Gå til innhold

Oversette bok

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har mulighet til å oversette en bok til engelsk. Denne kan potensielt slå an a la NY times bestselgere. Har noen tips?. Er det mulig å inkludere en klausul om x-kroner per solgte bok? Får den labert salg tjener jeg lite, selger den godt tjener jeg mye. Jeg vet jo at forfatter, forlegger, trykking og reklame osv. skal ha sitt. Men man står vel fritt til å inngå en sånn avtale, evt. for tidsbegrenset periode. Jeg er ikke erfaren, men kan temaet og språket godt. Vi har en forlegger som vil markedsføre antakelig særlig i USA. Det er en anerkjent forfatter som har skrevet mange bestselgende fagbøker. Takknemlig for tips og råd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 43dac...0bb

Satser på at andre kan komme med noen bedre tips enn meg. Akkurat som du har anledning til å forhandle så har arbeidsgiver anledning til å ansette noen andre. Dersom du anser deg selv for å være ekspert på området og en av de som er best kvalifisert i Norge til å oversette denne boken og du samtidig mener at forlaget anser deg som det så er en avtale slik du snakker om kanskje mulig. Hvis ikke så er det vanligvis ikke folk som "jobber på gølvet" (for å si det litt bryskt) som får andeler av salget.

Anonymous poster hash: 43dac...0bb

Lenke til kommentar
Gjest 43dac...0bb skrev (20 minutter siden):

Satser på at andre kan komme med noen bedre tips enn meg. Akkurat som du har anledning til å forhandle så har arbeidsgiver anledning til å ansette noen andre. Dersom du anser deg selv for å være ekspert på området og en av de som er best kvalifisert i Norge til å oversette denne boken og du samtidig mener at forlaget anser deg som det så er en avtale slik du snakker om kanskje mulig. Hvis ikke så er det vanligvis ikke folk som "jobber på gølvet" (for å si det litt bryskt) som får andeler av salget.

Anonymous poster hash: 43dac...0bb

Takk, gode tips. Jeg anses nok nå som en på gølvet ja. Mulig man må slå godt an med boken internasjonalt før jeg kan anses som en ekspert - også av forlaget 🙂 Jeg får se, skal sjekke litt nærmere. 

Lenke til kommentar

Du står sjølvsagt heilt fritt til å forhandle om dei avtalevilkåra du vil, så er det opp til motparten om dei går med på det eller ikkje.

Eg kjenner ikkje til oversettingsbransjen, men eg forstår det slik at det vanlegaste er å avtale honorar per ord. Dette er nok mest vanleg fordi det både garanterer deg som oversetter ei inntekt for alle oppdrag som du bruker tid på, og fordi du som oversetter utfører eit fagleg arbeid utan å være skapar av verket.

Så er det også eit spørsmål om kor lurt det er å akseptere å få heile eller delar av betalinga utifrå antall solgte eksemplar. Det er nok langt meir sannsynleg at ein slik avtale blir eit tapsprosjekt for din del enn at det er ei gullgruve. Særleg når begge partar har forhåpningar om at dette kan bli ein bestselgar så er det nok vanskeleg å få til ein avtale om at du som oversetter skal ha ein særleg stor andel av kaka som elles hadde tilfallt forfattaren og utgivaren.
Det er nok lettare å få til ein slik avtale om gratisarbeid mot potensiell storgevinst dersom det er snakk om ei bok som utgivaren/forfattaren sjølv ikkje har stor tru på.
Når det er snakk om ein anerkjent forfattar med fleire bestselgarar på CVen så er det nok alle som forventar at dette blir nok ein bestselgar, så då kjem nok ein eventuell kronesum per solgte eksemplar til å ta utgangspunkt i eit braksalg enten det er realistisk eller ikkje.

Med mindre du sitter på ei unik fagkompetanse som gjer at du kan selge deg dyrt så er det nok stor fare for at oppdraget går til nokon andre som vil akseptere standardavtale. Særleg ved oversetning mellom norsk og engelsk så er det nok mange som kan gjere jobben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...