Redaksjonen. Skrevet 27. juli 2022 Del Skrevet 27. juli 2022 Vil fange CO₂ på taket av tog – til en tiendedel av prisen for stasjonært anlegg Lenke til kommentar
Sascha Skrevet 28. juli 2022 Del Skrevet 28. juli 2022 Tenk på energibalansen. « … eliminere behovet for energikrevende viftesystemer som stasjonære karbonfangstanlegg benytter …» Men hvor kommer energien fra for å mate fangstanlegget? Den kommer fra en høyre luftmotstand som skaper mer energiforbruk av toget. Dette betyr større CO2 utslipp av toget. I tillegg trenges det energi for å kjøre rundt med 6000 ton av CO2. Ser ikke ut at de tok disse aspektene med i beregningene sine? På slutt: Hvorfor fanger de ikke CO2 utslippet fra toget selv? Da får man en tett CO2 kilde som gjør fangst mer effektiv og man kompensere for tilleggsutslipp. Spennende konsept, men jeg håper at dette blir aldri realisert, spesielt mens vi kan fange CO2 mye mer energieffektiv på andre måter. 1 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 28. juli 2022 Del Skrevet 28. juli 2022 (endret) Det er sikkert like smart å redusere bruken av diesel hvis man tenker å bidra til å redusere CO2-utslipp. Per i dag øker konsentrasjonen av CO2 I atmosfæren med ca. 2 ppm per år, og dette tilsvarer igjen ca. 15 milliarder tonn. Hvis man tenker globalt, så er dette med karbonfangst i form av CO2 fra atmosfæren eller punktutslipp en formidabel utfordring om det skal utgjøre noe som helst forskjell. Det er rett og slett ikke realistisk! Det som må skje jo før jo heller er å gå bort fra å melde målsettinger for 10-30 år frem i tid, til å melde inn faktiske utslipp / utslippsreduksjoner hvert eneste år! Endret 28. juli 2022 av NERVI 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå