sfaae Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Jeg står fast på et valg som er litt vanskelig å ta. Det er tre 10x kameraer det står mellom: Olympus C750, C740 eller Fujifilm Finepix S5000. Har lest tester av disse kameraene hver for seg, men ikke noen utførlig sammenligning. Ser på spesifikasjonene at C750 er det eneste kameraet med 4mpx, de andre er på 3-tallet. Nå er jeg selv ingen ekspert på digitale kameraer, dette er mitt første kjøp, så derfor ønskes kloke råd. Det som er viktig er bildekvaliteten og funksjonaliteten; masse manuelt valgbare innstillinger ser jeg på som en mulighet til å lære om fotografering. Sett bort i fra oppløsningsforskjellene, hva er forskjellen mellom C740 og C750? Og hva er svakheten(e) til Olympus i forhold til Fujifilm og vice versa? Hvilket av de tre nevnte kameraer anbefaler DU? Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 C-750 ... uten tvil. Bedre kvalitet på bildene, 4Mpix ... titt litt rundt, du finner mye positivt om C750. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 (endret) Det var to viktige ting som fikk meg til å velge 750 fremfor 740: mulighet for lyd på videosnutter (det hadde jeg på C-700), skjønner ikke hvorfor de fjernet det på 740, siden C-730 også hadde det. Videosnutter blir stusselige uten lyd... Den andre tingen er blitz-sko på toppen. De fleste som hadde god gammel speilrefleks i gamle dager savner mulighet for ekstern blitz på digitalkamera. C-750 har endelig fått dette. Når jeg først har fått 4 megapiksel, ser jeg jo også fordelen med å kunne ta utsnitt av et bilde uten å tape for mye kvalitet. Jeg er ellers kjempefornøyd, ingen kamera er vel perfekte, men dette er iallfall langt på vei. Problemene med fokusering i mørke omgivelser løser iallfall jeg ved å kjøre manuell fokus. Det måtte jeg pent gjøre med den gamle speilrefleksen også. Se testbilder på www.manskow.net/kameratest samt på www.manskow.net/galleri. Endret 12. januar 2004 av manskow Lenke til kommentar
herundir Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Hvor stor forskjell er det egentlig på 3- og 4 mp? Går det fint an å skrive ut en A4 side med c-740? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Hvor stor forskjell er det egentlig på 3- og 4 mp? Går det fint an å skrive ut en A4 side med c-740? Ja, det gjør det, men vær klar over at 4 megapixler vil gi ett noe skarpere bilde enn 3 megapixler. Nå er jeg imidlertid litt kresen, og mulig du må se bildene ved siden hverandre og studere de for å se forskjellen. Og ett A4 bilde brukes stort sett å henge på veggen, og hvem går 5 cm unna ett bilde som henger på veggen for å sjekke oppløsningen? 4 megapixler gir deg imidlertid friheten til å beskjære litt, og allikevel ha muligheten til å skrive ut i A4 med god oppløsning. Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 jeg tror også jeg ville valgt Olympus C-750.... Ikke bare fordi jeg av akam.no's tester ser at bildekvaliteten er blant de beste 4-MPerne, men også fordi det er veldig mange andre som har kameraet, også her på akam.no, og det er veldig god brukersupport i seg selv. Lenke til kommentar
andreas_102 Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 C-750 er et godt valg, og du får MYE for pengene! Ellers i ca samme prisklasse har du Cannon G3 som også tar meget gode bilder! Hvis du vil ha best mulig bildekvalitet ville jeg gått for Cannon G5 eller forgjengeren G3, jeg ble overasket over bildekvaliteten på disse kameraene! Utrolig bra! Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Det var to viktige ting som fikk meg til å velge 750 fremfor 740: mulighet for lyd på videosnutter (det hadde jeg på C-700), skjønner ikke hvorfor de fjernet det på 740, siden C-730 også hadde det. Videosnutter blir stusselige uten lyd... Personlig bruker jeg nesten aldri videoopptak. Men årsaken til at de fjernet muligheten for lyd er vel rett og slett at de ønsket å lage litt forskjell på C-740 og C-750. Hvis ikke hadde alle valgt C-750... Den andre tingen er blitz-sko på toppen. De fleste som hadde god gammel speilrefleks i gamle dager savner mulighet for ekstern blitz på digitalkamera. C-750 har endelig fått dette.. Enig. Jeg vurderer å kjøpe ekstern blitz til min C-730, men det er rimelig dyrt (C-730 har ikke blitzsko, men den har mulighet for annen tilkobling. C-740 kan ikke bruke annet enn slaveblitz.) Når det er sagt vil jeg gjerne støtte dere andre og anbefale C-750. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå