Ludvig86 Skrevet 23. juli 2022 Del Skrevet 23. juli 2022 Hei! (2012 Ford Focus 1.0L EcoBoost) Jeg var en tur til Oslo nå nylig, og opplevde noe merkelig. Det begynte å 110 sonen inn imot byen. Da ligger jeg i 6. gir og lar det gå sin gang. Men plutselig i motbakke, så kom der ett lite rykk, og bilen mister kraft. Klampen i bånn men ingenting skjer. Jeg måtte ned i 4. gir for å fremdeles klare å opprettholde noen lunde farten, men da nektet den å gå over 2500/3000 omdreininger. La også merke til i at det jeg trykket inn clutchen var det som om bilen bremset, at den mistet hvertfall 5kmt bare ved å trykke inn clutchen, noe som er unormalt, da bilen skal rulle uten motstand ganske godt i "fri". Dette var noe som kom og gikk. Plutselig hadde den drakraft, men mesteparten av tiden var det som om at den ikke hadde turbo. Det var ingen lamper som lyste. Jeg har opplevd dette en gang før, i en tunell med bratt motbakke. Klampen i bånn for å komme seg opp, så bare kutter bilen som om at den ikke klarer mer, og jeg måtte ned i 2. gir i 80 sonen for å i det hele tatt klare bakken. Etter en re-start er bilen "good to go" igjen. Det er som at bilen nekter langturer. Noen som har noen innspill på hva dette kan vere? // Lenke til kommentar
Pop Skrevet 23. juli 2022 Del Skrevet 23. juli 2022 Høres litt ut som en safe mode, men den skal jo varsles tydelig på dashbord. 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 23. juli 2022 Del Skrevet 23. juli 2022 Det høres ut som en typisk "send bilen på service"-situasjon. Beskriv problemet godt (at dette skjer ved tung belastning) og at det er periodisk og løsbart med "restart" og ikke gir direkte feilindikasjon. Mulig verksted får ut noe mer fornuftig diagnostisk fra OBD. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 23. juli 2022 Del Skrevet 23. juli 2022 Det kan være en feilkode selv om det ikke er en motorlampe, så ville forsøkt med en diagnose som første steg. 1 Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 23. juli 2022 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2022 Takk for innspill! Har en feilkodeleser, så skal sjekke dette! Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 23. juli 2022 Del Skrevet 23. juli 2022 Verdt å undersøke om du har samme problemet som denne fyren. 1 Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 23. juli 2022 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2022 Dassen skrev (5 minutter siden): Verdt å undersøke om du har samme problemet som denne fyren. Jøss. Det kan det kanskje vere! Problemet var hvertfall rimelig likt. Takk skal du ha! 1 Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 23. juli 2022 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2022 Noen som vet hva den delen heter på Norsk? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 23. juli 2022 Del Skrevet 23. juli 2022 Vet ikke hva det er en gang. Nippel? Lenke til kommentar
NULL Skrevet 23. juli 2022 Del Skrevet 23. juli 2022 (endret) Magnetventil til overtrykksventil? Endret 23. juli 2022 av NULL 1 Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 23. juli 2022 Del Skrevet 23. juli 2022 Så ut som den satt med en skrue. Kan du ikke ta den ut, sjekke tilstand på membranet og se om det står et delenummer på den. 1 Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 23. juli 2022 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2022 Dassen skrev (1 minutt siden): Så ut som den satt med en skrue. Kan du ikke ta den ut, sjekke tilstand på membranet og se om det står et delenummer på den. Ikke dumt. 👍🏾 Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 23. juli 2022 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2022 Gavekort skrev (33 minutter siden): Vet ikke hva det er en gang. Nippel? Kan se slik ut ja. Evt. En slags trykkregulator. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 23. juli 2022 Del Skrevet 23. juli 2022 Ludvig86 skrev (47 minutter siden): La også merke til i at det jeg trykket inn clutchen var det som om bilen bremset, at den mistet hvertfall 5kmt bare ved å trykke inn clutchen, noe som er unormalt, da bilen skal rulle uten motstand ganske godt i "fri". Har du sjekket om det er noen ekstra varmgang i en/flere av bremseskivene når du kjører (og det er som verst)? Høres ut som at problemet kan ligge i den membranen som er synderen, i tråden som Dassen linker til, men tenker det er greit å feilsøke litt bredt inntil man har funnet eksakt årsak 😊 Skruen den er festet med er en Torx T25 i følge tråden Dassen linker til. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå