Gå til innhold

Tyskerne skrur til elbilstøtten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Elbiler bruker strøm - det er for tiden lettere for Tyskland å importere olje(-produkter) enn strøm. Strøm er det stor knapphet på og da virker det rart å oppfordre til overgang fra oljebruk til strøm.

Støtten bør nok dreies over til et litt viktigere prosjekt for tida: Energisparing og egenproduksjon av strøm. F.eks droppe elbilstøtte til fordel for støtte for varmepumper, etterisolering av hus, induksjonskomfyr, solceller og denslags.

Lenke til kommentar
15 hours ago, N8591NB4 said:

Ja, da er elbiler kun forbeholdt fiffen, men det er vel greit nå som det er mangel på både batterier og elektronikk komponenter. 

Ikke alle elbiler er i millionklassen, og ikke alle som kjøper elbiler er millionærer - en kan ikke generalisere disse. 

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mange tror at bensin og dieselbiler ikke bruker strøm, men det går med mye strøm for å lage bensin og diesel.

Det går med mye energi (forurensing) for å transportere flytende drivstoff.

Så energiforbruket ti fossilbil er mange ganger så høyt som for EL bil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
John2 skrev (38 minutter siden):

Mange tror at bensin og dieselbiler ikke bruker strøm, men det går med mye strøm for å lage bensin og diesel.

Det går med mye energi (forurensing) for å transportere flytende drivstoff.

Så energiforbruket ti fossilbil er mange ganger så høyt som for EL bil.

Det samme kan man vel si om strøm fra kullkraftverk. 

Poenget er vel uansett at det pr nå er bedre tilgang på diesel og bensin i Tyskland enn strøm. 

Lenke til kommentar
The Very End skrev (2 timer siden):

Ikke alle elbiler er i millionklassen, og ikke alle som kjøper elbiler er millionærer - en kan ikke generalisere disse. 

Gjør ikke det heller, da elbiler er vesentlig dyrere i hver sine respektive klasser i forhold til sammenliknbare ICE utgaver. Men hvordan tolker du det TVE? Fjerne støtte, betyr at det overlates til forbrukernes betalingsevne. Sammen med dyr strøm, høy inflasjon etc. etc. så er vel faktum at det kun er de med høy betalingsevne eller mye å spare på elbil som kommer til å kjøpe elbil fremover i Tyskland. Iom at faktorene som gjør «mye å spare» er betydelig redusert, så er det vel i det vesentligste å utsette å kjøpe ny bil som er mest sannsynlig og deretter de med god råd som kjøper ny bil, og da vesentlig mer sannsynlig ICE biler, og tilslutt de med ekstra god råd «fiffen» av mangel på bedre beskrivelse som bil kjøpe elbil som er godt egnet for typisk bruksprofil i Tyskland med mye motorvei med 130km/t og «fri hastighet». Har selv kjørt gjennom Tyskland i flere anledninger med min Tesla 75D og det er kun på kontinentet at jeg ser det mer fordelaktig med en 100D eller nyere long range utgavene iom at hastighetene er kontinuerlig såpass mye høyere at større batteri vil tåle både belastningen og ladekurvene bedre. En Tesla 3/Y/S long range, Porsche taycan eTron etc. er vel godt innenfor det vi kan kalle «fiffen» også i Tyskland. Hva er dine erfaringer med å kjøre elbil i Tyskland The Very End? Vanlige folk kjører TDI i 130-140km/t. Ioniq 5, vw ion 3-4 skoda enyaq er vel også mye dyre i Tyskland enn ICE ekvivalenter. 

Så min oppfattelse er at elbilsatsningen er satt på vent i Tyskland, inntil deler, batteri Ukraina krigen strømkrise etc er løst, og det kan sikkert ett par år til minimum. og da er spørsmålet : er det en fornuftig beslutning? - jeg mener at det kan være det, spesielt at de aller fleste vil beholde bilen de har litt til eller kjøpe en nyere brukt Ice bil, og det er vel ikke det aller værste for alternativet for miljøet heller under rådende og elendige betingelser.. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 timer siden):

Elbiler bruker strøm - det er for tiden lettere for Tyskland å importere olje(-produkter) enn strøm. Strøm er det stor knapphet på og da virker det rart å oppfordre til overgang fra oljebruk til strøm.

Støtten bør nok dreies over til et litt viktigere prosjekt for tida: Energisparing og egenproduksjon av strøm. F.eks droppe elbilstøtte til fordel for støtte for varmepumper, etterisolering av hus, induksjonskomfyr, solceller og denslags.

Det er egentlig ikke noe knapphet på strøm, det er knappheten på olje og gass som gjør strømprisene høye. Selv en elbil ladet med dieselaggregat gir lavere dieselforbruk enn en tilsvarende dieselbil.

Og elbileiere lader gjerne mest når strømmen er billig (mye produksjon) og unngår pristoppene når det er lite sol og vindkraft. Dermed hjelper elbiler med å fordele forbruk etter produksjon, og den oljen/dieselen som spares kan også brukes til strømproduksjon når det er spesielt behov. Hvis man da også benytter kjølevarme og eksosvarme til nær- eller fjernvarme får man over dobbelt så mye igjenfor samme dieselen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...