Roadki|| Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 (endret) Angående å sammenligne denne kjøleren: Hva med AeroCool Deep Impact. De er er etter mitt hodet de første som kom ut med dette designet på en CPU kjøler. Ihverfall før MIST... Om jeg klarer å grave opp en annen jalla kjøler og den orginale viften kan du få låne min (ikke Silent, men en "vanlig" versjonen av Deep Impact).. Endret 13. januar 2004 av Roadki|| Lenke til kommentar
Musty Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Jeg har nettopp kjøpt AMD versjonen av denne viften, og er foreløpig strålende fornøyd (etter 3 dagers bruk). Den holder min Barton 2500 på 39-40 grader (ikke overklokket) på 1950 rpm, og da har jeg tatt bort viften som suger ut luft fra kabinettet. Nå har jeg altså bare en i fronten som pøser inn luft. Med min gamle glacialtech vifte holdt cpuen ca 44 grader på 4500 rpm og 29 db.. :| Men nå når jeg leser testen deres begynner jeg å lure litt på dette med heat-pipe. Jeg har aldri før visst hvordan en heatpipe funker, men det høres jo fornuftig ut. Det som skurrer i mine ører er hvordan kan denne heat-pipe-teorien om fordamping av vesken slik at den stiger, når røret i ribba ligger sidelengs? Da vil vel ikke dampen stige dit hvor den skal? Lenke til kommentar
EC Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Da bør du lese denne siden én gang til: http://www.overklokking.no/cooling/cpuvift...bite/index.html Det lønner seg å lese _hele_ artikkelen. F.eks. ligger nyttig bakgrunnsinfo alltid på første siden - en slags intro til teknologien som benyttes, etc. Men slapp av - du er i godt selskap. Jeg har ikke tall på hvor mange spørsmål som er stilt i denne kategorien, hvor svaret har stått "på trykk". Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 En liten ting, dere som har denne kjøleren, har dere hatt noe muffens med at den av og til ikke gidder starte viften? Det skjedde med min Frostbite her i forigårs første gang. Jeg startet opp maskinen som vanlig, hadde musikk på og hørte dermed ikke etter viftelyder. Starter CM 03/04 og spiller. Det spillet henger seg etter et par sekunder. Hmm, tenker jeg. Dette var da underlig. Har ikke hatt noen som helst problemer med dette spilelt siden jeg kjøpte det. JAja, vi starter på nytt, og den henger seg under oppstarten av Windows. Nå begynner jeg å ane snøugler i mosen. Plukker vekk døren på kabinettet, kjenner etter om jeg kan kjenne noen trekk. Mystisk. Ingen trekk. Jaja, så tar jeg og kjenner på ribben. Dæven den var varm, kunne sikkert ha stekt egg på den. JEg sjekker over at alle strømledninger er korrekte (og dytter litt ekstra på de. Maskinen var av når jeg testet dette) og starter om maskinen igjen. Kjøleren funker som en drøm resten av dagen, og jeg tenker ikke så mye på det. Dagen etter skjer det samme, jeg starter maskinen, og går ut for å vaske opp litt. Når jeg kommer inn så har Windows rukket å gått i hvilemodus, og jeg beveger musen for å få det startet igjen. Det skjer ikke noe. Jeg trykker på noen taster på tastaturet, det skjer FREMDELES ikke noe. Og jeg tenker, ******, ikke nå igjen. Samme prosedyre som dagen før, starter opp maskinen igjen, og viften er fremdeles ikke i live. Slår av maskinen. Tar og kobler kjøleren vekk fra hovedkortet og direkte på strømforsyning. Starter opp igjen. Det var da voldsomt stille tenker jeg, og sjekker unna for trekk, kunne ikke merke noe, og stikker fingrene opp mot kjøleren . WAP. Den vifta var vitterlig i gang. Spiller med den slik. Nå har jeg slått av maskinen og er ikke hjemme. I morgen skal jeg uansett transplantere hovedkortet og alt det derre over i et annet kabinett som ligger på posten og venter. Vi får se om jeg får testet Microplex sine returordninger etterhvert. Lenke til kommentar
Musty Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 jeg merket det første gang jeg prøvde å starte opp maskinen etter frostbite, men ikke etter det. Nå funker den som en kule. Lenke til kommentar
EC Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Onkel "gjenvinning": Har du skrudd ned hastigheten helt? Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Onkel "gjenvinning": Har du skrudd ned hastigheten helt? Njet. Det har jeg ikke. Da kjølte den for dårlig (kjøleren er god den men den har et Colorcase kabinett med en kabinettvifte, en god del kort og en kabelsalat av dimensjoner, i tillegg til at strømforsyningen ikke hjelper med utluftingen og denne skal kjøle en Palomino XP1800.) Så den har gått på bånn pinne hele tiden. Lenke til kommentar
EC Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Om den er like tullete fortsatt, får du heller ta kontakt med MP. Det er alltid mulig å oppleve feil på produkter, og jeg tipper det er problemet her. Men jeg ville prøvd å koble den til en annen PSU / PC først, sånn for å være veldig sikker. Men dersom vifta funker når du kobler den rett på PSU'en, kan det tyde på at det er et eller annet med viftekontakten på hovedkortet. Sjekk at ikke viften overskrider spesifikasjonene for hovedkortet. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Om den er like tullete fortsatt, får du heller ta kontakt med MP. Det er alltid mulig å oppleve feil på produkter, og jeg tipper det er problemet her. Men jeg ville prøvd å koble den til en annen PSU / PC først, sånn for å være veldig sikker. Men dersom vifta funker når du kobler den rett på PSU'en, kan det tyde på at det er et eller annet med viftekontakten på hovedkortet. Sjekk at ikke viften overskrider spesifikasjonene for hovedkortet. Nema problema egentlig. Har akkurat just nu et kabinett liggende i bilen og en annen strømforsyning liggende i hjemmet. Den gamle tok jeg og transplanterte over i linuxburken min. Så snart jeg kommer meg hjem fra jobb skal jeg bedrive litt kirurgi før jeg legger meg. Vel altså, jeg testet den ikke mere enn en gang når jeg koblet den rett på PSUen. Den funket altså av og til på hovedkortet også, og dernest har jeg vel hatt den koblet til rett under en måned på hovedkortet uten at den har tøyset seg før da på tirsdag. Så ikke noe om hvor mye effekt den viften trakk, mulig at jeg må inn på delta sine egne sider og kikker. Vi får se. Lenke til kommentar
Carl M Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 hmm, lurer på om noen av dere erfarne sjeler, helst dere i overklokking.no (ja, jeg er optimist ) -Hvor mye vil det si for ytelsen om jeg setter på en vifte til ? Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 (endret) For snart ei uke siden monterte jeg denne kjøleren og jeg må si at den kjøler meget godt på et fint støynivå, MEN etter tre døgn på laveste hastighet stoppa vifta midt på natta og jeg våkna dagen etter med en pc som sto i bluescreen med vifte av! Eller slik jeg fant det ut: Når jeg skrudde av maskina for å restarte ville den ikke boote. Siden jeg tidligere hadde lest denne tråden kom jeg på å sjekke om vifta faktisk gikk, noe den så klart ikke gjorde. Kjøleribba var virkelig varm og var egentlig ikke noe jeg anbefaler å ta på. Skal si jeg var engstelig for prosessoren min et øyeblikk! Men etter et par minutter med tjuvstarta psu og kjøleribbevifta på full fres var tempen ikke stort over romtemperatur og det var da tid for en oppstart. (det funka) Det som er enda merkeligere er at jeg i bios har satt pcn til å skru seg selv av ved 65grader C, en temperatur som kanskje ikke ble oppnådd, men hvordan forklares da krasjen i XP? Prosessoren skal da kunne kjøre på såpass temp uten å krasje alt som er. Kjører nå vifta på nesten tregeste, dvs en sjettedels omdreining over minimum eller noe sånt. Støyen er da ikke stort større og vifta har gått ei stund uten feil på denne settingen. PS: Prosessoren er en AMD XP2000+ (palomino basert) og tempen ligger på rundt 40-44grader C på den oppgitte hastigheten. Dette er selvsagt også amd versjonen av kjøleren. Er det noen som har peiling på om det er noe spesielt med amdutgaven da denne ser ut til å være rammet? EDIT: Når vifta ikke gikk prøvde jeg å dytte den i gang med fingeren*, det viste seg at den ikke ville dra uansett, ergo fikk den muligens ikke strøm i det hele tatt. *ei vifte som får strøm, men får for lite vil jo ikke starte av seg selv, men en liten dytt hjelper (dette er hvorfor en del viftestyringer starter på 12V for deretter å jekke ned til det du stiller inn, for å garantere at de starter) Endret 27. januar 2004 av Amnio Lenke til kommentar
Musty Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Nå har jeg hatt min AMD Frostbite en liten stund, og jeg må si meg veldig godt fornøyd. Den holder min xp2500+ barton på 35-36 grader idle, og den var på 42 min etter sisoft cpu tester i drøye 40 minutter. Dette på ca 2100 rpm. Det er ca 5 grader kaldere idle og 10 load, enn min gamle 29db vifte klarte. Jeg har ikke hatt problemer med at den har stoppet. Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Glemte å nevne at for å montere saken måtte brekke av en bit. Eller nærmere bestemt det ene hjørnet for festing av 80mm vifte, da dette gjorde kjøleren tilnærmet umulig å montere på mitt Abit KX7-333R hovedkort da kjøleren tok borti en kondensator. Ellers er jeg fornøyd! Forresten, er det noen som har prøvd med flere vifter på den? Og forskjellige blåserettninger? Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 28. januar 2004 Del Skrevet 28. januar 2004 For snart ei uke siden monterte jeg denne kjøleren og jeg må si at den kjøler meget godt på et fint støynivå, MEN etter tre døgn på laveste hastighet stoppa vifta midt på natta og jeg våkna dagen etter med en pc som sto i bluescreen med vifte av! Eller slik jeg fant det ut: Som sagt så stoppet min også, da et spill plutselig frøs seg. Jeg startet om og et funket, og litt senere stoppet den igjen. Deretter puttet jeg den direkte på PSUen, og da stoppet den ikke, men gikk på full gaffel og litt til. Så et par dager etter dette igjen skulle jeg forflytte hovedkortet mitt over i sitt nye hjem og det startet bare ikke. Så jeg antar at min xp1800 palomino ikke klarte å slå seg fort nok av når tempen gikk oppover. Det endte meg at jeg ble nødt å kjøpe ny CPU og nytt mainboard før det funket. Er ikke så glad i å kjøre frostbiten nå lengre, da jeg fryktet noe lignende på nytt igjen, særlig siden den lukter svidd. Jeg har en teori om at det er viftestyringen som er synderen, dårlig kontakt noen steder eller noe slikt. For det funket å kjøre den på viftekontrolleren jeg puttet inn i det nye kabinettet mitt, uten problemer (mens jeg da testet feilkilder og slikt). På det nye hovedkortet mitt er det automatisk viftestyring (genial liten Asus ting) slik at det blir regulert opp og ned etter behov. JEg kjøpte en EKL blade som jeg tenkte å bruke som kjøler istedet for frostbiten men jeg puttet den på, startet opp, og strømforsyning koblet ut etter 10 sekunder. Av med kjøler, ny runde med goop, av med shim, og forsøk på å få den på igjen, da viste det seg at den ikke kom på for når jeg tok den av var den så stram at en av festene på sokkelen var slitt vekk, og den bladen brukte nettopp bare dette festet. Frostbiten er jo en drøm å få på, trenger ikke bruke annet enn handamakt og knapt nok dette, så sånn er det veldig bra. Vurderer nå Arctic Cooling Silent saken i stedet, siden jeg ikke vet om CPUen min brente litt for mye på kobberdelen av frostbiten, slik at jeg slipper ut noe av væsken eller lignende. Lenke til kommentar
MR XION Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Her er en liten erfaring! KJøleren funker fett det, samtidig som det er meget stille. Jeg har Socket A versonen, og den går da fint å klokke litt med. Selv om det må legges til at jeg har en del andre vifter stappa inni kassa også. Men en samlet koklusjon må være at dette er en god kjøler til en billig penge som ikke er altfor bråkete og stygg Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 (endret) edit: bort-bort-bort Endret 25. februar 2005 av jalejale Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå