Gå til innhold

Slår alarm om berøringsskjermar i bil


Svein M

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først og fremst, å legge opp til en sammenheng mellom ulykkene i år og touchskjerm når man ikke har noe som helst data blir for dumt. Ja, de skriver at det ikke er data, men da er koblingen allerede gjort. 

Når det gjelder testene, og nå står jeg sikkert i fare for at noen vil bli gærne fordi de tror jeg forsvarer Tesla, men jeg spekulerer litt på selve testen. 

For det første, fordelingen av prosenter i testen, der infotainment vektlegges minst. Ja, det er kanskje minst viktig på ett vis, men på en annen side, dette er den delen av systemet jeg bruker desidert mest og oftest. Det er altså her det må fungere mest mulig sømløst. 

For det andre synes jeg det blir litt feil å konkludere ut fra personer som ikke kjenner bilene, og jeg tolket det slik at man ikke gav skikkelig opplæring her? Ja, dette er resultatene for folk som ikke vet hvor og hvordan de finner fram. Men da vil også tidligere erfaringer og kunskap påvirke testene svært mye. Kanskje er dette tyskere som har kjørt biler med rotasjonshjul før.

Selv om det skulle vært en del av testen å teste nye sjåfører, så hadde det vært langt viktigere å kjøre en test der sjåføren vet hvor alt er, for jeg har i alle fall for vane å bli kjent med mine biler, og det er ikke å legge under en stol at ting som man kan rote med å funne ut av er mer effektive når man kan å bruke dem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mobilbruk er nok mye verre, da alle har mobiler, og de sitter med den i hånden.

Men, alle funksjoner som en har bruk for mens en kjører skal være på hendler eller brytere, og ikke på skjermen.
Om skjermen skal brukes for å stille AC etc, så skal den være låst på den funksjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Mobilbruk er nok mye verre, da alle har mobiler, og de sitter med den i hånden.

Men, alle funksjoner som en har bruk for mens en kjører skal være på hendler eller brytere, og ikke på skjermen.
Om skjermen skal brukes for å stille AC etc, så skal den være låst på den funksjonen.

Det kommer ant på interface. Jeg synes klimakontrollen på touchskjerm høyt på dashbordet er mye bedre enn eksempelvis de relativt kompliserte knappene langt nede, nesten mot girspaken, på min fars V70, der jeg I større grad må flytte blikket vekk fra veien. 

Med mange avanserte funksjoner totalt sett blir det fort mange knapper og forholde seg til. Og det blir ikke nødvendigvis bedre med knapper i seg selv. 

Fordelen med skjerm er at alle funksjonene kan være på samme fysiske område, høyt oppe. Men, menyene må være gode og mulig å betjene uten å stirre på skjermen over lang tid.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...