Gå til innhold

Støre med strømløfte: – Vi skal gjøre det vi kan


Anbefalte innlegg

Mannen med ljåen skrev (45 minutter siden):

Pris påvirker ikke norsk forbruk.

Det er jo en ganske oppsiktsvekkende og kontroversiell påstand. Jeg synes du burde støtte opp under påstanden med ganske mye dokumentasjon siden det er såpass kontroversielt. Ta gjerne med salgsstatistikker på ulike energisparetiltak, eller trend på googlesøk på energisparing og lignende. Jeg tror deg rett og slett ikke før du dokumenterer påstanden godt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mannen med ljåen skrev (2 minutter siden):

Og det er kun det norske forbruket som er norske kraftverk sitt ansvar.

Hvor kan jeg lese mer om dette påståtte ansvaret? Vennligst ikke si "i norsk etikk, moral og bygdedyr-håndbok". Du mangler også en forklaring på 2001, 2003, 2004, 2006, 2010 og 2019 hvor vi var netto kraftimportører. Hvor ble det av det påståtte ansvaret da?

Mannen med ljåen skrev (7 minutter siden):

Totalt forbruk fra norske kraftmagasiner = norsk forbruk + eksport - import - norsk kraft produsert på andre måter enn fra norske magasiner

Enig så langt? Hvis du er det så kan vi sette totalt forbruk inn i ligninga for ny magasinfylling:
Nei, ikke enig så langt.

Vennligst kutt personangrepene. Bare svar saklig med en korrigert ligning.

Mannen med ljåen skrev (8 minutter siden):

Fortsatt enig?

Hva er poenget her?

Poenget er å komme fram til en matematisk ligning for magasinstanden, så vi i hvert fall kan ha det matematiske grunnlaget for å diskutere hvordan de ulike parameterne påvirker ligningen. Så, er du enig i den ligningen eller kan du korrigere den?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vil ikke en slik likning vise at vi eksporterer strøm, selv om det er tvil om vi har nok strøm for oss selv?
Hvis alt er fint, hvorfor går prisen opp og energisikkerheten ned?
Hvorfor trenger du alt med teskje, forstår du det ikke?
Ja, du kamuflerer det ved å gruppere norsk forbruk og eksport i samme kategori. Men faktum er at nordmenn trenger strøm, og Tyskland kan klare seg selv. De er ikke vårt ansvar.
Hvis internasjonalt samarbeid betyr noe annet enn at Norge skal ofre seg, så kunne f.eks. Tyskland flytte noen strømkrevende fabrikker til Norge. En Volkswagen-fabrikk i Finnmark er mer fornuftig mtp. norske arbeidsplasser og Ohms lov, enn å sende strømmen til Wolfsburg.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Simen1 said:

Jeg ser at både du og flere her i tråden ikke har fått det med dere ennå, så jeg må bare be deg google strømstøtteordning og se hva som er gjort og hva som er vedtatt plan fremover. Regjeringen har støttet strømforbrukerne med ganske mange milliarder allerede, så det å hevde at ikke noe er gjort ennå er både kunnskapsløst og ignorant.

 

6 hours ago, Simen1 said:

Da misforstår du meg. Jeg sier jo at virkemiddelet for å spare på vannet er høyere priser. Høyere priser betyr lavere eksport, siden eksporten konkurrerer mot blant annet fossil kraft. Vi kan fint prise oss ut av eksporten. Null problem. Men nå klarer jo ikke det norske folk å ha to tanker i hodet på en gang så da kommer de med ildsinte motstridende krav - eller så kortslutter de.

Da er det godt vi har deg Simen1 som kan sette ting på plass for oss. Setter stor pris på dine innlegg i mange sammenhenger, men her mener jeg du er på villspor og din støtte til det som skjer med strømprisene er betenkelig og muligens lite gjennomtenkt. Og strømstøtten er som å feie søppla under teppe og tro problemet er løst.

Det er ikke solidaritet eller ønske om å hjelpe Europeere som er drivkraften bak Norges salg av strøm til EU/UK. Da hadde man solgt strømmen langt billigere enn det man gjør nå. Vår strøm bidrar faktisk til med å gjøre livet til den ganske europeer mer komplisert og er fordyrende. Dette fordi der landet selv ikke lenger er i stand til å brøfø sine borgere med energi, så blir man prisgitt markedsøkonomien som slettes ikke setter alle kluter til for å sørge for strøm til mor Olga, men som gjør det de kan for å melke og tyne så mange kroner man kan ut av folkeslagene. Faktisk så minner metodikken, som AP hegner om, mest av alt om det en viss sheriff fra Notingham gjorde, med tilhørende maktoverhoder, hviss største fornøyelse var å lage mest mulig kvalm for "folk flest", eller for å ta en mer moderne toneart, "Vanlige folk". 

Ethvert land MÅ kunne sørge for energi til sine egne selv. Miljøvennlig energi er kortreist energi, og ikke minst, hva dagens situasjon er ett klokkeklart og ubestridelig bevis på, så er kortreist energi i aller høgste grad sikkerhetspolitikk i høygir, beste garantist for fred og en av få ting, i tillegg til helse, utdanning og infrastruktur, som ett hvert land ikke bare bør, men MÅ sørge for selv. Å oppfordre til energiutveksling slik vi ser det i dag er å oppfordre til konflikt.

I mindre skala, som mellom land med tilnærmet likt lynne og tankegang, som det skandinaviske markedet engang var ett eksempel på, så kan man selvsakt utveksle energi, men i hovedsak bør og skal ett land være selvforsynt. 

Krisen i Europa er en kreasjon fra politikere som gav avkall på landets sikkerhet for billig profitt og miljø gimmick (les vindturbiner). Tyskland med sin ustabile vindkraft, nedlagte atomkraft og satsing på gass fra kriminelle av verste sort er ett sorgens kapittel og unødvendig eksempel på dette. .Det hele  gjør meg bare trist som faen.. er vel en 30000 talls møller-ish i Tyskland som om ett tiår fra nå går inn i en ny fase for stadige utskiftninger etterhvert som de blir for gamle vs byggeår. Disse er IKKE i stand til å levere energi nok slik ståe er pr i dag engang, og det ser vi i enda større grad nå som Tyskland starter oppatteatte gamle kullkraftverk..   Yuippie! Fremtiden er lys... eller egentlig mørklagt.....

Å kalle det usolidarisk å tenke "Nei til strømkabler" er tøv. Politikken som har blitt ført, og som har ført oss hit, inkludert politikken her på berget gjennom ACER avtaler og Støres ønske om å bli strategisk partner med EUs "grønne politikk" er hva som er usolidarisk. Man må gjerne utveksle teknologi og kunnskap, og man må mer enn gjerne hjelpe hverandre med å bygge opp hverandres energiresurser gjennom kjøp og salg av tjenester/teknologi, men selv om vi kan låne naboen ett melkespann nå og da når kua hans døde så må naboen fortest råd skaffe seg en ny ku skal begge gårdene klare seg på sikt.

Etter å ha lest artikkelen ovenfor sitter man igjen med ett spørsmål.. Hva sa egentlig Støre? 

Man må lese flere andre intervjuer med Støre for å få klarhet i hva han vil. I E24 finner vi dette (link)

Quote

Statsminister Jonas Gahr Støre avviser å gripe inn i kraftmarkedet og handelen med utlandet.

😀😀😀Men han skal følge bedre med😀😀😀.

Jo du Støre, det hjelper nok....

Vi kan med andre ord forvente oss, ... absolutt ingenting. Men han skal i flg. TU artikkelen fylle magasinene... Jasså? med bøtter og spann eller skal han i media og ta æren for regnvann om det måtte komme en gang.???  "Se hva vi fikk til!".. Ser det for meg. For en måneds tid siden gikk han i media og tok æren for at tapping av magasinene så ut til å stagnere. I dag er eksporten høyere enn på laaang tid.

Støre har ingen agenda for å sikre fyllingsgraden i magasinene våre. Hans agenda er å knytte EU og Norge sterkere sammen og med det må den menige mann føyer seg etter EUs ønsker og behov.

Thank you for nothing!

Endret av EremittPåTur
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Målet er åpenbart å fjerne alle skiller mellom Norge og EU.

Alle argumenter for at Norge skal koble seg til det ødelagte, tyske energinettet, med dårlige, flere ganger tilbakeviste argumenter, og faktisk rasismeanklager, tyder ikke på gode argumenter, men at de som støtter galskapen er lojale til EU før Norge.

Men de har ingen argumenter, og vil ikke innrømme at de egentlig er for norsk EU-medlemskap.

 

 

 

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Vil ikke en slik likning vise at vi eksporterer strøm, selv om det er tvil om vi har nok strøm for oss selv?

La oss bare først bli enige om det matematiske grunnlaget, ligningen, før vi begynner å anvende ligningen. Du var ikke enig i ligningen og er svar skyldig på hvordan den bør være.

Jeg er ikke skrudd sammen sånn at jeg har en konklusjon - og bare trenger å lete etter og tilpasse grunnlaget sånn at jeg får det til å stemme med konklusjonen.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
EremittPåTur skrev (1 time siden):

<..>

Det blir for mye å svare detaljert på alt du skriver, så jeg skal svare litt mer generelt. Det er fint og flott med selvforsyning - særlig på viktige varer. Vi skulle gjerne vært selvforsynte på langt flere varetyper og råvarer enn vi er i dag. Men nå er det ikke sånn at Norge har hverken det geografiske eller klimatiske grunnlaget til å være selvforsynt på alt viktig. Og særlig ikke på alt vi forventer og tar for gitt i et moderne samfunn. Vi har riktignok trukket noen gull-lodd i det geografiske lotteriet, men selv vi, og selv ikke et mye større land som Russland, er selvforsynte på alt man ønsker av et moderne samfunn. Inkludert livsnødvendige varer.

Nå er jeg ikke noen globalist i fri dressur, men jeg tror vi alle bare må innse at verden per i dag - er ganske så global på en rekke varer - inkludert de livsviktige. Vi kan diskutere hvorvidt det er bra eller dårlig og for hvilke varetyper osv til vi blir blå - men vi må erkjenne at det er sånn det er. Mange vil sikkert plassere meg i bås angående globalisme, EU, EØS og ACER og deretter bære meg til galgen for det. Men poenget er at uansett om jeg bidrar i disse trådene eller ei - så er verden slik den er, ganske globalisert for tida. Det er jo et godt utganspunkt å kjenne til sin egen posisjon i kartet før man beslutter hvor veien skal gå videre.

Global handel har helt klart noen mørke sider, men også noen lyse sider. Vi har f.eks sterk overflod av fisk og olje, men sterkt underskudd på f.eks egen bilproduksjon. Bytting over grensene er definitivt en fordel i den sammenhengen, så man skal ikke bare hive globalismen på bålet. Vi kommer til å være avhengig av den i framtiden også, men lærer av våre feilsteg og må tilpasse globalismen til gjensidig nytte for både oss og våre handelspartnere. Ingen gjensidighet = ingen avtale.

___

Ja, dramatiske endringer, som i energipolitikken, vil konsekvent gå mest ut over de som har minst, spesielt i fattigere deler av Europa. Makt og penge-hierarkiet er nådeløst og var det før strømprisene steg også, og har alltid vært det. Det er verdt et helt eget kapittel, men blir litt langt å skrive om her.

Det sagt, gitt situasjonen vi nå står i. Hva mener du er veien videre? Da mener jeg både krisetiltak nå som krisa står på - og langsiktige prinsipielle og forebyggende tiltak?

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (26 minutter siden):

Det er ganske enkelt. Norge har ikke overskudd for eksport til Tyskland når strømprisen er tredoblet og vi er usikkert på om vi har nok for vinteren. Vi har såvidt passe med vann i magasinene for eget forbruk.

Du foregriper anvendelsen - jeg vil ha din ligning! - så tar vi det derfra.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (5 timer siden):

Og kva trur du vi måtte betale for import av andre varer då?
Eller det faktum at vi eksportere ein heil del fisk og andre varer med liten eller ingen toll.
Usikker på om EØS avtalen hadde stått med dei fordelar det gir norsk næringsliv.

Er fleire ting eg ikkje likar med EØS avtalen, men ein må gi litt for å få. Om balansen er rett kan diskuterast.

Proteksjonisme fungerer ikkje i lengden når vi må importere ganske mykje som vi ikkje produserer sjølve.

Jeg nevnte ikke EØS avtalen... Men nå som du bringer det frem, så kan man jo påpeke at EØS avtalen ikke er rettferdig for Norge, da vi betaler mange milliarder til EU bare for å få lov til å ha tilgang til markedet. Det er som om USA eller Kina skulle fått lov til å sende oss regninger for å selge fisk til dem. Sveits er forresten et land som skårer minst like godt eller bedre enn Norge på mange områder, og er ikke med i EØS og er et mer demokratisk og selvstendig land. Det å være selvstendig og gjøre det beste for landet sitt er ikke nødvendigvis proteksjonisme.

Å eksportere fisk, olje og gass er for eksempel veldig gunstig for oss da vi bruker lite av det selv, slik at det er ren fortjeneste for hele landet. Å eksportere strøm har vist seg å bli en katastrofe for norsk økonomi og forbrukere, da vi er sterkt avhengig av all strømmen vi produserer. Hadde vi produsert ti ganger mer enn vi forbruker selv, slik som med olje, gass og fisk, hadde vi ikke trengt å bekymre oss over strømeksporten.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, FrihetensRegn said:

Sveits er forresten et land som skårer minst like godt eller bedre enn Norge på mange områder, og er ikke med i EØS og er et mer demokratisk og selvstendig land. Det å være selvstendig og gjøre det beste for landet sitt er ikke nødvendigvis proteksjonisme

Rart hvordan det lønner seg å være skatte og hvitvaskings paradis for hele verden......

  • Liker 2
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (40 minutter siden):

Å eksportere strøm har vist seg å bli en katastrofe for norsk økonomi og forbrukere, da vi er sterkt avhengig av all strømmen vi produserer.

All strømmen? Det har ikke stemt i årene 2000, 2002, 2005, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2020 og 2021. Disse årene hadde vi overskudd som vi ikke har klart å nyttiggjøre oss selv. De resterende årene har vi vært netto importører og kunnet fått trøbbel om vi ikke hadde hatt den muligheten. Det går altså litt begge veier rent historisk.

Det siste året har vært et ekstremt annerledesår. Det er som kjent flere sammenfallende store årsaker til det. Hvordan spår du 2023 og 2024 blir?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Simen1 said:

Jeg registrerer at regjeringen skal gjøre alt de kan - uten å fortelle hva de kan. Her kan målstengene i ettertid settes akkurat hvor i landskapet de vil ha de.

Korrekt.. I grunn lite konsistens.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (37 minutter siden):

Disse årene hadde vi overskudd som vi ikke har klart å nyttiggjøre oss selv

Og det er helt greit, for da får norske forbrukere og norsk industri billig og ren strøm, noe som er en stor fordel for oss når vi skal konkurrere med andre land. Det er bedre at vann renner over og ut i sjøen mens vi betaler 2 øre / kWt enn at vi eksporterer og betaler 400 øre / kWt.

Simen1 skrev (38 minutter siden):

De resterende årene har vi vært netto importører

Ofte fordi vi har eksportert for mye året før. Om vi har behov for å importere strøm, bør vi heller bygge ut slik at vi alltid har nok kapasitet. Det viktigste her at vi har billigst mulig strøm.

Simen1 skrev (39 minutter siden):

Hvordan spår du 2023 og 2024 blir?

Det vet ikke jeg, du eller regjeringen. Men det er mye vi kan gjøre for å bidra til at det er mer enn nok billig strøm for hele landet vårt, og det er dermed viktig å ha mer en nok kapasitet slik at vi ikke trenger å importere. Dette kan gjøres gjennom videre utbygging av vannkraften, effektivisering av vannkraften, gasskraftverk og kanskje etter hvert også atomkraftverk, eller å stoppe/reversere elektrifiseringen.

Jeg bryr meg egentlig ikke om vi eksporterer eller importerer strøm. Det jeg bryr meg om er at vi nå betaler ti ganger mer for strømmen vår enn det vi hsitorisk sett har gjort.

kremt skrev (58 minutter siden):

Rart hvordan det lønner seg å være skatte og hvitvaskings paradis for hele verden......

Det er mange grunner til at Sveits er et fint land å leve i, blant annet bankindustrien ja, men også mange andre innovative selskaper med kjente merkevarer.

Lenke til kommentar

Jonas er for feig eller for i lomma til EU/Globalistane til å skyta vekk dei møkka kablane, så kjem ikkje til å bli noko endring. Skal ikkje sjå vekk i frå at dei begynne å senka støtto i 2023/2024 fordi "no har folk blitt vane med prisane og burde veta betre, og spara penga til straum sjølve".

  

Simen1 skrev (19 minutter siden):

Det siste året har vært et ekstremt annerledesår. Det er som kjent flere sammenfallende store årsaker til det. Hvordan spår du 2023 og 2024 blir?

Heilt forjævlige, då ingen lære noko så helst, og fortsette å stemma på dei same jævlane, Staal hadde mykje rett angåandes storingsval, og analytikarane har spådd høge prisar mange år fram i tid.
Politikarane har ingen unnskuldingar når dei har hatt 22 år på å vedta vatnkraft utbygging og utviding av magasin (Erna den kuo har vore høgt oppe i systeme så lenge så eg kan hugsa, så ho har vertfall ingen unnskuldning), og samtidig har løge til folke og gått til vindkraft industrien og lova høgare prisar så da blir lønnsomt å bygga styggaskapen i Noreg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):
Mannen med ljåen skrev (5 timer siden):

Pris påvirker ikke norsk forbruk.

Det er jo en ganske oppsiktsvekkende og kontroversiell påstand. Jeg synes du burde støtte opp under påstanden med ganske mye dokumentasjon siden det er såpass kontroversielt. Ta gjerne med salgsstatistikker på ulike energisparetiltak, eller trend på googlesøk på energisparing og lignende. Jeg tror deg rett og slett ikke før du dokumenterer påstanden godt.

Nå viser det seg at den påstanden ikke nødvendigvis er så dum som den først høres ut til. Om man ser på norske husholdninger, så ser man at strømforbruket går usedvanlig lite ned til tross for de svært høye prisene. Samtidig går forbruket relativt lite opp når prisene er lave. Vi har altså svært liten prisvolatilitet.

https://e24.no/naeringsliv/i/a708d4/forskning-stroemkunder-reagerte-mindre-paa-pris-enn-antatt

Det forteller ihvertfall meg at det sløses relativt lite i Norge, og det meste er nødvendighetsforbruk til varmtvann, fyring og matlaging. Samtidig har mange forbrukere allerede utført de billigste strømsparetipsene, som å bytte til laveffekt ledbelysning, slå av lys i rom man ikke bruker, slå av TV når man ikke er i TV-stua, senker temperatur i rom man ikke bruker og reduserer hvor mye man lar vannet renne unødvendig når man dusjer. Og man har skiftet ut eller satt på nye, ekstra pakninger for å hindre varmetap.

Det er for mange de dyre tiltakene som står igjen, som etterisolering, skifte til varmepumpe og/eller solfanger, geotermisk varme, varmemagasinering og utskiftning av vinduer. I tillegg til å kanskje få satt opp solcellepaneler. Dette gjerne fordi investeringskostnaden er for høy for mange, selv om det sikker ville betalt seg om 20-30 år eller så.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...