Gå til innhold

Mullah Krekar er uskyldig.

Anbefalte innlegg

Er det at PST og de Italienske paatalemyndighetene ikke uttaler seg, som gjoer at dere ikke tar dokumentaren serioest?

Slik ble dokumentaren avsluttet.

Politiets Sikkerhetstjeneste, tidl. justisminister Monica Maeland og italienske paatalemyndigheter er blitt forelagt kritikken som rettes mot dem.

PST og Maeland oensket ikke aa kommentere kritikken.

Italienske paatalemyndighet har ikke svart paa henvendelsen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som gjør at vi ikke tar DEG seriøst er:

Det er kun en person som mener det er noe feil med oversettelsen.

Oversettelsen er uvesentlig for dommen.

Selvmordbombersaken er uvesentlig for dommen.

Krekar er dømt, utvist, og bevist skyldig.

Det er ingen motbevis.

Likevel sitter du der og forlanger at alle andre skal komme med saklige bevis, mens du ikke kommer med noe annet enn "jeg gjetter"

• Liker 2
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (55 minutter siden):

Hva mener du er galt?

For det første, hele premisset for denne trådens utgangspunkt. Oversettelsen er urelevant, for Norge behøvde ikke en begrunnelse, kun en mottaker som ønsket å ta han imot og som tilfredsstilte norske krav til utlevering. 

Hva dere så synser om høyesteretts dom og hva dere koker i hop av konspirasjonsteorier med CIA osv. får dere bare fortsette å koke på. Det er totalt uvesentlig for trådens premisser, og atpåtill ikke noe annet enn synsing.

Å poste noen linker med overskrifter som totalt kun marginalt berører det totale saksbildet endrer ingen ting. 

Dere må gjerne fortsette å skrive, men jeg ser enn så lenge ingen ting som er i nærheten av å bekrefte denne alternative sannheten dere forsøker å male. Jeg har så langt lest alt, og dere har ikke klart å overbevise om at det er noe mer å se på. 

Nå er vi for lengst over i repetisjon, det er for min del ikke interessant, så lykke til med å bygge beviser for en ankesak. Burde være lett ut i fra deres syn. 

For min del tar jeg det til etteretning om en ankesak skulle føre frem, ellers anser jeg utfallet av denne saken som riktig. 

Personlig mener jeg terskelen til å reagere mot denne typen mennesker er alt for høy, og denne saken har holdt på for lenge. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Naa sitter jeg og ser paa avslutningen paa dokumentaren, som jeg har satt paa pause  akkurat der de skriver,

Mulla Krekar kan fortsatt, KREVE utvisningsvedtaket omgjort!

Han kan soeke familiegjenforening i Norge.

Dette mener jeg overkjoerer alt det dere kommer med.

Og du Iki,

Det er kun en person som mener at det er noe feil med oversettelsen? Mener du i dokumentaren da?

Oversettelsen er uvesentlig for dommen? Det er jo det viktigste beviset/bevisene de har. Det eneste ogsaa kanskje.

Selvfoelgelig er selvmordsbomberens sak uvesentlig for dommen.

Det er ingen motbevis. Har de noen bevis, i det hele tatt da?

Lenke til kommentar
Iki skrev (2 timer siden):

Altså. Dette begynner å bli tåpelig...

vi kan faktisk ikke utelukke at Erna Solberg & Co. har slukt feilaktige påstander om Krekar/Ansar al-Islam stod bak terrorbomben som Dagbladet skrev om (link forrige side). Det sammenfaller i tid (2003) da forfølgelsen av Mulla Krekar begynte, og han ble stemplet som "fare for rikets sikkkerhet"

og, siden grunnlaget/bevis for å stemple ham med den merkelappen er "hemmelig" (Krekar selv har aldri fått sett dem) så vil dette spørsmålet bli hengende i luften.

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (9 minutter siden):

Har de noen bevis, i det hele tatt da?

Funn i leiligheten. Lederskap ham selv har innrømmet. Uttalelser fra flere medlemmer. År med overvåkning. Lydopptak som selv med den oversettelsen du støtter viser at han er skyldig. Osv. Osv.

Kan ikke du ramse opp hele prosessen i den italienske rettsaken siden du påstår det eneste de sa var "han har sagt han skulle brenne Stortinget i Norge, derfor må vi i Italia sette ham i fengsel her"

Lenke til kommentar
Iki skrev (20 minutter siden):

Vi kan med 100% sikkerhet si at krekar var / er en risiko for Norges sikkerhet.

langt i fra.

de som ga ham stemplet i sin tid, tror jo ikke på det sjøl engang.

hvis det hadde vært hold i påstanden, ville han jo ikke gått rundt som fri mann i Oslos gater i 17 år?

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (34 minutter siden):

hvis det hadde vært hold i påstanden, ville han jo ikke gått rundt som fri mann i Oslos gater i 17 år?

Jo, han ville kunne gått fritt i Oslo, da vi ikke kunne sende ham tilbake pga risikoen for at noe ville skje ham.

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (1 time siden):

Naa sitter jeg og ser paa avslutningen paa dokumentaren, som jeg har satt paa pause  akkurat der de skriver,

Mulla Krekar kan fortsatt, KREVE utvisningsvedtaket omgjort!

Han kan soeke familiegjenforening i Norge.

Dette mener jeg overkjoerer alt det dere kommer med.

Og du Iki,

Det er kun en person som mener at det er noe feil med oversettelsen? Mener du i dokumentaren da?

Oversettelsen er uvesentlig for dommen? Det er jo det viktigste beviset/bevisene de har. Det eneste ogsaa kanskje.

Selvfoelgelig er selvmordsbomberens sak uvesentlig for dommen.

Det er ingen motbevis. Har de noen bevis, i det hele tatt da?

Først og fremst, at noe fremsettes i en dokumentar er ikke automatisk ensbetydende med at dette synet er 100% korrekt. En dokumentarskaper kan av forskjellige årsaker velge å gjøre gitte vinklinger. Videre er det ikke slik at all relevant data nødvendigvis er tilgjengelig for dokumentarskaper. Og, man må se på hele dokumentaren i sin helhet, ikke bare utdrag. 

Uavhengig av teksten du leser, Krekar kan ikke kreve noen verdens ting vedrørende utvisningssaken. Han kan FORSØKE å anke avgjørelsen gjennom rettsystemet, gitt at det foreligger tilstrekkelig bevis for en ankesak. Men, det skal veldig mye til siden dette allerede er blitt behandlet i høyesterett. 

Han kan potensielt fortsette å klage på selve utleveringen, men siden premissene for utlevering er knyttet til utvisningen, ikke senere rettsaker, så ser ikke jeg at det skal ha noe for seg. Og dette har da også blitt avgjort i tingretten og anke har blitt avvist av Lagmannsretten i 2021, og serlig første del her er særdeles viktig, for hvorvidt man mener utleveringen er feil eller ikke så er det ikke relevant, for han er ikke lenger i landet, og vil ikke få komme tilbake. 

I likhet med tingretten peker lagmannsretten på at ettersom Krekar er utvist fra Norge, så vil han uavhengig av status i utleveringssaken ikke ha rett til å komme tilbake.

Og videre:

«Det er i anken anført at tingretten har lagt til grunn «feil bevismessig vurderingstema». Anførslene er begrunnet med at tingretten ved sin avgjørelse har lagt vekt på rettens egne «prejudisielle vurdering av utfallet av diverse tvister som vil være aktuelle følger av at ankende parts søksmål om den kongelige resolusjonens gyldighet fører frem.».

Dersom tingretten hadde anvendt «feil bevismessig vurderingstema», ville dette vært en rettsanvendelsesfeil. Lagmannsretten kan ikke imidlertid ikke se at tingretten har begått noen slik feil. Det tingretten har gjort, er å vurdere om en dom – uavhengig av resultat – vil ha slike konsekvenser for A at han har et beskyttelsesverdig behov for å få dom for sitt hovedkrav. Dette er riktig rettslig vurderingstema.

Lagmannsretten er enig med tingretten i at A, etter at vedtaket om utlevering ble effektuert 26. mars 2020, ikke lenger har et reelt behov for å få avgjort kravet om ugyldighet. En avgjørelse i saken har ikke lenger rettslig eller faktisk betydning for A.»

Så kan han teoretisk anke til høyesterett, men jeg tviler på at utfallet vil bli endret, men jeg kan naturligvis ikke avgi noen forhåndsdom. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kan jo ikke jeg heller.

Maa innroemme at jeg faar hakeslepp, naar du setter i gang.

Har hoey respekt for deg som debutant, veldig saklig og serioes.

Men jeg holder paa mitt, sa jeg tror det er best, at vi blir enige om at vi er uenige.

Har gaatt noen runder paa dette her naa.

Men det er nok av andre mistenksomme sider av denne saken.

Skal vi roe ned, denne hjemmkomsten litt naa?

Lenke til kommentar
Iki skrev (30 minutter siden):

Jo, han ville kunne gått fritt i Oslo, da vi ikke kunne sende ham tilbake pga risikoen for at noe ville skje ham.

ja det er en side av saken,

men "farlig for rikets sikkerhet" så skulle man tro det var tryggest å holde personer innesperret?

det at dette aldri skjedde med Krekar, kan man lett tolke som at det ikke lå særlig mye tyngde i merkelappen de satt på ham.

Lenke til kommentar
Iki skrev (3 minutter siden):

Man skulle tro det, men det er altså ulovlig.

ja heldigvis kanskje. Hvis ikke, kunne "folkefiende" i praksis endt som en "forvaringsdom" på livstid, men med den store forskjellen at folk som faktisk dømmes til forvaring, får innsyn i bevisene/grunnlaget for straffen.

Det har jo aldri Krekar eller Meling fått innsyn i.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...