Gå til innhold

Mullah Krekar er uskyldig.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
The Avatar skrev (23 timer siden):

Grunnen til at han er i Italia er jo at han er utvist frå Norge, og ettersom Italia ikkje har dødsstraff og dei ville ha han så kunne han sendast dit. 

Kva italienerane har lagt til grunn klarer eg ikkje å engasjere meg så tungt i. Har det skjedd justismord i Italia så får italienerane stå for det. I alle tilfelle så vil han aldri kunne reise til Norge så lenge han er utvist. 

Tenker det samme her. Italia har, etter internasjonal standard å dømme, et velfungerende rettsvesen. Når Krekar ikke har oppholdstillatelse i Norge (der er det ikke uenighet, eller?), ser jeg heller ikke noe i veien med å sende ham til Italia. Norsk rett behøver ikke overprøve Italias evne til å vurdere skyldspørsmålet. Avatar har helt rett i at det er Italia og Krekars problem om han skulle være uskyldig dømt i Italia.

Trådstarter har likevel gode poeng med forhåndsstemming, ivrig påtalemyndighet og domstoler med svært stor tillit til påtalemyndigheten og politi, nærmest til det naive.

I tillegg til Liland-saken, som er en skandale for seg, har fetteren til Tengs hatt et vedheng ved seg som drapsmann ved dommen i den sivile saken som fulgte straffesaken.

Baneheia-saken kan ende opp som en av de store skandalene. Nå er Kristiansen en dømt pedofil , men det gjør ham desto enklere å mislike, og kan ha bidratt til å vende saken mot ham, både i media og i rettssystemet. Andersen visste utvilsomt å spille på akkurat dette.

Vi har to store saker som kunne endt som skandaler. I Gry-saken ble mannen frikjent. Det er vanskelig å vite sikkert hva som skjedde, men da er frifinnelse det som er riktig å gjøre. Den andre saken pågår ennå, og er Lørenskog-forsvinningen. Uten tekniske bevis har saken justismord-potensiale, dersom ektemannen skulle bli dømt på indisier. Media har ikke akkurat hjulpet de siktede i noen av disse sakene, og det er fort gjort å forhåndsdømme i ønsket om å få noen stilt til ansvar.

Må bare nevne Orderud-saken også. Her bygger hele saken på indisier og shady vitnemål. Per løy i retten, og det hjalp ham ikke akkurat. Selv om det skulle være sannsynlig at Per og Veronica har vært involvert, mener jeg at tvilen skulle frikjent dem. Kristin og Grønnerød har delvis tilstått, og kunne dømmes ut fra egen medvirkning i henhold til forklaringen.

Det som er felles med Baneheia-saken og Orderud-saken, er at personer som ble dømt i saken, har blitt trodd på forklaringene når de har dratt inn andre mistenkte, og de har etter alt å dømme fått strafferabatt for forklaringene, og dermed hatt et motiv for å dra inn andre i forklaringene.

Lenke til kommentar

Interessante tanker rundt rettsvesenet vaares Cascada8. 

Fremover tror jeg vi kommer til aa se mangen rulleklare hoder, som kjemper, for aa ikke miste ansikt.

Eller gjoer vi det? Kommer det til aa bli mistenkelig stille kanskje?

Utvisningsvedtaket ble gjort paa en rettskraftig dom i Italia.

Dommen kan naa bli omgjort.Han kan bli kjent uskyldig.

Derfor kan han, hvis det skjer, be om gjenopptakelse av utvisningsvedtaket og soeke familiegjenforening.

Og jeg sier enda en gang. Jeg tror ikke det er Sylvi Listhaug, som avgjoer soeknadene. (eller er det det?)

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (1 time siden):

Ja, men allikevel, maatte det et utvisningvedtak til for aa sende ham til Italia. Dette utvisningsvedtaket, kan han anke.

Han kan kun få erstatning, som da vil komme fra Italia. 

Han var allerede utvist fra Norge. 

Eneste grunnen til at han ikke ble sendt ut var at det var risiko bak dette.

Å sende ham til hvilket som helst annet land har null risiko. 

Norge kunne sendt ham til Italia uten noen som helst rettsak der, men da ville Italia blitt sinte på Norge, dette unngikk vi nå.

Norge har medhold fra Menneskerettsdomstolen. De har allerede vunnet frem rundt utestengelsen. 

Han kan ikke komme tilbake til Norge, da han er utenfor Norges grenser allerede.

Utestengelsen gjelder også for Italia, så de kan finne på å sende ham til Irak. 

Grunnlag for utvisning:

Han har brutt Norsk lov, og sonet for dette.

Han har sonet straff i utlandet innen de siste 5 årene.

Han regnes som farlig for rikets sikkerhet. 

Han har ikke gyldig oppholdstillatelse. 

Det er ikke noe grunnlag for at han skal komme tilbake til Norge. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (4 timer siden):

Og alt det andre du skrev hindrer ikke tilbakekomst.

Han kan sjølvsagt alltid søke om å få utvisingsvedtaket oppheva, men her er nok terskelen særleg høg.
I tillegg kan han søke om besøksvisum eller opphaldsløyve når perioda for utvisninga har gått ut. Eg kjenner ikkje til kva vedtak som er fatta for Krekar, me UDI kan vedta utvising i 1, 2, 5, 10 år eller for alltid. Har Krekar blitt utvist på livstid så vil han aldri få visum om han søker. Om utvisinga gjaldt for 10 år eller mindre så vil han kunne søke om visum eller opphaldsløyve.

Den andre måten han kan kome tilbake på er ved å klage på at utvisingsvedtaket blei fatta på feil grunnlag. Vilkåra for at UDI kan utvise han er:

• du har brutt norsk lov eller har blitt straffet for et lovbrudd i et annet land
  • du har fått en oppholdstillatelse etter å ha gitt uriktige opplysninger til norske myndigheter
  • du oppholder deg i Norge uten oppholdstillatelse eller gyldig visum
  • du lar være å forlate Norge etter å ha fått en utreisefrist, for eksempel etter å ha fått avslag på søknad om beskyttelse (asyl)
  • du har arbeidet i Norge uten en oppholdstillatelse som gir deg rett til å arbeide
  • du har oppgitt uriktig identitet til norske myndigheter, eller holdt tilbake opplysninger om at du har en annen identitet i ett annet land
  • et annet Schengenland har utvist deg 

Merk at rulleblad i Norge eller utlandet er i seg sjølv grunnlag for utvising. Så dersom Krekar skal krevje at utvisingsvedtaket må opphevast så må han i få oppheva dei dommane har har fått. Så lenge han har rulleblad så er minstevilkåret for utvising oppfylt. UDI kan ikkje utvise ein person som ikkje har rulleblad og som elles ikkje har brutt vilkåra for opphaldskriteria, men Krekar kjem ikkje i den kategorien.

Ein kan sjølvsagt meine at at grunnlaget for å utvise Krekar er tynt, og at det er urettferdig at Krekar må forbli utvist når andre har begått meir alvorleg kriminalitet utan å bli utvist, men Krekar vil ikkje ha nokon rettigheiter til å få reise tilbake til Norge.

UDI kan legge til grunn familiære forhold i vurderinga for dei som har barn, sambuar eller ektefelle når saka blir vurdert, men det er ingen rettigheit.
Derimot kan ein krevje å ikkje bli utvist dersom ein risikerer å bli utvist til eit land der ein risikerer dødsstraff eller tortur. Ein kan også krevje å få forbli i Norge dersom ein er utanlandsk statsborgar men som er født og har budd heile livet i Norge.
Krekar er ikkje født i Norge så det vilkåret kan han ikkje pårope seg. Derimot kan han pårope seg at han risikerer dødsstraff i Irak, dette var også grunnen til at han lenge ikkje kunne utvisast. For Norge sin del så ordna dette seg når Italia ville ha han utlevert, for då kunne han utvisast frå Norge.
Nå er det Italia som bestemmer framtida til Krekar. Eg har ikkje sjekka opp kva vilkår Italia har for utvising, men som Schengenland så reknar eg med at vilkåra er ganske så like dei norske vilkåra. Så italienerane kan bruke rullebladet mot Krekar for å fatte utvisingsvedtak, men dei kan ikkje sende han til Irak så lenge han risikerer umenneskleg behandling der. I praksis vil det bety at Krekar vil sitte fast i Italia etter at han er ferdig med soninga.
Ei eventuell familiegjenforening må nok foregå i Italia.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Takk for saklig og objektiv informasjon, TheAvatar.

Maa paa en maate boeye meg, ser at du har en mye stoerre kunnskap en meg i dette.

Men, Krekar var i Norge, ble sendt ut paa feil dom. 

For meg blir det riktig, at utvisningssaken og familiegjenforeningen, overkjoerer alt, det du skrev. Spesielt, naar det er saa store feil.

Men jeg er ikke advokat eller dommer, saa vi faar se.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Karltorbj said:

Takk for saklig og objektiv informasjon, TheAvatar.

Maa paa en maate boeye meg, ser at du har en mye stoerre kunnskap en meg i dette.

Men, Krekar var i Norge, ble sendt ut paa feil dom. 

For meg blir det riktig, at utvisningssaken og familiegjenforeningen, overkjoerer alt, det du skrev. Spesielt, naar det er saa store feil.

Men jeg er ikke advokat eller dommer, saa vi faar se.

Håper du Krekar kommer tilbake til Norge?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg haaper at han skal faa, en rettferdig behandling og frihet, til aa gjoere hva han vil. 

Vil bare minne dere paa, at det sitter en uskyldig mann, doemt paa feil grunnlag , med en 12 aars dom, nedi Nord Italia.

Der det er veldig lett, aa faa mistanke om korrupsjon, i fra myndighetenes side.

Der legger jeg vekk, reaksjoner paa fundamentalistisk tro, hudfarve, fordommer,  ( proever ihvertfall ), for dette er ikke riktig.

Husk, det er minioritetene, korrupte styrer, liker aa bruke som syndebukker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Antakelser og tanker er helt greit, men naar det i et innlegg freks, sies at Norge har medhold i fra menneskerettsdomstolen, da maa jeg reagere og sjekke det ut.

Mullaen og Meling, NRK dokumentaren, arkivet/dokumentar/engasjerende serier, brukes som emne og dokumentasjon og tanker en har rundt det.

Proever aa stille spoersmaal av og til, for aa hjelpe diskusjonen ut av ei blindgate, hvor hakket i platen starter, fare for avsporing, engasjere

Det viktigste er vel en god tone der en ikke er haarsaar, og klarhet paa om du er i tankeland eller faktaland.

Men jeg er ogssa en debutant, som brenner veldig, for denne saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...