Gjest d4af2...cea Skrevet 28. juli 2022 Del Skrevet 28. juli 2022 Hei, Jeg har innsett at jeg trolig blir boende i denne leiligheten lenger enn forventet. Bor i et gammelt OBOS borettslag med 400+ enheter bygd på 1950-tallet. Dette gjør at det er ekstremt lytt mellom etasjene. Vi er spesielt plaget av trinnlyder og det er et lite helvette hver gang de over bestemmer seg for å vaske gulvet eller støvsuge. Vi var ikke like plaget da forrige eier bodde over oss. Usikker på om det er fordi de under oppussingen gjorde noe spesielt med gulvet eller om de bare er mye mer aktive. Det er ingen himling under murtaket så vi har vurdert å lage en ny himling og evt. få inn noen spotter. Men etter mye research har vi skjønt at dette ikke vil gi så god effekt. Vurderer derfor seriøst å banke på hos naboen med lua i henda å spørre pent om det er noen mulighet for å legge trinnlydsplater under gulvet dersom vi dekker kostnaden + litt ekstra for trøbbelet. Dersom de skulle gått med på dette har jeg en bekymring. Hva om de selger og ny kjøper plutselig bestemmer seg for å legge nytt gulv og av en eller annen grunn fjerne trinnlydsplatene. Er det noe mulighet for å forhindre dette? Dersom naboen i det hele tatt skulle gått med på dette er det vel lite sannsynlig at de ville gått med på å ha en klausul ved salg om at ny eier ikke kan fjerne trinnlydsplatene. Anonymous poster hash: d4af2...cea Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. juli 2022 Del Skrevet 28. juli 2022 Gjest d4af2...cea skrev (5 minutter siden): Er det noe mulighet for å forhindre dette? Dersom naboen i det hele tatt skulle gått med på dette er det vel lite sannsynlig at de ville gått med på å ha en klausul ved salg om at ny eier ikke kan fjerne trinnlydsplatene. Anonymous poster hash: d4af2...cea Nei, men kvifor skulle ev. nye eigarar ville det? Lenke til kommentar
Gjest bcbcc...952 Skrevet 28. juli 2022 Del Skrevet 28. juli 2022 Gjest d4af2...cea skrev (17 minutter siden): Hei, Jeg har innsett at jeg trolig blir boende i denne leiligheten lenger enn forventet. Bor i et gammelt OBOS borettslag med 400+ enheter bygd på 1950-tallet. Dette gjør at det er ekstremt lytt mellom etasjene. Vi er spesielt plaget av trinnlyder og det er et lite helvette hver gang de over bestemmer seg for å vaske gulvet eller støvsuge. Vi var ikke like plaget da forrige eier bodde over oss. Usikker på om det er fordi de under oppussingen gjorde noe spesielt med gulvet eller om de bare er mye mer aktive. Det er ingen himling under murtaket så vi har vurdert å lage en ny himling og evt. få inn noen spotter. Men etter mye research har vi skjønt at dette ikke vil gi så god effekt. Vurderer derfor seriøst å banke på hos naboen med lua i henda å spørre pent om det er noen mulighet for å legge trinnlydsplater under gulvet dersom vi dekker kostnaden + litt ekstra for trøbbelet. Dersom de skulle gått med på dette har jeg en bekymring. Hva om de selger og ny kjøper plutselig bestemmer seg for å legge nytt gulv og av en eller annen grunn fjerne trinnlydsplatene. Er det noe mulighet for å forhindre dette? Dersom naboen i det hele tatt skulle gått med på dette er det vel lite sannsynlig at de ville gått med på å ha en klausul ved salg om at ny eier ikke kan fjerne trinnlydsplatene. Anonymous poster hash: d4af2...cea Er du sikker på at det er rett plass for deg å bo? Hvis du reagerer på dette? Anonymous poster hash: bcbcc...952 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 28. juli 2022 Del Skrevet 28. juli 2022 Du kan spørre dem om de har noen planer om å renovere gulvene og lydisolere. Om de skal pusse opp så er nok de like interessert i å lydisolere fra dere under som det du er. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 28. juli 2022 Del Skrevet 28. juli 2022 Jeg tror jeg ville ha begynt med å snakke med naboene over. Spør om de kan ha kommet i skade for å legge gulvet helt ut mot veggene da de pusset opp. Da vil lyden gå mye lettere fra gulv til vegg, og deretter videre i konstruksjonen til dere. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. juli 2022 Del Skrevet 28. juli 2022 Dette kommer de aldri til å gå med på, da det blir håpløst ved ett salg. Og sannsynligvis ikke gjeldende heller. Tror det beste er å se etter en ny plass å bo, om du skal få det som du vill. Nye leiligheter har brannskille og lite lyd i mellom. Det er iallefall min erfaring. Samt gå for topp etasje og ende. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 28. juli 2022 Del Skrevet 28. juli 2022 Salvesen. skrev (16 minutter siden): Samt gå for topp etasje og ende. Har endeleilighet i øverste etasje (murbygg) og hører godt når ungene i etasjen under ‘herjer’, dvs. løper frem og tilbake så helt lydløst fra underliggende leiligheter blir det ikke, selv helt øverst, dessverre. Aner ikke hva slags gulv og underlag(ei heller hvordan det er lagt) naboen under meg har men lyd (hæler) i de lavere frekvensene kommer man nesten ikke unna, spesielt i murbygg hvor lavfrekvente lyder forplantet seg i konstruksjonen. I en leilighet jeg bodde i tidligere (også murbygg) var det et firma som eide leiligheten over (øverste etg.). Noen av leieboerne der hørte man knapt, andre var det nærmest konstant trinnlyd fra. Noen går rett og slett veldig tungt mens andre høres knapt. Tror ikke man får noen til å endre måten de går på da det (å gå/bevege seg) ikke er noe man tenker over, det går (sic) av seg selv. Registrerte aldri noen større oppussingsaktiviteter ifbm. den leiligheten. TS kan eventuelt prøve å fiske om de over har gjort noe med gulvet, eventuelt om det var nytt når de flyttet inn. Alternativene er vel ikke så mange men uansett kan man prate med naboen det gjelder og spørre om de har planer om å gjøre noe med gulvet og be om at de benytter underlag som er lyddempende hvis de skal. Få utført lydmåling (som er vanskelig, lyd/støy er veldig subjektivt) og jobbe ut fra det. Flytte… Ikke like enkelt som det virker (eks. økonomi, bindinger for barn mot nabobarn, skole etc.) så skjønner om det kommer langt ned på listen. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. juli 2022 Del Skrevet 28. juli 2022 NoBo skrev (2 timer siden): Har endeleilighet i øverste etasje (murbygg) og hører godt når ungene i etasjen under ‘herjer’, dvs. løper frem og tilbake så helt lydløst fra underliggende leiligheter blir det ikke, selv helt øverst, dessverre. Aner ikke hva slags gulv og underlag(ei heller hvordan det er lagt) naboen under meg har men lyd (hæler) i de lavere frekvensene kommer man nesten ikke unna, spesielt i murbygg hvor lavfrekvente lyder forplantet seg i konstruksjonen. I en leilighet jeg bodde i tidligere (også murbygg) var det et firma som eide leiligheten over (øverste etg.). Noen av leieboerne der hørte man knapt, andre var det nærmest konstant trinnlyd fra. Noen går rett og slett veldig tungt mens andre høres knapt. Tror ikke man får noen til å endre måten de går på da det (å gå/bevege seg) ikke er noe man tenker over, det går (sic) av seg selv. Registrerte aldri noen større oppussingsaktiviteter ifbm. den leiligheten. TS kan eventuelt prøve å fiske om de over har gjort noe med gulvet, eventuelt om det var nytt når de flyttet inn. Alternativene er vel ikke så mange men uansett kan man prate med naboen det gjelder og spørre om de har planer om å gjøre noe med gulvet og be om at de benytter underlag som er lyddempende hvis de skal. Få utført lydmåling (som er vanskelig, lyd/støy er veldig subjektivt) og jobbe ut fra det. Flytte… Ikke like enkelt som det virker (eks. økonomi, bindinger for barn mot nabobarn, skole etc.) så skjønner om det kommer langt ned på listen. Neida, helt stille skal en kjempe om å få når en bor sammen med folk. Men det er best tenkelig situasjon å gå for ende og topp samt nye bygg med brannskille og tykke vegger med god isolasjon. Bor i dag i nytt rekkehus på en ende med en singel dame på siden. Hører henne bare når hun prøver nye sko med hæler😅 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå