Gå til innhold

Støre med strømløfte: – Vi skal gjøre det vi kan


Anbefalte innlegg

sk0yern skrev (4 minutter siden):

Du forstår fortsatt ikke det helt grunnleggende her.
Skal man eksporterer en vare, så bør man ha et overskudd av den.

Jeg anbefaler deg å lese min mest mulig objektive og faktabaserte analyse av forsyningssituasjonen. Det kan være en grei måte å kalibrere adrenalinet etter fakta i stedet for hva ekkokammerne på nett hoier og bærer seg for, som et slags regndansrituale, samtidig som folk sørpå nyter det fantastiske deilige skyfrie været.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vintrene er lange og kjølige, så mye av strømmen går til å holde oss varme.

Det bor veldig mange i enebolig i Norge i forhold til folketallet. Etter at oljefyring ble forbudt, har strøm gått over til å bli hovedoppvarmingskilden, fordi man ikke tok seg råd til oppgardering av fyringsanlegget til er par 100 000 kr, selv med Enovastøtte. Hus kan være dårlig isolerte.

Tenker det er lettere å holde varmen i en leilighet, hvis naboen over og under deg fyrer. De som bygger nytt eller gjør totalrenovering på huset legger inn gulvvarme = strøm.

Vedfyring har kommet på mote igjen, noe som ikke er anbefalt pga forurensingen.

En av naboene har installert solpanel på taket. En ingeniør, så han har kanskje spesiell interesse, kunnskap og ressurser til fornyelsen.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (1 time siden):

2-3 % utfra hvilken prisøkning? Det står det ingenting om i artikkelen. Dessuten var prisøkningene "kunstige" - hva nå det betyr. Kan derfor ikke forholde meg til de tallene.

Jeg skal love deg at blir prisen 10 kr/kWh, så reduserer nordmenn forbruket.

Prisøkningene står i kilden som er linket i artikkelen. Det er snakk om flere scenarier "grafer" med døgnvariasjoner. Den mest ekstreme varianten er 1 kr/kWh 22 av 24 timer i døgnet og 30 kr/kWh de siste to timene. Hvor mye folk varierer forbruket varierer med hvilket scenarie de ble stilt ovenfor. Jeg fant ikke info om markedsundersøkelsen ble gjennomført som telefon-intervju eller skjema på nett eller andre metoder. Uansett, slike undersøkelser handler for mange om å svare litt bingo så raskt som mulig for å oppnå en eller annen belønning/lodd/poeng etc. Det er mye mer interessant å hente reelle forbruksdata fra husoldninger og næringsliv over tid (anonymisert, eller gruppert) med ulike priser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Jeg anbefaler deg å lese min mest mulig objektive og faktabaserte analyse av forsyningssituasjonen. Det kan være en grei måte å kalibrere adrenalinet etter fakta i stedet for hva ekkokammerne på nett hoier og bærer seg for, som et slags regndansrituale, samtidig som folk sørpå nyter det fantastiske deilige skyfrie været.

Når du ikke engang klarer å se hvordan været er i Sør-Norge i skrivende stund, så er det jo lite håp.
Dine "objektive" og "faktabaserte" analyser tror jeg vi ikke skal bruke som grunnlag for analyse av kraftsituasjonen i sør, for å si det forsiktig.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (1 minutt siden):

Når du ikke engang klarer å se hvordan været er i Sør-Norge i skrivende stund, så er det jo lite håp.
Dine "objektive" og "faktabaserte" analyser tror jeg vi ikke skal bruke som grunnlag for analyse av kraftsituasjonen i sør, for å si det forsiktig.

Det er også relativt enkelt å på forhånd bestemme seg (eller falle for) et svar og så bygge opp hele sin sak på bruddstykker og forskning som taler sin egen sak. Skoleeksempel på dette er jo denne saken. Jeg krysser dog fingre og tær for at Simen og kraftspekulantene klarer å lure folket videre for jeg skal selge dyr ved til vinteren :) 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (7 minutter siden):

Det bor veldig mange i enebolig i Norge i forhold til folketallet. Etter at oljefyring ble forbudt, har strøm gått over til å bli hovedoppvarmingskilden, fordi man ikke tok seg råd til oppgardering av fyringsanlegget til er par 100 000 kr, selv med Enovastøtte. Hus kan være dårlig isolerte.

Det med andel i enebolig er et flott eksempel på hvor høy levestandarden i Norge er. Noe vi bør være stolte over og ikke prate negativt om. Det burde være en bevisst strategi å øke velstanden videre.

Nå er vel varmepumper hovedoppvarmingskilden og ja, det krever mer strøm enn å fyre med olje og ved, men det er jo også en bevisst strategi å elektrifisere bort CO2-utslippene og luftforurensninga. Derfor er også elektrisk oppvarming noe vi bør fortsette å satse på. Mest mulig effektivt selvsagt (varmepumper og godt isolerte hus).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (6 minutter siden):

Når du ikke engang klarer å se hvordan været er i Sør-Norge i skrivende stund, så er det jo lite håp.
Dine "objektive" og "faktabaserte" analyser tror jeg vi ikke skal bruke som grunnlag for analyse av kraftsituasjonen i sør, for å si det forsiktig.

Beklager at jeg ikke sjekket dagens værmelding. Til mitt forsvar har det vært temmelig tørt vær i sør i lange perioder i sommer og det har ikke akkurat manglet på gladsaker i media om hvor fint og flott det er. Samtidig som høye strømpriser har hatt negative overskrifter i akkurat de samme avisene. Akkurat som om redaksjonene ikke klarer å koordinere hjernehalvdelene.

Når det gjelder den objektive og faktabaserte analysen så holder det absolutt ikke å sette anførselstegn for å flåse det bort. Hvis du har noe saklig å utsette på den så foreslår jeg at du tar det dønn saklig. Saklighet legger grunnlaget for en fruktbar og lærerik diskusjon. Det gjør ikke flåseri og latterliggjøring. Hvis det er flåseri og apeberg-tilstander du er ute etter så foreslår jeg VG forumet i stedet for.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (28 minutter siden):

Du har rett. Det er stor forskjell på 3 og 9. Særlig når de 9% av produksjonen er helt unødvendig eksport,

Helt unødvendig eksport? Prøv å si det til de tyskerne og britene som har betalt 4 kr/kWh for norskprodusert kraft, UTEN strømstøtte. Til sine "helt unødvendige ting". Husk at det er lavere reallønn i de landene så de 4 kronene tilsvarer kanskje 5-6-7 kroner her. Prøv å si høyt og tydelig i disse landene: "tyskere og briter sløser med strømmen for gøy - det er helt unødvendig forbruk".

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
minim skrev (18 minutter siden):

Det er også relativt enkelt å på forhånd bestemme seg (eller falle for) et svar og så bygge opp hele sin sak på bruddstykker og forskning som taler sin egen sak. Skoleeksempel på dette er jo denne saken. Jeg krysser dog fingre og tær for at Simen og kraftspekulantene klarer å lure folket videre for jeg skal selge dyr ved til vinteren :) 

Ja, var de samme som mente at strømprisene skulle bli mer stabile her i Norge med disse kablene og prisene maks ville øke med 5 øre eller noe.

Lenke til kommentar

Greit, jeg skal si det til dem.
Make your own electricity!
Machen Sie Ihren eigenen Strom!

Strømmen vår trenger vi selv, for den er det eneste vi har. Vi bor i et iskaldt og kupért land, og trenger den energien vi selv utvinner fra geografien vår for å kunne leve med geogreafien vår.
 

Tyskere og briter har gass, atomkraft, kull og flere andre alternativer. Tyskland vil bare ikke bruke det. Og det er ikke vårt problem. 

Endret av Mannen med ljåen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Tyskere og briter har gass, kull og flere andre alternativer. Tyskland vil bare ikke bruke det. Og det er ikke vårt problem. 

Jo, det er vårt problem. Om vi, som oss alle sammen globalt, ikke får ned forbruket av fossil energi, kommer vi til å få millioner, om ikke milliarder av mennesker som trekker nordover for å ha et levelig klima. Det er også derfor man ikke bare driter i alt og sier «slik har vi alltid gjort det» og fortsetter med fossil energi, nettopp fordi alternativet er så mye verre. Strømprisen er det minste dårlige alternativet her, og det er i vår interesse å sørge for at den globale energimiksen blir grønnere.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (21 minutter siden):

Oppfordringen ovenfor her går også til deg.

Du og støre har min fulle støtte. Har full tillit til at strøm markedet kan skakkjøres enda mer og har derfor ingen umiddelbar plan om å starte salg av ved nå selv om flere rundt meg er begynt å gå tom :) 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Da kan vi stenge grensa, den har stått vidåpen lenge nok.

Tror du det er så enkelt? Tror du at om millioner, ja kanskje milliarder av desperate mennesker som bare vil overleve kommer til å godta at Norge med sine ubetydelige 5 millioner innebyggete skal skumme fløten? Vi er, i forhold til størrelse, svært skyldige i ulempene verden står oppi nå. Vi bruker ord som nødvendig forbruk for å rettferdiggjøre luksusforbruk, og peker fingeren på alle andre som ikke har hatt tilganger til de samme ressursene som oss selv. Vår livsstil går på bekostning av andre, så ikke tro et sekund at vi før være i fred om det blir skikkelig krise. Det er i vår egen interesse å løse den overordnede utfordringen.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden):

Strømmen vår trenger vi selv,

Jeg har hentet inn mye objektive data for å lage en mest mulig objektiv analyse av slike påstander. Konklusjonen er at forsyningssikkerheten er dårligere enn normalår, bedre enn verstingår. Litt stramt men ikke kritisk. Vi ligger helt greit an til å klare oss gjennom vinteren med god margin.

Jeg vil også minne om at vi normalt trenger 133 av de 145 TWh vi produserer. Det er riktignok gjennomsnittstall for 2012-2021, men så har vi også etablert 15,8 TWh ny vindkraftproduksjon disse årene så vi trenger normalt IKKE all strømmen vår selv.

En annen ting er at folk misoppfatter situasjonen. Hovedproblemet er IKKE forsyningssikkerheten, men prisnivået i store deler av Europa (inklusive deler av Norge).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (5 minutter siden):

Da kan vi stenge grensa, den har stått vidåpen lenge nok.

For bare strøm? Hvordan tror du våre handelspartnere hadde reagert på det, når de er så desperate etter strøm til sitt viktige forbruk at de betaler 4 kr/kWh for den - til tross for lavere lønnsnivå?

Eller tenker du stenge grensa generelt? I så fall må jeg bare oppfordre deg til å tenke hvilke konsekvenser det får.. Begynn gjerne med olje, gass, fisk, metaller og kunstgjødsel..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
The Very End skrev (6 minutter siden):

Tror du det er så enkelt? Tror du at om millioner, ja kanskje milliarder av desperate mennesker som bare vil overleve kommer til å godta at Norge med sine ubetydelige 5 millioner innebyggete skal skumme fløten? Vi er, i forhold til størrelse, svært skyldige i ulempene verden står oppi nå. Vi bruker ord som nødvendig forbruk for å rettferdiggjøre luksusforbruk, og peker fingeren på alle andre som ikke har hatt tilganger til de samme ressursene som oss selv.

Du fortsetter å påstå at alle nordmenn har unødig forbruk, men det stemmer ikke. Vi er et folk som har 100% fornybar strømproduksjon. Den holder til oss selv, men ikke til eksport. Andre land må ta ansvar for sine problemer. Billig strøm er hva som gjør dette ugjestmilde landet levelig. Ellers må vi varme husene våre med gass, olje og kull for å eksportere strøm til Tyskland som ikke gidder å utvinne kull selv.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Du fortsetter å påstå at alle nordmenn har unødig forbruk, men det stemmer ikke. Vi er et folk som har 100% fornybar strømproduksjon. Den holder til oss selv, men ikke til eksport. Andre land må ta ansvar for sine problemer. Billig strøm er hva som gjør dette ugjestmilde landet levelig. Ellers må vi varme husene våre med gass, olje og kull for å eksportere strøm til Tyskland som ikke gidder å utvinne kull selv.

Les og forhold deg til hva Simen skriver istedenfor å dikte opp en egen virkelighet, Norge er og har ikke vært fullstendig selvforsynt. Han har dokumentert flere importår, så nå får du ta utfordringen og dokumentere at han tar feil istedenfor å synse her og være fullstendig proteksjonist.

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...