. Vet ikke om det kan være problemet? Har vært borti mye tull med VIA-AMD og SiS-AMD, med chipsettproblemer. SiS sine Intel chipsett er sikkert ikke uten problemer de heller? Har selv samme cpu som deg, på 2.5 på et Asus P4B266 i845D, dønn stabilt.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-09 13:30, cky skrev:

Byggeren: Det med at Asus kortene viser 40 grader er 0 problem da, det er en bagatell. Den viser jo hvis tempen går over 40 grader, det er jo det som er interresant egentlig, den viser bare ikke tempen under. Selv brukte jeg en ekstern sensor for å måle tempen under bare for morro skyld, den lå der på ca 35 grader idle @ 2.5GHz

Det der må du være den første og eneste personen jeg har hørt om som har fått til.(ihvertfall på P4S333)

Til og med Asus sier at det er en feil som er oppstått og som de lover å rette til neste biosoppdatering (lever i spenning).

Har selv kjørt med ekstern temperaturmåling samt iPanel målinger. Disse har ikke samsvart med den informasjon som proben har gitt.

Gjorde en liten minitest på dette og reultatet er beskrevet her: http://www.ocshoot.no/ubb/ultimatebb.php?u...f=8;t=000068;p=

Her finner du også andre med samme problem.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-09 20:48, mr.a skrev:

du kan jo kjøpe P4 kjøleren fra swiftech, den ekstremt svære greia. husker ikke navnet.

boxed vifta er vel litt drøy når man overklokker som deg?!! :smile:

MCX478B, pluss papst 79cfm dah.. go saker

Lenke til kommentar

heh? har bare oppdatert asus probe jeg,

jeg har asus p4s333, satte p4 nw [email protected] på 1.625 i loop på 3dmark2001se over natta... såg da at tempen var på 55c.. :razz:

men det var også 034902348 C på rommet når jeg våkna da.. meget varmt! idler på 39c jeg..

men kommer fan ikke lengre enn 2.4..forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...