hitokiri Skrevet 27. juli 2022 Del Skrevet 27. juli 2022 Store bilmerker kommer med styring uten mekanisk forbindelse neste år Lenke til kommentar
kremt Skrevet 27. juli 2022 Del Skrevet 27. juli 2022 Enda mer elektronikk og programvare. Sukk. 1 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. juli 2022 Del Skrevet 27. juli 2022 (endret) På tide! Mekanisk ratt er umoderne og avleggs for lengst. Én ting mindre som kan gå galt! Nå er det bare bremsene igjen. Endret 27. juli 2022 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 27. juli 2022 Del Skrevet 27. juli 2022 Wire, nesten som olabil? 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. juli 2022 Del Skrevet 27. juli 2022 4 minutes ago, ITtraktor said: Wire, nesten som olabil? Nesten. Electrical wire. Båter bruker jo wire. Tror jeg skal begynne å kalle dét for "drive by wire". 1 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 27. juli 2022 Del Skrevet 27. juli 2022 sedsberg skrev (26 minutter siden): På tide! Mekanisk ratt er umoderne og avleggs for lengst. Én ting mindre som kan gå galt! Nå er det bare bremsene igjen. Tesla har allerede elektroniske bremser. Alle levert med «autopilot» har det. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. juli 2022 Del Skrevet 27. juli 2022 4 minutes ago, N8591NB4 said: Tesla har allerede elektroniske bremser. Alle levert med «autopilot» har det. De er vel fremdeles vanlige hydrauliske men med elektrisk "assist"? 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 27. juli 2022 Del Skrevet 27. juli 2022 (endret) 2 minutes ago, sedsberg said: De er vel fremdeles vanlige hydrauliske men med elektrisk "assist"? Tradisjonell hydrauliske bremser ja, med elektrisk bremsekraftforsterker som kan styres av bilen. Har man bilen i "Hold" modus og ikke i "Creep" (så bilen står helt i ro når man ikke rører noen pedaler) så ser man at bremsepedalen går inn for å holde bilen i ro. Endret 27. juli 2022 av Complexity Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. juli 2022 Del Skrevet 27. juli 2022 Selv golfen min har jo det systemet. Så selv om strømmen ryker så har jeg bremser. De må jo fjerne dette leddet slik at alt er elektrisk. Uten direkte mekanisk eller hydraulisk forbindelse til bremsepedalen. Etter det jeg finner har noen Teslaer et slikt system. Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 27. juli 2022 Del Skrevet 27. juli 2022 sedsberg skrev (2 minutter siden): De er vel fremdeles vanlige hydrauliske men med elektrisk "assist"? De er hydrauliske ut til kaliperne, men det er ikke mekanisk med vakuumforsterker. På elbiler måtte man bruke elektrisk vakuumpumpe i mangel på vakuum fra innsuget fra ICE motoren. Dette rakkelet er erstattet med elektronisk styring. Det var bl.a derfor Tesla kunne oppdatere «over the air» (OTA) bremsene på alle Model 3 når det ble oppdaget i USA at det var for dårlig bremselengde. Feilen ble rette på noen få dager 😊 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 27. juli 2022 Del Skrevet 27. juli 2022 1 minute ago, N8591NB4 said: De er hydrauliske ut til kaliperne, men det er ikke mekanisk med vakuumforsterker. På elbiler måtte man bruke elektrisk vakuumpumpe i mangel på vakuum fra innsuget fra ICE motoren. Dette rakkelet er erstattet med elektronisk styring. Det var bl.a derfor Tesla kunne oppdatere «over the air» (OTA) bremsene på alle Model 3 når det ble oppdaget i USA at det var for dårlig bremselengde. Feilen ble rette på noen få dager 😊 Så egentlig bare en elektrisk bremsekraftforsterker som kan styres av bilen. Liten funfact: De aller første Model S'ene hadde vakumstyrt bremsekraftforsterker og en vakumpumpe til å drive den. Det var alt de fikk tak i før de måtte lansere bilen. Var vel bare første året eller så før de fikk tak i elektroniske bremsekraftforsterkere. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. juli 2022 Del Skrevet 27. juli 2022 I ekte "brake by wire" går det kun elektriske signaler fra bremsepedalen. Akkurat som på gasspedalen, men med simulert "feedback". Samme med "steer by wire". Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 27. juli 2022 Del Skrevet 27. juli 2022 Ingen fare, Toyota har allerede løsningen på eventuelle problemer. Før styringen mistes, slipper den hjulene, slik at bilen uansett stopper. De holder bare på med å tune sensitiviteten på systemet... 🤣🤣 4 1 Lenke til kommentar
Samms Skrevet 27. juli 2022 Del Skrevet 27. juli 2022 1 hour ago, sedsberg said: På tide! Mekanisk ratt er umoderne og avleggs for lengst. Én ting mindre som kan gå galt! Nå er det bare bremsene igjen. Ein del bilar med ABS bremser i Ford Sierra generasjonen hadde vel bremsekraftforsterker der vakum frå innsuget var erstatta med ein elektrisk motor som kraftkjelde til bremsekraftforsterkeren. Feilmode når det ikkje lenger fungerte var behov svært stor kraft på bremsepedal for å stoppe bilen. På bilar med stabilisering/sjølvoppretting ved skrens eller "elektronisk" differensialbrems så kan systemet i bilen bremse eit eller fleire hjul utan at føraren er borti bremsepedalen. I eit eller anna tilfelle tipper eg feilmoden er "interessant" og gjerne alvorleg for dei i og utanfor bilen. Bremsefeil som vart rapportert på Toyota Prius tyder på at denne i alle fall i ein periode hadde eit bremsesystem som kunne sette dei hydrauliske bremsene ut av funksjon for berre å bruke regenerativ bremsing. Feilmode var at sjåfør då ikkje fekk bremsa i det heile. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. juli 2022 Del Skrevet 27. juli 2022 2 minutes ago, Samms said: På bilar med stabilisering/sjølvoppretting ved skrens eller "elektronisk" differensialbrems så kan systemet i bilen bremse eit eller fleire hjul utan at føraren er borti bremsepedalen. I eit eller anna tilfelle tipper eg feilmoden er "interessant" og gjerne alvorleg for dei i og utanfor bilen. Disse har som regel tradisjonellt bremsesystem med en ABS/ESP-pumpe i tillegg til vanlig bremsekraftforsterker. Ryker ABS/EPS-systemet har man fremdeles bremser med bremsekraftforsterker. Ryker bremsekraftforsterkeren har man fremdeles bremser så lenge man har gode muskler i beina og sterk seterygg. Har hatt BMW selv hvor bremsekraftforsterkeren (vakuum fra mekanisk pumpe) røyk. Det jeg var mest redd for var at setet skulle gi etter. 😛 1 Lenke til kommentar
Samms Skrevet 27. juli 2022 Del Skrevet 27. juli 2022 16 minutes ago, sedsberg said: Disse har som regel tradisjonellt bremsesystem med en ABS/ESP-pumpe i tillegg til vanlig bremsekraftforsterker. Ryker ABS/EPS-systemet har man fremdeles bremser med bremsekraftforsterker. Ryker bremsekraftforsterkeren har man fremdeles bremser så lenge man har gode muskler i beina og sterk seterygg. Har hatt BMW selv hvor bremsekraftforsterkeren (vakuum fra mekanisk pumpe) røyk. Det jeg var mest redd for var at setet skulle gi etter. 😛 Og ein eller annan kombinasjon av feil gjer at ABS/ESP bremser eit eller fleire hjul når det ikkje skal gjears. Spørsmålet er då, kvar tar bilen vegen? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. juli 2022 Del Skrevet 27. juli 2022 1 minute ago, Samms said: Og ein eller annan kombinasjon av feil gjer at ABS/ESP bremser eit eller fleire hjul når det ikkje skal gjears. Spørsmålet er då, kvar tar bilen vegen? Som regel har ECU-ene egendiagnose som fanger opp feil ganske effektivt og skrur av alt hvis noe er galt. Dog ikke alltid. Hadde en Citroën hvor ABS kunne finne på å kutte bremsene selv ved svak nedbremsing. Holdt på å treffe biler foran meg et par ganger da. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 27. juli 2022 Del Skrevet 27. juli 2022 Appropo bremser så har jo Brembo jobbet i 10år nå med å utvikle sitt "brake-by-wire" system som ikke krever bremseveske engang, og det er vistnok meget bra: https://www.autoblog.com/2022/07/27/brembo-sensify-brakes-first-drive-review/?ncid=edlinkusauto00000016&guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly9sbS5mYWNlYm9vay5jb20v&guce_referrer_sig=AQAAAJopAVD_ROySS3E7r3l_FKnaBEQt-OzLyp8sAEQTf9aC-_h7sD-RrNH5Y1f4ZQOSL71iuRLr8canlQOvFRe0J9H3qj2d-7UKrlopEfqU86CI_LeUUURr-y_mfbfa8LT4fWoSNfTma8zlmhyCQ_5Vrv9CTQC4O-mKCKn2XhCqrYiT Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 27. juli 2022 Del Skrevet 27. juli 2022 sedsberg skrev (36 minutter siden): Har hatt BMW selv hvor bremsekraftforsterkeren (vakuum fra mekanisk pumpe) røyk. Det jeg var mest redd for var at setet skulle gi etter. 😛 Samme skjedde meg i en E-Klasse, men den hadde to kretser. Dytta ut 50% bremsevæske av et bakhjul, så hadde jeg halv pedal med fullt trykk. Skummelt da det skjedde da. Ang drive by wire er det helt ok å implementere sålenge det er godt nok testet og føles bra på veien. Lenke til kommentar
Gazer75 Skrevet 27. juli 2022 Del Skrevet 27. juli 2022 Ser ingen problem med dette så lenge det er testa nok. Er heilt vanleg på jagarfly og Airbus har jo brukt dette i sine fly i årevis. Moderne jagarfly ville vore så å seie umogeleg å flyge utan fly-by-wire systemet. Dei er for ustabile i mange situasjonar for oss menneske til å handtere. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå