Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nytt internett - veldig treigt.

Anbefalte innlegg

Hei,

Har tidligere hatt internett fra Telenor som fungerte godt. Borettslaget har gått over til fibernett fra "eero" (?), som skulle fungere bedre.
Ofte faller nettet ut når jeg scroller på mobilen, f.eks slik at videoer på instagram spiller i 1-2 sekunder og ikke laster. På datamaskinen kan jeg se noen videoer på Youtube, men de fleste lagger og er umulig å spille av. 

Når jeg kjører hastighetssjekk på nettet er det topp hastighet. Ofte kan en video ikke ville la seg avspille på datamaskinen, men går fint på mobilen.

Ingen av disse tingene var et problem før. Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Først må du finne ut om dette gjelder flere/alle, eller bare deg. Sjekk om andre i borettslaget har samme feil. 

Lenke til kommentar

Eero er vel bare wifi-løsningen. Regner med det har kommet noe info fra borettslaget for hvilken leverandør som er brukes, slik at man vet hvilken kundeservice man skal kontakte. 

Hva står det på "ISP"-feltet hvis du besøker denne websiden?: https://www.whatismyip.com/

Edit: Denne kan gi litt mer synlig info hvor hvilken internettleverandør man har: https://www.whatismyisp.com/

Endret av NULL
Lenke til kommentar
NULL skrev (3 minutter siden):

Eero er vel bare wifi-løsningen. Regner med det har kommet noe info fra borettslaget for hvilken leverandør som er brukes, slik at man vet hvilken kundeservice man skal kontakte. 

Hva står det på "ISP"-feltet hvis du besøker denne websiden?: https://www.whatismyip.com/

Edit: Denne kan gi litt mer synlig info hvor hvilken internettleverandør man har: https://www.whatismyisp.com/

Det har faktisk ikke kommet noe informasjon i det hele tatt, annet enn en installatør som kom og ba meg laste ned "eero" appen. På ISP står det NextGentel, så det er vel kanskje det som er internettleverandør.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Nuttery said:

Det har faktisk ikke kommet noe informasjon i det hele tatt, annet enn en installatør som kom og ba meg laste ned "eero" appen. På ISP står det NextGentel, så det er vel kanskje det som er internettleverandør.

Da hadde jeg ringt NextGenTel som en start her. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Nuttery skrev (1 time siden):

Hei,

Har tidligere hatt internett fra Telenor som fungerte godt. Borettslaget har gått over til fibernett fra "eero" (?), som skulle fungere bedre.
Ofte faller nettet ut når jeg scroller på mobilen, f.eks slik at videoer på instagram spiller i 1-2 sekunder og ikke laster. På datamaskinen kan jeg se noen videoer på Youtube, men de fleste lagger og er umulig å spille av. 

Når jeg kjører hastighetssjekk på nettet er det topp hastighet. Ofte kan en video ikke ville la seg avspille på datamaskinen, men går fint på mobilen.

Ingen av disse tingene var et problem før. Noen tips?

Prøvde å lese meg opp på hva "eero" var, men skjønte ikke helt hva de tilbyr. Er de en leverandør av rutere/repeatere/mesh? Virker som et fordyrende og fordummende mellomledd.

Jeg har en gammel Zyxel-ruter (sikkert ti år gammel) og en fiberboks fra Nextgentel og kunne ikke vært mer fornøyd.

1.jpg

Endret av KarvaBlad
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (17 minutter siden):

Prøvde å lese meg opp på hva "eero" var, men skjønte ikke helt hva de tilbyr. Er de en leverandør av rutere/repeatere/mesh? Virker som et fordyrende og fordummende mellomledd.

Jeg har en gammel Zyxel-ruter (sikkert ti år gammel) og en fiberboks fra Nextgentel og kunne ikke vært mer fornøyd.

1.jpg

Jeg har ingen anelse. Har fått nytt modem og router i alle fall... Aldri hatt noe problemer med internett tidligere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, KarvaBlad said:

Eero er en wifi-ruter når det er kun én enhet, men kan vel videre bygges ut med flere enheter for mesh-nettverk for å få bedre dekning. Eero som selskap ble vel kjøpt opp av Amazon for noen år tilbake. Antar NextGenTel som leverandør her har en del innsikt i hvordan enheten fungerer, hvordan forholdene er, hvilke enheter som henger på osv.

Så vel egentlig ikke fordyrende, da første enhet i seg selv blir en ganske standard wifi-ruter (riktignok vel med færre ethernet-porter og en noe enkel wifi-implementasjon). Men skal man ha mesh i tillegg, bygger man videre på denne i stedet for at man har en ruter der man i tillegg må ha minst to ekstra aksesspunkt for å få mesh (men med det sagt, en del rutere vil da også være slik at de fungerer som en del av mesh-løsningen).

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...