Gå til innhold

Mindre ost på frossenpizzaen nå enn før?

Anbefalte innlegg

Noen andre her som opplever at mange typer frossenpizza har mindre ost enn før? Jeg kjøpte en peppes frossenpizza for 3 uker siden, når jeg åpnet den, var det nesten ikke ost på. Det var helt merkelig. Jeg hadde aldri kjøpt denne type pizza før, så jeg tenkte ikke mye på det. Smakte som en brødskive med tomatsaus. Nå nylig kjøpte jeg en pizza jeg alltid har likt godt dr oetker pepperoni. Der var det også mye mindre ost enn vanlig. Denne smakte greit nok, men den var mye bedre før... Vurderer om jeg også må kjøpe inn ost samtidig som jeg kjøper frossenpizza.

Har noen av dere opplevd det samme?

Endret av jacobandersen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har i alle år kjøpt revet Norvegia for å ha på frossenpizzaene, men jeg hadde nylig nøyaktig samme opplevelse med en Peppes Triple Meat.. Såg ikke ut itl å være støv av ost en gang.. Mulig de har noe annet enn ost som ikke er like synlig som ost? Dolly tapte vel kampen imot Peppes mye fordi Dolly ikke brukte ekte ost? Restauranter har vel alltid slitt med å komme seg inn i dagligvareproduktene fordi man på restaurant nettopp ikke trenger å deklarere mengden sukker, fett etc. (som gjør maten på restaurant ekstra god) etc, så kanskje Peppes i sine frossenpizzaer har måtte ta noen lure triks for å ikke bli ansett som et enda mer usunt alternativ enn konkurrentene som har solgt frossenpizza i 30 år?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg vet ikke om det er mindre ost, men jeg kan tenke meg at det er osten som koster (hvis det er ost og ikke fake ost). Frossenpizza er uansett mest dårlig bunn... billigste ingrediensen er nok hvetemelet. Og når man først lager "gjærbakst" spiller nok ikke tykkelsen noen rolle for produksjonskostnaden, så det er bare å ha en tykk bunn, som da blir med lite ost. Hvis man kjøper en ordentlig pizza så får man mye mer ost for penga - ikke dermed sagt at det er så sunt å spise så mye ost, som vel er laget av fløte. Det er kanskje best å spise litt mindre mengder ordentlig pizza med masse, ekte, ost, enn å spise mye frossenpizza med masse hvetemel og kanskje fake ost hvis den er ekstra "billig".

Matvareprisene stiger veldig, så det er bra det er rimelige alternativer også, men at det er dårligere ernæringsmessig er det liten tvil om. Hvetemel og fake ost (laget av dårlig olje) er ikke det man burde ha som "bunn" i sitt kosthold.

Lenke til kommentar

Dette sjer over hele linja. Sjokolade, iskrem, pulverposemat og pizza.

For aa tjene mer penger, minker de paa floeten, sjokoladen og osten og dette gaar selvfoelgelig ut over smaken og kvaliteten.

Var vekke i fra Norge i 8 aar og merket det naar jeg kom hjem at kvaliteten, hadde sunket merkbart, paa mangen varer.

Gullpinnen i fra diplomis, mindre sjokolade, mer vannbasert.

Proevde aa lage posetomatsuppe her en dag. Selv  om jeg tok 2 dl mindre vaeske, ble det bare skvattel.

Mye av sjokoladen, mer vannbassert.

Dette sjer over tid. De tar litt og litt, slik at vi ikke merker det.

Noen gaar ogsaa paa mengde. Plutselig er den varen, som var 200g, 175g.

Merkelig maate og sette opp prisene paa.

Mye vil ha mer,

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
57 minutes ago, Powertrainer said:

Nå spiser man heldigvis ikke pizza for å være sunn, men for å kose seg👍, er jo sånn typisk lørdagsmiddag. Spiser man derimot pizza nesten hver dag så må man ta en alvorsprat med seg selv😄

Er vel antall kcal i forhold til hvor aktiv man er som teller. Jeg tror ikke pizza er det dummeste ernæringsmessig, hvis den har tynn bunn med mye fyll laget av ekte ost og ekte tomater. Men, det er jo kaloririkt... hvis man trener hardt hele tiden er det kanskje på sin plass å å spise det hver dag.

Blir vel veldig dyrt å kjøpe ordentlig pizza, men en kan jo lage det selv. Ingrediensene kan jo bare ligge i fryseren og kjøleskapet lenge, så det er bare å legge på og steke, hvis man har laget halvstekte bunner til å ha i fryseren. Ikke at dette er noe jeg driver med, bare sier at det er fullt mulig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Bunnen til Grandiosa smaker ikke akkurat like godt som ekte gjærbakst. Det er mer vomfyll i en hektisk hverdag. Jeg vet ikke hvorfor det skal være så stor forskjell jeg, men de frossenpizzabunnene minner mer om scones, altså hevet med soda. Ikke vet jeg om det stemmer, men det er noe "kakete" og smakløst over det.

Lenke til kommentar

REMA 1000 disket opp med en dobbeltpakning med Grandiosa Pepperoni spesial som sitt eget tilbud, og disse hadde overraskende mye ost. Mener det var en blanding av Jarlsberg og Mozarella

Det kan gjerne virke som det er lite ost, men for mye kan også gjøre pizzaen ubalansert, så de fleste optimaliserer dette.

Virker dog som enkelte drar dette litt vel langt nå. Kjøpte en liten flis av Peppes Pepperoni i frysedisken og den var heller syltynn. Fulgte med 4 små pepperoni-skiver og antydning til ost.

Den mest overostede storpizzaen ever fikk jeg servert av Jonas B Gundersen (pizzarestaurant) for over ca 20 år siden og til alt overmål til 99,- Kr takeaway

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
1 minute ago, vidor said:

REMA 1000 disket opp med en dobbeltpakning med Grandiosa Pepperoni spesial som sitt eget tilbud, og disse hadde overraskende mye ost. Mener det var en blanding av Jarlsberg og Mozarella

Det kan gjerne virke som det det er lite ost, men for mye kan også gjøre pizzaen ubalansert, så de fleste optimaliserer dette.

Virker dog som enkelte drar dette litt vel langt nå. Kjøpte en liten flis av Peppers Pepperoni i frysedisken og den var heller syltynn. Fulgte med 4 små pepperoni-flask og antydning til ost.

Den mest overostede storpizzaen ever fikk jeg servert av Jonas B Gundersen (pizzarestaurant) for over ca 20 år siden og til alt overmål til 99,- Kr takeaway

Det skal være mye ost, men når det ligger som et seigt og bleikt lokk over så er det for mye.

Lenke til kommentar

Min bror som er kokk, sier at du maa ikke ta for mye ost paa pizzaen. Da odelegger du stekeprossen, det blir ikke saa god skorpe. freks.

Men selvfoelgelig, maa det vaere nok ost. Jarlsberg, er min varmmat favoritt.

Men maa si at jeg tenker hjemmelaget, rullebunn, Pizzabakeren, Peppes og Domino. na

Ikke den nye nasjonalretten Grandiosa. Huff og huff.

Med en rullebunn, skulle jeg banket raeva av Grandiosastekerne, tidsmessig, foreks.

Lenke til kommentar

Etter litt googling så finner eg at ein vanleg Grandiosa blir oppgitt å skulle innehalde 21,4 % jarlsbergost.
Eg finn ikkje tilsvarande opplysningar av eldre dato, men det eg finn er historisk næringsinnhald:

I 2008 inneholdt ein Grandiosa 585 g og 1287 kcal for ein heil pizza, der 43,9 g er fett.
I 2016 inneholdt ein Grandiosa 575 g og 1138 kcal for ein heil pizza, der 38,5 g er fett.
I dag er Grandiosaen på 575 g og med 1253,5 kcal for ein heil pizza, der 44,3 g er fett.

Så til tross for litt variasjonar så ser det ut som at det basert på fettprosenten er omtrent like mykje fett i pizzaen dei siste 15 åra. Her kan det sjølvsagt være at det er kutta litt ned på mengda ost og heller fyllt på fettinnhaldet med å ha meir olje i deigen og sausen.

Så det kan være at det er kutta ned på mengden ost, men etter kjapp googling så finn eg ikkje dokumentasjon på dette. Det er likevel ikkje utenkeleg at forssenpizzaen har blitt "slanka" ved å redusere mengden ost, både for å være konkurransedyktig på pris, men også fordi at dagens forbrukarar legg stor vekt på "sunnheit" så både kaloriinnhold og fettprosent er kanskje minst like viktig som prisen.
Innhaldet i næringsinnhold i Grandiosa er likevel såpass likt at det ikkje ser ut til å være spekulert i dette. I dag er Grandiosaen litt mindre enn den var i 2008 men både kcal og fettinnholdet er så og seie identisk.

Andre frossenpizzaer kan sjølvsagt ha hatt heilt anna utvikling, men mitt inntrykk er at med så mange produsentar og variantar av frossenpizza som i dag er på markedet så er nok konkurransen stor både på pris og smak. Eg tviler på at ein produsent kan overleve i matvaremarkedet dersom dei er for kjipe på osten.

Meir tilfeldige variasjonar på ostemengden skuldast nok mest sannsynleg variasjonar eller feil i produksjonen. Det hender med jamne mellomrom at det oppstår feilproduksjon der det blir strødd på for mykje eller for lite ost under produksjonen, det er nok ikkje alltid at slike små variasjonar blir oppfatta av kvalitetskontrollen. Det er blant anna ikkje så mange år sidan Grandiosa hadde eit kjempeutsalg på feilproduserte pizza der det var lagt på eit tilfeldig antall kjøttbollar i staden for den mengden som var meininga.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Siesta-mann skrev (3 timer siden):

Er vel antall kcal i forhold til hvor aktiv man er som teller. Jeg tror ikke pizza er det dummeste ernæringsmessig, hvis den har tynn bunn med mye fyll laget av ekte ost og ekte tomater. Men, det er jo kaloririkt... hvis man trener hardt hele tiden er det kanskje på sin plass å å spise det hver dag.

Blir vel veldig dyrt å kjøpe ordentlig pizza, men en kan jo lage det selv. Ingrediensene kan jo bare ligge i fryseren og kjøleskapet lenge, så det er bare å legge på og steke, hvis man har laget halvstekte bunner til å ha i fryseren. Ikke at dette er noe jeg driver med, bare sier at det er fullt mulig.

Så absolutt, man bør tenke næringsporsjonering i forhold til tid på dagen og aktivitet. Under fysisk fostring er det ikke dumt, har jo både raske karbohydrater og animalske aminosyrer og så videre. Men jeg vil på generellt grunnlag ikke påstå at det er en sunn vane og spise pizza hver dag, men for noen aktive så vil det absolutt være innafor.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
19 hours ago, The Avatar said:

Etter litt googling så finner eg at ein vanleg Grandiosa blir oppgitt å skulle innehalde 21,4 % jarlsbergost.
Eg finn ikkje tilsvarande opplysningar av eldre dato, men det eg finn er historisk næringsinnhald:

I 2008 inneholdt ein Grandiosa 585 g og 1287 kcal for ein heil pizza, der 43,9 g er fett.
I 2016 inneholdt ein Grandiosa 575 g og 1138 kcal for ein heil pizza, der 38,5 g er fett.
I dag er Grandiosaen på 575 g og med 1253,5 kcal for ein heil pizza, der 44,3 g er fett.

Så til tross for litt variasjonar så ser det ut som at det basert på fettprosenten er omtrent like mykje fett i pizzaen dei siste 15 åra. Her kan det sjølvsagt være at det er kutta litt ned på mengda ost og heller fyllt på fettinnhaldet med å ha meir olje i deigen og sausen.

Så det kan være at det er kutta ned på mengden ost, men etter kjapp googling så finn eg ikkje dokumentasjon på dette. Det er likevel ikkje utenkeleg at forssenpizzaen har blitt "slanka" ved å redusere mengden ost, både for å være konkurransedyktig på pris, men også fordi at dagens forbrukarar legg stor vekt på "sunnheit" så både kaloriinnhold og fettprosent er kanskje minst like viktig som prisen.
Innhaldet i næringsinnhold i Grandiosa er likevel såpass likt at det ikkje ser ut til å være spekulert i dette. I dag er Grandiosaen litt mindre enn den var i 2008 men både kcal og fettinnholdet er så og seie identisk.

Andre frossenpizzaer kan sjølvsagt ha hatt heilt anna utvikling, men mitt inntrykk er at med så mange produsentar og variantar av frossenpizza som i dag er på markedet så er nok konkurransen stor både på pris og smak. Eg tviler på at ein produsent kan overleve i matvaremarkedet dersom dei er for kjipe på osten.

Meir tilfeldige variasjonar på ostemengden skuldast nok mest sannsynleg variasjonar eller feil i produksjonen. Det hender med jamne mellomrom at det oppstår feilproduksjon der det blir strødd på for mykje eller for lite ost under produksjonen, det er nok ikkje alltid at slike små variasjonar blir oppfatta av kvalitetskontrollen. Det er blant anna ikkje så mange år sidan Grandiosa hadde eit kjempeutsalg på feilproduserte pizza der det var lagt på eit tilfeldig antall kjøttbollar i staden for den mengden som var meininga.

Feil i produksjonen skjer, men den frossenpizzaen til Peppes er det i alle fall lite ost på, for jeg har kjøpt den flere ganger... den har sprø og god bunn, milevis over Gransiosa sin smakløse kakebunn, men det er nesten ikke ost på den. Den er ikke så dyr, men det er vel heller ikke særlig med kjøtt på den.

Ikke at alt som er på Gransiosa er kjøtt... mye soyaprotein.

Men hva den inneholder står jo på. Om det er fake ost og fake kjøtt... en må bare være litt bevisst på hva de skriver, men i dag er vel folk blitt ganske opplyst om dette... det var vel på 90-tallet det liksom var en "bombe" at det ikke var ekte skinke på Grandiosa.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
18 hours ago, Powertrainer said:

Så absolutt, man bør tenke næringsporsjonering i forhold til tid på dagen og aktivitet. Under fysisk fostring er det ikke dumt, har jo både raske karbohydrater og animalske aminosyrer og så videre. Men jeg vil på generellt grunnlag ikke påstå at det er en sunn vane og spise pizza hver dag, men for noen aktive så vil det absolutt være innafor.

Kommer vel an på apetitten og. Hvis man har dårlig matlyst og spiser for lite er det kanskje ikke riktig å komme med en skjennepreken om at middagstallerkenen må inneholde 2/3 brokkoli. Men siden flertallet av den norske befolkningen er klassifisert som overvektige er det kanskje stort sett best å spise litt mindre pizza.

Lenke til kommentar
Siesta-mann skrev (1 time siden):

Kommer vel an på apetitten og. Hvis man har dårlig matlyst og spiser for lite er det kanskje ikke riktig å komme med en skjennepreken om at middagstallerkenen må inneholde 2/3 brokkoli. Men siden flertallet av den norske befolkningen er klassifisert som overvektige er det kanskje stort sett best å spise litt mindre pizza.

Det har du rett i, men har man veldig dårlig apetitt så bør man jo få sjekket det, kan jo være et tegn på sykdom eller lignende men behøver jo selvsagt ikke være det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...