dan83 Skrevet 27. juli 2022 Del Skrevet 27. juli 2022 Kjørelyset har gått på ene siden av bilen, gjelder en rav4 2013. Er den "runde" pæren helt til øverst venstre på fronten, som aktivertes når man slår på lysene inne i bilen. Hva kan jeg forvente at det koster å bytte denne? Bør jeg bytte begge når de først er i gang? Hvor lenge skal disse lyktene egentlig vare? Kan det være noe mer seriøst en at bare lykten har streiket? Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 27. juli 2022 Del Skrevet 27. juli 2022 Sannsynligvis er det vel bare pæra som har gått? Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 27. juli 2022 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2022 ITtraktor skrev (1 minutt siden): Sannsynligvis er det vel bare pæra som har gått? Håper da det, men spørsmålet om den er lett tilgjengelig og hvor mye ett verksted tar for å bytte. Lysene er "gule" når de er aktivert, så er vell ikke xenopærer tror jeg!? Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 27. juli 2022 Del Skrevet 27. juli 2022 (endret) Nå kjenner ikke jeg denne bilen spesifikk, men det er nok gode muligheter for at du kan gjøre dette selv. Tipper du finner veiledninger på blant annet YouTube. https://m.youtube.com/watch?v=TGe7qiflDqQ Endret 27. juli 2022 av ITtraktor Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 27. juli 2022 Del Skrevet 27. juli 2022 Du kan bla frem den lille boken som fulgte med bilen, og se om sikringen har gått. Men meget usannsynlig for kjørelys. Vis den har gått, er noe av metallet i pæreetuiet komprimert så den gir kortsluttning, men det krever et pæreholderen er designet som en fjær i stede for et fastelement. Du kan og dra frem den lille boken for å se hvor komplisert prosedyren for å bytte pære faktisk er. 12v halogenpærer koster ikke allverden. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 27. juli 2022 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2022 Forresten, er det variasjon på bil modeller hvor lenge lysene holder, eller kom det kun an på hvordan pære man bruker? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. juli 2022 Del Skrevet 27. juli 2022 10 minutes ago, dan83 said: Forresten, er det variasjon på bil modeller hvor lenge lysene holder, eller kom det kun an på hvordan pære man bruker? Begge deler. Spesielt på glødepærer. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 27. juli 2022 Del Skrevet 27. juli 2022 Det står vel i instruksjonsboken hvilken pære som skal benyttes. Du bytter naturligvis ikke ut lykten før du har testen en ny pære. Det er mest sannsynlig en billig ordinær glødepære, og de får du kjøpt på bensinstasjoner og bilforretninger som Biltema. Om det er Xenonpære vil Toyota kreve over 2000 kr for den, men da får du kjøpt en på Biltema til rundt 1/4 av prisen. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 27. juli 2022 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2022 (endret) FrihetensRegn skrev (6 minutter siden): Det står vel i instruksjonsboken hvilken pære som skal benyttes. Du bytter naturligvis ikke ut lykten før du har testen en ny pære. Det er mest sannsynlig en billig ordinær glødepære, og de får du kjøpt på bensinstasjoner og bilforretninger som Biltema. Om det er Xenonpære vil Toyota kreve over 2000 kr for den, men da får du kjøpt en på Biltema til rundt 1/4 av prisen. Hvordan kan man vite om det er xenonpære? Lyser gult som sagt og er den "runde" lykta helt ytterst på venstre side(til venstre for fjernlyset), som aktiveres når man slår på lyset i bilen. Litt dårlig på instruksjonsbøker Endret 27. juli 2022 av dan83 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 27. juli 2022 Del Skrevet 27. juli 2022 Det må du nesten lese i instruksjonsboka. Eller har du eksakt modell av bilen din du kan dele med oss (ikke privatinformasjon som skiltnummer)? Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 27. juli 2022 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2022 (endret) FrihetensRegn skrev (3 minutter siden): Det må du nesten lese i instruksjonsboka. Eller har du eksakt modell av bilen din du kan dele med oss (ikke privatinformasjon som skiltnummer)? toyota rav4 2013, diesel, manuelt gir, forhjulstrekk...er det nok? Bilen har bare gått 80 000km, så vet ikke hvor vanlig det er at slike lykter svikter jeg!? Ble litt overrasket egentlig Endret 27. juli 2022 av dan83 Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 27. juli 2022 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2022 ...og håper ikke lyktene er noe svakhet med denne modellen, slik at jeg vill få problemer med dette i fremtiden. Kjøpte egentlig toyota for pålitelighet Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. juli 2022 Del Skrevet 27. juli 2022 (endret) Er det halogen er det ikke uvanlig at disse pærene ryker etter kun 1-2 år. Yarisen min trenge nye hovedpærer ca. annenhvert år. Ny pære kosta ca. 60,- og oppover så var ikke rare utgiftene. Endret 27. juli 2022 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 27. juli 2022 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2022 sedsberg skrev (1 minutt siden): Er det halogen er det ikke uvanlig at disse pærene ryker etter kun 1-2 år. Yarisen min trenge nye hovedpærer ca. annenhvert år. såpass ja.... Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 27. juli 2022 Del Skrevet 27. juli 2022 Det kan være at lykta er punktert, og det ser du om det er mye dugg på innsiden av glasset. Da får man problemer med elektronikken i lykta og en ny pære kan virke i noen dager før den går igjen. Da må du bytte hele lykta. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. juli 2022 Del Skrevet 28. juli 2022 Eldre biler bruker glødepærer og alle har vel byttet glødepærer i boligen, og vet at de må byttes innimellom. LED må byttes de også, men de har mye lengre levetid, som regel hele bilens levetid. Har byttet mange glødepærer på jobb, men etter at vi gikk over til LED så er det svært sjeldent de blir byttet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå