Gå til innhold

Tidenes høyeste døgnpris på strøm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvorfor de ikke viderefakturerer dette til sine kunder. Det er jo ikke sånn at de er de eneste i sitt marked som betaler høye strømpriser - sånn at de vil miste konkurranseevne til fordel for konkurrentene. Konkurrentene har jo akkurat samme utfordring. Det er jo bare dustete å bevisst styre økonomien i minus så man går konkurs etter hvert.

Her er et godt eksempel på at jeg oppfatter det som du enda ikke har skjønt problemstillingen.

Når det gjelder brød og andre matvarer, kan man ikke bare øke prisen i det uendelige. Til slutt mister man kunder, fordi kundene kan velge andre som f.eks. lager "billigbrød" som sånn sett fungerer, eller de kan velge helt andre matvarer og kutte ut brød. Eller de kan begynne å bake selv. Altså er alternativet i stor grad kroken på døra.

Når det gjelder strøm, så har myndighetene over tid tatt fra oss reell valgmulighet på andre energikilder. Man kan ikke hoppe mellom vedfyring, parafin eller oljefyring, istedet for elektrisk strøm til oppvarming. Noen steder har riktignok fjernvarme, men prisen følger strøm, så man har knapt alternativer.

Man kan heller ikke bytte til en billigere nettleverandør eller kraftprodusent. Man er låst til den man er knyttet til. Altså har man en form for monopolsituasjon, og ikke et fritt marked.

Sleng på at det ikke er et alternativ å slå av varmen i huset halve året, for da fryser man ihjel, vannrørene sprekker og man får regress på forsikringa for ikke å ha gjort tiltak, og man kan heller ikke henge kjølebokser ut vinduet fra x'te etasje, slik at man kan kutte strøm til fryser og kjøleskap. Man må ha strøm for ikke å dø eller bli bankerott. Sikkerhet og regelverk i borettslaget vil og gjøre slike tiltak ulovlige, om man ikke har en veranda å sette dette på.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (32 minutter siden):

(Nettavisen) Normalt har Reppens Bakeri en strømregning i året på 220.000-240.000 kroner. – Men hvis utviklingen med fortsatt stigende strømpriser fortsetter, blir regningen i år på over 900.000 kroner. Da er det kroken på døren, fastslår Reppen.

https://www.nettavisen.no/okonomi/lompebakeri-frykter-de-skyhoye-stromprisene-da-er-det-kroken-pa-doren/s/12-95-3424293278

Slakter/Kjøttselskapet Jens Eide ha ligget på ca. 1.5 mil i året, nå nærmer de seg 10 mil i strømregning.

 

NTB/dokument.no "går fint å lese NTB-artikkelen så lenge man ikke leser kommentarfeltet på dokument.no, det er farlig det" 

Lenke til kommentar

når de dytter horrible drivstoff & strømprisene over på kundene, ender det nok med ar folk gradvis kjøper mindre ute.

Burger til 185 kroner

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g65Bo5/setter-pris-paa-sommeren-burger-til-185-kroner

90 kr. for ei flaske Solo, kokosbolle 85 kr.  en kopp kaffe 70 kr.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/z7abg5/maatte-betale-90-kroner-for-solo-flaske-paa-kafe-hinsides

183 kr. barnetallerken med pølse og litt pommes frites. en kanelsnurr 50 kr.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/x8aBk8/prishopp-paa-servering-50-kr-for-kanelsnurr-183-kr-for-blekksprutpoelse

mange gjør nok dette bare en gang, neste tur går utenom serveringssteder.

Etterhvert forsvinner både lokale bakere, kafeer, småbedrifter osv. Norge blir både mindre spennende og arbeidsplasser går tapt.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nautica skrev (10 minutter siden):

Slakter/Kjøttselskapet Jens Eide ha ligget på ca. 1.5 mil i året, nå nærmer de seg 10 mil i strømregning.

 

NTB/dokument.no "går fint å lese NTB-artikkelen så lenge man ikke leser kommentarfeltet på dokument.no, det er farlig det"

på høy tid Støre får ut finger'nn og gjør noe for bedrifter som av produksjons-årsaker har høyt forbruk.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (5 timer siden):

(Nettavisen) Normalt har Reppens Bakeri en strømregning i året på 220.000-240.000 kroner. – Men hvis utviklingen med fortsatt stigende strømpriser fortsetter, blir regningen i år på over 900.000 kroner. Da er det kroken på døren, fastslår Reppen.

https://www.nettavisen.no/okonomi/lompebakeri-frykter-de-skyhoye-stromprisene-da-er-det-kroken-pa-doren/s/12-95-3424293278

De lager altså 6000 lomper i timen. Det blir ca. 9 millioner lomper i året. Med en strømprisøkning på 700.000 må altså prisen på hver lompe økes med svimlende 7,5 øre for å kompensere. Eller 75 øre for en hel pakke på 10 stk. Jeg må virkelig innrømme at jeg ikke ser det helt store problemet her. Men om de heller ønsker å avvikle fremfor å heve prisen så har de selvsagt rett til å gjøre det. Butikkene hever prisen uansett.

Edit: Jeg tror de sterkt økende kornprisene fremover kommer til å slå ut mye hardere for bakeriene enn strømprisen. Så om de fortsatt ikke klarer å heve sine utpriser er det nok mange som vil gå konkurs. Blir bonanza for de som er igjen da, som kan heve prisene sine ekstra mye pga. vareunderskudd i markedet.

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Innslag på kveldens dagsrevy, der AP Ordførere i sør ber regjeringen om å gjøre noe for næringslivet.
De sliter tungt med strømprisene. Eksempel fra renseri i Stavanger, brukte 47.000,- i strøm juli i fjor. Nærmere 150.000,- i år.

Regjeringen svarer med at "de følger situasjonen nøye".

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Noe næringsliv som ikke er store nok til å ha langsiktige strømavtaler, men likevel er storforbrukere av strøm i forhold til andre driftskostnader, vil slite. Bakerier og renserier vil være blant disse. Men det er litt synd at media og Ap skyver disse foran seg og later som det er like kritisk for alt næringsliv. Det finnes en stor palett av ulike næringer, der strømregninga kan være alt fra en knøttliten til en kjempestor del av driftsutgiftene. For eksempel utgjør strøm for en vanlig kontorplass ofte under 1% driftsutgiftene (lønn, leie etc) og en ennå mindre del av inntektene per kontorplass.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
27 minutes ago, sk0yern said:

Innslag på kveldens dagsrevy, der AP Ordførere i sør ber regjeringen om å gjøre noe for næringslivet.
De sliter tungt med strømprisene. Eksempel fra renseri i Stavanger, brukte 47.000,- i strøm juli i fjor. Nærmere 150.000,- i år.

Regjeringen svarer med at "de følger situasjonen nøye".

Vi får trøste oss med at Støre er på ballen :D 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 7/29/2022 at 12:36 PM, NERVI said:

Kan en kraftprodusent gå til et annet torg, eller kunden?

(...)

Det er ingen plikt til å omsette kraften på Nord Pool. Kraftkrevende industri er et eksempel på aktører som avtaler kjøp av kraft direkte med produsent. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/29/2022 at 1:32 PM, Simen1 said:

Jeg tror ikke det vil gjøre noe særlig fra eller til. Regjeringen kan ikke pålegge selskaper å selge med tap, så det blir ikke noe billigere av den grunn. Fastpris er som regel dyrere enn spotpris i løpet av bindingstida, fordi selskapene ikke bare må kjøpe inn kraft, men også må prise inn / kjøpe inn finansielle tjenester som tar høyde for risikoen for prisøkninger på innkjøpet. (...)

Det må også prises inn en skatterisiko, fordi grunnrenten beregnes ut fra spotpris, ikke hvilken pris kraften er avtalt solgt for. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/30/2022 at 11:25 AM, sverreb said:

Ja, det er et av de perverse utslagene av strømstøtten slik den er lagd. Hvis du kan gjette riktig på hva snittprisen for en måned blir og dermed regne ut hva strømstøtten blir, så kan du brenne av strøm og tjene penger på det når strømprisen er mindre en strømstøtten.

Det er heldigvis noe selvbegrensende siden privatbrukere har såpass liten inntakskapasitet at dette bare blir småpenger, men det er helt sikkert noen der som fyrer opp maks og åpner alle vinduer i billige timer, og dermed bidrar til å forverre situasjonen med motivasjon av strømstøtten.

I det regnestykket må det også tas med at du kan risikere å gå opp minst ett trinn på effektdelen av nettleien, men jeg er ellers enig i kritikken av strømstøttens utforming. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/30/2022 at 1:20 PM, NERVI said:

Hvis du leser hva Spetalen er referert på, så advarte han om kablenes effekt på prisene i Norge i 2014. Det er ikke etterpåklokskap. Du kan gjerne gå tilbake til argumentene for kabler, og hvilke gevinster bransjen så for seg. 

I artikkelen nevner Energiministeren CO2-avgifter og lav magasinfylling som begrunnelse for høye priser, og lite vind!

Dette var nesten 3 måneder før invasjonen. Men Nordstream2 ble ikke satt i drift som planlagt, og det hadde effekt lenge før desember. Man hadde ikke fylt gasslagrene i Europa til vinteren på forhånd.

Vi har en ekstrem situasjon nå som ingen kunne forutsett, men normalt betyr prissmitten i Norge først og fremst en overføring fra privat næringsliv og private husholdninger til stat, fylker og kommuner. Det bør bøtes på gjennom å redusere andre offentlige byrder, heller enn å skade et marked som normalt fungerer utmerket og både gir nasjonen økte inntekter og bedrer forsyningssikkerheten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/30/2022 at 1:33 PM, NERVI said:

Full eksport og full import på grunn av pris blir ikke 0 hvis man ikke eksporterer kun uregulerbar kraft. Altså overskudd fra overløp, elvekraftverk eller vindkraft. Det er problemet med bruken av utenlandskablene. Eksporten må være tilfeldig, uregulerbar kraft - likt den vi kjøper billig tilbake. Ellers så ødelegger man forsyningssikkerheten vi har i vannkraftsystemet.

Kan du tenke deg at man fyrer opp gass- eller kullkraft for å eksportere til Norge? Hvorfor skal vi eksportere kraft fra magasinerbart vann fra april til oktober, når tilsiget og magasineringsmuligheten er størst?

Kjøper vi billig tilfeldig vindkraft, så må vi også nøye oss med å selge tilfeldig kraft fra overskuddsvann ikke magasinerbart vann) og vindkraft.

Hva tror du skjer når det er stor produksjon av uregulerbar kraft både i Norge og nabolandene? Bildet du tegner er overforenklet. Også norsk uregulerbar kraft kan magasineres, og det er ulike mye mer energieffektivt å holde igjen produksjon av regulerbar kraft enn for eksempel å pumpe vann. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-9JVihvHL

Fra VG's intervju med Støre i går

 

Støre tar likevel situasjonen med fatning.

– Jeg må forholde meg til erfaringene vi har i regjering, sier han.

– Det er ikke noe parti i denne regjeringen som er nedkjempet av det andre. Det er konklusjoner vi kommer til sammen. Så at det er ytringer i den ene og andre avisen av folk som ønsker mer av det de er for, det må vi leve med i demokratiet. Men det er iallfall en regjering som basert på arbeidet internt og beslutningene vi fatter, står sammen. Jeg inviterer deg til å snakke med statsråd etter statsråd for å høre om det er et bilde som de kjenner seg igjen i. Det tror jeg de vil gjøre, sier han.

 

De sitter på gjerdet - sammen. Det er ingen av dem som kommer til å hjelpe oss.

Lenke til kommentar
KurvSlangen skrev (9 minutter siden):

Fra VG's intervju med Støre i går

 

Støre tar likevel situasjonen med fatning.

– Jeg må forholde meg til erfaringene vi har i regjering, sier han.

– Det er ikke noe parti i denne regjeringen som er nedkjempet av det andre. Det er konklusjoner vi kommer til sammen. Så at det er ytringer i den ene og andre avisen av folk som ønsker mer av det de er for, det må vi leve med i demokratiet. Men det er iallfall en regjering som basert på arbeidet internt og beslutningene vi fatter, står sammen. Jeg inviterer deg til å snakke med statsråd etter statsråd for å høre om det er et bilde som de kjenner seg igjen i. Det tror jeg de vil gjøre, sier han.

 

De sitter på gjerdet - sammen. Det er ingen av dem som kommer til å hjelpe oss.

Det får vi vel se på, vinteren er ikke her enda....

Lenke til kommentar
On 7/31/2022 at 7:57 PM, Snowleopard said:

Er mange flere enn Putin man kan skylde på, blant annet Tyskland sin nedlegging av atomkraftverk og at de sluttet å kjøpe på langtidskontrakter, for å skulle tjene på dumpingpriser på gass man satt på og ikke fikk solgt. Problemet med slik oppførsel blir klart når man ser hvor mye man bruker og kjøper.

Man kan jo og filosofere på hvordan Putin hadde forholdt seg om ikke tyskerne ble pushet at Trump til å blokkere åpningen av North Stream 2. Kanskje hadde han ikke følt seg så dårlig behandlet av vesten og USA.

Ikke at jeg forsøker å unnskylde Putin, han velger selv å være drittsekk. Men som sagt, hva om... Det blir bare spekulasjoner. Men det vi kan si med sikkerhet, er at prisene hoppet kraftig da vi åpnet de nye kabelforbindelsene, og det var før Putin gikk inn i Ukraina.

Putin gikk inn i Ukraina i 2014, noe mange virker å ha glemt når de vurderer USAs holdning til å gjøre seg avhengig av russisk gass. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/31/2022 at 8:20 PM, kremt said:

Jeg husker prisene fra november i fjor godt, og dette var for absolutt hele landet. Det var vel en god tid før invasjonen. Jeg skjønner dette er en fin ting å skylde på, men det blir bare alt for enkelt å skylde på en enkelt mann. Det er mange grunner og på de fleste kan vesten takke seg selv. Som man reder ligger man.

Gassprisene var seksdoblet i forhold til tidligere normalpris allerede før jul i 2021, altså to måneder før Putin utvidet invasjonen i Ukraina til en fullskala total krig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...