Gå til innhold

spørsmål angående døde piksler.


Danny

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den referansen til forbrukerportalen er deira tolkning av lovverket ikkje den nøyaktige loven.

Den lille detaljen dei gløymer er at nesten allle paragrafene i forbrukerkjøpsloven, har ei lita hake, og den er som følger:

 

"Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader."

 

Slik bransjen har tolka det vilkåret står då det i forhold til verdien av varen.

Dermed bestemmer butikk/selgar det likevel.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
"Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader."

Jeg tror ikke denne unnskyldningen er gyldig i dette tilfellet.

 

LCD-skjermer er generellt vanskelige å få perfekte, og det er vanlig å operere med 1-5 defekte pixler per million pixler før hele skjermen kan kalles defekt. (Dette er en ISO-standard med 3 kateogorier av LCD-kvalitet)

 

Men siden disse tallene er per million pixler så er det faktisk veldig uvanlig at en så liten LCD-skjerm som mobiler har har deffekter. Mobilskjermer har normalt mellom 0,01 million pixler (80x128) og 0,02 million pixler (128x160). Dermed er selv 1 defekt pixel = 50-100 defekte pixler per million pixler.

 

Kostnaden for en LCD-skjerm fra produsenten er også svært lav siden den inneholder så få pixler. Bla i produksjonen så får de mye færre defekte skjermer. Prisen for 1 stk skjerm for pordusenten er faktisk ikke mer enn rundt en 20-50 kroner.

 

Men det er klart det koster litt i arbeid å skifte skjermen, men det er en relativt lett operasjon og er nok gjort på under en halvtime dersom man har det riktige utstyret. (noe produsenten absolutt bør ha) Kostnadene for en reparasjon inkl frakt beløper seg derfor til rundt 2-300 kr per telefon. Å påstå at dette er urimelig dyrt mener jeg er tullete. Hvis man har kjøpt en mobil til kanskje flere tusen kroner så bør man forvente såpass med service på den lille prosentandelen av mobilene som har/får defekte pixler.

 

Jeg tror du har en god sak. Jeg tror også at forbrukerrådet mener det samme. Selv om mobil-bransjen vil stritte i mot og "skryte på seg" langt høyere kostnader og feilprosent for å underbygge argumentet om "urimelig kostnad". Men jeg tror de står veldig svakt. Håper du går langt med saken og gjerne i retten om nødvendig. Da kjemper du en edel sak for oss forbrukere mot en grådig bransje. (Ja jeg kaller de grådig når de ikke vil bruke 2-300kr på reparasjoner til kanskje hver 50-ende mobil som blir solgt (= rundt 100.000 kr i salgsverdi))

Lenke til kommentar

Jeg handlet en 3330 på expert for et par år siden. Fikk ny hele 3 ganger! Konge service. Den eneste feilen som var på telefonene var at lydene ikke fungerte skikkelig på spill og ringetoner. Små bagateller, men jeg var selvfølgelig kravstor og måtte ha ny:p

Lenke til kommentar
"Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader."

 

Slik bransjen har tolka det vilkåret står då det i forhold til verdien av varen. Dermed bestemmer butikk/selgar det likevel.

Det vil f.eks ikke være urimelig å kreve ny telefon etter en uke pga. feil. Forbrukerkjøpsloven sier klart at det er KJØPER som velger om telefonen skal repareres eller byttes i ny vare. (og som du sier, med mindre det er umulig eller urimelig for selger) I tillegg til dette skal ALLE feil ved telefonen regnes som fabrikkfeil i 6 måneder fra kjøpsdato. Døde piksler er en fabrikkfeil.

 

I de aller, aller, aller fleste tilfellene er det ikke urimelig å kreve en ny telefon. Butikken har stort sett returrett/reklamasjonsrett på varer til produsent/importør av varen, og vil få en ny vare av produsent/importør.

 

Mobiltelefoner er som regel lagervare, og det volder ikke selger urimelige kostnader å gi deg en ny telefon. (et unntak her kunne være om det var en modell som ikke var i produksjon lenger, da ville reparasjon være aktuelt)

 

Men butikken bestemmer altså IKKE om du skal få ny, eller om varen skal repareres. Og det spiller ingen rolle hvordan bransjen tolker loven, når det står ganske klart i Forbrukerkjøpsloven hva som er dine rettigheter som forbruker.

 

Så om du har en forholdsvis ny telefon med feil: Be om en NY en.

Lenke til kommentar
jes!

 

Men hvis du har nokia mobil, så tror du må ha 3 døde pixler før dem gjør noe!! (?)

 

veit ike om det stemmer da!!

Var en her som fikk en ny 6600 på elkjøp pga en død pixel for litt siden. Det er nok ikke alle som har fått med seg det. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...