Redaksjonen. Skrevet 29. juli 2022 Del Skrevet 29. juli 2022 Hevder solceller mellom jernbaneskinnene kan gi like mye energi som fem atomkraftverk. Norske eksperter er skeptiske Lenke til kommentar
Iki Skrevet 29. juli 2022 Del Skrevet 29. juli 2022 For norge sin del. 4.200.000m x 1,4m = 5.880.000m² X 145 = 852.600.000. 852 megawatt under optimale forhold, noe du ikke får. Og da uten et eneste mellomrom i panelene. Med tanke på designet vi ser så skulle det kanskje bare gi 1/4. 213 optimale megawatt. Selv med Tyskland sitt 7 ganger større jernbanenett så ligger du ikke godt an sammenlignet med en reaktor på 1300 megawatt. Må ha ganske mye jernbane eller små rektorer for at det skal være mulig å bytte mellom dem. 2 Lenke til kommentar
Per L Skrevet 29. juli 2022 Del Skrevet 29. juli 2022 For det første er det ikke oppfunnet her, dessuten fungerer det ikke i mørketiden med vinter, heller ikke i nordvendte hellinger og tunneller. Så det så! Hva med å se på hvor det KAN fungere? Så lite trafikk som det er på lange strekninger i Norge vil det bli lite skygge fra togene, i det minste! 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. juli 2022 Del Skrevet 29. juli 2022 Hva er det med å absolutt skulle finne de værste stedene å montere solcellepanel? 3 1 2 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 29. juli 2022 Del Skrevet 29. juli 2022 (endret) Det er en ganske naturlig tanke å begynne å ettergå. Det originale spørsmålet var nok "kan vi gjøre jernbanen energinøytral ved å legge inn solceller på området den beslaglegger?" og så regnet de seg fram til at det kunne gjøres energipositivt. Til slutt skulle budskapet tabloidiseres, og da regnet de det om til fotballbaner... Uhm, atomkraftverk. Hvis vi ser på Norge spesifikt, kunne det vært interessant å flytte transport bort fra E6 og over på energinøytral/energipositiv jernbane. Siden solcellepanel er en begrenset ressurs hadde det vært mer effektivt å sette opp solcellefarmer langs ekvator og fore verden derfra. Men det handler ikke bare om hvor det er mest optimalt å ha et solcellepanel, men også om hvordan stater selv kan gjøre enkle beslutninger som kan transformere energibehovet enklest. Endret 29. juli 2022 av tommyb 2 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 29. juli 2022 Del Skrevet 29. juli 2022 (endret) Man har vel et periodisk vedlikehold av pakken også, med komprimering og etterfylling/justering. De må vel fjernes da, om de ikke tåler vibrasjonene og steinstøvet? Og stålstøv fra sliping av skinnene? Endret 29. juli 2022 av NERVI 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. juli 2022 Del Skrevet 29. juli 2022 5 minutes ago, NERVI said: Man har vel et periodisk vedlikehold av pakken også, med komprimering og etterfylling/justering. De må vel fjernes da, om de ikke tåler vibrasjonene og steinstøvet? Og stålstøv fra sliping av skinnene? Et av de store problemene med solcelleveiene var støv, pollen, løv og annet dritt som la seg på cellene og blokkerte lys. Dette blir neppe noe bedre når man har skinner på hver side til å holde alt samlet. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 29. juli 2022 Del Skrevet 29. juli 2022 Når jeg endelig trodde Dave Jones var ferdig med å debunke Solar Roadways, så selv de mest ihuga tilhengerne skjønte at veien er en dårlig plassering av skjøre, glatte glassplater... Nå skal de passere dem i jernbanesporet??!! Dette er idiotisk av mange årsaker. Jernbanesporet vedlikeholdes regelmessig. Skinnene må slipes, pukken må vaskes, svillene må rettes på osv... Solcellepaneler vil bli dekket av støv og pollen om sommeren, og knust av snøplogen om vinteren. Normalspor har 1435 mm avstand mellom skinnestrengene, og for å gi klaring til falsen på toghjulet må panelet være smalere. Ønsker vi mer Buss for Tog? Det er kjedelig, men nødvendig når sporet vedlikeholdes. Å doble dette for vedlikehold av solcellepanelene er en sikker måte å få flere togpendlere til å kjøpe bensinbil. 4 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. juli 2022 Del Skrevet 29. juli 2022 sedsberg skrev (10 minutter siden): Et av de store problemene med solcelleveiene var støv, pollen, løv og annet dritt som la seg på cellene og blokkerte lys. Dette blir neppe noe bedre når man har skinner på hver side til å holde alt samlet. Fordelen med å legge solceller på skinnegangen er at det då vil være mogleg å utstyre siste vogna med kost eller anna vasking. Det er mogleg ideen kan være mogleg å realisere dersom det alt er lagt opp kablar til elektrisk drift. Men skal ein i tillegg til å montere solceller også strekke kabel så blir dette eit håplaust prosjekt. Det er sjølvsagt mykje meir rasjonelt å legge solceller utover eit stort samla areal enn det er å legge eit solcellefelt som ein tynn strek som strekker seg over mange mil for å få same arealet. Ein bør nok starte med meir lavthengande frukt, som til dømes å legge solceller på dei fleste tak. 4 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. juli 2022 Del Skrevet 29. juli 2022 Overrasker meg ikke om et eller annet selskap får offentlig støtte til dette. 3 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 30. juli 2022 Del Skrevet 30. juli 2022 Umulig i Norge. På vinteren faller store isklumper av togene og spretter rundt under der. Glasspaneler vil bli knust til småbiter. Isklumper som faller av taket i tunnel knuser årlig mange sidevinduer på togene. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. juli 2022 Del Skrevet 30. juli 2022 Det som ikke overrasker meg er at TU er totalt ukritiske til det tekniske og fremstår som reklameplakat for slike investor-feller. 6 1 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 30. juli 2022 Del Skrevet 30. juli 2022 Kan heller tilby høyere støtte sånn at alle kan montere på egne hus. En fordel om de kan tilby lav rente, eller rentefritt. 1 Lenke til kommentar
Mutant_100 Skrevet 31. juli 2022 Del Skrevet 31. juli 2022 Hva med alminnelig brøyting? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 31. juli 2022 Del Skrevet 31. juli 2022 Ja, hva med det? Plogen/kufangeren på et vanlig tog er langt over skinnestrengen. Vil du skrape snøen av solcellepaneler med millimeterpresisjon? Vil du ombygge alle tog for å oppnå dette? Vil du at et tog med teknisk feil destruerer flere mil med solcellepaneler? Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 31. juli 2022 Del Skrevet 31. juli 2022 Tja, funker nok dårlig med solceller, .... men vi kan jo sette opp vindturbiner i sporet i stedenfor ;D Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 1. august 2022 Del Skrevet 1. august 2022 Av den typen vi ser så mange av på 17. mai. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. mars 2023 Del Skrevet 26. mars 2023 (endret) Joda, de skal snart bygge et testspor for å vise hvor fantastisk denne idéen er. Endret 26. mars 2023 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 26. mars 2023 Del Skrevet 26. mars 2023 Solcellepanel på tak er sikkert en god ide, spesielt i solrike land som Spania og om man kan installere en liten motor som kan rotere panelene mot sola. Men å legge de langs jernbaneskinner høres ut som et tapsprosjekt. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 27. mars 2023 Del Skrevet 27. mars 2023 Solcellepanel mellom jernbaneskinner, really? Dette gir like mye mening som å installere termogalvanisk celle i anus. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå