Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Støre med strømløfte: – Vi skal gjøre det vi kan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Yessmann skrev (15 minutter siden):

Jeg skal love deg at blir prisen 10 kr/kWh, så reduserer nordmenn forbruket.

Med slike priser blir vår egen, lokalproduserte, rene, fornybare vannkraft ikke konkurransedyktig.

Folk kastes ut i fattigdom, eldre fryser ihjel hjemme, og noen vil sikkert tjuvkoble lyktestolper for å lade elbilen. Folk vil ty til gass, kull, olje (som beleilig nok ble forbudt kort tid før strømprisen steg) og vedfyring, som skaper smog i byene i samme grad som dieselbiler.

Alt dette i et land som er iskaldt og kupért, men selvforsynt med olje, gass og vannkraft.

• Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Mannen med ljåen said:

Hvorfor er det ønskelig at vi reduserer forbruket? Vi bruker åpenbart ikke mer enn vi må for å leve verdige liv, vi har aldri sløst.

Om vi skal ytterligere redusere forbruket, går det urimelig ut over livskvaliteten.

Fordi nordmenn (og andre vestlige mennesker) sitt forbruk ikke er bærekraftig. Når hver og en av oss forbruker (som da går på bekostning av ressurser og da igjen utslipp som igjen forpester livet til folk på jorda) som en liten landsby i Afrika er ikke befolkningstallet problemet - forbruket er. Får vi forbruket ned til et edruelig nivå er så og si alle utfordringer løst - inkl strømprisen.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Mannen med ljåen said:

Det var ikke en stråmann.

Forbruket skal reduseres på bekostning av livskvaliteten til de som ikke har råd. 

Livskvalitet er ikke å ha 25 grader i stua. Du kan fint klare deg med 19-20 og en genser. For hver grad over 19 grader er det noe rundt 20-30% økning i energibruk mener jeg å ha hørt. 

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (29 minutter siden):

2-3 % utfra hvilken prisøkning? Det står det ingenting om i artikkelen. Dessuten var prisøkningene "kunstige" - hva nå det betyr. Kan derfor ikke forholde meg til de tallene.

Jeg skal love deg at blir prisen 10 kr/kWh, så reduserer nordmenn forbruket.

Selvfølgelig gjør de det hvis prisen er høy nok,
Så er jo spørsmålet om det er en "god ting", når eldre folk sitter og fryser halvt i hjel.
Jeg synes det er en dårlig form for sparing.

• Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Mannen med ljåen said:

Si det til folk med lungeproblemer. De fattigste vil ikke ha råd til å bruke ovnen i det hele tatt, og man risikerer at vannrørene fryser.

Jeg har astma og diverse lungeproblemer selv, så kan jeg overleve med genser i stua kan andre det også. Og jeg vil gjerne lese om alle disse såkalte menneskene som fryser ihjel i stua si hvert år her i Norge som du og andre til stadighet hevder å tale på vegne av.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Det er lav risiko for strømrasjonering til vinteren. Sånn sett er ikke eksporten noe stort problem. At media spiller på frykt og andre følelser er ikke noe nytt, så den biten er bare å ta med de vanlige klypene salt. Det beste er å bare grave litt i fakta selv så man blir trygg på hva som bør tas med hvor mye salt.

Hovedproblemet nå er altså IKKE forsyningssikkerheten i Norge, men prisnivået i store deler av Europa.

En risikoanalyser inneholder også ofte en konsekvens.
Resultatet av lav risiko, men svært alvorlig konsekvens er ikke "ikke noe stort problem".

Opptil 20% sjanse for strømrasjonering er ikke noe man bør trekke på skuldrene av.
Dette kan få meget alvorlige konsekvenser.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (5 minutter siden):

Jeg har astma og diverse lungeproblemer selv, så kan jeg overleve med genser i stua kan andre det også. Og jeg vil gjerne lese om alle disse såkalte menneskene som fryser ihjel i stua si hvert år her i Norge som du og andre til stadighet hevder å tale på vegne av.

Du vet at det finnes flere, og mer alvorlige lungeproblemer enn dine?
En eldre, nær bekjent blir helt ødelagt av norsk vinter, og må emigrere til venner i Kenya om vinteren for helsen. Corona gjorde det vanskelig i år, og han var så dårlig at jeg ble bekymret. At du klarer noe betyr ikke at alle andre klarer det samme.

Her er en tragisk historie fra 2003, mens strøm fortsatt var tilgjengelig for fattige:

https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/kv0L6/to-eldre-froes-i-hjel-i-julen

Sitat

To eldre mennesker fra Oslo døde av sterk nedkjøling i løpet av julen.

Legene advarer gamle mot å spare strøm og ber de pårørende passe ekstra på, skriver Aftenposten Aften.

I løpet av julen ble til sammen fem eldre over 65 år lagt inn på Ullevål universitetssykehus på grunn av nedkjøling, tre av dem med en kroppstemperatur på under 30 grader. Alle ble funnet hjemme i sin egen, iskalde leilighet. I det verste tilfellet var temperaturen helt nede på 26 grader.

— En kroppstemperatur på 26 grader vil være livstruende selv for en ung og frisk person, sier avdelingsoverlege Annette Hylen Ranhoff ved Ullevål universitetsykehus.

I løpet av en normal vinter får sykehuset inn to til fire nedkjølte eldre. Nå er det kommet fem på bare et par uker. Ranhoff tror dette skyldes sterk kulde kombinert med oppmerksomheten rundt de høye strømprisene. Hun advarer imidlertid eldre som ikke vil skru opp varmen for å spare penger.

— Eldre kan for eksempel falle, og hvis de blir liggende på et kaldt gulv, kan de raskt bli nedkjølt, sier Ranhoff.

Hun mener familie og pårørende bør se til sine gamle og sørge for at leilighetene er varme nok. (NTB)

Dette trenger ikke å skje i et land selvforsynt med vannkraft.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (19 minutter siden):

Si det til folk med gikt eller lungeproblemer. De fattigste vil ikke ha råd til å bruke ovnen i det hele tatt, og man risikerer at vannrørene fryser.

Her var vel det du svarte på nordmenns overforbruk, og da handler det om å dempe det ekstreme overforbruket. For eksempel er det overhodet ikke noe problem for de fleste å ha 19 grader i stua fremfor 22. Ullsokker og genser bør ikke være et helt ukjent fenomen for de fleste!

Vi nordmenn har vært bortskjemte med utrolig lave strømpriser lenge, og vi som er godt stilte økonomisk i dette landet bør klare å kutte overforbruket litt. Det er egentlig ikke så veldig vanskelig. De som sliter med å få endene til å møtes, eller de få som er avhengige av høy temperatur innendørs er ikke mindre viktige, men de er heller ikke problemet. Problemet er overforbruk, ikke forbruk.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Tørrår er vel først og fremst definert av forholdet mellom behov(forbruk) og produksjon. Fra og med 2000 har vi hatt netto import 6 av 23 år. https://www.ssb.no/statbank/table/08307/tableViewLayout1/

Siden vi har utenlandsforbindelser er det også viktig å se energisituasjonen i Norge opp mot energisituasjonen i de land vi er tilknyttet. Nå er vi inne i tidenes energikrise i Europa så da er det kanskje ikke så rart at det blir eksport når energisituasjonen her tross alt er litt roligere. De sliter nok mer med bekymringer for vinteren i Tyskland enn vi gjør her. Det gjør jo noe med betalingsvilligheten på hver side av kablene. Alt har en pris og vi har strukket oss relativt langt med tanke på forsyningssikkerhet. Lengden vi har strukket oss (7 TWh under median fyllingsgrad) er selvsagt avhengig av betalingsvilligheten på den andre siden av kablene. Men villigheten vår er ikke større enn at vi krever temmelig høye priser for å gidde å eksportere noe nå. Vi gir ikke bort kraft over en lav sko for å si det mildt. Den selges for blod og svette-priser. Kjipt for både de som kjøper kraften vår og de på norsk side som opplever prissmitte selvsagt. Men hvis vi klarer å holde pris- og forsyningssikkerhetssituasjonen litt adskilt så har vi altså en litt anstrengt forsyningssituasjon (ikke noe kritisk), men en mye mer ekstrem pris-situasjon for hytteeiere, næringsliv og det offentlige. Private husholdninger har ikke like ekstrem prissituasjon på grunn av strømstøtten. Noe høyere priser enn normalt - men ikke så ekstreme slik hyttefolket, næringsliv og det offentlige opplever.

Hvis "tørrår" skal defineres som forholdet mellom behov og produksjon i et felles marked med utlandskapasiteten i kablene så blir jo diskusjonen en annen, og forsyningssituasjonen svært dårlig til høsten. Det er årsaken til rekordpriser.

Tørrår er vel betegnelsen på den hydrologiske balansen mht. vannkraftsystemet., og NVE har brukt et nivå som er 20% lavere enn et normalår. Altså 80% eller lavere, og det hadde vi i fjor og vi har der i år i NO2, NO1.

Dette er årsaken til NHO / Lier-Hansen sin uttalelse i saken, her i TU. Bekymringen for at lave magasiner går ut over forsyningen til industrien som er avhengig av fastkraft, den som kunne leveres alle årets timer, i 19 av 20 år. Da er magasinvann essensielt!

Årene med nettoimport av kraft I sommermånedene for å sikre magasinvann til vinteren burde da gjelde i år, som i tørråret 2003.

Når du nevner 6 år med netto import, så er vel alle disse tørrår da, OG import I fyllingsperioden april-oktober?

Lenke til kommentar

Hvor varmt man har det hjemme er en privatsak, og hvis nordmenns påståtte overforbruk ligger i at de ikke liker å ha ullgenser og ullsokker i egen stue, så er ikke det så ille.

Ikke alle er rike, bare fordi det er et rikt land. Å gjøre strøm til et luksusgode for de rike vil ikke hindre de rike sitt overforbruk. Det vil bare ytterligere undertrykke de fattige som ikke har råd.

Hvorfor gjør vi dette mot oss selv? For at Tyskland skal slippe å ha atomkraftverk på egen jord?

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (2 timer siden):

Litt mer fakta:

image.png.cf96725e9890be9ecbd7b59899649007.png

Nå bikket vi 1,4 TWh netto eksport i juli.
Det å direkte sammenligne fyllingsgraden med tidligere år blir bare helt feil.

Det blir som å si at man alltid har klart seg med et par favner ved gjennom vinteren før. 
Problemet er bare at tidligere år, så er det bare du som har brukt av veden.
I vinter skal flere av naboene dine også bruke av den samme veden.

Huff, nå kom jeg i skade for å sammenligne nettoeksporten for juli 2022 med tidligere år. Hvorfor skulle det bli helt feil?

151258631_Julieksporttidligerr.png.c90e0f5eb685991ec3ae18386feeae5b.png

Kilde: Tabell 12824 hos SSB

• Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

2-3% reduksjon er knapt statistisk signifikant.

De siste 10 årene har vi eksportert et kraftoverskudd på i gjennomsnitt 9,1% av produksjonen vår. Altså 3-4 ganger så mye som "knapt statistisk signifikant". I følge en del andre her er det forskjell på himmel og helvete.

Edit, jeg glemte å legge ved en kilde. Siste kolonne er snitt av de ti årene, men jeg glemte å skrive tittel på kolonna.

294571451_Eksporttidligereriprosent.png.753dc938c8bfcee6a41c89b569cebf60.png

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Huff, nå kom jeg i skade for å sammenligne nettoeksporten for juli 2022 med tidligere år. Hvorfor skulle det bli helt feil?

151258631_Julieksporttidligerr.png.c90e0f5eb685991ec3ae18386feeae5b.png

Kilde: Tabell 12824 hos SSB

Du forstår fortsatt ikke det helt grunnleggende her.
Skal man eksporterer en vare, så bør man ha et overskudd av den.

Les litt historie:

Sitat

I motsetning til hva som skjedde under hungersnøden i 1780, forble irske havner åpne i 1845-1846 under press fra protestantiske handelsmenn, og til tross for hungersnød fortsatte Irland å eksportere mat. Mens hele familier sultet i deler av øya, dro matkonvoier tilhørende utleierne , eskortert av hæren, til England.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du har rett. Det er stor forskjell på 3 og 9. Særlig når de 9% av produksjonen er helt unødvendig eksport, mens de 3% av produksjonen antakelig skyldes folk som kjørte mer dieselbil eller investerte i gassovn på grunn av alt snakket om strømpriser. Jeg har selv brukt mer gass og diesel i det siste for å dekke de samme behovene som strøm tidligere kunne. Behovene er der uansett, men nå er det viktig å ikke bruke strøm, så vi kan eksportere mer til Tyskland. Med alt snakket om strømrasjonering er jeg glad jeg ikke solgte diesel-stasjonsvogna.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...