Gjest a0e07...47d Skrevet 30. juli 2022 Del Skrevet 30. juli 2022 Okey, jeg vet egentlig hva som er lurest men spør allikevel. Jeg har kredittkortgjeld på ca 7000kr samtidig som jeg har en sparekonto med ca 11000kr. Vet jo egentlig at det som lønner seg er å betale ned gjelden fortest mulig, for å slippe unødvendige renter. Det lureste er nok å betale ned gjelden med sparepengene, for så å begynne å spare opp igjen etterpå. Problemet mitt er at jeg liker tanken på å ha sparepenger på konto også. Det er heller ikke slik at jeg har mulighet til å legge til side penger for sparing fast hver eneste måned. Derfor er det fristende å la sparepengene stå, og heller bruke et halvt år på å betale ned kredittkortet. Noen med råd til meg om hva jeg burde gjøre? Takker for svar 🙂 Anonymous poster hash: a0e07...47d Lenke til kommentar
Myriad Skrevet 30. juli 2022 Del Skrevet 30. juli 2022 Hva slags nedbetalingstid har du? Jeg ville betalt ut kredittkortet og satt av månedlig på sparing i stedet for å nedbetale lån med renter 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. juli 2022 Del Skrevet 30. juli 2022 Det blir ei vurderingssak, pp dette eit halvåret så får du ikkje spart i det heile tatt. Så spørsmålet er vel eigentleg; kor stor bufferkonto treng du? Betalar du ned gjelda så har du fortsatt 4000 kr igjen og ingen vidare rentekostnadar. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 30. juli 2022 Del Skrevet 30. juli 2022 Betal ned gjeld. Skulle alt gå galt så er det billigere å heller ta opp ny forbruksgjeld til å dekke uforutsette utgifter. 2 Lenke til kommentar
Woff Skrevet 30. juli 2022 Del Skrevet 30. juli 2022 Dette bør være enkelt! Betal ned kredittkortet og sett av så stort beløp du kan til sparing. Etter en lien tid kan du glede deg over at du har like mye disponibelt som nå, UTEN gjeld! Selvsagt betaler du mer for å låne penger enn hva du får i renter for å spare, du skal jo betale renter pluss avgifter til utlåner, noe som ALDRI lønner seg! Vær lur, bli kvitt gjeld! 1 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 30. juli 2022 Del Skrevet 30. juli 2022 The Avatar skrev (3 minutter siden): Det blir ei vurderingssak, pp dette eit halvåret så får du ikkje spart i det heile tatt. Så spørsmålet er vel eigentleg; kor stor bufferkonto treng du? Betalar du ned gjelda så har du fortsatt 4000 kr igjen og ingen vidare rentekostnadar. + at du da kan spare det du ellers ville brukt på å betale ned lånet. Renta er vel garantert mye høyere på gjelden enn sparepengene. Skulle du worst case ha desperat behov for penger frem til du har spart opp igjen beløpet, får du evt ty til kredittkortet da. Gitt at du da er gjeldfri bør vel det gå greit. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 30. juli 2022 Del Skrevet 30. juli 2022 Med mindre jeg har regnet feil så blir det 150 kroner i bare renter per måned. Kredittkort med 0 gjeld er like mye sikkerhet som penger i banken. Lenke til kommentar
Woff Skrevet 30. juli 2022 Del Skrevet 30. juli 2022 Dubious skrev (1 minutt siden): Kredittkort med 0 gjeld er like mye sikkerhet som penger i banken. Enkelt: Penger på sparekonto er mye bedre og billigere enn å 'låne' fra kredittkort! Bare sjekk hvor mange som SLITER grunnet (miss)bruk av kredittkort. Når du har spart deg opp en solid buffer kan det være lurt å klippe kredittkortet i to sånn at du ikke blir fristet til å bruke det... (JA, det finnes FORNUFTIG bruk av kredittkort selvsagt, men ha pengene og betal de inn så fort som mulig, ikke la gjelden vokse!) Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 30. juli 2022 Del Skrevet 30. juli 2022 Woff skrev (1 minutt siden): Enkelt: Penger på sparekonto er mye bedre og billigere enn å 'låne' fra kredittkort! Bare sjekk hvor mange som SLITER grunnet (miss)bruk av kredittkort. Når du har spart deg opp en solid buffer kan det være lurt å klippe kredittkortet i to sånn at du ikke blir fristet til å bruke det... (JA, det finnes FORNUFTIG bruk av kredittkort selvsagt, men ha pengene og betal de inn så fort som mulig, ikke la gjelden vokse!) Det er enkelt om man klarer å spare opp penger. Lenke til kommentar
Woff Skrevet 30. juli 2022 Del Skrevet 30. juli 2022 Dubious skrev (2 minutter siden): Det er enkelt om man klarer å spare opp penger. Nja.. Det er neppe noen løsning å skaffe seg kredittkort-gjeld UANSETT! Bruker du mer penger enn du tjener så må du gjøre noe FORT! Et banklån kan selvsagt hjelpe deg, men styr nå klar av DYRE kredittkort. Trodde de fleste forstod det etter årevis med luxusfelle-programmer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå